Publicerat Februari 18, 20224 yr ...skulle ju inte bli direkt förvånad om handläggarna inte fått någon info om detta innan RA har "tolkat" och obstruerat lite. De har ju några månader på sig så att säga!
Publicerat Februari 18, 20224 yr Jag kommer inte sälja mina två dämpare jag har licens för och inte heller göra mig av med licenslappen oavsett vad som sägs. Finns ingen anledning att släppa på nåt, för rätt som så ändrar nån sig och dämpare blir licenspliktiga igen. Men ska man va lite hoppfull så är jag sugen på en rimfiredämpare…
Publicerat Februari 18, 20224 yr 9 minutes ago dru sa: ...skulle ju inte bli direkt förvånad om handläggarna inte fått någon info om detta innan RA har "tolkat" och obstruerat lite. De har ju några månader på sig så att säga! Faktum är att med nuvarande handläggningstid i Stockholm så är det ingen idé att söka licens på dämpare eftersom licensen inte lär vara klar innan 1 juli.
Publicerat Februari 18, 20224 yr Jag tror inte detta blir så enkelt i praktiken, eller jag vill inte vara naiv och tro att detta släpps helt fritt. Vad händer exempelvis om jag går till handlare och vill köpa 40 dämpare? Och om man nu bara får köpa en dämpare som passar till en bössa man innehar (dvs uppvisa licens) så lär handlaren dra öronen åt sig när man vill köpa en drös dämpare? Har de rätt att ifrågasätta det? - Jag har licens ser du väl? Ge mig mina 40 dämpare. - Nä, du har inte behov för 40 dämpare. Du kan få köpa en, eller kanske två om du är snäll. Om jag då köper en dämpare från varje handlare så kan jag enkelt fixa min samling på 40 dämpare. Gissar att serienummer på dämparen lär registreras hos handlaren precis som de gör med krut idag. Hur ska man annars kunna hålla reda på detta? Rimligen måste man tänkt i dessa banor och det kommer regleras på något sätt. Registreras inte serienummer eller nånting alls är det ju bara för någon att köpa ett lass dämpare och sälja vidare till kriminella och liknande.
Publicerat Februari 18, 20224 yr 6 minutes ago exabit sa: Jag tror inte detta blir så enkelt i praktiken, eller jag vill inte vara naiv och tro att detta släpps helt fritt. Vad händer exempelvis om jag går till handlare och vill köpa 40 dämpare? Och om man nu bara får köpa en dämpare som passar till en bössa man innehar (dvs uppvisa licens) så lär handlaren dra öronen åt sig när man vill köpa en drös dämpare? Har de rätt att ifrågasätta det? - Jag har licens ser du väl? Ge mig mina 40 dämpare. - Nä, du har inte behov för 40 dämpare. Du kan få köpa en, eller kanske två om du är snäll. Om jag då köper en dämpare från varje handlare så kan jag enkelt fixa min samling på 40 dämpare. Gissar att serienummer på dämparen lär registreras hos handlaren precis som de gör med krut idag. Hur ska man annars kunna hålla reda på detta? Rimligen måste man tänkt i dessa banor och det kommer regleras på något sätt. Registreras inte serienummer eller nånting alls är det ju bara för någon att köpa ett lass dämpare och sälja vidare till kriminella och liknande. Nån typ av reglering blir det garanterat men handen på hjärtat hur svårt är det för kriminella att få tag i/göra en ljuddämpare redan nu Lagar och regler hindrar bara laglydiga aldrig kriminella
Publicerat Februari 18, 20224 yr Min första dämpare var en .30 Stalon dämpare. Den hade jag både på .30-06 och på havsjuan. Sen köpte jag en till. Om jag har en dämpare det står .30 kaliber på halvsjuan och blir kontrollerat av en nitisk polis har jag inte licensierat vapen till dämparens kaliber (som är kravet för innehav från i sommar) Dämparen jag har på .30-06:an nu är en 8 mm dämpare där det står 8 mm vid fronten: det är dämparen jag har kvar från Blasern som @Joacim köpte av mig. Den funkar utmärkt (.30 projektilen mäter 7,82 mm utvändigt och 8 mm mäter 8,23) men jag äger inget 8 mm gevär i dag. En av mina dämpare är utbytt på garantin och har en annan front i dag än den kaliber den köptes till. Jag fruktar ett visst krångel och missförstånd kan uppstå. Det vore nästan enklare med licenser på dämpare om det bara gick lite snabbare. Typ ett intyg som man fick över disk medan man väntade....
Publicerat Februari 18, 20224 yr 1 minute ago Dansken sa: Min första dämpare var en .30 Stalon dämpare. Den hade jag både på .30-06 och på havsjuan. Sen köpte jag en till. Om jag har en dämpare det står .30 kaliber på halvsjuan och blir kontrollerat av en nitisk polis har jag inte licensierat vapen till dämparens kaliber (som är kravet för innehav från i sommar) Dämparen jag har på .30-06:an nu är en 8 mm dämpare där det står 8 mm vid fronten: det är dämparen jag har kvar från Blasern som @Joacim köpte av mig. Den funkar utmärkt (.30 projektilen mäter 7,82 mm utvändigt och 8 mm mäter 8,23) men jag äger inget 8 mm gevär i dag. En av mina dämpare är utbytt på garantin och har en annan front i dag än den kaliber den köptes till. Jag fruktar ett visst krångel och missförstånd kan uppstå. Det vore nästan enklare med licenser på dämpare om det bara gick lite snabbare. Typ ett intyg som man fick över disk medan man väntade.... Det enda du behöver är en front som säger 6,5-8mm☺️
Publicerat Februari 18, 20224 yr 29 minutes ago killer_mouse sa: Nån typ av reglering blir det garanterat men handen på hjärtat hur svårt är det för kriminella att få tag i/göra en ljuddämpare redan nu Lagar och regler hindrar bara laglydiga aldrig kriminella Du sparkar in en vidöppen dörr. Jag pratar inte om vad jag tycker utan hur Polisen kommer resonera.
Publicerat Februari 18, 20224 yr 24 minutes ago, Dansken said: Det kunde stå Max 9,3 mm...... På min ljuddämparlicens står det: Kaliber: Saknas och ljuddämparens front är märkt Max 8mm. Tänker att det blir inga problem att använda den som jag gör idag: både till 308W och 223R.
Publicerat Februari 18, 20224 yr Tror det var moderaten på debatten i riksdagen innan beslut som uttryckte något i stil med "att om sen polismyndigheten försöker krångla till det här med ljuddämpare för vapenägare kommer vi i regeringsställning att ordna upp det hela." Den som lever får se... Det finns också ett tillkännagivande från riksdagen (nu skiter ju regeringen högaktningsfullt i dessa men....) som ska underlätta att inneha ljuddämpare medan man byter vapen. "... ett tillkännagivande om att den som gör sig av med ett vapen bör ha rätt att behålla tillhörande ljuddämpare". Om inte annat så är det iallafall en markering från majoriteten i riksdagen. Viktigt är väl att den som först råkar i onåd hos polisen för att man innehar en dämpare där det står ".30" och använder den till en halvsjua, tar kompetent juridisk hjälp så att vi inte får några konstiga prejudikat... (Ja nu skiter ju även PM i prejudikat som går emot dem i vapenfrågor...) Hur som helst, för oss som inte byter vapen som andra byter kalsonger så är det ju ändå ett fall framåt.
Publicerat Februari 18, 20224 yr 1 hour ago Dansken sa: Min första dämpare var en .30 Stalon dämpare. Den hade jag både på .30-06 och på havsjuan. Sen köpte jag en till. Om jag har en dämpare det står .30 kaliber på halvsjuan och blir kontrollerat av en nitisk polis har jag inte licensierat vapen till dämparens kaliber (som är kravet för innehav från i sommar) Dämparen jag har på .30-06:an nu är en 8 mm dämpare där det står 8 mm vid fronten: det är dämparen jag har kvar från Blasern som @Joacim köpte av mig. Den funkar utmärkt (.30 projektilen mäter 7,82 mm utvändigt och 8 mm mäter 8,23) men jag äger inget 8 mm gevär i dag. En av mina dämpare är utbytt på garantin och har en annan front i dag än den kaliber den köptes till. Jag fruktar ett visst krångel och missförstånd kan uppstå. Det vore nästan enklare med licenser på dämpare om det bara gick lite snabbare. Typ ett intyg som man fick över disk medan man väntade.... Då fronten på stalon inte är licenspliktig så spelar de ingen roll. Det är den bakre delen Nr sitter. I början skrev dem inte ens klass på licenser för dämpare!
Publicerat Februari 18, 20224 yr 4 hours ago exabit sa: hur Polisen kommer resonera. Är det här mitt svar reflekterar inte din/vår åsikt. Vågar nästan garantera att ljuddämpare kommer även efter ändringen kräva nån typ av registrering och avgift. (Nog betydligt dyrare än nuvarande 250kr"
Publicerat Februari 18, 20224 yr Detta är en populär post. Min dröm är att Sten Bergheden eller Kjell-Arne Ottoson blir vapen- och jaktminister om vi får ett regeringsskifte. Ingen aning vad de står för i övrigt men de slåss för vapen och jakt. Anställ gärna Pia Clerté som vapendragare. Det behövs några som brinner för frågorna och fäktar EU och PM på ett kompetent sätt. Borde finnas rätt många jägare och vapenägare som är beredda att personrösta för det.
Publicerat Februari 18, 20224 yr 21 minutes ago killer_mouse sa: Är det här mitt svar reflekterar inte din/vår åsikt. Eh, what?
Publicerat Februari 18, 20224 yr 37 minutes ago killer_mouse sa: Är det här mitt svar reflekterar inte din/vår åsikt. Vågar nästan garantera att ljuddämpare kommer även efter ändringen kräva nån typ av registrering och avgift. (Nog betydligt dyrare än nuvarande 250kr" 250? De var länge sedan de!
Publicerat Februari 18, 20224 yr Hittills så har man fått licens på dämparen utan att den på något sätt har varit kopplad till specifika vapen eller kalibrar. Man har från polisen skrivit på licensen att de bara får användas på klass 1 och 2 vapen. Jag har inte hört något om att man nu ska kunna använda dämpare på klass 3 och 4. Så innan jag kan hitta en pålitlig källa att man får använda dämpare på "alla" vapen så tror jag att det blir som innan men utan licens. Det vill säga att man måste ha en klass 1 eller 2 bössa för att få köpa en dämpare efter 1 juli. Då det ska vara som med ammunition så är det nog bara att gå in och visa licens och köpa. Ingen håller koll på vem som köper ammunition så varför skulle de hålla koll på dämpare.
Publicerat Februari 18, 20224 yr 2 hours ago exabit sa: Eh, what? Ledsen lite rörigt efter dygn på sjukhus med grabben menade att mitt svar är/var kopplat till hur Polisen troligtvis kommer att resonera inte mot din åsikt
Publicerat Februari 18, 20224 yr 2 hours ago hs_merkel sa: 250? De var länge sedan de! Vad är det nu då vart ett tag sen jag bytte vapen
Publicerat Februari 18, 20224 yr 3 hours ago M-Ola sa: Hittills så har man fått licens på dämparen utan att den på något sätt har varit kopplad till specifika vapen eller kalibrar. Man har från polisen skrivit på licensen att de bara får användas på klass 1 och 2 vapen. Jag har inte hört något om att man nu ska kunna använda dämpare på klass 3 och 4. Så innan jag kan hitta en pålitlig källa att man får använda dämpare på "alla" vapen så tror jag att det blir som innan men utan licens. Det vill säga att man måste ha en klass 1 eller 2 bössa för att få köpa en dämpare efter 1 juli. Då det ska vara som med ammunition så är det nog bara att gå in och visa licens och köpa. Ingen håller koll på vem som köper ammunition så varför skulle de hålla koll på dämpare. Läste igenom proppen o beslutet. Kan inte se att det villkoras om klasser. Ljuddämpare ska likställas med ammo, lyder det i stort. Läste på jaktojagare.se där de gör tolkningen att man får ha dämpare på alla klasser och hagel. Men vem vet om någon surkuk kan pillra in en lite extraregel innan det träder i kraft? Kanske finns möjlighet att göra små kompletteringar när lagändringen bereds. Eller vad det nu kallas. Regeringsskifte är nog det vi får hoppas på mest.
Publicerat Februari 18, 20224 yr 1 hour ago MagnusN sa: Läste igenom proppen o beslutet. Kan inte se att det villkoras om klasser. Ljuddämpare ska likställas med ammo, lyder det i stort. Läste på jaktojagare.se där de gör tolkningen att man får ha dämpare på alla klasser och hagel. Men vem vet om någon surkuk kan pillra in en lite extraregel innan det träder i kraft? Kanske finns möjlighet att göra små kompletteringar när lagändringen bereds. Eller vad det nu kallas. Regeringsskifte är nog det vi får hoppas på mest. Fick just ett reklammail från jakt.se där de erbjuder att beställa 22dämpare med leverans i sommar så det är fler som gör tolkningen att det är klassfritt.
Publicerat Februari 19, 20224 yr https://www.vk.se/2022-02-18/illa-omtyckt-licenskrav-pa-ljuddampare-ska-slopas Klart, riktigt nice.
Publicerat Februari 19, 20224 yr Detta är en populär post. På 2022-02-18 at 07:26 Dansken sa: Jag har mailat vapenavdelningen och frågat. Återkommer med svar. Motståndsrörelsen svarade lite surt att det var minsann bara ett förslag och att det inte hade gått igenom än 🤣
Publicerat Februari 19, 20224 yr 4 hours ago Dansken sa: Motståndsrörelsen svarade lite surt att det var minsann bara ett förslag och att det inte hade gått igenom än 🤣 Hoppfulla in i det sista… Om nu ljuddämpare ska hanteras som ammo så kommer PM inte att ha något med saken att göra. Funderade lite på det exabit skrev om mängd man får köpa. Ett sätt att förse den mörka sidan med dämpare skulle ju vara om någon legal ägare langade. Men den möjligheten finns ju redan i våra grannländer och frågan är om det är ett existerande problem? Är nog rätt få på den mörka sidan som skulle ha verklig nytta, de verkar mest spraya varandra i drive bys.