October 29, 20178 yr Hej forumet. Nu var det dags att köpa ny kvarn. Vad rekommenderar forumet för grejer. Tanken är att det ska vara grejer som håller i många år
October 29, 20178 yr Kolla in Nimas två det är rea på nu. http://www.nimaab.se/se/grp/kottkvarnar-och-tillbehor.php
October 29, 20178 yr http://www.nimaab.se/se/art/kottkvarn-flb-mr6-inox-32.php Vi gick ihop 5 st och köpte en sån här. Vi maler 100-150 kg färs/år och vi har haft den i 3 år. Känns som att den kommer överleva oss
October 29, 20178 yr 2 hours ago faxe sa: Kolla in Nimas två det är rea på nu. http://www.nimaab.se/se/grp/kottkvarnar-och-tillbehor.php Vi shoppade precis den mindre av REA-modellerna och har bara småmalt lite med den men ser fram emot att mala köttfärsen av älgen vi ska stycka till veckan, den känns väldigt solid!
October 29, 20178 yr Popular Post Nimas är snabb och bra men ett h-e att rengöra och tung. Absolut inget man plockar fram för att mala lite färs till fredagens burgare med familjen. Däremot passar den bra att ta fram när man behöver mala tre älgar samtidigt, glöm inte säckakärran för att transportera den
October 29, 20178 yr Author Tack för tipsen . Tror det blir en lite mindre maskin..... Det är inte så många kilo man ska mala varje år..... Kanske en Tefal....???
October 29, 20178 yr 4 hours ago Sjöfaran sa: Hej forumet. Nu var det dags att köpa ny kvarn. Vad rekommenderar forumet för grejer. Tanken är att det ska vara grejer som håller i många år Hur mycket räknar du med att mala/år?
October 29, 20178 yr 15 minutes ago nuke sa: Ankarsrum assistent med köttkvarn. /Markus Har en sån i vår familj med. Bra drag i den assitenten och så får man ju mervärde i allt annat den kan användas till utöver malande.
October 29, 20178 yr 4 minutes ago TekDr sa: Har en sån i vår familj med. Bra drag i den assitenten och så får man ju mervärde i allt annat den kan användas till utöver malande. Visst är det samma som Elextrolux? Till bak, korv, m. m.
October 29, 20178 yr Author 7 hours ago lsjonsson sa: Hur mycket räknar du med att mala/år? Hoppas att man ska åtminstone kunna komma upp i 15-20 kg...... Laget maler tillsammans när det varit gemensamma större jakter....
October 30, 20178 yr 3 hours ago Sjöfaran sa: Hoppas att man ska åtminstone kunna komma upp i 15-20 kg...... Laget maler tillsammans när det varit gemensamma större jakter.... Ok! Vi maler i laget allt men då har vi en kvarn från Nimaab, men sedan när man putsar till stekar så blir det blir det lite grand som man tar hand om o det maler jag i hushållsassistenten (Elextrolux samma som Ankarsrum) hemma o det går bra. Det är väl 5-7 kg/år. Allt ska ju delas lika när man jagar i laget o det är ju +20 pers. så alla stekar blir ju delade.
October 30, 20178 yr 34 minutes ago lsjonsson sa: Ok! Vi maler i laget allt men då har vi en kvarn från Nimaab, men sedan när man putsar till stekar så blir det blir det lite grand som man tar hand om o det maler jag i hushållsassistenten (Elextrolux samma som Ankarsrum) hemma o det går bra. Det är väl 5-7 kg/år. Allt ska ju delas lika när man jagar i laget o det är ju +20 pers. så alla stekar blir ju delade. Putset har jag 15 st kvarnar till.
October 30, 20178 yr Vi har en gammal Elux, min sambos mormor köpte den ursprungligen för ca 40 år sen. Börjar dock gå på sista versen så det är dags för en ny Ankarsrum så fort min sambo har bestämt vilken färg vi ska ha. Ska man inte mala mer än 5-10 kg per gång tycker jag att det räcker utmärkt, det värsta jag utsatt vår för var när jag malde allt som blev över efter 4 dovhjortar (vissa av grannarna i bostadsrättföreningen blev lite upprörda av att jag transporterade "lik" i hissen). Det gick det med men tog tid. /Markus
October 30, 20178 yr 10 hours ago lsjonsson sa: Visst är det samma som Elextrolux? Till bak, korv, m. m. Japp, bytte namn 2001 om jag minns rätt. Maskin 250000 såldes redan 1974 så den finns i många svenska hem. /M
October 30, 20178 yr 1 hour ago nuke sa: Japp, bytte namn 2001 om jag minns rätt. Maskin 250000 såldes redan 1974 så den finns i många svenska hem. /M Det var vad jag misstänkte! Jag har inte sett E-lux maskin i handeln på länge. Jag hade en egen innan jag träffade frun o frun hade en egen när hon träffade mig så jag sålde min till min ena syster.
October 30, 20178 yr 8 hours ago Sjöfaran sa: Hoppas att man ska åtminstone kunna komma upp i 15-20 kg...... Laget maler tillsammans när det varit gemensamma större jakter.... När jag maler med min brukar det bli runt 10kg och det sker ungefär 3-4ggr per år. Och det är inga problem alls. Skulle kunna köra mer än det dubbla per gång utan att den skulle krokna. Hade en Bosch assistent tidigare och även den klarade det bra trots mindre motor men ankarsrumen är i en klass för sig. Gillar själv också den vanliga degbunken som funkar klockrent för brödbak och är väldigt lättdiskad. Sen har vi en uppsjö tillbehör som används mer eller mindre frekvent, typ kaffekvarn, korvstoppare, pastamaskin mm... det finns mycket att mala ner sina pengar i
October 30, 20178 yr Jag kör också med Electrolux (nuvarande Ankarsrum) Assistent. Fungerar utmärkt för de 5-10 kg som brukar bli köttfärs vid varje slakt. Föräldrarna har en som det gått många hundra kilo genom. Ska man göra köttfärs från storslakt på flera älgar i jaktlaget -- då behövs större. Men för personligt bruk fungerar Ankarsrum för de flesta.
October 30, 20178 yr Om du råkar ha en Kitchenaid-maskin så är Jupiters köttkvarn (3partsgrejer) till den riktigt bra. Finns i 2 storlekar. Jag hade den mindre. Bra material i alla delar och man kan variera farten med maskinen. Köpte nyligen en Tefal 1800w köttkvarn. Kostade typ 900kr. Maler bra, tar lite plats, lätt att diska kvarnen. MEN låter mycket.
October 30, 20178 yr Popular Post Var förbi Nima i dag och köpte en kvarn. Rabatten/ kampagnen med 20% rabatt gäller månaden ut- så det var lika bra att slå till på en gång.
October 30, 20178 yr Är det någon som är intresserad av min gamla kvarn för en symbolisk summa kan hen komma och testa den... den räcker nog till ett rådjur.. typ
December 19, 20223 yr Någon som har koll på dagens köttkvarnsmarknaden ? Behovet är väl att den ska klara av något svin eller en tacka. Har i dagsläget en Kitchen Aid men jag tänkte inte bli proffs på att byta kugghjul i denna… Budget ca 2000kr. Elgiganten har ju Bosch men Amazon har ju andra spännande fabrikat…
December 19, 20223 yr 8 minutes ago Engelbrekt sa: Någon som har koll på dagens köttkvarnsmarknaden ? Behovet är väl att den ska klara av något svin eller en tacka. Har i dagsläget en Kitchen Aid men jag tänkte inte bli proffs på att byta kugghjul i denna… Budget ca 2000kr. Elgiganten har ju Bosch men Amazon har ju andra spännande fabrikat… Nej, ingen koll. Men jag skulle nog fundera över om inte något liknande denna skulle kunna ett alternativ till Elgigantens kvarnar om man inte vill lägga pengarna en Nima kostar. Köttkvarn Gastroteq 8 — Lundgrens Skafferi Själv kör jag med en begagnad Köksbjörn assistent med köttkvarn som man ibland hittar billigt, stark men lite tung.