Publicerat November 17, 20178 yr Jag tänkte prova att torka ryggfileerna från ett rådjur. Är de "torkbara"? Tänker om det är en opassande köttbit att torka. Tre dygn i saltlake? Helt sänkta i laken eller till hälften sänkta i badet och vändas efter halva tiden? Skiftar mellan några plus och några minus här just nu. Varit rätt kallt, 8-10 minus under veckan men nu är det ett par plus. Kan jag hänga det i kallgarage fast det riskerar att gå under nollan? Bättre att hänga över öppna spisen i köket?
Publicerat November 17, 20178 yr 42 minutes ago Flintbüchse sa: Jag tänkte prova att torka ryggfileerna från ett rådjur. Är de "torkbara"? Tänker om det är en opassande köttbit att torka. Tre dygn i saltlake? Helt sänkta i laken eller till hälften sänkta i badet och vändas efter halva tiden? Skiftar mellan några plus och några minus här just nu. Varit rätt kallt, 8-10 minus under veckan men nu är det ett par plus. Kan jag hänga det i kallgarage fast det riskerar att gå under nollan? Bättre att hänga över öppna spisen i köket? Du gör det för tidigt, enl. norrlänningarna som kan detta o jag är en av dom. Du ska hänga ut det i feb.-mars men vädret hos er kan man inte lita på vid den årstiden.
Publicerat November 17, 20178 yr Författare Kör den här varianten ikväll https://svenska.yle.fi/recept/2016/04/18/beef-jerky-torkat-kott Få se om det funkar Ska spara några påsar kött i frysen till säsongen är rätt och testa ditt recept!
Publicerat November 17, 20178 yr 1 minute ago Flintbüchse sa: Kör den här varianten ikväll https://svenska.yle.fi/recept/2016/04/18/beef-jerky-torkat-kott Få se om det funkar Ska spara några påsar kött i frysen till säsongen är rätt och testa ditt recept! Ok! Du får avlägga rapport sedan när du är färdig o provsmakat! Det är inget skämt att jag är duktig på detta. Du kan ju läsa tråden o se vad folk har gett mig för betygsättning. Lägg inte in saltat kött bara i frysen.
Publicerat November 17, 20178 yr Hur förvarar ni köttet när det är färdigt? Jag har haft mitt hängande i källaren men tycker att det blir lite väl torrt och hårt. Vakuumpackar ni det när det är lagom eller tuggar ni i er det så fort att det inte hinner bli så hårt, det är hela rådjurslår som jag provat med.
Publicerat November 17, 20178 yr Författare 35 minutes ago lsjonsson sa: Ok! Du får avlägga rapport sedan när du är färdig o provsmakat! Ska bli!
Publicerat November 17, 20178 yr Inte alls opassande, ju färre hinnor å senor desto bättre resultat generellt, tycker jag då. Sen är det upp till innehavaren av bitarna vad man vill göra med dem. Grilla dom tycker jag åxå är bra. Jag gör Biltong av mina bitar, har kört med älg, rå å vildsvin. Varierat smaksättning från ’original’ till jerkey till olika smakinriktning som jag för stunden känner för. När mitt är färdigtorkat å det jag inte gör av med i närtid, så hamnar resten i påsar å i frysen. Har för mig att det finns jättebra info om Biltong på denna sidan att tillgå. Tror faktiskt det var så jag kom i kontakt med Jaktsidan första gången. Så då måste de ju vara bra. Lycka till. /P
Publicerat November 17, 20178 yr 1 hour ago Flintbüchse sa: Ska bli! Om inte annat så kan du skicka upp köttet till mig så ska jag torka det åt dig till våren. Jag ska inte äta upp det för dig men jag kanske tar en smakbit för att kolla koncistensen.
Publicerat November 17, 20178 yr Författare 28 minutes ago lsjonsson sa: Om inte annat så kan du skicka upp köttet till mig så ska jag torka det åt dig till våren. Jag ska inte äta upp det för dig men jag kanske tar en smakbit för att kolla koncistensen. Härsknar det inte på vägen? Hehe Jag vill lära mig bemästra torkning, saltning och rökning. Tänkte bygga en kall/varmrök på gården till våren.
Publicerat November 18, 20178 yr 7 hours ago Flintbüchse sa: Härsknar det inte på vägen? Hehe Jag vill lära mig bemästra torkning, saltning och rökning. Tänkte bygga en kall/varmrök på gården till våren. Då får du haft det i saltlag först så ska det gå bra. Träning ger färdighet! Ingen dum idé! Kör hårt!