Publicerat November 19, 20178 yr Om man ska ha en så tyst rävbössa som möjligt, vad ska man ha då? Finns det nån kaliber som går extra bra att dämpa? Jag har fått grannar som gnäller om det smäller på nätterna. Då blir 6,5x55 med dämp är för högljutt helt plötsligt. Vill få allting att flyta på utan gnäll så tänkte jag försöka sänka ljudnivån. Jag funderade på om det gick att köpa en gängad .22wmr-pipa till kvadden och skruva dit en klass2dämp? Vet inte hur mycket det skulle sänka ljudet eller om det ens är tillåtet att göra så? .22wmr utan dämp kanske låter mindre än 6,5 med dämp? Ljudet från mynningen är ju bara ett av ljuden i bössknallen. .22wmr är supersonic iaf. Vilket av ljuden är det högsta hos kalibern, mynning eller kulans färd? Eller om man skulle köra med .308an och försöka ladda ner kulan under ljudet på nå vänster? Ni nå idéer? Räv skall jagas oavsett. Åteln har nästan hagelhåll så jag behöver ingen snabb flackskjutare.
Publicerat November 19, 20178 yr Det är inte tillåtet att sätta dämpare på en 22wm om du inte har särskilt tillstånd för det. Enklaste lösningen är 222rem med dämpare. Tystaste lösningen är subsonic-patroner i valfri kaliber som klarar klass 3 i så låg fart + dämpare.
Publicerat November 19, 20178 yr Författare Just now sidelock sa: Enklaste lösningen är 222rem med dämpare. Hur mycket tystare tror du det blir mot 6,5x55 med dämp? Får du inte samma sonicboom?
Publicerat November 19, 20178 yr 4 minutes ago Flintbüchse sa: Hur mycket tystare tror du det blir mot 6,5x55 med dämp? Får du inte samma sonicboom? Den kombinationen är i princip så tyst det blir med konventionella medel, men skillnaden blir inte enorm.
Publicerat November 19, 20178 yr Författare Just now strävhår sa: Grannar är överskattat. Håller med. 100%.
Publicerat November 19, 20178 yr Som sagt en valfri subsonic med dämpare som fixar klass 2 är väl det tystaste alternativet sen är det gå på 22wmr som är relativt tyst i sammanhanget tillsammans med 222r med dämpare
Publicerat November 19, 20178 yr 18 minutes ago sidelock sa: Det är inte tillåtet att sätta dämpare på en 22wm om du inte har särskilt tillstånd för det. Enklaste lösningen är 222rem med dämpare. Tystaste lösningen är subsonic-patroner i valfri kaliber som klarar klass 3 i så låg fart + dämpare. Om vi håller oss till enkel billig lösning som går att lösa innan säsongen är slut låter sidelocks förslag vettigast men av nyfikenhet så funderar jag om inte 7,62x39 bland standardkalibrar borde bli ännu tystare med sin lägre fart? Har själv tillstånd för ljuddämpare på min 22 Hornet, med klent laddade patroner låter det ungefär som en odämpad 22lr, så 222 Rem borde gå att ladda till samma?
Publicerat November 20, 20178 yr 5 hours ago Havakko sa: Om vi håller oss till enkel billig lösning som går att lösa innan säsongen är slut låter sidelocks förslag vettigast men av nyfikenhet så funderar jag om inte 7,62x39 bland standardkalibrar borde bli ännu tystare med sin lägre fart? Har själv tillstånd för ljuddämpare på min 22 Hornet, med klent laddade patroner låter det ungefär som en odämpad 22lr, så 222 Rem borde gå att ladda till samma? Jag har upplevt 22 hornet som mer svårdämpad än 222rem, ingen aning om varför det blev så men hipshot hade samma upplevelse.
Publicerat November 20, 20178 yr 5 hours ago sidelock sa: Jag har upplevt 22 hornet som mer svårdämpad än 222rem, ingen aning om varför det blev så men hipshot hade samma upplevelse. Lät ju märkligt men har ju inte själv jämfört så
Publicerat November 20, 20178 yr Volymen på dämpen måste matchas mot krutgasernas volym för bästa dämpning, tillika är de kulor som horneten skjuter så korta att de sällan är i/vid två bafflar samtidigt, sammantaget ger rätt volym/mothåll och en kula som är i två bafflar eller fler samtidigt bra för dämpningen. En subbad 7,62x39 är nog den billigaste/enklaste lösningen på ”problemet” /C
Publicerat November 20, 20178 yr Detta är en populär post. Jag har haft samma problem som trådskaparen och har idag 2 stycken bra lösningar. Till min Vixen 222r med rcc dämparen brukar jag ganska hårt laddade V-max och den snärtiga smällen av den väcker inte många. Till de som ändå hört den brukar jag säga att jag just lagt ner ca: 7000:- på att få tyst på bössan ,bara för att jag gillar mina grannar. Det hjälper faktiskt. Money talks! Till min 308 med A-tec dämp använder jag en `nästan subsonic´laddad hemmagjuten 150grs blydagg som är väldigt mjuk så den svampar riktigt bra , jag har pulverlackat den för att slippa söla med fett och rengöra bössan efter varje skott. På 50m så droppar den ca:7-8 cm och sprider 30mm så den funkar klockrent på åteln, Inte ens grannhunden vaknar när jag skjuter med den..
Publicerat November 20, 20178 yr Författare 4 hours ago Christian N sa: Volymen på dämpen måste matchas mot krutgasernas volym för bästa dämpning, tillika är de kulor som horneten skjuter så korta att de sällan är i/vid två bafflar samtidigt, sammantaget ger rätt volym/mothåll och en kula som är i två bafflar eller fler samtidigt bra för dämpningen. En subbad 7,62x39 är nog den billigaste/enklaste lösningen på ”problemet” /C Finns en CZ i den kalibern har jag sett.
Publicerat November 21, 20178 yr Jag ska testa skjuta räv på ena åteln i vinter med 9,3 och subsonic. Om du har åteln så nära så borde ju subsonic fungera helt utmärkt och tyst blir det.
Publicerat November 21, 20178 yr Författare 3 hours ago karelsk blandning sa: Jag ska testa skjuta räv på ena åteln i vinter med 9,3 och subsonic. Om du har åteln så nära så borde ju subsonic fungera helt utmärkt och tyst blir det. Laddar du den själv? Ljudvallen bryts vid 300m/s eller nåt? Det måste ju bli jävligt mycke mindre krut än vanligt om kulorna annars ligger runt 760-800m. Krutet halveras? Jag har aldrig laddat subbar. Jag har alltid förhållit mig till vanlig ladd-data och letat efter den tätaste träffbilden.
Publicerat November 21, 20178 yr 22 hours ago Christian N sa: Volymen på dämpen måste matchas mot krutgasernas volym för bästa dämpning, tillika är de kulor som horneten skjuter så korta att de sällan är i/vid två bafflar samtidigt, sammantaget ger rätt volym/mothåll och en kula som är i två bafflar eller fler samtidigt bra för dämpningen. En subbad 7,62x39 är nog den billigaste/enklaste lösningen på ”problemet” /C Jepp, både CZ och Howa finns ju i kalibern på den Svenska marknaden. Intressant men ändå logiskt med längden på kulorna! Nu har ju jag visserligen rätt dålig hörsel men eftersom min hornet med RCC dämpare knappast väcker grannarna borde valfri mindre klass 2 med dämpare lösa problemet. Visst vill man inte störa men bor man "på landet" och vidtagit åtgärder så tycker jag grannar får tåla lite..
Publicerat November 21, 20178 yr Min Hornet/K-Hornet med en Havanna 175 för 6.5 dämpar anständigt. Går säkerligen att optimera med anpassad dämpare.
Publicerat November 21, 20178 yr 4 hours ago Flintbüchse sa: Laddar du den själv? Ljudvallen bryts vid 300m/s eller nåt? Det måste ju bli jävligt mycke mindre krut än vanligt om kulorna annars ligger runt 760-800m. Krutet halveras? Jag har aldrig laddat subbar. Jag har alltid förhållit mig till vanlig ladd-data och letat efter den tätaste träffbilden. Vanligtvis fluffigare krut som fyller hylsan men ändå ger låg energi.
Publicerat November 21, 20178 yr 5 hours ago Flintbüchse sa: Ljudvallen bryts vid 300m/s eller nåt? Ca. 330 i 0 grader. Ökande hastighet med höjd temperatur/lägre densitet. Om du inte skjuter i vatten där det ligger runt 1500 m/s..
Publicerat November 21, 20178 yr Cz 527 kamras ju även i 300 blackout som nog är ännu bättre lämpad om man vill försöka få det tyst. Bättre kulutbud än 7,62x39 dessutom. Sen om det går att klämma fram en via svenska åf är väl en annan sak. /Patrik
Publicerat November 21, 20178 yr http://www.intropris.se/default.asp?c=shop&supcat=15&cat=730&id=60004&artID=47620 Denna kanske? Fundera på den själv men då de står 45 cm pipa har jag inte vågat testat. Hade varit fint om de gick med min stalon wm145. S
Publicerat November 21, 20178 yr Författare "Lapua Subsonic får INTE skjutas i pipor över 45 cm längd" så det sket sig Sågar inte ner pipan och sabbar balansen för grannens skull.
Publicerat November 22, 20178 yr 20 hours ago Flintbüchse sa: Laddar du den själv? Ljudvallen bryts vid 300m/s eller nåt? Det måste ju bli jävligt mycke mindre krut än vanligt om kulorna annars ligger runt 760-800m. Krutet halveras? Jag har aldrig laddat subbar. Jag har alltid förhållit mig till vanlig ladd-data och letat efter den tätaste träffbilden. Se om du får tag i trail boss eller vv n32c så går det bra ladda subsonic.
Publicerat November 23, 20178 yr På 2017-11-21 at 22:25 Flintbüchse sa: "Lapua Subsonic får INTE skjutas i pipor över 45 cm längd" så det sket sig Varför inte?! Jag har skjutit dem ur 60cm pipa.