Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Dorin_89

Bilbatteri åtelkamera

Recommended Posts

Dorin_89

Hej!

Vi tänker använda ett bilbatteri till åtelkameran för att slippa köpa och byta batterier hela tiden.

Tanken är att använda en omvandlare till 6V och undrar om man också bör ha någon säkring på kabeln eller om det räcker med omvandlaren?

Har ni några tips?

https://m.clasohlson.com/se/12-V-spänningsomvandlare-DC-DC-18-W/32-7733

redtop

Jag skulle sätta en säkring mellan batteriet och omvandlaren så har man lite skydd om det skulle bli nåt knas i omvandlaren.

Har man tid att vänta på leveranser från Mittens Rike så finns det ju billigare lösningar:
https://www.ebay.com/itm/Mini-3A-DC-DC-Adjustable-Converter-Step-down-Power-Supply-Module-replace-LM2596-/263269616238?hash=item3d4c178a6e

Dorin_89

Så tänker jag också...en 3A säkring mellan batteriet och omvandlaren.

Att vänta är inte så kul...det ska fixas ganska omgående :-)

Dorin_89

Några tips på hur kan man skydda batteriet och omvandlaren?

Jag tänker stoppa dem i en förvaringslåda av plast (med lock) under en gran och ha bara kabeln uppe till kameran. På så sätt är batteriet skyddat av regn och att inte grisarna ska trampa sönder kablarna.

Eller har ni bättre tips?

Maichel

Jag har blivit av med fem, sex stycken kablage som grisarna härjat av på min åtel. Kablar på marken fastnar lätt i ett bökande tryne eller en gris som tar till flykten. Sedan jag hängde upp batteri och kablar i träd istället så har jag inte blivit av, eller fått kablar sönderslitna av gris. Fullösning med en mörk plastkasse som jag hänger på en gren ovanför kameran - tänk bara på att kabeln helst ska hänga ned en bit vid sidan bakom kameran så att eventuellt vatten som rinner längs med kabeln inte kryper in i elektroniken.

/M

• Thanks 1

Dorin_89

Tack för dina tips! 

Jag tror att vi ska köra med MC batteri istället så blir det lättare att hänga i grannen. De håller bra ändå. 

Kör du också med omvandlare och säkring?

redtop

Jag kör min åtelkamera med ett externt Li-ION batteri på 7,2V som egentligen är avsedd för en helt annan elektronisk apparat. Det håller månadsvis och åtelkameran fungerar bra på 7,2 V utan någon omvandlare/regulator (Den ska ha 6V egentilgen).

• Thanks 1

Dorin_89

Aha ok. 

Maichel

Jag kör med omvandlare och säkring. Dock har jag slutat med batterier inuti kameran eftersom en kamera gick åt skogen när batterierna syrade sönder moderkortet... Dyr läropeng <_<

/M

Dorin_89

Jag köpte omvandlaren som jag länkade på Clas Ohlson och den är smartare än vad jag trode...den har även inbygd 3A säkring i kontakten. Jag ska bara köpa en ciggaretuttag med batteriklämmor och koppla direkt. 

Nu återstår bara att hitta på ett smidigt sätt att sätta fast plastlådan i granen. :-)

killer_mouse

Två plank som är skruvad som ett L med två par spännband som fäste mot trädet samt mot batterilådan 

• Thanks 1

Tommi
16 hours ago Dorin_89 sa:

Jag köpte omvandlaren som jag länkade på Clas Ohlson och den är smartare än vad jag trode...den har även inbygd 3A säkring i kontakten. Jag ska bara köpa en ciggaretuttag med batteriklämmor och koppla direkt. 

Nu återstår bara att hitta på ett smidigt sätt att sätta fast plastlådan i grannen. :-)

Så här gjorde jag, Köpte samma omvandlare som dig och batterilådan på biltema.

20170922_123945.jpg

Dorin_89

Ser bra ut fast ni har tjocka träd jämfört med vad vi har...våra är bara lite tjockare än julgranen...:-)) 

Tommi
2 hours ago Dorin_89 sa:

Ser bra ut fast ni har tjocka träd jämfört med vad vi har...våra är bara lite tjockare än julgranen...:-)) 

Jaha då blir det lite svårare :)

Dorin_89

Jag fixade ett "stativ" och blev bra till slut.

Tack för alla tips! IMG_8540.thumb.JPG.2d6ea4560db0b10a59d81d80859c6817.JPGIMG_8542.thumb.JPG.438d61037678727e14c25b0ee2bafd5b.JPG

• Like 1

Dorin_89

Det verkar som att MC batteriet dog efter bara 3 dagar...det var ett sådant från biltema med 5Ah. 

Har ni tips på något bättre eller ska man satsa på bilbatteri? 

Ijahman

Jag kör med 6V blyackumulator från biltema till min.
Jag har inte behövt ladda batteriet på över en månad nu. Kommer säkert hålla bra länge till.

Kameran tar ett tjugotal bilder och lika många filmklipp/dygn.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri-ovriga/Blyackumulatorer-2000018765/

Med vänlig hälsning John

• Like 1

Dorin_89

Det låter riktigt bra men kan det vara så stor skillnad mellan MC batteriet och blyackumulatorn? Det är ju inte många extra Ah...Jag funderar på om något är fel att kameran drar så mycket ström...

Det är en sån kamera: http://www.maxjakt.se/produkt/MaxJakt-MMS-atelkamera-SMS-stytning

redtop

Har du kollat hur mycket ström din omvandlare suger?

Dorin_89
6 minutes ago redtop sa:

Har du kollat hur mycket ström din omvandlare suger?

18W..

redtop

Lite huvudräkning: Om den drar 18W i tomgång så är det 18W/12V = 1,5A och då räcker ditt batteri i lite drygt 3 timmar (5Ah / 1,5A = 3.33 h)

Nej 18W är nog max effekt den kan leverera. Det du behöver mäta är hur mycket ström den drar när du bara kopplar på den på batteriet. Är det dålig verkningsgrad på den så kan den nog suga ut ditt batteri på ett par dagar även om inte ens kameran är inkopplad.

Dorin_89
3 minutes ago redtop sa:

Lite huvudräkning: Om den drar 18W i tomgång så är det 18W/12V = 1,5A och då räcker ditt batteri i lite drygt 3 timmar (5Ah / 1,5A = 3.33 h)

Nej 18W är nog max effekt den kan leverera. Det du behöver mäta är hur mycket ström den drar när du bara kopplar på den på batteriet. Är det dålig verkningsgrad på den så kan den nog suga ut ditt batteri på ett par dagar även om inte ens kameran är inkopplad.

Jag är ingen elektriker men ska försöka kolla. :-) Den är nog omvandlaren som drar så mycket ström...kameran funkar väl bara när den tar bilder eller tänker jag fel?

Dorin_89
4 minutes ago Dorin_89 sa:

Jag är ingen elektriker men ska försöka kolla. :-) Den är nog omvandlaren som drar så mycket ström...kameran funkar väl bara när den tar bilder eller tänker jag fel?

Nu hittade jag. Vid 6 volt så drar den 11.3mA. 18W är ju effekten precis som du skriver. :-)

redtop

Kameran drar alltid lite ström. Den är ju igång och ligger och "bevakar" om något händer. Sen drar den mer när den tar bilder, skickar mail osv.  Du säger 11.3mA vid 6V och då är det väl kameran du menar?

Men jag tror boven är din omvandlare. Den drar ström i sig även om inte kameran är inkopplad, och eftersom den är gjord för att sitta i en bil där man har gott om ström så är den nog inte så optimerad för att vara snål. Bäst är att mäta med en multimeter hur mycket ström den drar när bara den är påkopplad på batteriet. Ligger den och drar ca 50-60mA så hamnar du på runt 3 dagar på ett 5Ah batteri. 
(Såg att den hade en grön lysdiod och där har du nog en 5-10mA bara på dioden).

Sen kan du ju ha otur och ha fått ett dåligt batteri. Men jag lägger min gissning på omvandlaren.

• Like 1

Dorin_89
2 minutes ago redtop sa:

Kameran drar alltid lite ström. Den är ju igång och ligger och "bevakar" om något händer. Sen drar den mer när den tar bilder, skickar mail osv.  Du säger 11.3mA vid 6V och då är det väl kameran du menar?

Men jag tror boven är din omvandlare. Den drar ström i sig även om inte kameran är inkopplad, och eftersom den är gjord för att sitta i en bil där man har gott om ström så är den nog inte så optimerad för att vara snål. Bäst är att mäta med en multimeter hur mycket ström den drar när bara den är påkopplad på batteriet. Ligger den och drar ca 50-60mA så hamnar du på runt 3 dagar på ett 5Ah batteri. 
(Såg att den hade en grön lysdiod och där har du nog en 5-10mA bara på dioden).

Sen kan du ju ha otur och ha fått ett dåligt batteri. Men jag lägger min gissning på omvandlaren.

Tack för så bra svar! Nej, 11.3mA drar bara omvandlaren då jag läste på deras hemsida. Jag mejlade Maxjakt för att kolla hur mycket drar kameran.

Det är kanske bättre att köra men kabel direkt till kameran och ett bra 6V batteri?