Publicerat November 26, 20178 yr 6 hours ago xwing1976 sa: Är det som någon skrev innan, lätt att den osäkrar sig (friktion mot kläder). Hur är den att hantera med handske på? Hittills har jag aldrig haft något problem med det efter 10 års bruk av en 3000, även om det var något jag också oroade mig för initialt. Jag har dock för vana att kontrollera säkringen med jämna mellanrum men det gör jag även med mina studsare..
Publicerat November 27, 20178 yr 12 hours ago xwing1976 sa: Är det som någon skrev innan, lätt att den osäkrar sig (friktion mot kläder). Hur är den att hantera med handske på? Jag har haft i 6 år nu och aldrig varit med om att den spontant osäkrar sig. Däremot är den ett litet helvete med handskar på. Det går så klart bra med tunna handskar, typ montage-/skytte-hanskar, men med vinterhandskar på tar osäkring flera sekunder och är inte 100 % garanterat att lyckas. När jag har lite tid över kommer jag att byggapå säkringen något så att det fungerar med handskar.
Publicerat November 29, 20178 yr Författare På 2017-11-27 at 00:59 doenitz sa: Hittills har jag aldrig haft något problem med det efter 10 års bruk av en 3000, även om det var något jag också oroade mig för initialt. Jag har dock för vana att kontrollera säkringen med jämna mellanrum men det gör jag även med mina studsare.. Att ofta kontrollera säkringen är något jag också gör och har kontroll över var man riktar pipan. Det är skönt om säkringen fungerar som det är tänkt, det verkar den göra.
Publicerat November 29, 20178 yr Författare På 2017-11-27 at 07:55 JoPe sa: Jag har haft i 6 år nu och aldrig varit med om att den spontant osäkrar sig. Däremot är den ett litet helvete med handskar på. Det går så klart bra med tunna handskar, typ montage-/skytte-hanskar, men med vinterhandskar på tar osäkring flera sekunder och är inte 100 % garanterat att lyckas. När jag har lite tid över kommer jag att byggapå säkringen något så att det fungerar med handskar. Det är skönt att slippa frysa och få stela fingrar
Publicerat November 29, 20178 yr Författare Efter att ha kikat en hel del på beg i Tyskland har jag noterat att de flesta är bestyckade med ganska rejäla kikare. Inte ovanligt med 50 eller 56 mm variabla tuber. Det är klart att till rävvak och kanske improviserat vildsvinsvak eller bockjakt kan det vara användbart. Hur brukar de vanligtvis drillingen i Tyskland? Spontant tänker jag mig att man använder järnsiktena mycket, och kanske kompletterar med någon variabel 30mm tub, möjligtvis någon fast 6x42 eller 7x50 om man vill vaka med den. Skall man handla beg. är man underkastad det utbud som finns och ibland får man kompromissa. Frågan är om man skall söka efter utan någon tub, eller försöka finna någon med vrid eller hakmontage. Vad jag förstår är det lite mer kludd med hak om man skall ha fler kikare eller byta kikare. Vore roligt med lite tankar och erfarenheter om detta.
Publicerat November 29, 20178 yr 3 hours ago xwing1976 sa: Efter att ha kikat en hel del på beg i Tyskland har jag noterat att de flesta är bestyckade med ganska rejäla kikare. Inte ovanligt med 50 eller 56 mm variabla tuber. Det är klart att till rävvak och kanske improviserat vildsvinsvak eller bockjakt kan det vara användbart. Hur brukar de vanligtvis drillingen i Tyskland? Numera uteslutande vak och ansitz. 3 hours ago xwing1976 sa: Spontant tänker jag mig att man använder järnsiktena mycket, och kanske kompletterar med någon variabel 30mm tub, möjligtvis någon fast 6x42 eller 7x50 om man vill vaka med den. Man har siktet i fickan tills det behövs - dvs ett svårt skott eller i dåligt ljus. Därmed blir frågan och vilken kikare rätt ointressant om du frågar mig - man använder den relativt sällan att det mesta av lite optisk kvalitet funkar...... 3 hours ago xwing1976 sa: Skall man handla beg. är man underkastad det utbud som finns och ibland får man kompromissa. Frågan är om man skall söka efter utan någon tub, eller försöka finna någon med vrid eller hakmontage. Ett hak är dyrt att montera i efterhand, ett vrid ngt billigare. Men jag hade gått på en med en hakmonterad kikare. 3 hours ago xwing1976 sa: Vad jag förstår är det lite mer kludd med hak om man skall ha fler kikare eller byta kikare. Vore roligt med lite tankar och erfarenheter om detta. Ringar är ganska dyra och man är lite låst till ögonavstånd och objektivets placering. Men jag förstår inte riktigt varför du ska ha flera kikare....... /T
Publicerat November 30, 20178 yr Författare 23 hours ago pmt sa: Numera uteslutande vak och ansitz. Man har siktet i fickan tills det behövs - dvs ett svårt skott eller i dåligt ljus. Därmed blir frågan och vilken kikare rätt ointressant om du frågar mig - man använder den relativt sällan att det mesta av lite optisk kvalitet funkar...... Ett hak är dyrt att montera i efterhand, ett vrid ngt billigare. Men jag hade gått på en med en hakmonterad kikare. Ringar är ganska dyra och man är lite låst till ögonavstånd och objektivets placering. Men jag förstår inte riktigt varför du ska ha flera kikare....... /T Är det lite generösare med slugs/brenneke där? Det är tanken, men en 8x56 trollar man inte ned i fickan utan vidare. Du har en poäng, och jag har väl inte riktigt haft den aspekten med i tankarna. Är det rent estetiskt du föredrar hak eller tycker du det finns några klara fördelar. Jag är egentligen nöjd med en kikare, men tänkte mer om man hittar en vettig drilling, men med stor tub kunde det vara ett bra köp och så kunde man skaffa en mindre kikare för att det är smidigare. Den skall vara lättillgänglig om man behöver plocka fram den. Men visst det går kanske ha den i en kikartub över axeln.