Hoppa till innehåll

https://www.Reservdelar24.SE

killer_mouse

Velar om sous vide maskin

Recommended Posts

killer_mouse

Tänkt köpa en sous vide till tanten i julklapp men velar lite fram och tillbaka på vilken typ det ska bli som det lutar just nu så blir det en hel enhet på typ 5,5 liter som också funkar som slowcooker https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/matlagning/sous-vide-vakumforseglare/C104_1.9243/ finns andra enheter som är intressanta inom samma variant men utan slowcooker funktionen

Men nästa stund tycker jag att en lös värmare skulle vara bättre pga man kan byta storlek på vattenkaret 

Nån som har en idé om vilken typ som är bäst 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Galne

Jag skulle välja en cirkulator, den tar mindre plats och man kan som du sa byta storlek på kärl. Jag äger själv en Steba sen augusti och det jag gjort med den hittills har blivit utsökt. Har en slowcocker sen innan, men skulle jag köpt en cirkulator ändå!

5,5l är inte stort när man vill köra pulled-pork eller någon annan jätte köttbit i flera dygn. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Maichel

Jag är rysligt nöjd med min Cirkulator, blir liksom inte smidigare och enda jag saknar är en större gryta som hanterar 20L. Där ska gränsen gå för maskinen jag har och då får jag den plats jag behöver när jag kör många mindre vacc-paket.

/M

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
MarkusR

Jag tror också på flexibiliteten i en cirkulator, jag har det och har inte jämfört med något annat iofs men 5,5liter är på tok för litet kärl. 

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
killer_mouse

Blev en anova Wi-Fi  tillsammans med en vakumpackare 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Jenseff

Bra val! 

IMG_20171210_200606.jpg

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
killer_mouse

Ca 2600:- så hoppas tanten blir nöjd 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
redtop

Har också sneglat på sånadäringa manicker. Anova  dyker upp som reklam i mina flöden hela tiden och man kan få blåtandmodellen för 1099 kr och wifi-modellen för 150kr mer.

Är de nåt att ha?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
klompdomp

Vad är poängen med Wi-Fi och blåtand egentligen? Att ställa in temperaturen via mobilen, eller finns det något annat syfte? Låter ju som en rätt onödig gimmick annars.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
calski

Jag har anova med bluetooth. använder aldrig den funktionen då jag inte vill hålla på med pekskärm när man lagar mat och är kladdig om fingrarna. den med wifi går att starta på distans så man kan slå på den när man åker från jobbet. Tycker inte det är värt det då nästa allt man lagar med dom går utmärkt att kyla innan man fixar ytan. så laga maten över natten och lägg den i kylen på morgonen. när man kommer hem tar man ut den ur påsen och fixar stekytan. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Maichel

Har faktiskt nyttjat möjligheten att starta upp manicken på distans, rätt smidigt att komma hem till perfekt kött att bara ge lite vacker yta på grillen och sen sätta sig till bords. Var också skeptiskt till de finesserna men har kommit att uppskatta dem med tiden.

/M

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
killer_mouse

Mest intressanta blir nog när man har tillräckligt stort bytta så man kan fixa I princip hela middagen i ett svep 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Galne
8 minutes ago killer_mouse sa:

Mest intressanta blir nog när man har tillräckligt stort bytta så man kan fixa I princip hela middagen i ett svep 

Tja kött och grönsaker eller dylikt vill ju ha olika temp och tid, så att köra allt på en gång kan bli bekymmer!!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
killer_mouse

Inte som jag förstod det då skulle man modelera med tiden bara men vart lite rörigt när jag läste på så 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
redtop

Om vi bortser från den eventuella nyttan med att kunna fjärrstarta mojöängen, tycker ni att Anova funkar bra?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
calski

Tycker anovan funkar utmärkt. Och när jag köpte min (direkt från anova) var den ganska mycket biligare än konkurenterna. Dom jag skulle undvika helt är dom som kräver telefon för att funka.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
J.E.Hagen

Jeg er veldig fornøyd med min circulator! (Steba) 

beste tips er enterecote 57 grader i 8 timmar...... salt/pepper,vitløkspulver og timian på før vakumering... hvile i 10-15 minutter og stek på sterk varme i stekpanne! Blir helt topp! 

Eller tjäder bryst på 56-58 grader i 3-4 timmar.... 

kan også anbefale en app til smart telefon

som gir deg tips om stektid og tempratur på forskjellig kjøtt/grønnsaker... 

sous vide c'  av artisan cuisinier... beste jeg har hittat.... ellers er en yotube kanal som her  sousvideeverything veldig bra!

Du kommer til å bli veldig fornøyd! 

Lykke til!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
J.E.Hagen
3 hours ago killer_mouse sa:

Inte som jag förstod det då skulle man modelera med tiden bara men vart lite rörigt när jag läste på så 

Man måste lage grønnsakerna først ved 84-90 grader sen kjølne av døm og derefter varme opp døm når man steker kjøttet på 54-70 grader....

skal jeg ha stora kjøttbiter av sidflesk eller spare ribs bruker jeg en plast dunk fra biltema... fås kjøpt i alla storleker... litt folie over så fordamper ikke mye vatten på 48 timmar heller/ evt lokket som medfølger og skjærer plass til circulatorn...IMG_1616.thumb.JPG.0bdcb8a8b58198855a961993bd6192e0.JPG

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Maichel

Jag har skaffat en sådan låda och modifierat för att kunna stänga locket. Mycket värme försvinner om man inte täcker kärlet och då får cirkulatorn jobba hårdare. Vad som blir nästa fix är att hitta ett lämpligt galler att hålla paketen lagom långt ned under vattnet - oavsett hur hårt jag vacc'ar så vill alltid paketen flyta upp efter en stund i vattnet och det tänkte jag försöka undvika med hjälp av någon form av rostfritt galler.

/M

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Jr_Moberg

Jag har kört den här SV i drygt 5 år. 

https://sousvideshop.se/produkter/59-sous-vide-paketerbjudande/6-sousvide-supremereg-original-paketerbjudande/

Har aldrig upplevt att den var för liten. För mina kalas ska tilläggas. Alltså hemmabruk typ max 12 gäster. Som mest har jag kört knapp 4kg revbensspjäll i den. 

Jag tycker det är praktiskt med ett integrerat kärl. Bra värmeisolering och jämn värmefördelning. När jag inte använder den står den på vinden. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Galne

Jag köpte en Steba i höstas och även några plastkulor som man häller ovan på som isolerar väl i en vanlig gryta. Men ett plastkärl med frigolitlåda ligger på önskelistan. 

https://vakuumkungen.se/produkter/sous-vide/sous-vide-cirkulator-sv-50

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
J.E.Hagen
6 hours ago Maichel sa:

Jag har skaffat en sådan låda och modifierat för att kunna stänga locket. Mycket värme försvinner om man inte täcker kärlet och då får cirkulatorn jobba hårdare. Vad som blir nästa fix är att hitta ett lämpligt galler att hålla paketen lagom långt ned under vattnet - oavsett hur hårt jag vacc'ar så vill alltid paketen flyta upp efter en stund i vattnet och det tänkte jag försöka undvika med hjälp av någon form av rostfritt galler.

/M

Ja,noe varme forsvinner... det førsta locket jeg lagde var i isopor og det holdt veldig godt på varmen...men det sprakk i to når jeg var litt hard mot det... tenkte lage meg ett i blå bygnings isopor5cm,det tror jeg holder bedre og ikke drysser kulor overalt...

har også satt ned en rostfri tallriks holder(rack) som som jeg kan sette kjøttstykkerne i og to rosfria 20mm skruver som jeg legger oppå kjøttstykkerne...

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
killer_mouse

Fått lite idéer här kommer bli en liknade plastlåda som visas några inlägg upp som kläs in i med markfrigolit dock i sådan storlek så jag kan få i typ ugnsgaller ett under sen ett över maten 

Fan kommer nog bli mördad av tanten på jul 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
MagnusN

Diskho är en bra balja att köra i, finns i alla kök utan att ta extra plats. Bara att dra fast cirkulatorn på avdelaren mellan dubbelbaljorna.

Själv kör jag i en 10L kastrull med folie över.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.