Publicerat December 13, 20178 yr Jag har sagt tidigare att det är vanligt att hålet inte centrerar i gamla Husqvarna (och många andra) pipor. Så här kan det se ut. Detta är en 1640 kaliber .30-06. Det brukar vara värst på gamla 8mm och 9,3mm men detta är illa nog. Det syns med ögat att det är snett, och snabbmätt med skjutmått är hålet 2 och en halv tiondedel off-center.
Publicerat December 13, 20178 yr Mjo...svenskt klassiskt grovsmide när det är som 'bäst' En vapensmed jag diskuterade detta med pratade om att det också förekommer att loppen kan vara 'spiralvridna' axiellt inuti pipan, vilket då innebär att kulan ger sig iväg från loppet i en avvikande riktning från pipans längdaxel. Hur är din uppfattning om det senare fenomenet Svend? Vanligt??
Publicerat December 13, 20178 yr Det beror ju lite på vad du menar med pipans längdaxel. I min värld är det pipans kärnlinje man menar. Och den går kulan alltid rakt längs. Yttermåtten är ointressanta....... I princip ingen pipa är "rak" både på in och utsida om man mäter tillräckligt exakt. T
Publicerat December 13, 20178 yr Författare Detta är en populär post. Precis så: därför är det skitknepigt att indikera upp ett lopp när man ska gänga för ljuddämpare: Patronläget är rakt, och mynningen är rak. Det "slänger" lite på mitten, men sitter hålet mitt i därinne ??? Jag kan inte se in i pipan hur det slår. Då kan projektilen gå snett in i ljuddämparen i förhållande till en "tänkt" centrumlinie i pipan. I värsta fall kommer den för nära bafflarna i ena sidan av dämparen med försämrad precision till följd. Många pipor är väldigt krokiga, men det vet bössan inte om, så dom skjuter bra ändå
Publicerat December 14, 20178 yr Detta är en populär post. Om man indikerar så här så är det lugnt...
Publicerat December 15, 20178 yr Delikat problem... I egenskap av gammal verktygsmakare hade jag i detta fall tillverkar en dubb för centrering av av patronläge samt anbringat dubb från docka till mynningen. Pipan hade i detta fall varit friliggande mellan dubb i planskiva (+ medbringare) och dubb i docka. I detta fall kan man skära gängor parallellt med borrat hål, under förutsättning att att avvikelsen är linjär.
Publicerat December 16, 20178 yr 22 hours ago Newbie sa: ..... under förutsättning att att avvikelsen är linjär. Det är den som regel inte..... T
Publicerat December 23, 20178 yr Har inte reflekterat över detta fenomen tidigare men blev till den grad nyfiken att jag var tvungen till att mäta på mina egna kulvapen, med liknande resultat (CC mynning linjerar ej mot pipa). Om det nu är så att avvikelse ej är linjär så blir min första tanke att detta fenomen även skapar en viss "stress" ang. pipans material när skott avlossas. Vad jag åsyftar är den kraftresultant som uppkommer i och med att kulbanan kommer att "böjas" (om även i liten utsträckning) från patronläge till mynning. Detta borde i förlängningen skapa ett slitage på pipan vid den sida som är utsatt för aktuella krafter... Känns som att man kan grotta ner sig väsentligt i detta ämne!
Publicerat December 23, 20178 yr Författare Detta är en populär post. Man kan också fundera över Universums oändlighet, tidens början och slut, meningen med livet etc. Annars kan man konstatera att ibland är det så, skjuta tills pipan är slut (om den skjuter tillräckligt bra) och byta ut den vid behov, låta livet och universum ha sin gång, och vara glad: för det är ändå inget man kan göra åt någondera
Publicerat December 23, 20178 yr Detta är en populär post. 23 minutes ago Dansken sa: Man kan också fundera över Universums oändlighet, tidens början och slut, meningen med livet etc. Det ska vara så. Krökningen på hålet i pipan överenssämmer med jordytans krökning, ta ur slutsycket och titta genom pipan mot horisonten....ser piphålet rakt ut då så är det lagom krokigt. Annars skulle det skjuta snett vid långhållsskytte. Husqvarna var först ut med detta och hade länge patentet.
Publicerat December 23, 20178 yr 1 hour ago Newbie sa: Har inte reflekterat över detta fenomen tidigare men blev till den grad nyfiken att jag var tvungen till att mäta på mina egna kulvapen, med liknande resultat (CC mynning linjerar ej mot pipa). Om det nu är så att avvikelse ej är linjär så blir min första tanke att detta fenomen även skapar en viss "stress" ang. pipans material när skott avlossas. Vad jag åsyftar är den kraftresultant som uppkommer i och med att kulbanan kommer att "böjas" (om även i liten utsträckning) från patronläge till mynning. Detta borde i förlängningen skapa ett slitage på pipan vid den sida som är utsatt för aktuella krafter... Känns som att man kan grotta ner sig väsentligt i detta ämne! Fram till det där med "stress" har du rätt... Men resten är rätt förvirrat. Pipan sträcks mest där den är som tunnast, det är ju rätt självklart. Men det är bakom kulan där trycket gör att pipan expanderas. Men kraften att böja kulbanan är totalt oväsentlig sett till att pipan sträcks rätt ordentligt i skottet pga motståndet att trycka kulan genom pipan vilket även gör att den blir trängre. Det gör även att pipan svänger långt mer i en tredimensionell sinuskurva dess rakhet normalt. Sett mot den är pipans rakhet i opåverkat tillstånd inte ens marginell.... Sedan beror slitaget på krutgaserna, inte kulan. T
Publicerat December 23, 20178 yr 1 hour ago Dansken sa: Man kan också fundera över Universums oändlighet, tidens början och slut, meningen med livet etc. Annars kan man konstatera att ibland är det så, skjuta tills pipan är slut (om den skjuter tillräckligt bra) och byta ut den vid behov, låta livet och universum ha sin gång, och vara glad: för det är ändå inget man kan göra åt någondera Meningen med livet är 42, 42 är även svaret på livet, universum och allt. Det fastslog Douglas Adams redan på 70 talet.
Publicerat December 23, 20178 yr 2 minutes ago Dr Krall sa: Men vad var frågan? Det är frågan? Hälsningar Zaphod B. Först grogg, sen klurar vi ut det. Enklkast blir det dock om Marvin och den intelligenta nyansen av blått hjälper till.
Publicerat December 23, 20178 yr Förvirrat? Vad jag menar med kraftresultant kan jämföras med en bil som tar en kurva i hög hastighet, dvs. en motverkande kraft stävar efter att hålla en rak linje. I teorin borde då en pipa med böjd borrning slitas mer på en sida av räfflingen. Detta är endast min teori och som PMT påpekat så är det ju krutgaserna som står för den negativa inverkan. Men ändå så kan jag inte släppa detta ämne, var tidigare fullt övertygad om att pipor var på 100-delen exakta... Alltid kul att få lära sig något nytt. På tal om något helt annat... Finns det fler tokstollar än mig som har funderat över att skapa en roterande pipa med raka bommar i syfte att erhålla en rotation av kula med extrem utgångshastighet. Har någon gång läst att försök med utgångshastighet har sin begränsning runt 6000m/s, därefter slits bommar efter ett par skott, skål o God Jul till er alla!
Publicerat December 23, 20178 yr Nu är jag ganska trött, men om inte min huvudräkning spökar så blir borde en 60 cm pipa i vid en utgångshastighet om 6000 m/s snurra 10000 varv per sekund för att rotera kulan ett varv
Publicerat December 24, 20178 yr Författare Detta är en populär post. Hade jag inte taget dom sista 2 G&T kunde jag räknat ut det i huvudet Förmodligen det där med universum också....
Publicerat December 24, 20178 yr Om loppet inte är rakt. Sätt pipan i skruvstycket och bänd tills den är rak.
Publicerat December 24, 20178 yr Ja, att chucka en pipa...görs det numer...eller tillhör det en förgången tid hos bösstillverkarna?
Publicerat December 26, 20178 yr På 2017-12-23 at 23:54 Newbie sa: Förvirrat? Vad jag menar med kraftresultant kan jämföras med en bil som tar en kurva i hög hastighet, dvs. en motverkande kraft stävar efter att hålla en rak linje. I teorin borde då en pipa med böjd borrning slitas mer på en sida av räfflingen. Detta är endast min teori och som PMT påpekat så är det ju krutgaserna som står för den negativa inverkan. Jo, men fundera lite på vilken radie du har med. Lägg sedan till att pipan när kulan trycks genom den rör sig mer än de hundradelarna vi pratar om här. På 2017-12-23 at 23:54 Newbie sa: Finns det fler tokstollar än mig som har funderat över att skapa en roterande pipa med raka bommar i syfte att erhålla en rotation av kula med extrem utgångshastighet. Har någon gång läst att försök med utgångshastighet har sin begränsning runt 6000m/s, därefter slits bommar efter ett par skott, skål o God Jul till er alla! Nu blir den farten jäkligt svår då det är fortare än vad trycket rör sig i en pipa... I dagsläget kan man nå runt 2000m/s. Då blir livslängden på räfflorna väldigt kort och man får jobba från andra hållet - slätborrat och gör en projektil som skapar rotationen själv eller inte behöver rotera, man kan ju stabilisera på annat sätt med..... 6000m/s tarvar annan framdrivning än förbränning av krut, och vid de farterna spelar aerodynamik inte ngn roll längre i praktiken så man kan ju gå på en rundlar om nu inte terminalballistisken kräver annat. En annan detalj blir friktionen i pipan, det blir svårt över 4km/s att ha ngn form av pipkontakt eller pipstyrning. Så innan pipan roterar måste du nog ha en lång kabel med el så du kan skapa ett magnetfält som håller kulan i en position. Sedan blir rekylen substansiell om man ska upp i 6 km/s med en piplängd på säg en meter...... De flesta kulor torde falla sönder av accelerationen.... Och jo - tekniken med roterande pipa har provats med den föll fort av flera olika praktiska orsaker. T
Publicerat December 27, 20178 yr Bara att accelerer pipan till motsvarande rotationshastighet blir en intressant mekanisk konstruktIon... Marwin, en positiv kille jämfört med mitt nuvarande sinnelag.
Publicerat December 27, 20178 yr På 2017-12-23 at 18:58 Dr Krall sa: Men vad var frågan? Det är frågan? Hälsningar Zaphod B. "Vad får man om man multiplicerar sex med nio" /Slartibartfast
Publicerat Februari 3, 20188 yr Ja, det blir en jäkla massa varv/minut, rena "gyro-bössan"... Vill till att pipan är balanserad... Allvarligt talat så gav jag själv upp denna idé efter en session med miniräknaren. Intressant att höra från PMT att föreliggande idé redan testats, detta visste jag ej. Men visst känns det som att utvecklingen vad gäller vapen har stampat på samma fläck de senaste 100 åren, från svartkrut i pipa till svartkrut i hylsa och nu röksvagt krut i hylsa. Riktmedel och optik har däremot tagit stora innovativ kliv framåt. För mig känns det som att utvecklingspotentialen är enorm vad gäller kunskapen att driva en projektil genom en pipa... Men det kanske finns militära, framgångsrika projekt som ej är tillgängliga i dagsläget.
Publicerat Februari 3, 20188 yr 40 minutes ago Newbie sa: Men det kanske finns militära, framgångsrika projekt som ej är tillgängliga i dagsläget. Nope tekniken är extremt känd idag - det finns en gräns som vi har mycket svårt att tämja - den mellan deflagration och detonation. I dagsläget är det stridsvagnskanonen med pilammunition som liksom är teknikens eller fysikens yttersta praktiska gräns. Den kan man endast med stora problem krympa till handeldvapen - läs pipätning. Så det har inte kommit ngn kommerciell produkt som man bedömmer folk vill/kan betala för. Sedan är det ju frågan om den prestandan hade haft ngn praktisk funktion rent civilt sett till skytte eller jakt. Det är lite som med cykeln - den har inte heller "utvecklats" på si-så-där 150 år. Och kan nog svårligen utvecklas mer egentligen med tanke på att det är en mekanisk mojängmed 98% verkningsgrad. /T