Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävvak utan snö.

Featured Replies

Publicerat

Ingen snö så långt ögat når,men gott om räv är det nog, har ständigt besök av mickel på åteln. Har iof belysning men saknar snön, är trevligare att vaka i månsken på snö. Jag får väll rycka upp mig och sitta ett par nätter i skenet av en gårdsbelysning, :'( tråkit men vad ska man göra. Det har blivit 3 rävar under bockjakten ingen på vak än. Hur går det för er...?

Publicerat

Några av de häftigaste "sittningar" på vak som jag haft nattetid har varit utan snö! Frost i gräset och halvmåne räcker mer än väl.. Var på foderplatsen idag och kollade läget, såfort julhysterin lagt sig så flyttar jag in i grishuset. Hade gris, räv och ett flertal grävlingsspår där natten till idag.

Mvh!

Publicerat

Jag vill oxo ha snö när jag ska sitta och vaka, har belysning och sitter i vardagsrummet.

Tycker det blir lite för svårt att urskilja om det är räv eller grannens Mianecoon katt utan snö. ;D

Blev ett jävla liv på Tysken i hundgården häromkvällen, tog ficklampan och gick ut.

När jag kommit nästan ända fram till hunden så kolla jag ner mot åteln och där stod en räv och glodde på mig. :o

Inte mycke att göra, vi stod där som två idioter och kolla på varandra innan Mickel drog vidare.

Vi är uppe i fjorton rävar på tre man, två i fälla resten med stövare & grythundar.

Men nu på slutet har det gått lite trögt, kanske börjar minska på räv. ???

Skulle vilja ha lite spårsnö nu så man kunde se hur mycke räv vi har.

Mvh Janne

Publicerat
Några av de häftigaste "sittningar" på vak som jag haft nattetid har varit utan snö! Frost i gräset och halvmåne räcker mer än väl.. Var på foderplatsen idag och kollade läget, såfort julhysterin lagt sig så flyttar jag in i grishuset. Hade gris, räv och ett flertal grävlingsspår där natten till idag.

Mvh!

Du kan ju kombinera jakten på olika vilt, blir ju lite mer händelserikt då. Blir bara räv för min del, iof nockade jag en skaplig galt (140kg) med 8*57n för ett par år sen. Smidigare att bära hem rävar kan jag intyga. ;) På vilka breddgrader vakar du.?

Publicerat

Vi har fått lagom med snö här vid Upplandskusten, dvs 2-5 cm. Otrolig skillnad mot tidigare. Hoppas det ligger kvar över jul bara.

Publicerat
Vi har fått lagom med snö här vid Upplandskusten, dvs 2-5 cm. Otrolig skillnad mot tidigare. Hoppas det ligger kvar över jul bara.

Se till och skjut lite räv när du har snö som lyser upp tillvaron, kan va kul för din rostiga drilling att få panga lite.. ;D ;D ;)

God jul.........

Publicerat

Det var väl kul så länge det varade, pissar rejält i stuprören här nu tyvärr.

Bit min hund, förolämpa min fru men min drilling........ :-* ;)

Publicerat

Satt från 21:00-03:30 härom dagen. En övergöd fälthare kom och skuttade förbi, inte ett liv men vem  hade då ätit upp maten jag kastade ut varje kväll.? 03:00 kom det en KATT och åt upp mina fint hackade fiskbitar  >:( (han ska dö tänkte jag) men ville inte offra en kula på han, så han fick va. När jag på morgonen gick förbi åteln satt det en till "KATTJÄVEL" där och mumsade fiskbitar. Jag tog av mig kombin och provade vad en gyttorp exspress 5a kunde göra..... :o  :P

Publicerat

2 rävar har det blivit hitentills men dåligt med räv verkar det vara och dom perider det varit plusgrader nu har räven bara varit förbi åteln nån enstaka gång i veckan. Men snö har jag, dock inte allt för mycket.

Publicerat

Var ner idag till åteln å det finns rävspår ;D

var fram till åteln å hackade fram den lite,nu ska ja vänta nån dag sen är det bara att fara å sätta sig.

Publicerat

Ja iår är det hur mycket räv som helst kring åtlarna.

Vi har nu skjutit 5 stycken på lika många sittningar i en av kojorna och nya spår dyker upp varje dag.

imorgon kväll tänkte jag pröva lyckan igen. :D

• 2 weeks later...
Publicerat

Jippi... Snön är här, den försvann inann jag han ta ut bössan. fy f.n vilket skitväder.  Hur går det för er.?

Publicerat

Satte mig ovanpå ena svinstallet igår kväll 20.00 och redan 20.10 slank en räv över lagårdsbacken. Den skymtade till 2 ggr innan den kom ihåll och underpipan på bocken fick tala och en fin rävtik blev på plats.

Johka på forumet satt på ett annat ställe jag har men där syntes inget, var dit idag med rävmat och det hade gått räv där på efternatten. :(

Publicerat

kul att du fick en räv. Bor du på samma gård.?

Publicerat
kul att du fick en räv. Bor du på samma gård.?

Nope, arbetar på gården. Det lustiga i sammanhanget är att vi har ett gårdsslakteri i en annan byggnad och där jag bergsäkert trodde att räven skulle gå så jag byggde en vakkoja ovanpå slakteriet.

Men nu när snön kom visade det sig att rävarna hellre drar sig runt svinstallarna med tillhörande dynghögar så igår blev det lite brått med iordningställande av ny vakkoja, iofs bara en provisorisk sådan. Vid ena skulluckan är en *fyrkant* uppreglad då det suttit en elevator där tidigare så jag tog bara filtar och täcken och klädde in ett litet vakrum, förminskade också gluggen med virke och filtar och det räckte för att lura räven. Ett plus i sammanhanget är att nedanför vakgluggen har vi ett sk kadaverfack där djur som dött av olika anledningar läggs i väntan på kadaverbilen och det drar ju som sagt räv. :)

Nu behövs det säkert tillstånd att vaka på döda tamdjur men jag kan väl inte rå för att just gluggen ligger där den ligger... ;)

Publicerat
...underpipan på bocken fick tala och en fin rävtik blev på plats.

Så vart det och fota fick jag göra... så fakturan ligger på lådan nu mickel ;):D

/mvh johan

post-907-1168705062_thumb.jpg

Publicerat

Du skulle sadla om till fotograf, du har ju talang.

Och jag till fotomodell.... ;D

Publicerat
Och jag till fotomodell.... ;D

Nu far du ta och lugna ner dig lite mickel. ;D :D ;D

Publicerat

Fin bild. Jag har inte fått tag i nån storåtel i år så jag får slänga ut småbitar istället. Funkar, men när man går ut vid 22:00 tiden vet man inte om räven redan har varit där,nu när det inte finns nån snö. Trist...

Publicerat

Vaknade i morse och fick se en mickel utanför. Fram med 6,5an och ut tyst som en mus,inte så lätt när man har två jaktsugna hundar inne. Dom skrek när jag stängde dörren bakom mig och räven stannade med bredsidan till och stirrade mot hundskriken. Så va sagan slut det va en hanräv på 8,5kg.

Kanske inte så jaktligt, men väl en räv mindre för småviltet att behöva bekymra sig för.

• 2 weeks later...
Publicerat

Kunnde inte sova igår natt, sa åt sambon att jag smiter ut till rävkojan ett tag. ;D

Hade suttit en dryg timme så kom det en räv men han inte skjuta, hållet va ung 140m. Det finns nämligen nästan ingen snö kvar där jag bor/jagar utan bara fläckvis, så jag fick syn på räven lite sent och den han förbi.  Jag började locka som en tok  i hopp om att räven skulle komma tillbaks, när jag lockar som bäst kommer en till räv förbi på ca 60m och springer fram till den första räven. Jag får bara se på när de sida vid sida går iväg, hela tiden utanför skotthåll. Det va så mörkt att det knappt gick att sikta på dem.

Hade det vart snö kanske jag hade skjuttit två rävar och sett dom i tid sitter jag och svär över, när en tredje räv försöker att ta sig förbi. Ut med pipan, siktar och piper men den stannar inte, jag får tjoa till lite så den stannar.  En skaplig tik vart det.

Snö underlättar.....

Hur går det för er andra..?

• 3 weeks later...
Publicerat

Ska vaka lite i helgen typ, fre lör sön......... ;D ::)

Det ska väll bli nån räv, en jä..a massa spår på gärdena.

Publicerat

Som jag spådde... ;)

Det kom en liten tik och satt sig 3meter framför kojan. kunnde inte göra nåt hon va för nära.

Hade med en kompis "trodde att han slutade andas  ;D"  Räven gick ut 20m och visade då bredsidan så va det över.  Vi såg två rävar till men hållet va för drygt+dåliga ljusförhållanden.

Lördagnatt och söndagnatt kvar får se om det kan bli nån mer..

Publicerat

Tiken från i natt, till vänster 5kg. Mitten tik 6kg. Höger hane 7,5kg[/img]

post-798-1172332252_thumb.jpg

• 2 weeks later...
Publicerat

Har nyss vaknat ,Nästan.

Tog en kompdag så jag kunnde vaka i natt.

Det blev 3 rävar  :D :D tyvär hade en skabb.[/img]

post-798-1173103367_thumb.jpg