Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Trä och stål, dårå...

Featured Replies

Publicerat
17 minutes ago edge sa:

Även högre bearbetningskvalitet än en civil Oberndorf från förkrigstiden?

Ibland - ibland inte. Beror lite på vem som var kunden och vad denne betalade. Men tittar du tex på en HVA 246 så kan man banne mig inte gnälla på mycket om man tittar på låset... Senare HVA 98or är inte riktigt på den nivån, om man ska vara snäll. Men det var civila FN-lådor på alla.

Därav att det är en smula vanskligt att ranka producenter, det är rätt stor skillnad inom varje producent.

/T

• Svar 56
  • Visningar 12,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• OK. Så här blev  det: Jag åkte till fabriken i Gleichamberg i södra Thüringen. Trakten i sig är värd ett besök då det är både vackert och gemytligt. Jag hade bestämt träff med säljavdelninge

• Gjorde en snabb räkneövning för att se hur prisnivå resp. reallön har ökat på 30 år. Jämför man prisnivån 1986 mot 2016 så har den ökat med drygt 197% (källa:SCB). Jämfört man reallön för tjänstemän m

• Sako_Finnbear
    Sako_Finnbear

Tycker att SAKO 75 Deluxe är en väldigt bra investering, om du nu kan hitta en begagnad. Absolut en bössa som håller flera generationer och tilltalar både öga, plånbok och skjuter oftast väldigt tätt.

Posted Images

Publicerat
7 minutes ago pmt sa:

Ibland - ibland inte. Beror lite på vem som var kunden och vad denne betalade. Men tittar du tex på en HVA 246 så kan man banne mig inte gnälla på mycket om man tittar på låset... Senare HVA 98or är inte riktigt på den nivån, om man ska vara snäll. Men det var civila FN-lådor på alla.

Därav att det är en smula vanskligt att ranka producenter, det är rätt stor skillnad inom varje producent.

/T

Hur är det med tidsepoker? Jag har för mig att 30-talet var en stark period beträffande brittisk produktionskvalitet då det under den tiden fanns en hel del köpstarka godsägare. Kan det samma sägas om tysk och österrikisk produktion? Eller är det mer mer en fråga om hur produktionsbatcherna såg ut, d v s vem som var beställaren?

Publicerat
1 hour ago edge sa:

Hur är det med tidsepoker? Jag har för mig att 30-talet var en stark period beträffande brittisk produktionskvalitet då det under den tiden fanns en hel del köpstarka godsägare. Kan det samma sägas om tysk och österrikisk produktion? Eller är det mer mer en fråga om hur produktionsbatcherna såg ut, d v s vem som var beställaren?

Delvis sant och delvist falskt.

Det fanns i ffa mellankrigstiden en kapitalstark grupp - adel och övre medelklass - som görna betalade för kvalitet, absolut så.

Men det fanns också en mindre kapitalstark medelklass och bondeklass som inte hade riktigt de ekonomiska resururserna uran köpte second och third grade.

Krasst sett har det alltid gjorts långt fler grade tre än grade ett och två hos nästan alla tillverkare. Så det är inte "antingen eller" utan "både och". I lite glidande skala sett till proportionerna mellan dem.

Däremot är det rätt lätt att se vad som är en grade ett och vad som second/third. De senare är det inte alltid enkelt att skilja åt - men premium är alltid premium....

/T

• 1 year later...
Publicerat
  • Författare

Så, jag dammar av denna tråd då jag blivit erbjuden att köpa en "Mauser K98 S42" från 1939. Jag överväger att köpa den för att rädda den från ev. "Ceracote Rapists". Är den unik nog för att räddas, eller finns det drivor av dem?

Skicket skall vara gott och original. Se bild, så långt det går.

IMG-20211009-WA0000 (002).jpg

Publicerat

S 42 är koden för tillverkande fabrik, i det här fallet Mauser werke obendorff.

Visst är den värd att räddas enligt mig men det finns dom som tycker det är skrot också😉

Mike

Publicerat

K98, är det den kortade modellen för marinen så är de rätt ovanliga vill jag minnas!

Publicerat
  • Författare

Tackar för svar.

Det är ingen K98K och jag har inte lyckats fsastställa om den är en exportmodell till Portugal, eller inte. Hur som helst verkar den inte vara unik nog, så jag avstod från köp.

/E