Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ljuddämpare, licens slopas?

Featured Replies

• Svar 63
  • Visningar 10,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag skippar gärna dämpare på klass 3-4 om det stödde sportskyttet, den svenska tolkninigen är rena skitet - som vanligt går vi snäppen längre i regleringen. Detta får inte bort baltimporeterade AK-47:

• detstorabla
    detstorabla

Licenskravet på ljuddämpare borta från 1:a juli…

• Jag har mailat vapenavdelningen och frågat. Återkommer med svar.

Publicerat

Så hur många kommer köpa en dämp till 22:an nu då ?

jag ska bygga ett helt gäng nere i verkstan, bara för att testa. Alltid velat göra det.:D

Publicerat

Enda .22LR med gänga jag har är på målskyttelicens, men till min förvåning verkar det inte spela nån roll, så det är klart att jag kommer skaffa nåt lämpligt.

Men notera nackdelarna: Alla magasin, inte bara de "stora" som direktivet kräver, ska hanteras som ammunition och dämpare.

Mäklarverksamhet blir tillståndspliktig, men jag är lite oklar över om det omfattar annonser på webbforum, gör det det så blir det inga såna eftersom tillstånd bara kommer ges till yrkesmässig verksamhet.

Och så blir det femårslicenser på lite fler halvauto än tidigare, men det var väl väntat.

Publicerat

Fantastiskt!

Publicerat

Inte något gott som inte har något ont med sig.

Att/om ljuddämpare blir licensfria borde ju både kunna gynna och missgynna jägare och skyttar.

Mindre klagomål om mer folk skjuter med dämpare samtidigt som kravet att man inte får bedriva skytte på bana som ligger nära bebyggelse utan ljuddämpare kom ett steg närmare.

Staten har ju inget krångel med licenshantering att ta hänsyn till när bullerkraven ska tillgodoses, utan kan lägga hela ansvaret på jägare och skyttar.

Publicerat

Jag ska i så fall ha dämpare på 22an också, utan tvekan! Så slipper både grannar och boskap höra smällarna från skyddsjakten. Det är bara rent trams och oförstånd att det varit så svårt att få tillstånd för det innan, speciellt när det under många år i många länder varit helt oproblematiskt med dämpare på 22lr.

För min egen personliga del så verkar det som förändringarna i lagen är till det bättre. Men frågan är hur stor roll lagen spelar i praktiken. Polisen har ju under dom senaste åren ändrat tillämpningen från ganska bra till fullständigt elände (och på senaste året lite grand tillbaka till det bättre, faktiskt) utan att en enda rad lagtext ändrats. För att lagen ska vara bra så är egentligen det viktigaste att minska utrymmet för tjänstemannagodtycke. Det är inte bra att situationen för lagliga vapenägare drastiskt kan ändras beroende på vem som är chefsjurist hos Polisen. Vad jag kan se görs inget åt detta i lagtexten, snarare tvärt om.

Publicerat
12 hours ago Finskavapen sa:

Så hur många kommer köpa en dämp till 22:an nu då ?

jag ska bygga ett helt gäng nere i verkstan, bara för att testa. Alltid velat göra det.:D

Om den släpps fri till .22lr kommer en dämpare hamna på min pipa snabbare än Lucy Look drar!:D

Publicerat
10 hours ago Laban sa:

Jag ska i så fall ha dämpare på 22an också, utan tvekan! Så slipper både grannar och boskap höra smällarna från skyddsjakten. Det är bara rent trams och oförstånd att det varit så svårt att få tillstånd för det innan, speciellt när det under många år i många länder varit helt oproblematiskt med dämpare på 22lr.

För min egen personliga del så verkar det som förändringarna i lagen är till det bättre. Men frågan är hur stor roll lagen spelar i praktiken. Polisen har ju under dom senaste åren ändrat tillämpningen från ganska bra till fullständigt elände (och på senaste året lite grand tillbaka till det bättre, faktiskt) utan att en enda rad lagtext ändrats. För att lagen ska vara bra så är egentligen det viktigaste att minska utrymmet för tjänstemannagodtycke. Det är inte bra att situationen för lagliga vapenägare drastiskt kan ändras beroende på vem som är chefsjurist hos Polisen. Vad jag kan se görs inget åt detta i lagtexten, snarare tvärt om.

Nej, det är enbart dämpardelen som är positiv, resten är för den med lagliga vapen en ren mardröm av luddighet och är upplagd till 100% för tjänstemannatycke. Thorsell har en konstant orgasm från nu och fram tills dess det röstas, går detta förslag igenom så kommer han gå upp i nirvana och vi kan sen glömma allt annat än  hva 1640 träkolvar. Chassi kommer han kräva tillstånd för.

Publicerat

Skiten skall dessutom ut på remiss så det är lååååångt ifrån säkert att det öppnas upp för dämpare på klass 3-4, dessa kan enkelt undantas så att det fortfarande bara gäller klass 1-2.

Skulle bli förvånad om det blev någon som helst förenkling eller lättnad, det går INTE ihop med hur de driver vapenärenden, det kommer fortfarande hävdas att det bara är lönnmördare & tjuvjägare som använder ljuddämpare för klass 3-4.

• 2 months later...
Publicerat

Jag som just lyckats snickra ihop ett magasin till 3d skrivaren med en fjäder från ett cz mag för fem skott istället för de tre som ryms i original blir väl i så fall fängslad på vatten och bröd under obestämd tid utan rättegång om de får igenom det här. :(

• 3 years later...
Publicerat

Nu är ju detta uppe som en valfråga igen, om allt går väl så slopas licenskravet på dämpare from juni 2022, de kommer hanteras som ammunition, har man licens på vapnet de passar så får man ha dämpen utan licens, detta skall tydligen gälla alla klasser av kulvapen.

Lättnader i tillståndsplikten för ljuddämpare - Regeringen.se

Publicerat
3 hours ago Finskavapen sa:

Nu är ju detta uppe som en valfråga igen, om allt går väl så slopas licenskravet på dämpare from juni 2022, de kommer hanteras som ammunition, har man licens på vapnet de passar så får man ha dämpen utan licens, detta skall tydligen gälla alla klasser av kulvapen.

Lättnader i tillståndsplikten för ljuddämpare - Regeringen.se

Den dagen den sorgen 😁 men ja, de hade varit positivt👏

Publicerat

ja, med då blir det väll snart licens på magasin eller tändhattar...

• 1 month later...
Publicerat

Men får man nu använda dämparen på klass 3 och 4 bössor?

Publicerat
39 minutes ago, exabit said:

Yahoo!

Får man mängdrabatt hos dig nu? Lär bli bråda tider! :)

Publicerat
2 minutes ago LGH sa:

Får man mängdrabatt hos dig nu? Lär bli bråda tider!

Absolut värsta med detta är massa jobbiga kunder som man får be fara och flyga :D 

Sen kan nog övrig licenshantering snabbas på lite. Dvs man kan impulsköpa en bössa på 8 veckor istället för 12 :D 

Publicerat

Ser du @lsjonsson, jag säljer kolven och köper en dämpare ist lagom till sommaren :P 

Publicerat
2 hours ago M-Ola sa:

Men får man nu använda dämparen på klass 3 och 4 bössor?

Yes! Nu saknas bara 17hmr till klass3 sen kan man börja kalla detta landet för land!

Publicerat

Vad kommer ske med de dämpare som är på licens redan?

Kan man hoppas de tar bort den tro.....

Publicerat
17 minutes ago Finskavapen sa:

Vad kommer ske med de dämpare som är på licens redan?

Det har jag också funderat över

Publicerat
12 minutes ago Dansken sa:

Det har jag också funderat över

Troligtvis ingenting. Du meddelar bara polisen när du avyttrat ljuddämparen ifråga så borde dom ta bort informationen.