Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vapenlicens och ADHD?

Featured Replies

Publicerat

Jag undrar om någon här vet (helst inga gissningar) om en ADHD-diagnos påverkar möjligheten att få vapenlicens? Påverkar det befintliga licenser om man redan har licenser när man får diagnosen, dvs kan de befintliga bli återkallade?

Publicerat

Svaren på din fråga är ja och nej om det inte samtidigt kommer ett ”yttrande” från behandlande läkare om tveksam lämplighet.

ADHD är en så bred, diffus diagnos/sjukdom och så individuell i sitt uttryck att inget är skrivet i sten men en allvarligt ADHD, med krav på medicinering för funktion är helt klart ett hinder vid prövning av tillstånd, ånyo då om PM har/får insikt om saken, vilket inte är en självklarhet. C

Publicerat

Som Christian skriver ovan så är det en bedömning behandlande läkare gör. Denna skall då göra antagandet att patienten riskerar att skada sig själv eller andra alternativt inte förmår följa de lagar och regler som gäller kring förvaring. De skickar då en rekommendation till polisen som gör ytterligare en bedömning. 

Även en behandlingskrävande ADHD-patient borde inte ha några problem med detta. De diagnoser man främst håller utkik efter när det gäller innehav av vapen är psykiska störningar, demenssjukdomar, missbruk, grava synfel och liknande. Nu finns det visserligen en samsjuklighet här men ADHD i sig borde verkligen inte påverka såvida inte impulskontrollen är helt bortblåst. 

Om man inte uttryckligen ger sken av att vara olämplig så ska det inte vara några bekymmer. Och om man gör det så har man nog större problem... 

Publicerat
  • Författare

Ok, tack för input. En person som i övrigt hanterar livet hyfsat (t ex kan sköta jobb och familj) och inte behöver medicinering för att hålla sig på mattan, borde alltså inte behöva oroa sig. 

Publicerat

Nej, det tycker jag inte är motiverat, en annan sak, har man körkort med tillhörande lämplighet så talar det i rätt riktning. C 

Publicerat

Det borde gå med standardpapperna som läkarna skickar in till transportstyrelsen för att få övningsköra bil. Sen är det så att du kan även bara skita i att fylla i det dom kan imte kolla. Men då har du begått ett lagbrot. Sen får man tänka på alla andra som inte har någon diagnos som defenetivt inte ska ha vapen eller köra bil som får det för det finns ingen diagnos eller register på psyk. Att du har adhd diskvalicerar dig lika lite som vilket annan som helst är utan diagnos dom kanske frågar lite frågor.

Publicerat
  • Författare

Jag kollade med en psykolog, dom kan ju också ställa diagnosen. (Hon underströk även att det inte är en sjukdom utan en funktionsnedsättning). Om jag förstod henne rätt så har inte psykologer samma anmälningsskyldighet som läkare har till vad gäller t ex körkort och vapeninnehav. Så om man får diagnos av en psykolog, och aldrig passerar läkare (för medicinering) så är det ju också safe. 

Publicerat
1 hour ago Sparven sa:

Jag kollade med en psykolog, dom kan ju också ställa diagnosen. (Hon underströk även att det inte är en sjukdom utan en funktionsnedsättning). Om jag förstod henne rätt så har inte psykologer samma anmälningsskyldighet som läkare har till vad gäller t ex körkort och vapeninnehav. Så om man får diagnos av en psykolog, och aldrig passerar läkare (för medicinering) så är det ju också safe. 

Du begår ett lagbrott om du ljuger på ansökningarna för körkortstillstånd och troligen samma med vapenlicenser bättre att bara få en utlåtelse att allt är ok. För om det kommer fram på något sätt att du har ljugit på licensansökan och att du har en diagnos kan du glömma licenser i framtiden oavsett om du kan få utlåtelse från läkare att din diagnos inte ställer till något problem. För du har redan bevisat att man inte ska lita på dig.

När det gäller bipolär och annat allvarligt kan det vara mer problem med. Men en enkel adhd diagnos är inget att oroa sig för om man är en normal person med adhd. Och rent krasst kan man inte få ut dom behövda utlåtandena från sin läkare så kanske man inte borde ha licens.

Btw som en med adhd så hatar jag ordet funktionsnedsättning kalla det handikapp istället. Vilket det inte ens är alltid.

Publicerat
  • Författare
9 minutes ago Stainless steel sa:

Du begår ett lagbrott om du ljuger på ansökningarna för körkortstillstånd och troligen samma med vapenlicenser bättre att bara få en utlåtelse att allt är ok. För om det kommer fram på något sätt att du har ljugit på licensansökan och att du har en diagnos kan du glömma licenser i framtiden oavsett om du kan få utlåtelse från läkare att din diagnos inte ställer till något problem. För du har redan bevisat att man inte ska lita på dig.

När det gäller bipolär och annat allvarligt kan det vara mer problem med. Men en enkel adhd diagnos är inget att oroa sig för om man är en normal person med adhd. Och rent krasst kan man inte få ut dom behövda utlåtandena från sin läkare så kanske man inte borde ha licens.

Btw som en med adhd så hatar jag ordet funktionsnedsättning kalla det handikapp istället. Vilket det inte ens är alltid.

Va? Vad yrar du om? Jag har aldrig nämnt att någon ska ljuga. 

Dessutom handlar det ju inte om mig. 

Publicerat
  • Författare

stainless steel, är du läkare, psykolog eller jurist eller liknande? Det blir enklare för mig att vikta dina svar om jag vet det. 

Publicerat

Jag kan inte minnas att jag fyllt i något om sjukdomar/funktionshinder när jag sökt vapenlicens. Måste man göra det? 

Publicerat
48 minutes ago Sun Flower sa:

Jag kan inte minnas att jag fyllt i något om sjukdomar/funktionshinder när jag sökt vapenlicens. Måste man göra det? 

Nej det måste man inte vilket gör diskussionen besynnerlig.

Publicerat
2 hours ago Sun Flower sa:

Tittade på den nu och jag kan ärligt säga att jag blev förvånad över detta det finns inget om det i licensansökan. Utan det är läkarna som ska anmäla till polisen om dom bedömer att du inte är stabil och borde ha vapen vilket tar bort hela ens eget ansvar och allt ligger på sjukvården och vi vet hur bra den funkar. På körkortstillståndet så måste man själv fylla i en spalt och ha intyg.

Så ber så mycket om ursäkt och drar mig ifrån denna diskussion. Med tanke på att dom inte ber om något och att det tydligen ligger på läkarna att anmäla polisen om dom tycker du är ostabil. Kör på dom kommer antingen ge en avslag på grund av att din läkare har anmält eller att du behöver utlåtande och sit det bästa när det bara går igenom.