Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Mad Mike

Subsonic i 223rem?

Recommended Posts

Nils l

Jag måste ha bommat lite här. Moderatorerna verkar ha fullt upp igen. Trail boss krut är ju da shit  om man vill ladda sub. Har en burk men har bara lekt lite med en 308 win. Det är nog ingen större sak att hitta data om man inte vill följa de instruktioner som finns för en startladdning. 

culot
10 hours ago Mad Mike sa:

Njae bevisbördan faller på dig i den här frågan då det är du som kommer med ett påstående, jag hävdar motsatsen-det finns ingen lagtext som styr vare sig decibell, krutknall eller bogvågsknall och hur dessa ska hanteras.

/Mike

Så jag är alltså felinformerad och kommer med felaktigt påstående ? Så det är således helt lagligt med en mer eller mindre  helt tyst bössa för jakt  i kl 2-1 så länge man  uppfyller kraven på energi ?  

Själv skulle jag gärna ha en helt tyst 22:a  för vit och svartfågeljakt på landet.  För så fort jag luftar hagelbössan står min fågelskådar granne m kikaren på andra sidan sundet ... 

/P

Dahla
24 minutes ago culot sa:

så fort jag luftar hagelbössan står min fågelskådar granne m kikarenandra sidan sundet

Lufta varje gång du är där då...

Regnar
9 hours ago culot sa:

Så jag är alltså felinformerad och kommer med felaktigt påstående ?

Ja. Du kommer antagligen ihåg remissvaren (eller vad det ska kallas) från ett par organisationer i samband med att det skulle bli mycket lättare att få dämparlicens där de uttryckte att det ansåg det var helt problemfritt med dämpare till klass 1+2 just för att det ändå inte skulle bli tyst och att de påpekade att de tyckte att helt tyst jakt var "o-bra". (Det kan hända att polisen hade tillämpningsrekommendationer som nämnde ljudnivå på tiden innan då det oftast behövdes hörselskada.)

calski

Om det skulle funnits en lägsta nivå på tillåten ljuddämpning verkar det konstigt att sätta den 8 gånger så högt som högsta tillåtna nivå på en konsert.

• Like 1

Mad Mike
10 hours ago culot sa:

Så jag är alltså felinformerad och kommer med felaktigt påstående ? Så det är således helt lagligt med en mer eller mindre  helt tyst bössa för jakt  i kl 2-1 så länge man  uppfyller kraven på energi ?  

Själv skulle jag gärna ha en helt tyst 22:a  för vit och svartfågeljakt på landet.  För så fort jag luftar hagelbössan står min fågelskådar granne m kikaren på andra sidan sundet ... 

/P

Ja jag vill påstå att du är felinformerad, som alltid så är det ammunitionens egenskaper som bestämmer vilken klass vapnet för stunden tillhör-inte vad som står på licensen, en helmantlad valfri klass 1 patron hör tex alltid hemma i klass 3 och så även de flesta subladdningar.

En helt tyst klass 3-4 för en privatperson kommer bli ett nej enligt gällande regelverk men en helt tyst klass 2 kan du skapa om du har ork och intresse.

/Mike

• Like 1

Nils l

Så 4-4,5 grain trailboss i en ljuddämpad 223 som bara nyser när man trycker av blir ok men motsvarande 22lr går inte bra.

Ja jävlar, det föds en politiker varje dag. Använd kondom! 

Nils l

Så då är allt som vanligt med den skillnaden att jag mest troligt slipper licens på dämpare för min klass1 och 2 bössa men fortsätt måste lida av åskknallen från min 221 rem fb?

LGH

Om man nu är intresserad av ämnet klass ett-jakt med subsonic så finns det i varje fall en svensk som gått all in och dokumenterat processen väldigt väl. Så klart på Robsoft. ;)

hs_merkel
51 minutes ago LGH sa:

Om man nu är intresserad av ämnet klass ett-jakt med subsonic så finns det i varje fall en svensk som gått all in och dokumenterat processen väldigt väl. Så klart på Robsoft. ;)

Visste inte att han höll på med sånt? Tror de blir studiebesök!