Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Småfix av hagelbock

Featured Replies

Publicerat

Jag har en Winchester hagelbock som jag skulle behöva lite hjälp med.

Behöver få kollat över huruvida kolven passar mig eller inte samt att någon kunnig tar sig en titt på förstocken om huruvida denna behöver tas bort material på för en bättre passning.

Någon här på forumet som kan bistå med kunskap eller skicka mig vidare?

Brukar härja omkring mellan Skåne och Göteborg så där emellan vore toppen om det finns någon!

Publicerat

Boka in en timme på Susegården så får du proffesionell hjälp.

De har 20% rabatt fram till mitten av mars så en timme kostar 745kr fram till dess, då kan du även testa deras trygun med de föreslagna måtten.

http://www.susegarden.se/skjutskolan/

Publicerat

Nu är ju jag lite jävig i frågan men om du ändå ska köra mellan Skåne å Göteborg finns ingen bättre ide' än att svänga in där :)

Börja där, kolla måtten å sortera ut tokigheter i tekniken samtidigt :)

/M

Publicerat
  • Författare

En tid hos Susegården är bokad. Nu återstår bara att någon hjälper mig med framstocksfunderingarna och en generell översyn.

Publicerat

Pratar du om hur framstocken passar dig eller på vapnet?

Utveckla gärna dina funderingar och komplettera med lite bilder så kan någon kanske hjälpa dig eller åtminstone råda dig till att det borde en vapensmed titta på.

Publicerat
  • Författare
4 hours ago Tazswe sa:

Pratar du om hur framstocken passar dig eller på vapnet?

Utveckla gärna dina funderingar och komplettera med lite bilder så kan någon kanske hjälpa dig eller åtminstone råda dig till att det borde en vapensmed titta på.

Hur den passar vapnet.

Känns som att den är så tight att den inte låser ordentligt. 

Publicerat
  • Författare

Har läst att man på vissa förstockar slipat ur dessa mycket lite för att de ska låsa bättre/ mer distinkt. Vet något mer exakt var på förstocken man avser ta bort lite material ?

Publicerat
4 hours ago Border sa:

Har läst att man på vissa förstockar slipat ur dessa mycket lite för att de ska låsa bättre/ mer distinkt. Vet något mer exakt var på förstocken man avser ta bort lite material ?

Ett bra riktmärke är först felsöka vad som är galet innan man åtgärdar.

Du måste ta reda på varför det strular, titta noga hur det är konstruerat och fungerar, fundera på vad som är fel.

Publicerat
  • Författare

Jo givet! Dock svårt att se.

Får nog låta en hagelfantast eller smed kolla

Publicerat
  • Författare

Kan någon förklara slitaget/tuggandet på metallen på haken? Eller har det gått en bit ur?

IMG_0615.JPG

IMG_0616.JPG

Publicerat
  • Författare

Eftersom bössan är så gott som i nyskick så ställer jag mig frågande till de "slitaget"

Publicerat

Det ser ganska "grovhugget" ut allting- är det en Spanjor?

Vänta tills pmt vaknar.

Publicerat
  • Författare
4 minutes ago Dansken sa:

Det ser ganska "grovhugget" ut allting- är det en Spanjor?

Vänta tills pmt vaknar.

Nej det är en japanare. Gjord någon gång tidigt 70 tal

Publicerat
  • Författare

Köpte den av en kille i Kungsbacka för några dagar sedan som köpt den av en kille i Göteborg. Ingen av dessa har skjutit med den. Tidigare ägdes den av någon i Skåne som gjort i ordning kolven men aldrig skjutit med den.

Undrar om den överhuvudtaget är skjuten med faktiskt då den ser mer vårdad än skjuten ut.

Publicerat

Så här ser det ut på en Amerikansk 101 XTR

20180120_204429.jpg

20180120_204451.jpg

Publicerat
  • Författare

Tack för det! Verkar helt klart som att någon form av slitage uppstår

Publicerat

Jag tror faktiskt inte det är något att bry sig om. Lägg på en droppe olja och se om det funkar.

Publicerat
30 minutes ago Dansken sa:

Så här ser det ut på en Amerikansk 101 XTR

There are no such thing. Eller så är du from nu rik som ett troll. De skrattretande få 101 som hannn göras i amerikat kan du köpa ett mindre afrikanskt land för......

/T

Publicerat
1 hour ago Border sa:

Kan någon förklara slitaget/tuggandet på metallen på haken? Eller har det gått en bit ur?

Klassisk "tappat förstocken i källargolvet" skada.

/T

Publicerat
  • Författare
2 minutes ago pmt sa:

/T

Inget som påverkar funktion?

Publicerat
32 minutes ago Border sa:

Inget som påverkar funktion?

Kanske, kanske inte......

Det är spänntappen som trycker på spännsliden i baskylens botten. Den är tänkt att ha en större yta än den har i ditt fall. Jag ska se om jag har en förstock till en 101a liggande - jag tror det, jag har i alla fall haft en liggande från en bössa som gick till skrot. Den kan du få för en billig peng i så fall.

/T

Publicerat
  • Författare
11 minutes ago pmt sa:

Kanske, kanske inte......

Det är spänntappen som trycker på spännsliden i baskylens botten. Den är tänkt att ha en större yta än den har i ditt fall. Jag ska se om jag har en förstock till en 101a liggande - jag tror det, jag har i alla fall haft en liggande från en bössa som gick till skrot. Den kan du få för en billig peng i så fall.

/T

Toppen! Tack :)

Publicerat

2 hours ago pmt sa:

Hade den landat på källargolvet borde den ta i delar av dom delar av framstocksjärnet som sticker längre fram. "Skadade" delen ser ut att sitta skyddat inne bak.
Skrovliga ytan ser dessutom ut på bilden att ha ser ut att ha samma svarta ytbehandling som resten av järnet.

Publicerat
29 minutes ago Dansken sa:

Hijō ni nipponsei

T