Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad gör ni till julmaten själva?

Featured Replies

Publicerat

Jag o frun har rullat köttbullar nu på morgonen på ca 1,2 kg älgkalvfärs. 
Fler fat finns i kylen färdigrullade innan stekningen påbörjas.

WP_20171217_07_53_43_Pro_LI.jpg.95b896e2a027ab0e108b7cb005e6bda1.jpg

6.jpg.5b1f5ce2ee07c0b522be9de26e9b3872.jpg

• Svar 58
  • Visningar 5,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat

Normalt sett brukar jag göra egensaltad skinka, köttbullar, grönkål på halländsk vis och en janssons. 

Blir en hel del julmat hos svärmor och mina föräldrar så hemma brukar vi hålla det enklare. Har faktiskt gjort kalkonmiddag på amerikanskt vis med kalkon, potatismos, sås, brysselkål, tranbärssås och skysås några år bara för att få lite variation.

Men vi får se i år vad vi orkar med, har varit en hel del fix med huset nu inför försäljning så man börjar bli lite sliten :ph34r:

Publicerat
  • Författare
2 minutes ago faxe sa:

Nubben:yes:.

Står hembränningsapparaten hemma o puttrar hos dig nu då el. blandar du bara ihop nubben???:P

Publicerat
3 minutes ago lsjonsson sa:

Står hembränningsapparaten hemma o puttrar hos dig nu då el. blandar du bara ihop nubben???:P

Nä apparaten tog rättvisan för en 30 år sedan:( så numer är det köpe som gäller. Men Porsen har jag plockat själv:yes:.

Publicerat
  • Författare
22 minutes ago faxe sa:

Nä apparaten tog rättvisan för en 30 år sedan:( så numer är det köpe som gäller. Men Porsen har jag plockat själv:yes:.

Konstigt att lagens långa arm alltid ska hitta apparaten.:lol:

Publicerat
  • Författare

Här är resulatet o 142 köttbullar blev det o goda blev dom också.

5a36280ae9a36_WP_20171217_08_58_54_Pro_LI1.thumb.jpg.01cf64f8a910cbe896fa633b1755cd25.jpg

MVG i betyg om jag får säga det själv!

6.jpg.89a8b353b9ae47dd296dae0f73c0a6ef.jpg

Publicerat

Skinkan ligger i saltlag, lika så rullen på älg. Sen blir det gravad lax och laxpaté i slutet på veckan. Sambon ska göra köttbullar och revben, jag funderar på att röka något med. Sem bidrar systrarna med en del till julbordet. 

Ja svärmor har gjort en ost med!

Publicerat

Jag ska lägga in sillen idag. I år är det många som bidrar till julbordet, men det är väl dryckerna som blir köpta... Dottern gör julskinka på vildsvin, hon fixar revben, köttbullar, syrran gör en aladåd, jag ska väl valda vårat speciella julbröd, sonen åker runt och köper in det som behövs till... Hm.. Janssons hamnar nog på min lott också.. ;) iaf om svärsonen får bestämma. :)

Om jag orkar och hinner så kokar jag lite knäck och kolor. Möjligen blir det även mandelmassa. :)

Publicerat
  • Författare
9 minutes ago shamani sa:

Jag ska lägga in sillen idag. I år är det många som bidrar till julbordet, men det är väl dryckerna som blir köpta... Dottern gör julskinka på vildsvin, hon fixar revben, köttbullar, syrran gör en aladåd, jag ska väl valda vårat speciella julbröd, sonen åker runt och köper in det som behövs till... Hm.. Janssons hamnar nog på min lott också.. ;) iaf om svärsonen får bestämma. :)

Om jag orkar och hinner så kokar jag lite knäck och kolor. Möjligen blir det även mandelmassa. :)

Vad bidrar bröderna Ferm med då? Vad bidrar Jan o Per med då om dom är med på något hörn?:thumbsup:

Publicerat
5 minutes ago lsjonsson sa:

Vad bidrar bröderna Ferm med då? Vad bidrar Jan o Per med då om dom är med på något hörn?:thumbsup:

Nej, inte i år för vi firar inte med som i år. Vi var hos Pelle förra året och det var revben, jansson, skinka, köttbullar och omelett. Samt sill. Skinkan var nog köpt och öven sillen, men det andra vsr hemgjort. :)

Publicerat

Jag har börjat förbereda skinka och revben från vildsvin. Har en innerlårstek från älgkalv pågång att ”gravtorkas”. Kommer att röka ett ytterlår och stora räkor. Kanske även lax. Den gravade kommer brorsan med! Skall göra paté men har inte bestämt på vad. Är det värt jobbet att göra sylta? Kom förresten precis på att jag har ett älghjärta också.

Publicerat
  • Författare
3 hours ago shamani sa:

Nej, inte i år för vi firar inte med som i år. Vi var hos Pelle förra året och det var revben, jansson, skinka, köttbullar och omelett. Samt sill. Skinkan var nog köpt och öven sillen, men det andra vsr hemgjort. :)

Ok! Du träffar ju bröderna  mellan varven ändå när du är o hälsar på.:thumbsup:

Om det är någon som undrar hur jag känner folk i Shamanis bekantskapskrets så är det så att jag hade stuga i närheten o känner bägge bröderna Jan o Per, men Jan bäst. Shamanis dotter kilar stadigt med sonen till _____. Tänk vad välden är liten ibland.:rolleyes::lol:

Publicerat

På tisdag hoppas jag att jag hinner göra julkorven. Då hinner den precis bli klar till jul:)

Publicerat
28 minutes ago lsjonsson sa:

Ok! Du träffar ju bröderna  mellan varven ändå när du är o hälsar på.:thumbsup:

Om det är någon som undrar hur jag känner folk i Shamanis bekantskapskrets så är det så att jag hade stuga i närheten o känner bägge bröderna Jan o Per, men Jan bäst. Shamanis dotter kilar stadigt med sonen till _____. Tänk vad välden är liten ibland.:rolleyes::lol:

Dom är till och med gifta sen augusti ifjol. ?

Publicerat
  • Författare
5 minutes ago shamani sa:

Dom är till och med gifta sen augusti ifjol. ?

Ja, det också var det!:thumbsup:

Publicerat

Betalar för och käkar maten samt kyler snapsen själv.  :rolleyes:

Publicerat

Vi fixar en del och köttbullarna är ett måste på älg o gris. Sill läggs in och strömming likaså. Frestelse med myyyyycket ansjovis och grädde är ett måste. Omelett med kantareller och någon med räkor. Skinkan skall kokas och revben grillas. I röken har det varit vildsvin, rådjur, älg o hjort. Dopp i grytan brukar finnas efter skinkkoket. Det som inhandlas är lite annat smått o gott samt en rökt lax från Vättern. Lite godis görs också hemma som knäck och ischoklad. Tja mycket styr men gott i gott gott. Nubben brukar bli Ahlborgs:thumbsup:

Publicerat

Blir väl till att göra älgköttbullar.. jansons.. griljera skinkan.. en finsk kålrotslåda är ett måste,och den steker man hårt i pannan. Brysselkålen kokas och steks efter prinskorven så blir de perfekta. Morsan gör världens godaste sillsallad..den i affären smakar inget vidare tyvärr.. Farsan gravar havsöring.. Hinns det med så röker jag några kaninlår.. Egna ägg till ägghalvorna.. Hoppades på att fälla en gris innan jul men det verkar kört.. 

Publicerat

På juldagen käkar vi lutfisk.. potäter...vit sås.. gröna ärtor och massa kryddpeppar.. Hade vart kul om långan var egenfångad..torkad å lutad.. 

På nyår ska det ätas kalkon.. fylld med äpple..lök och plommon och knaprigt stekt skinn.. potäter..gräddsås.. brysselkål och gele eller äpplemos till..

Publicerat

Eftersom jag i sedvanlig ordning är själv, så ids jag inte göra något speciellt till jul, men Janson är självskriven ändå så den ska jag göra :yes:

Publicerat
21 hours ago Takko sa:

Vi fixar en del och köttbullarna är ett måste på älg o gris. Sill läggs in och strömming likaså. Frestelse med myyyyycket ansjovis och grädde är ett måste. Omelett med kantareller och någon med räkor. Skinkan skall kokas och revben grillas. I röken har det varit vildsvin, rådjur, älg o hjort. Dopp i grytan brukar finnas efter skinkkoket. Det som inhandlas är lite annat smått o gott samt en rökt lax från Vättern. Lite godis görs också hemma som knäck och ischoklad. Tja mycket styr men gott i gott gott. Nubben brukar bli Ahlborgs:thumbsup:

Jag var och köpte en Aalborg Jubileumsakvavit idag. Den är godast till den fete julmaten. Och den ligger i frysen och blir riktigt kall och god. :wub:

Publicerat
16 minutes ago shamani sa:

Jag var och köpte en Aalborg Jubileumsakvavit idag. Den är godast till den fete julmaten. Och den ligger i frysen och blir riktigt kall och god. :wub:

Slut till julB).

Publicerat
11 minutes ago faxe sa:

Slut till julB).

Inte hos mig iaf. Det är inget jag dricker annat än till julmaten... Det finns det andra drycker till. ;)

Publicerat
  • Författare
10 minutes ago shamani sa:

Inte hos mig iaf. Det är inget jag dricker annat än till julmaten... Det finns det andra drycker till. ;)

Den biten håller fruns syster o bror stenhårt på under julen. Helgen är ägnad för deras barnbarn. Man får vänta snällt tills man kommer hem o ta sig en sängfösare el. 2.:thumbsup: Max lättöl så att man köra bilen hem.:)