Publicerat December 28, 200619 yr Jag är så förbannad så jag måste skriva av mig lite. Har länge trott att de flesta vildsvinen häromkring skjuts i månljus. Men efter att ha pratat närmare med några av mina mer och mindre bekanta vildsvinsjägare så har det kommit fram att en lampa i någon form nästan alltid används vid jakten. Vet inte om man ska skratta lr gråta, ingen verkar ju ens reagera över att vildsvinen skjuts med hjälp av lampa...Tänk om man skullkulle gå omkring å öppet berätta att man skjuter älgar och rådjur med lampa lr kanske från bil skulle det snart bli ett jävla liv, men det är ju samma brott som skulle begås då. Vad har hänt med den svenska jägaren? Jag kommer aldrig, hur lockande det än kan vara när det är mulet och månen inte vill visa sig, använda lampa. Vad tycker ni andra om detta?? Mvh Tony
Publicerat December 28, 200619 yr Håller med dig helt och hållet. Fler borde accepters vildvinen som ett vilt i vår fauna och inte som ett skadedjur!
Publicerat December 29, 200619 yr Tyvärr saknar vildsvinet motstycke i förmågan att sabotera vilket ibland leder till att folk reagerar på detta sett och tar till oetiska metoder. Jag försvarar inte handlandet, men för den som har sett vad en grupp vildsvin kan göra i ett potatisfält eller en vall en natt ökar förståelsen varför man tar varje chans att skjuta bort en terrorist med varje tänkbart medel. Att sedan göra slentrian av att ta med sig ficklampa på kvällsvaket är naturligtvis helt förkastligt.
Publicerat December 29, 200619 yr Ja man behöver ju inte vara raketforskare för att räkna ut varför det verkar finnas en marknad för bildförstärkare, lampor av alla de slag, mm. Jag vet med säkerhet att bildförstärkare samt lampor används vid åteljakt efter gris. Jag har sett vad grisarna ställer till med och har förståelse för att man vill ha resultat ibland, om det är just viktigt med resultat så kan jag nog tycka att det är ok att använda, men lagen skall följas vare sig man vill det eller ej, så något sorts tillstånd till yrkesjägare edyl är väl då på sin plats va? Etiskt kan jag nog se det på olika sätt, onekligen så ger en bildförstärkare eller lampa en större möjlighet till ett säkrare och humanre skott, men är det jaktligt? hmmmmm....jag vara kluven i detta, det skall medges. Personligen skulle jag inte vilja använda mig av bildförstärkare eller lampa vid vakjakt.
Publicerat December 29, 200619 yr Att skjuta vid fast sken är lagligt ,visste du inte det! In med problemen runt det fasta ljuset,så är det bara att panga...
Publicerat December 29, 200619 yr Nja.. om det vore bönder som satt och passade vid sina vallar eller potatisåkrar utrustade med ficklampa så skulle jag nog inte bli upprörd men är det så verkligen? Tror ruskigt många "vanliga" bössbärare fuskar därvidlag. Själv har jag lyst på en gris en gång vid foderplats men det var enbart i syfte att se vad det var. Efter att jag konstaterat att det sannolikt var ett skjutbart djur så sköt jag inte, var ffa inte helt säker. Kan det vara snålhet? De vill inte slanta upp de pengar som krävs för bra optik som gör det möjligt att jaga i dåligt ljus lagligt? Ska ärligt säga att jag nog möjligen kan ha skjutit en eller tre kaniner med lite hjälp av ficklampa men aldrig gris.. Finns ruskigt mycket skit i detta ämne, hur många har upplevt att på tok för skarpa jyckar tuggat frisk gris så illa att man tvingats avliva grisen med kniv? Mår piss varje gång jag hör en gris tjuta pga jyckar.. Mvh!