Publicerat Januari 8, 20188 yr Författare I dag har jag grovslipat några bits inför kommande demontering av stock och isärtagning av mekanism. Till skruven på avtyckarplattan så fick man ta till och slipa en 5/16 bits från slagskruvmejseln för att det ska räcka på bredden, vanlig 1/4 bits brukar sällan vara bredare än 7-8mm. 9.5mm bred blir lagom i det här fallet. Gammla vapen kräver ju ofta "vassare" bits än vad man får med i standardsatsen så man får fixa till några själv som passar.
Publicerat Januari 9, 20188 yr Jo, lika bra att göra det seriöst då det skämmer som fanken med stukade skruvspår!
Publicerat Januari 9, 20188 yr Författare 5 hours ago Sako_Finnbear sa: Jo, lika bra att göra det seriöst då det skämmer som fanken med stukade skruvspår! Ja, det ser för jäkla illa ut med misshandlade skruvar på annars fina vapen. Det finns en skruv på min som någon har varit på och naggat litegrann med fel verktyg och den är inte heller dragen riktigt "på streck" som den ska vara...... kanske lilla By-smeden som varit framme ? Jag ska fixa till den senare enl "Larry Potterfilds" recept på sargade skruvar så den blir fin igen, naturligtvis kommer jag gå lite försiktigare fram och hoppa över uppvärmingsbiten på den här skruven.
Publicerat Januari 14, 20188 yr Författare Nu ska härket isär. Den här modellen ska man ha uppspänd när avtyckarplattan ska tas bort, provade avspänd först....gick Inge bra att få lös den då.
Publicerat Januari 14, 20188 yr Författare Ibland går det bra, men oftast går det bara som vanligt. Stock/Tang/korskruven som sitter genom kolvhalsen och håller trä mot Baskyl var helt sonika knäckt och gick av när den skulle lossas. Man ser på brottet att den varit nästan av under en längre tid. Bara att börja jaga en ny land och rike runt eller i värsta fall tillverka en. Tur i oturen så var det M5 så det går ju att fixa till med lite jävlar-anamma, motivation och ett gängsnitt, det som gör det lite mera spännande att snida till är att den är lite konisk. Nåja, stora och små katastrofer kallas ju oftast "utmaning" på nysvenska.
Publicerat Januari 14, 20188 yr Författare Här har det inte varit städat på länge....kanske varit en gammal ungkarl som ägt den innan. Mycket skit och lite ytrost. Lägger upp lite bilder om någon vill veta hur dom ser ut innuti, verkar vara dåligt med info om just det när det gäller Sauer 3000 på webben.
Publicerat Januari 14, 20188 yr Författare Detta är en populär post. Ytlig grovsanering utförd med hjälp av Tops, tandpetare och solvent, börjar redan se bättre ut. Blir noggrannare rengörning och smörjning senare.
Publicerat Januari 14, 20188 yr Gott jobbat i vanlig ordning! Du kan ju sätta en ny skruv i handbormaskinen och fila till fasen.
Publicerat Januari 14, 20188 yr Författare 23 minutes ago Sako_Finnbear sa: Gott jobbat i vanlig ordning! Du kan ju sätta en ny skruv i handbormaskinen och fila till fasen. Japp, det är väl så man får göra då jag inte har tillgång till svarv. Kruxet är att den ska vara lite konisk i skaftet med, ca 5.3mm nedanför skallen ca 5.0mm nere vid gängan. Blir nog till att slipa ner en M6 och gänga om till M5 om jag ska göra den själv.
Publicerat Januari 15, 20188 yr Författare Tycker nästan att lättaste sättet att få bort sunkig gammal Linolja är med varmluftpistol och sickel. Sen får den några duvningar med färborttagningsmedel för att få bort det sista.
Publicerat Januari 15, 20188 yr Författare 3 minutes ago Sako_Finnbear sa: Går fint med ammoniaklösning med. Ska ta det på slutet för att få rent i porena, på köpet blir man ju ren i näsan med.
Publicerat Januari 28, 20188 yr Författare Detta är en populär post. Skitjobb i dag i form av grovinslipning av gummibakkappa. Gummifjun i halva pannrummet, håret, näsan och innanför tröjan trots dammsugare. Det går med tålamod även om man inte har riktigt rätt verktyg. Tycker även jag fick till vinkeln på "tån" eller vad det heter hyffsat bra. Sista finputsen får bli när kolven ska slipas.
Publicerat Januari 28, 20188 yr Det jobb kan du vara riktigt nöjd med. Tar man sen din masinpark i beaktning är det guldmedalj: det är inte det lättaste att få till snyggt men du har klarat det galant
Publicerat Januari 28, 20188 yr Författare Tack. Det är egentligen inte så värst svårt trots att gummi är lite besvärlig att slipa i, men man måste vara rätt noggrann och hålla lite koll på vinklarna. Med finkornigt papper på slutet så går det så pass sakta så man hinner med att finjustera.
Publicerat Januari 28, 20188 yr Författare Någon som har koll på gummibakkappor ? Lämnar man dom som dom är eller ska dom behandlas med något för att se snygga ut över tid ? Linolja ? Vaselin ? Annat ?
Publicerat Januari 28, 20188 yr .223AckImp sa en gång på grannkanalen att det var inget som åldrade röda gummibakkappor så snyggt som Kudublod
Publicerat Januari 28, 20188 yr Författare 2 hours ago Dansken sa: .223AckImp sa en gång på grannkanalen att det var inget som åldrade röda gummibakkappor så snyggt som Kudublod Tydligen dyrare att köpa Drilling än vad man först tror, ska höra med Jaktia om dom har det på flaska.
Publicerat Januari 29, 20188 yr Har kört typ törtle mjukwax för båtar för att få upp glansen ibland. Vet inte om det är rätt eller fel men det har funkat för mig.
Publicerat Januari 29, 20188 yr På 2018-01-28 at 16:52 Järven sa: Någon som har koll på gummibakkappor ? Lämnar man dom som dom är eller ska dom behandlas med något för att se snygga ut över tid ? Linolja ? Vaselin ? Annat ? Jag brukar ta några vändor med trävax på kappan, blir jäkligt snyggt och så hänger skiten inte fast i kläderna vid anlägget.
Publicerat Februari 3, 20188 yr Författare Detta är en populär post. Pillegörat fortskrider i form av att fila till nätskärning med fyrkantsfil. Det går, men inte fort.