Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Börjar vagen att etablera sig i Norrbotten nu?

Featured Replies

Publicerat

Varg river renar i Pessinki

Varg härjar bland renarna i Pessinkiområdet.

Som att det dåliga renbetet inte vore nog för renägarna i år så verkar det finnas varg på flera håll i länet. Nu senast i Pessinkiområdet, öster om Lainio älv, på gränsen mellan Kiruna och Pajala kommuner.

”Det är en stor katastrof för oss”

I området finns tusentals renar som tillhör Vittangi sameby. Och nu vill samebyn att Naturvårdsverket eller Länsstyrelsen avlivar vargen.

Tommy Vitblom är renägare och rovdjursamordnare inom Vittangi sameby:

– Vi har ansökt att Naturvårdsverket eller Länsstyrelsen ska ta bort den, för att det är så dåligt bete också i området och den skingrar och river ren. Det är en stor katastrof för byn, säger han.

Vittangi sameby skriver i sin ansökan om skyddsjakt till Naturvårdsverket att betesförhållandena inom samebyn är speciellt svåra i år. Och att det är just i det området där renarna har bästa betet som vargen härjar. Mestadels har den tagit honrenar.

Siffran på vargdödade renar kan vara betydligt högre än det 20-talet man hitills hittat, eftersom renskötarna inte vill störa renarna genom att ge sig in i renhjorden med skoter och söka kadaver.

Bror Eriksson, Naturvårdare på Länsstyrelsen i Norrbotten:

– Säkert hittar vi fler kadaver. Den 2 december kom jag på vargen. Jag hade hittat kadaver och började misstänka att det måste vara en varg, den hade dräpt på det sättet. Då mötte jag den på en stor myr. Sedan har den varit i området hela tiden, någon mil omkring.

Texten är kopierad från www.sr.se norrbotten.

http://www.sr.se/cgi-bin/norrbotten/nyhete...artikel=1105415

Som man vet sedan tidigare så ska det finnas en varg runt Hakkas-trakten också. Det är inte bra det.

>:(

Publicerat

Sluta nu med alla vargtrådar!! >:(...dom kommer bara att ställa till med osämja och taskig stämmning!

Publicerat
  • Författare
Sluta nu med alla vargtrådar!! >:(...dom kommer bara att ställa till med osämja och taskig stämmning!

Jag tycker att det är intressant att sprida info från denna landsända. :D Jag håller med Dig att de flesta av dessa vardebatter slutar i osämja och det är ytterst tråkigt tycker jag. :D Det är konstigt att vuxet folk inte kan diskutera varg utan att bli osams.

Publicerat
Jag tycker att det är intressant att sprida info från denna landsända. :D Jag håller med Dig att de flesta av dessa vardebatter slutar i osämja och det är ytterst tråkigt tycker jag. :D Det är konstigt att vuxet folk inte kan diskutera varg utan att bli osams.

Är nog en alltför infekterat ämne tyvär.

Publicerat

Man måste ju kunna prata om varg..vissa är ju så osmidiga när dom bara skriver att vargen ska skjutas hit och dit, från höften och från skotern.

På sånt sätt kommer man ingenstans, 1 påkörd varg i västerbotten(jörn) och vet av en till i närheten.. inte kul men de är bara att bita ihop.

Ibland blir man glad att de finns samer  :-* :-*

nångång måste ju "folket/regerigen" få upp ögonen och inte bara vi jägare, sen slita ut tummen ur ashlet och inse att vi måste börja med skyddsjakt för att de inte ska bli en explosion av varg.

Publicerat
Man måste ju kunna prata om varg..vissa är ju så osmidiga när dom bara skriver att vargen ska skjutas hit och dit, från höften och från skotern.

På sånt sätt kommer man ingenstans, 1 påkörd varg i västerbotten(jörn) och vet av en till i närheten.. inte kul men de är bara att bita ihop.

Ibland blir man glad att de finns samer  :-* :-*

nångång måste ju "folket/regerigen" få upp ögonen och inte bara vi jägare, sen slita ut tummen ur ashlet och inse att vi måste börja med skyddsjakt för att de inte ska bli en explosion av varg.

Vi far väll hoppas det blir bättre nu med varan nya regering. Man far ju se det fran den ljusa sidan, det lär ju inte bli sämmre. ;)

Publicerat

Renar måste väl tillhöra vargens naturliga föda eller ? Jakthundar måste väl tillhöra någon sekundär föda som tillkommer utav en tillfällighet eller ????.Nej ni ska inte ta detta inlägg så förbannat allvarligt, det är jullölen som får mig att skena iväg. Oavsett vem so m drabbas av vargens härjningar är det klart att man ska få ersättning/ få freda sig för desamma. Jag förstår att samerna som lever av sina renar blir förtvivlade när det kommer in varg i deras hjord. Men jag vet inte hur vi ska lösa detta problem med vargen. Jo det vet jag iof men det får man inte säga högt i detta landet

Publicerat
Renar måste väl tillhöra vargens naturliga föda eller ? Jakthundar måste väl tillhöra någon sekundär föda som tillkommer utav en tillfällighet eller ????.Nej ni ska inte ta detta inlägg så förbannat allvarligt, det är jullölen som får mig att skena iväg. Oavsett vem so m drabbas av vargens härjningar är det klart att man ska få ersättning/ få freda sig för desamma. Jag förstår att samerna som lever av sina renar blir förtvivlade när det kommer in varg i deras hjord. Men jag vet inte hur vi ska lösa detta problem med vargen. Jo det vet jag iof men det får man inte säga högt i detta landet

Haha några vet men vi vågar inte säga de högt så nån annan hör de.. nä vargen kommer vi nog att få dras med i fortsättningen.

Jag tycker att man borde sprida ut vargen mer, än fast de kanske skulle va lite svårt praktist sätt..men visst låter de bra med 1 varg i norrland 1 i mellansverige och 1 i skåne eller va de nu heter därnere??? ;)  alla hanar då förståss, för att inget oväntat ska hända  :-*

Publicerat

För säkerhets skull kastrerade då naturligtvis

Publicerat
  • Författare
Är nog en alltför infekterat ämne tyvär.

Så är det nog kolja, och så kommer det nog att förbli för all framtid tyvärr. >:(

Publicerat
Varg river renar i Pessinki

Varg härjar bland renarna i Pessinkiområdet.

Som att det dåliga renbetet inte vore nog för renägarna i år så verkar det finnas varg på flera håll i länet. Nu senast i Pessinkiområdet, öster om Lainio älv, på gränsen mellan Kiruna och Pajala kommuner.

”Det är en stor katastrof för oss”

I området finns tusentals renar som tillhör Vittangi sameby. Och nu vill samebyn att Naturvårdsverket eller Länsstyrelsen avlivar vargen.

Tommy Vitblom är renägare och rovdjursamordnare inom Vittangi sameby:

– Vi har ansökt att Naturvårdsverket eller Länsstyrelsen ska ta bort den, för att det är så dåligt bete också i området och den skingrar och river ren. Det är en stor katastrof för byn, säger han.

Vittangi sameby skriver i sin ansökan om skyddsjakt till Naturvårdsverket att betesförhållandena inom samebyn är speciellt svåra i år. Och att det är just i det området där renarna har bästa betet som vargen härjar. Mestadels har den tagit honrenar.

Siffran på vargdödade renar kan vara betydligt högre än det 20-talet man hitills hittat, eftersom renskötarna inte vill störa renarna genom att ge sig in i renhjorden med skoter och söka kadaver.

Bror Eriksson, Naturvårdare på Länsstyrelsen i Norrbotten:

– Säkert hittar vi fler kadaver. Den 2 december kom jag på vargen. Jag hade hittat kadaver och började misstänka att det måste vara en varg, den hade dräpt på det sättet. Då mötte jag den på en stor myr. Sedan har den varit i området hela tiden, någon mil omkring.

Texten är kopierad från www.sr.se norrbotten.

http://www.sr.se/cgi-bin/norrbotten/nyhete...artikel=1105415

Som man vet sedan tidigare så ska det finnas en varg runt Hakkas-trakten också. Det är inte bra det.

>:(

I Hakkas säger du? Ku,l hoppas man får se den nästa gång jag besöker släktningarna men sån tur har man väl aldrig  :( Skulle verkligen vara underbart att få se ett så pass ståtligt djur i sin rätta miljö  :)

Så samerna vill skjuta den enda varg som finns, ja jösses ja som trodde de var naturmänniskor som värnade mer om naturen än om den egna plånboken. Vilka korkskallar, tur de inte bestämmer för då hade vi inga rovdjur och för den delen ingen fisk kvar i våra fjällsjöar.

Publicerat
  • Författare
I Hakkas säger du? Ku,l hoppas man får se den nästa gång jag besöker släktningarna men sån tur har man väl aldrig  :( Skulle verkligen vara underbart att få se ett så pass ståtligt djur i sin rätta miljö  :)

Så samerna vill skjuta den enda varg som finns, ja jösses ja som trodde de var naturmänniskor som värnade mer om naturen än om den egna plånboken. Vilka korkskallar, tur de inte bestämmer för då hade vi inga rovdjur och för den delen ingen fisk kvar i våra fjällsjöar.

Annis sambo som kommer från Hakkas hade sett spår när han kom med skoter, och det är väl en nästan en månad sedan.

Publicerat

snacka om noll jävla koll, en som i princip bara har sett renar från bilen ska fan inte öppna käften!

Publicerat

Jag såg en jättegullig varg i en djurpark en gång...den va i rätt miljö

Publicerat

Jag gissar att den vargen inte lever länge till. Men iofs så försöker samerna iaf söka tillstånd, men när dom ändå inte får det så lär ju dom göra det som nöden kräver. Varför kan inte bara länsstyrelsen gå med på sövning och skicka ned vargarna dit där flokarna finns och istället skjuta bort 1-2 innavlade jävlar och ersätta med 1 med nytt blod, om det är det dom är ute efter..

Publicerat

Jovisst, jag tycker också att vargen är ett ståtligt djur, men jag är lapp (har dock inga renar själv även fast så gott som hela min släkt har det) och det är inte så himla roligt att ha ett rovdjur bland sina renar. Två av mina farbröder lever i stort sett på renskötseln och för dem är en varg bland renarna det värsta som kan hända. Vargen kan på väldigt kort tid göra stor skada eftersom den inte bara tar en ren för att äta. Jaktinstinkten sätter igång när den ser springande renar och då dödar den ju allt den kommer åt och renar är ett lätt byte.. Hur roligt tror du det är att få sitt levebröd raserat på grund av en enda varg som springer runt och dödar mer än den ens kan äta upp??

Vargen som finns upp mot Vittangi har ju dödat många renar. Hur länge kan den få vara kvar där och döda renar hejvilt? Det funkar ju helt enkelt inte, dels för att det den dödar kostar massor med pengar, dels för att renar inte kan ersättas med pengar hur länge som helst. Har man inte många djur redan från början är det en stor förlust att förlora bara ett par stycken och tar den dessutom mer värdefulla djur är det en katastrof...

Är det värt att till varje pris låta vargen finnas kvar i ett område med renar?? Är det värt att förlora något man byggt upp under lång tid, oftast flera generationer på grund av en varg? Försök att själv sätta dig in i den situationen själv, att det du lever för och av raseras totalt på grund av varg, innan du kallar någon för korkskalle för att den vill försvara sina djur och sitt levebröd...

Publicerat
snacka om noll jävla koll, en som i princip bara har sett renar från bilen ska fan inte öppna käften!

Noll koll? Bara sett renar från bilen?

Man bör ha lite mer på fötterna innan man öppnar käften som sagt.

Nåväl nu ska vi inte tjafsa de e ju jul. Men nog är det väl konstigt att samerna eller för den delen vilken människa som helst direkt önskar avliva rovdjur så fort de uppenbarar sig. Vi människor borde väl veta bättre.

När slutade vi leva med naturen?

Publicerat

Nä inte vill då jag ha varg på mina jaktmarker då är det färdig jagat (dp trapper jagar du)nog är det så att en bra varg är en död varg eller åk till djurpark där får man se på fanstygen till en rimlig peng.GOD-JUL ;)

Publicerat

Att leva med naturen tycker jag innebär att den starkaste den lever.

Varför människan en gång i tiden i princip utrotade vargen i sverige beror på att den ansågs vara ett hot mot djurhållningen.

Vi i form av männsiska var som art klokare än vargen, det handlade om överlevnaden för arten ifråga.

Sen är det barsligt med argumentet att vargen är en skyddsvärd art, det finns hur gott som helst om dom i tex Ryssland.

Att vi ska sabba de fina jaktstammar vi idag har för en vargstam är förfärligt.

Det går inte att både äta kakan och ha den kvar så att säga.

Jag lider med de som har fa´sta vargstammar på sina marker, de har fått en stor del av sitt liv spolierat!

Publicerat

Jag tror inte att det kommer etablera sig en vargstam i Norr/Västerbotten...inte inom överskådlig tid.Det finns alltför många "faror" för att den ska klara sig nån längre tid.

Jag..precis som många andra tycker nog att vargen är ett ståtligt djur men jag vill absolut inte ha varg på mitt jaktområde.Visst..kunde de låta bli att ta hundarna så är det okej, jag är inte rädd om rådjur och älg..men jag vet ju att det inte är så enkelt.

Jag förstår oxå samerna som drabbas...det är ju deras levebröd som vargen tar..och den ställer till massa oreda när den skingrar renflockarna.

Det här med utplantering har ju länge varit ett hett ämne.Vissa hävdar med bestämdhet att sånt skett vid ett flertal tillfällen...andra inte.Personligen tror jag nog att det är möjligt att det har skett..och kanske oxå sker.Visst folk hur mkt pengar som lades ner på våra vargar så tror jag många skulle reagera. För några år sedan hade vi en varg som passerade över våra marker...jag pratade då med en rovviltspårare som då sa att just den vargen hade kostat 2-3 miljoner bara under den vintern(troligen den varg som blev överkörd av tåget i Jörn).

Pratade oxå med en same förra veckan som med bestämdhet hävdar att ett 10-tal vargar sattes ut i trakterna av Jukkasjärvi(tror jag det var)...dessa försvann tämligen fort sa han med ett leende. Varför blev det då inget medialt skri om detta kan man fråga sig?Ja...dessa vargar fanns ju egentligen inte..och myndigheterna kan ju inte gå ut i media och hävda att 10 vargar skjutits illegalt...när de själva har planterat ut dessa illegalt.Så det blir nån slags rundgång....

Publicerat
  • Författare
Pratade oxå med en same förra veckan som med bestämdhet hävdar att ett 10-tal vargar sattes ut i trakterna av Jukkasjärvi(tror jag det var)...dessa försvann tämligen fort sa han med ett leende. Varför blev det då inget medialt skri om detta kan man fråga sig?Ja...dessa vargar fanns ju egentligen inte..och myndigheterna kan ju inte gå ut i media och hävda att 10 vargar skjutits illegalt...när de själva har planterat ut dessa illegalt.Så det blir nån slags rundgång....

Se där ja. :o Då hade dom avslöjat sig själva vad dom höll på med, och det tror jag inte att dom vågar el. vill. >:(