Hoppa till innehåll

https://www.Reservdelar24.SE

Flintbüchse

Hylsor dimensioner

Recommended Posts

Flintbüchse

Jag har med framgång laddat 10,1gram mega i normahylsor, gamla norma vulkan-hylsor, som jag köpte för länge sedan. Jag vet att hylsor skiljer sig mellan olika fabrikat, så nu undrar jag om hylsor skiljer sig inom samma fabrikat. Jag har ca 200 st norma jaktmatchhylsor och de gamla vulkanhylsorna börjar sjunga på sista versen.

Vore fint att kunna ta dessa hylsor utan att behöva göra en ny laddstege.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Patrik L

Om du har en digital krutvåg så är det enklast att bara väga dom. (Funkar väl med en analog våg också, men det är helt klart pyssligare.)

Diffar det några grains så är volymen nära nog densamma, alltför stor skillnad tyder på att du antingen har en annan legering (osannolikt, men ändå möjligt) eller att hylsan består av mer eller mindre mängd mässing, ergo mindre eller mer fri volym invändigt.

Jag köpte några hundra rws hylsor i 9,3x74r för ett tag sen, efter vägning o sortering så hade jag fem olika högar. Tittade man närmare så såg man att stämplarna stämde rätt bra med varandra inom högarna. Antagligen olika åldrar på dom och dom har väl bytt verktyg med åren.

Litet tillägg: 

En 308 har en hylsvolym motsvarande 56 grains vatten.

Mässing har en densitet som är ungefär 8,5 gånger högre än vatten.

Så en viktdifferens på ungefär 9grains på hylsorna innebär en förändring av den tillgängliga volymen i hylsan på ungefär 2% ( just för .308, du anger inte vilken kaliber du laddar för, du får kolla upp hylsvolymen och göra en beräkning själv.) 

Jag skulle säga att för en normalstor patron ( 308, 30-06, 6,5*55 etc ) så skulle jag ladda jaktammo om hylsornas vikt låg inom ett viktspann på 10 grains utan att tveka.

En bänkskytt lär ha andra krav...

/Patrik

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Flintbüchse

Ok.

.6,5x55 är det frågan om. :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Patrik L

57,9 grains H2O enligt Wikipedia, så nära nog samma sak.

/Patrik

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.