Publicerat April 16, 20188 yr Visst kan man väl vårda om man känner för det men som mina gamla Comfortar.. En normal jaktdag utan regn och utan blod på bössan (det händer faktiskt och det måste man passa sig för) så finns ingen anledning att vårda. De fixar hur många såna dagar som helst skulle jag vilja säga. Två saker att vara uppmärksam på.. Gamla puppor.. de osar mer och skitar ned mer. Kan förkorta drifttiden innan vårdbehovet dyker upp samt.. vid ngr tillfällen har jag skjutit plugg som utsatts för väta. Tändhatten har inte lyckats elda på allt krut så jag har fått systemet fullt av oförbränt krut. Då får man blåsa ur lite direkt och sen göra rent när man kommer hem. Annars tex en kväll på sportingbanan med bra plugg.. bara att köra. Detta är då avseende funktion enbart. Om man är smart och tänker andrahandsvärde även så finns helt klart en poäng i att hålla efter.
Publicerat April 16, 20188 yr Författare En sak som jag har funderat på, att är det nödvändigt att slita in bössan med tyngre laddningar?? eller är det bara en myt? Det som jag har läst om inslitning har varit olika, vissa säger att man ska medans andra säger att man inte behöver Och inte vill man ju slösa på jaktammunitionen heller??
Publicerat April 16, 20188 yr Författare 11 minutes ago Hipshot sa: Nöt in under jakt Haha bästa möjliga svaret!!
Publicerat April 17, 20188 yr 9 hours ago Hellhunter sa: Haha bästa möjliga svaret!! Dock är det fan så mer jobbigt att " nöta " under jakt , jag ser banskytte som mild inkörning. Franchi ska väl ha gott renome' ? och frågan är om du behöver nöta in alls... Men lite 28g rio i början kanske ? Men det är ju alltid intressant att se om steelmax 24g och gamebore 24g laddar om för dom är "rena" och gör 405 resp 400ms rena = lite gas långsamma = lite rekyl , men OM den slänger ut dessa med swung så skulle jag vara återhållsam med heta jaktladdningar och defenitivt magnum dito för då skulle min axel få krupp .. / P
Publicerat April 17, 20188 yr Helt allvarligt, rekommendationen i Benellis manual anger 1-2 askar med vanliga 32 grams blypluttar, varför, jo för att allt skall få slita till sig, in sig i rätt fart och med rätt svung. Nu kan jag helt ärligt säga att jag inte märke någon som helst skillnad från första skottet till sista av den slasklåda med plugg jag peta iväg för att "skjuta in" min Benelli men det är en helt annan sak, det är sällan smart att ignorera en tillverkares råd om dess produkt. /C
Publicerat April 17, 20188 yr Själv klev jag ut på skjutbanan på Öster-Malma med två askar Grouse.. Fick tvärnobben på blyskotten och sugen som man var så eldade jag iväg några serier stål 24:or.. Det verkade inte göra någon skillnad..
Publicerat April 17, 20188 yr Författare Får väl se hur den laddar om, de får väl duga med att skjuta in den med en eller två askar 32grammare
Publicerat April 17, 20188 yr 15 minutes ago Hellhunter sa: Imorrn får man troligen hem en låda med 28grammare missförstå mig rätt. En låda? Vem tar hem En öl ????
Publicerat April 17, 20188 yr Författare 33 minutes ago Ken1 sa: missförstå mig rätt. En låda? Vem tar hem En öl ???? Ett flak med skott
Publicerat April 18, 20188 yr Författare En fråga till som jag har att, frigöringsknappen på affinityn för slutstycket sitter ju på "fel" sida av lådan. Är det något som man kommer att störa sig på? Ni som har eller vet att nån annan har en vänsterpang? Det är ju inte det största problemet men men, eftersom det är första halvisen så vill man ju fråga lite som ni vet
Publicerat April 18, 20188 yr 1 hour ago Hellhunter sa: En fråga till som jag har att, frigöringsknappen på affinityn för slutstycket sitter ju på "fel" sida av lådan. Är det något som man kommer att störa sig på? Ni som har eller vet att nån annan har en vänsterpang? Det är ju inte det största problemet men men, eftersom det är första halvisen så vill man ju fråga lite som ni vet Det tycket jag åxå när Jag köpte min Fabarm , men du inser snabbt att det är RÄTT sida, håll vänster tumme på den ochskicka i en polett tryck m vänster tumme och fortsätt mata in i magget m höger hand, MYCKET snabbare och smidigare. Jag är har haft 16 automater och EN med knappen på vänster och skulle vilja ha det på ALLA
Publicerat April 18, 20188 yr Författare 1 hour ago culot sa: Det tycket jag åxå när Jag köpte min Fabarm , men du inser snabbt att det är RÄTT sida, håll vänster tumme på den ochskicka i en polett tryck m vänster tumme och fortsätt mata in i magget m höger hand, MYCKET snabbare och smidigare. Jag är har haft 16 automater och EN med knappen på vänster och skulle vilja ha det på ALLA Ska tilläggas att detta är en vänsterbössa som jag har köpt, så det blir tvärtom som du har skrivit då?
Publicerat April 18, 20188 yr 17 minutes ago Hellhunter sa: Ska tilläggas att detta är en vänsterbössa som jag har köpt, så det blir tvärtom som du har skrivit då? Jag läste inte ordentligt ! Jag har bara haft högerbössor , många anser ju att knappen på samma sida som utkastet är det normala och rätt , så du har knappen på höger sida och tycker att det är ” fel sida ” ?? Isf får du ” vända ”på min förklaring , är du med påhur jag menar ? När du lärt dig så kommer du gilla det, och att vända upååner på en halvis när man laddar är bara korkade jänkare som gör /P
Publicerat April 18, 20188 yr Författare Du ser på bilden, men att man skulle frigöra den med tummen då och sen vända på bössan och mata in skott med högra handen?? Så skulle jag göra iaf men men... Mvh
Publicerat April 18, 20188 yr 3 hours ago culot sa: Det tycket jag åxå när Jag köpte min Fabarm , men du inser snabbt att det är RÄTT sida, håll vänster tumme på den ochskicka i en polett tryck m vänster tumme och fortsätt mata in i magget m höger hand, MYCKET snabbare och smidigare. Jag är har haft 16 automater och EN med knappen på vänster och skulle vilja ha det på ALLA Det glädjer mig särskilt att det är mer än jag som nått den slutsatsen. T
Publicerat April 18, 20188 yr 1 hour ago Hellhunter sa: Du ser på bilden, men att man skulle frigöra den med tummen då och sen vända på bössan och mata in skott med högra handen?? Så skulle jag göra iaf men men... Mvh Du medger på allvar att du e lika korkad dom jänkarna du är ju vänsterhänt ? Håll höger tumme på knappen kolvenmot ovan vänster höft i med första poletten tryck m tummen så slutstycket går igen , mata sen in resten m vänstern UTAN att vända bössan mer än att du kommer åt. Sen får du lära dig greppa 2-3 polletter i fickan
Publicerat April 18, 20188 yr Författare 19 minutes ago culot sa: Du medger på allvar att du e lika korkad dom jänkarna Nu tycker jag vi tar och taggar ner här Ok, nåmen får testa de sen då återkommer om nån vecka när pangen är hemma!!
Publicerat April 18, 20188 yr Författare Hurdana chokrar kör ni med under sjöfågeljakten? Det man får med bössan är cylinder,halv och full, tror ni man klarar sig på dem eller måst man beställa en låda med chokrar nudå?? Dem som jag troligen kommer att ha i bössan mest är halv till fågel och cylinder till lerduvor.. Är inte så insatt inom ämnet chokrar, så berätta mer än gärna vad man behöver kunna Mvh
Publicerat April 18, 20188 yr 1 hour ago Hellhunter sa: Hurdana chokrar kör ni med under sjöfågeljakten? Det man får med bössan är cylinder,halv och full, tror ni man klarar sig på dem eller måst man beställa en låda med chokrar nudå?? Dem som jag troligen kommer att ha i bössan mest är halv till fågel och cylinder till lerduvor.. Är inte så insatt inom ämnet chokrar, så berätta mer än gärna vad man behöver kunna Mvh Om du köper choker så köp förlängda. Är lätt att man slår i mynningen vid sjöfågeljakt/vanlig jakt och skadar bloneringen som rost som följd. Tub är bara handla en ny. Själv kör jag bara full själv så länge MagnusN inte är med då skruvas de fritt av någon anledning? Lycka till med nya hylsharven. S
Publicerat April 18, 20188 yr 8 hours ago Hellhunter sa: Nu tycker jag vi tar och taggar ner här Ok, nåmen får testa de sen då återkommer om nån vecka när pangen är hemma!! Jag Skämtar / raljerar precis som de flesta i tråden, men du blir säkert nöjd med din lilla pang ....