Publicerat Januari 25, 20188 yr Detta är en populär post. En gammal BRNO, välbyggd m98 doublesquare bridge med uppfällbar jaktdiopter från 50-60 talet kan vara din för några futtiga lusentappar. Med modern stock ett utmärkt vapen.
Publicerat Januari 25, 20188 yr 7 hours ago erpet sa: Uppfattat. Får ta och googla på Mannlicher m/1903. Vad är en bollparkssiffra på en sådan med föreslagna renoveringsåtgärder? Beror ju helt på nivån du vill uppnå..... T
Publicerat Januari 25, 20188 yr 19 hours ago Dansken sa: Du förstår vad mycket material- och bearbetning dom spar vid tillverkningen av lådan på en 85 jämfört med en 75 Sako 75 är ett riktigt bra vapen. Ja dom har sparat in mycket på tillverkningen av lådan, både material och bearbetning. Slår man ut detta på alla tillverkade 85 blir det en bra sparad slant! Tyvärr drabbar det kunden!
Publicerat Januari 25, 20188 yr 50 minutes ago Sako_Finnbear sa: Tyvärr drabbar det kunden! Gör det? Skiten blir ju inte bara billigare att producera, den blir billigare i inköp med.... Eftersom kunderna prioriterar ett lägre pris..... Det finns ju tillverkare som INTE sänker sin produktionskostnad. Sett till en genomsnittslön så har vapen generellt sett blivit billigare - inte dyrare. Men de som inte prispressar säljer rätt lite i Sverige, till skillnad mot de som prispressar - vilket motsäger tanken att kunden - generellt sett - vill ha kvalitet. En genomsnittlig vapenköpare är mao okunnig och dumsnål, eller enklare uttryckt "korkad". T
Publicerat Januari 25, 20188 yr 2 minutes ago pmt sa: Gör det? Skiten blir ju inte bara billigare att producera, den blir billigare i inköp med.... Eftersom kunderna prioriterar ett lägre pris..... Det finns ju tillverkare som INTE sänker sin produktionskostnad. Sett till en genomsnittslön så har vapen generellt sett blivit billigare - inte dyrare. Men de som inte prispressar säljer rätt lite i Sverige, till skillnad mot de som prispressar - vilket motsäger tanken att kunden - generellt sett - vill ha kvalitet. En genomsnittlig vapenköpare är mao okunnig och dumsnål, eller enklare uttryckt "korkad". T Jag ser det i alla fall som negativt att kvalitèn blir lidande. Ja min månadslön har ju långt ifrån stigit i den takt bösspriserna gjort det.
Publicerat Januari 25, 20188 yr 1 hour ago Sako_Finnbear sa: Jag ser det i alla fall som negativt att kvalitèn blir lidande. Lidande vet jag inte om jag skulle kalla det. Kvalitet efterfrågas inte, eller så förstås den inte. En korkad marknad får korkade produkter. 1 hour ago Sako_Finnbear sa: Ja min månadslön har ju långt ifrån stigit i den takt bösspriserna gjort det. Du = alla, alla = du? Eller har du sjunkit i konsumentkraft gentemot snittet? Frågar du mig kostar en Beretta eller en Sako mindre än för 25-30 år sedan i relativt pris/inkomst. De har blivit sämre med - ja. Frågan är väl om de blivit sämre relativt priset - där är jag inte alls lika säker. Även om jag lutar åt det..... T
Publicerat Januari 25, 20188 yr 11 minutes ago pmt sa: Lidande vet jag inte om jag skulle kalla det. Kvalitet efterfrågas inte, eller så förstås den inte. En korkad marknad får korkade produkter. Du = alla, alla = du? Eller har du sjunkit i konsumentkraft gentemot snittet? Frågar du mig kostar en Beretta eller en Sako mindre än för 25-30 år sedan i relativt pris/inkomst. De har blivit sämre med - ja. Frågan är väl om de blivit sämre relativt priset - där är jag inte alls lika säker. Även om jag lutar åt det..... T Har aldrig påstått att jag=alla eller tvärt om! Men min lön som metallare har definitivt inte ökat i takt med bösspriserna. Exempelvis så kostade en SAKO75 Deluxe 16.500kr år 2003, nu kostar motsvarande 85 36.000kr. Det är en ökning med 19.500kr. Som exempel har min månadslön bara ökat med 8.000kr sedan 2003.
Publicerat Januari 25, 20188 yr Detta är en populär post. Gjorde en snabb räkneövning för att se hur prisnivå resp. reallön har ökat på 30 år. Jämför man prisnivån 1986 mot 2016 så har den ökat med drygt 197% (källa:SCB). Jämfört man reallön för tjänstemän mellan 1986 och 2016 så har den ökat med drygt 181% (källa: Ekonomifakta.se). Kikar man vidare på köpkraften (så gott det tycks gå iaf.) så gör OECD en rankinglista över alla länders välfärd som kan antas motsvara köpkraft per capita. 1986 låg Sverige på plats 6. 2016 låg vi på 11:e plats. Jämför man slutligen nypris på t.ex. en ny Sakobössa så kostad en Sako Hunter av 1987 års modell enl. uppgift (Småländska Vapens vapenkatalog från 1987) 4 875 kr. Omräknat till dagens pengavärde enl. SCB skulle den kosta 9 402 kr. 2017. En ny Tikka M65 skulle kosta ca. 10 100 kr idag enligt samma beräkning. Detta kan då ställas mot t.ex. en ny Tikka T3X Hunter för 11 895 kr. eller en ny Sako 85 Hunter för 16 900 kr. (på rea, rek. pris är drygt 21 000 kr.). Utan att ens jämföra byggkvalitet, materialval och finish skulle jag säga att vi konsumenter blivit rätt blåsta och inte alls har fått tagit del av de material- och produktionstekniska vinningarna vi haft under samma tidsperiod. Köper man nytt idag får man helt enkelt betala betydligt mer för betydligt mindre än för 30 år sedan.
Publicerat Januari 25, 20188 yr Jag skulle nog lyfta på telefonen nu om jag var ute efter en M98 att förädla. https://www.blocket.se/vasterbotten/Sako_m98__Aya_Sbs__Obs_nytt_pris_77168335.htm?ca=9&w=3 Hade jag inte redan haft en 98 hade jag ringt själv.
Publicerat Februari 6, 20188 yr Författare Tack för alla tips och en intressant diskussion. Brno seglade in bland kandidaterna även om Tjeckien varken är en del av Tyskland eller Österrike. Nuförtiden. Begagnat - klart intressantast, men jag måste fråga angående en ny Heym SR21 som börjar på ca 1555EUR i deras konfigurator: What's the catch?? De ser superfina ut på bild och verkar vara helt gjorda i stål och trä (undantaget knappen till magasinsspärren, kan någon bekräfta?). Hur kan det komma sig att de inte är vanligare i Sverige (och Tyskland)? Är det för att lådan hänger med i pipbytet och därmed kräver en vapenlicens till? Eller är kvaliteten inte vad den ser ut att vara på bild? Eller är det den uteblivna marknadsföringen som håller nere priserna? Känns som läge att dirigera nästa bilsemester till deras fabrik i alla fall.
Publicerat Februari 6, 20188 yr Rätt vanligt att gubbarna som köpte sina studsare på 70-80 talet ofta drar jämförelsen "motsvarande en månadslön". Kollar man i gamla kataloger och jämför med motsvarande annonser idag, så hade jag med ungefär liknande industrijobb kunnat köpa två bössor.. Så lite har ju utvecklingen svängt.
Publicerat Februari 6, 20188 yr 22 minutes ago Havakko sa: Rätt vanligt att gubbarna som köpte sina studsare på 70-80 talet ofta drar jämförelsen "motsvarande en månadslön". Kollar man i gamla kataloger och jämför med motsvarande annonser idag, så hade jag med ungefär liknande industrijobb kunnat köpa två bössor.. Så lite har ju utvecklingen svängt. Här ligger en verkstadslön på i runda slängar 27.000kr/mån INNAN skatt.
Publicerat Februari 6, 20188 yr 36 minutes ago Twinn sa: Hunters house har en del kul om man rotar runt lite. Japp! Bland annat "tillbud" på Heym SR21 för 9900dkk
Publicerat Februari 6, 20188 yr 1 hour ago Joacim sa: Japp! Bland annat "tillbud" på Heym SR21 för 9900dkk Ja och de har en holland holland baserad på sako m98 också som kan vara lite småkul också. Dock är danska kronan ganska stark nu.
Publicerat Februari 6, 20188 yr 8 hours ago erpet sa: Hur kan det komma sig att de inte är vanligare i Sverige (och Tyskland)? Är det för att lådan hänger med i pipbytet och därmed kräver en vapenlicens till? Eller är kvaliteten inte vad den ser ut att vara på bild? Eller är det den uteblivna marknadsföringen som håller nere priserna? Heym har alltid varit större i öster och väster än i norr...... T
Publicerat Februari 13, 20188 yr På 2018-02-06 at 14:17 erpet sa: Tack för alla tips och en intressant diskussion. Brno seglade in bland kandidaterna även om Tjeckien varken är en del av Tyskland eller Österrike. Nuförtiden. Begagnat - klart intressantast, men jag måste fråga angående en ny Heym SR21 som börjar på ca 1555EUR i deras konfigurator: What's the catch?? De ser superfina ut på bild och verkar vara helt gjorda i stål och trä (undantaget knappen till magasinsspärren, kan någon bekräfta?). Hur kan det komma sig att de inte är vanligare i Sverige (och Tyskland)? Är det för att lådan hänger med i pipbytet och därmed kräver en vapenlicens till? Eller är kvaliteten inte vad den ser ut att vara på bild? Eller är det den uteblivna marknadsföringen som håller nere priserna? Känns som läge att dirigera nästa bilsemester till deras fabrik i alla fall. Hela underbeslaget är gjort i lättmetall. På SR21 Super Classic är det i blånerat stål, samt grövre pipa, afrikasikte, bättre blånering överlag, mer handarbete på stock och därmed bättre inpassning mellan stål och trä, kindstöd m.m. Bra mycket trevligare än övriga modeller av SR21, men priset blir ju därefter, och även tyngden.. Heyms marknadsföring och återförsäljare i Sverige är riktigt B. Min kamrats Super Classic och min Allround. Inte riktigt nöjd med stocken på min, som har den amerikanska versionen. Pistolgreppet är lite väl litet.
Publicerat Februari 13, 20188 yr 18 minutes ago Axel.S-W sa: Hela underbeslaget är gjort i lättmetall. På SR21 Super Classic är det i blånerat stål, samt grövre pipa, afrikasikte, bättre blånering överlag, mer handarbete på stock och därmed bättre inpassning mellan stål och trä, kindstöd m.m. Bra mycket trevligare än övriga modeller av SR21, men priset blir ju därefter, och även tyngden.. Heyms marknadsföring och återförsäljare i Sverige är riktigt B. Min kamrats Super Classic och min Allround. Inte riktigt nöjd med stocken på min, som har den amerikanska versionen. Pistolgreppet är lite väl litet. Hur stor skillnad är det i vikt mellan de två?
Publicerat Februari 13, 20188 yr 8 minutes ago Holz sa: Hur stor skillnad är det i vikt mellan de två? Vet ej, men definitivt märkbar. Tyckte den var otrevlig med kikarsiktet på bilden. Nu har han en Swarovski på bössan.
Publicerat Februari 13, 20188 yr 1 hour ago Axel.S-W sa: Vet ej, men definitivt märkbar. Tyckte den var otrevlig med kikarsiktet på bilden. Nu har han en Swarovski på bössan. Ok, tackar! Det ser onekligen ut att vara lite skillnad på pipdiametern!
Publicerat Januari 23, 20197 yr Författare Detta är en populär post. OK. Så här blev det: Jag åkte till fabriken i Gleichamberg i södra Thüringen. Trakten i sig är värd ett besök då det är både vackert och gemytligt. Jag hade bestämt träff med säljavdelningen och blev väl emottagen med kaffe och kaka. Sedan fick jag gå runt och klämma på utställningssortimentet, samt välja kolvämne. Jag hade en önskelista med lite "pimpning" men säljaren (marknadschefen, då det var fredag eftermiddag och de flesta hade gått hem) övertalade mig att skippa en del då han ansåg att det inte behövdes, t.ex. 60cm lopp istf 58cm som är standard. Hoppas han har rätt... Kolvträt i klass 3 var tillräckligt fint för mig, så där sparade jag en slant till. Resultatet blev en Heym SR21 Classic i 7x64, hädanefter kallad Långbyxan och ca 800EUR billigare än väntat. Bemötandet jag fick var fantastiskt om man betänker att jag redan från början var tydlig med att jag var intresserad av ett av de billigare vapnen i standardsortimentet. En trevlig fredageftermiddag som jag inte lär glömma i första taget. /E
Publicerat Juni 24, 20206 yr På 2018-01-24 at 21:56 pmt sa: Det är ju inte så jävla svårt..... En premium98 eller en Mannlicher m/1903. Tryck i en ny pip, och få en bra kolvmakare att kreta ut en vettig rak kolv. Toppa med en hakad kikare. Case closed. T Och vilka anser du vara premium av de äldre m98:orna? DWM? Bland nutida produktion så lovordas Mayfair och FZH lite här och var i olika forum, men de kostar ju därefter.
Publicerat Juni 25, 20206 yr 10 hours ago edge sa: Och vilka anser du vara premium av de äldre m98:orna? DWM? Bland nutida produktion så lovordas Mayfair och FZH lite här och var i olika forum, men de kostar ju därefter. Skulle säga vilka som så länge vi inte pratar om den militära produktionen. T ex FNs civila lådor är inte trista.... /T
Publicerat Juni 25, 20206 yr 11 hours ago pmt sa: Skulle säga vilka som så länge vi inte pratar om den militära produktionen. T ex FNs civila lådor är inte trista.... /T Även högre bearbetningskvalitet än en civil Oberndorf från förkrigstiden?