Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jägarnas Riksförbund träffade jordbruksministern

Featured Replies

Publicerat

Jägarnas Riksförbund träffade jordbruksministern

Av Anders Ljung  2006-12-20

Skrota förbudet mot blyammunition, inför på prov regional förvaltning av stora rovdjur och skynda på med en ändring av paragraf 28, så det blir möjligt att även skydda tamdjur utanför hägn mot rovdjursattacker.

Det var de tre kärnpunkterna när företrädare för Jägarnas Riksförbund och böndernas LRF i Värmland träffade jordbruksminister Eskil Erlandsson måndagen den 18 december.

Centralt från Jägarnas Riksförbund deltog generalsekreteraren Mats Görling.

Det finns ett klart uttalat mål att paragraf 28 ska ändras under 2007, konstaterar han.

– Vi har inget ministerstyre i Sverige. Så när det gäller de övriga två frågorna måste vi vänta på att den färdiga blyutredningen ska behandlas. Och rovdjursutredningen pågår fortfarande. Det här kan bli en ganska lång process, säger Mats Görling.

Kurt Borg, distriktsordförande för Jägarnas Riksförbund, är nöjd med ministermötet.

– Jordbruksministern verkar mycket sansad och vettig och jag tror att det kan bli en bra behandling av de här frågorna, kommenterar Kurt Borg.

Artikeln kopierad från Jägarnas Riksförbunds hemsida.

http://webnews.textalk.com/se/article.php?...p;context=60321

:D

Publicerat

blir kul å se vad som kommer hända med paragraf 28.kommer dom förstå det finns olika storlekar på hundar? tror att det kommer bli bra iaf och att vi får en lag som går att följa inte som nu tolka..och vad som händer med blyförbudet tror jag det bara är pinsamt som gjort att dom drar ut på det,nu när miljöpartiet inte kan sätta sig på tvären kommer vi nog få lite ordning igen.

Publicerat
  • Författare

Ja, och sedan fanns det någon artikel till på deras hemsida som var intressant att läsa. :D

Publicerat

Eskil är en rejäl karl som jag känner lite sedan tidigare. Lyssnade på honom iett annat forum häromveckan. På frågan vilka förändringar han förväntas genomföra inom jakten blev svaret "dom jag gick till val på, allt annat är ett personligt misslyckande". Det är inte annorlunda än att skära i A-kassan eller lägga ner djurskyddsmyndigheten.

Att få ett jordbruksminster som är jägare, bonde och skogsägare är oerhörd tillgång för oss jägare.

Att han dessuom är lantmästare gör inte saken sämre ::)

Publicerat
  • Författare
Eskil är en rejäl karl som jag känner lite sedan tidigare. Lyssnade på honom iett annat forum häromveckan. På frågan vilka förändringar han förväntas genomföra inom jakten blev svaret "dom jag gick till val på, allt annat är ett personligt misslyckande". Det är inte annorlunda än att skära i A-kassan eller lägga ner djurskyddsmyndigheten.

Att få ett jordbruksminster som är jägare, bonde och skogsägare är oerhörd tillgång för oss jägare.

Att han dessuom är lantmästare gör inte saken sämre ::)

Helt klart så är det en klar fördel för oss jägare med han på den posten. :D

Publicerat

Det var en bra intervju men rubriken på framsidan är åt h-e.

"Lättare att skjuta varg" är ju sådär, det borde stå "Lättare att försvara sina djur".

Publicerat

Ska bli intressant att se vad han kan åstakomma.