Publicerat Augusti 28, 20214 yr Blev ett sånt som i länken uppe och nu är det monterat och väntar på att testas, blir spännande se hur kallt det går köra ner i rummet med aggregatet. Om det fungerar som tänkt och går köra ner mot 4grader iaf är jag nöjd, då får älgarna hänga så länge det går före styckning och kvalitén borde bli bättre. Som jag haft tidigare utan aggregat så har det ibland måsta styckas före jag egentligen tänkt göra det men nu går det ju styra det lite själv.
Publicerat Augusti 28, 20214 yr Nu är det igång, från 18° så är det nere på 10° efter ca 2 timmar. Rummet är just under 20m3 om jag räknat rätt och ganska så väl isolerat så få se om det orkar ner till 2° som jag ställde den på för att testa.
Publicerat Januari 13, 20224 yr Författare Detta är en populär post. Ja men då ser det väl ut som jaktsäsongen 20/21 är över 😆 så då kan man ju ta och försöka dela med sig hur det gick med våran investering (och även titta in på forumet mer frekvent kanske 😅) Det blev som sagt en Mc-20 jaktkyl från Frigadon, och vi beslutade att bygga ett nytt större kylrum inuti slakthuset. Vi hade tidigare ett mindre isolerat rum som vi först hade tänkt använda men efter lite övertalning och övertygande från vi som var drivande i frågan så blev det klubbat att även bygga nytt och större. Så det blev ungefär ett kylrum på ca 45m3 med en takhöjd på ca 3,8m så man ska kunna hänga in helkroppar. Och själva bygget flöt väl på ganska bra kan man väl säga, då för att det kunde kännas lite övermäktigt vissa dagar. Men när själva kylrums bygget var klart så tog vi och lyfte in det med hjälp av en kompis skotare och själva monteringen gick skit bra och smärtfritt 😅 och sen vare bara att stoppa in kontakten och hela härligheten var i drift. Ja och vad ska jag säga om själva aggregatet då, det har i stort sett funkat helt klockrent. Det var vid ett tillfälle den strulade lite med att den isade igen men efter klockren support av @Joacimoch hans kollegor så visade det sig mest troligt att det var kylrummet som var boven i dramat då vi hade monterat en utsugs fläkt och inte tätat och plåt klät ordentligt runt aggregatet så kom det in för mycket varm och fuktig luft i kylrummet än vad kylaggregatet klarade av. Men efter vi hade åtgärdat dom sakerna så har den uppfört sig exemplariskt. Vi har sammanlagt kört 8 vuxna och 6 kalvar genom kylrummet med mycket gott resultat det har varit torra och fina kroppar, och inte torra, uttorkade och tråkiga så man nästan måste flå dom en gång till innan man ens kan börja att stycka dom. Så dä har vi låtit kropparna hänga i slakteriet ett dygn för att svalna av innan vi har hängt in dom sedan när dom är inhängda så kör vi med en sorptionsavfuktare efter tips av @hobbedom två första dagarna och hygrostaten på aggregatet på 80% och 6 grader i minst en vecka innan nedskärning. Och om vi gör rätt eller fel får väl tiden utvisa men resultatet har varit klockrent på dom älgarna och gubbarna har varit mer än nöjda när vi har styckat. Så inför kommande säsong så är det ett par justeringar som ska göras och även montera slaktbana för helkroppar då vi fick hänga in kvarter denna säsong (då det inte hanns med innan jakten drog igång🙃) Så summa summarum så är vi mer än nöjda över resultatet (bortsett från en bakåtsträvare som är negativ till allt han inte kommer på🙃😆) Bifogar en bild hur bygget såg ut efter vi nyss hade monterat aggregatet. Blev kanske ett något svammligt och rörig sammanfattning 🤣
Publicerat Januari 13, 20224 yr Kul att höra att ni är nöjda, har varit en fröjd att hjälpa till hela vägen @Lapua mega 🙂👍🏻 Mvh Joacim
Publicerat Januari 13, 20224 yr Kul att höra, har en kompis som köpte ett frigadon till den här säsongen och han är supernöjd med kvaliteten på köttet, har nog hängt totalt 20 rå, 10 kron, 15 dov och +40 vildsvin. Mitt går konstant och inga konstigheter.
Publicerat Januari 13, 20224 yr 5 hours ago hobbe sa: Kul att höra, har en kompis som köpte ett frigadon till den här säsongen och han är supernöjd med kvaliteten på köttet, har nog hängt totalt 20 rå, 10 kron, 15 dov och +40 vildsvin. Mitt går konstant och inga konstigheter. Härligt att höra, kul att aggregaten går och att de är till belåtenhet, då har man varit med och gjort nått rätt här i livet iallafall 😉👍🏻
Publicerat Januari 14, 20224 yr Författare På 2022-01-13 at 07:18 Joacim sa: Kul att höra att ni är nöjda, har varit en fröjd att hjälpa till hela vägen @Lapua mega 🙂👍🏻 Mvh Joacim Ja det blev över förväntan 👍 och vi tackar ödmjukast för hjälpen 🙏 och jag ber om ursäkt för att man stundvis var en jäkla virr pitt som trodde man hade sabbat någon inställning 😆🤣 Så nu blir det att försöka få tag på ett gäng rullkrokar inför bygget av slaktbanan, men det ska väl inte vara omöjligt 😉 är ju en stund innan jakten starta igen.
Publicerat Januari 14, 20224 yr Detta är en populär post. 1 hour ago Lapua mega sa: och jag ber om ursäkt för att man stundvis var en jäkla virr pitt som trodde man hade sabbat någon inställning 😆🤣 Det är lugnt, finns bra mycket värre exempel som vi haft att göra med 😅😉 Tänk när vår reparatör (M) va ute på ett uppdrag, va en gubbe som ringde angående "ett jävlar skitaggregat" som vi hade sålt till honom som stod som ett stort isblock. M lyckades ta sig fram till gården genom skog och snår inne i de djupaste smålandsskogarna. Gubben som mötte honom va lagom nöjd och tog med M ytterliggare en bit in i skogen där det stod ett gammalt lastbilssläp med kapell och han hade byggt upp en "vägg" där bak av frigolit. Där inne stod det stackars isblocket och försökte avfrosta och köra. M tittade på honom och sa nått stil med "du kan ringa igen när du skaffat något med väggar, golv, tak och dörr att sätta aggregatet i" han brukar ha bra tålamod med folk annars men där va måttet rågat 🤣🤣🤣
Publicerat Januari 14, 20224 yr Författare 2 hours ago Joacim sa: Det är lugnt, finns bra mycket värre exempel som vi haft att göra med 😅😉 Tänk när vår reparatör (M) va ute på ett uppdrag, va en gubbe som ringde angående "ett jävlar skitaggregat" som vi hade sålt till honom som stod som ett stort isblock. M lyckades ta sig fram till gården genom skog och snår inne i de djupaste smålandsskogarna. Gubben som mötte honom va lagom nöjd och tog med M ytterliggare en bit in i skogen där det stod ett gammalt lastbilssläp med kapell och han hade byggt upp en "vägg" där bak av frigolit. Där inne stod det stackars isblocket och försökte avfrosta och köra. M tittade på honom och sa nått stil med "du kan ringa igen när du skaffat något med väggar, golv, tak och dörr att sätta aggregatet i" han brukar ha bra tålamod med folk annars men där va måttet rågat 🤣🤣🤣 Haha men skönt😅 Men va fan 😅 🤣 ja det finns tomtar överallt.
Publicerat Januari 31, 20224 yr Författare Så där ja👍 då var en sak mindre att tänka på. Då äre bara att beställa 1 1/2" rör och börja och utforma själva banan.
Publicerat Januari 31, 20224 yr 55 minutes ago Lapua mega sa: Så där ja👍 då var en sak mindre att tänka på. Då äre bara att beställa 1 1/2" rör och börja och utforma själva banan. Såna begagnade har jag vart ute efter, men ofta är priser för högt mot att köpa nya.
Publicerat Januari 31, 20224 yr Författare 1 hour ago karelsk blandning sa: Såna begagnade har jag vart ute efter, men ofta är priser för högt mot att köpa nya. Ja i regel har dom varit ruskigt dyra begagnade och nya vill man inte ens titt åt prislappen 🤣 om man inte lyckas få nån att lyfta momsen och ha ytterligare någon rabatt. Jag gav lite drygt 1/3 av nypris.