Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

Stefa7n

Fantasy

Recommended Posts

Stefa7n

Så jag kanske skall starta en liten tråd om mitt största nöje utöver dottern å fisket. Jag älskar att läsa böcker, egentligen en allätare men snöat in mycket de senaste åren på Fantasy och Sci-fi. Deckare har jag i regel svårt för ska väl även erkännas. Nåja min sambo är inte så lycklig över mitt nöje då jag är en sträckläsare av rang.. Nu har jag fått rensa lite i bokhyllan då den håller på att vika sig av tyngden av två bokrader på alla hyllor :ph34r: Endast tagit bort böcker jsg inte kommer att läsa igen. Blev väl sisådär 60st... Nåja nog om de tråkiga nu, är det någon annan än jag som läser fantasy här inne? Jag läser helst böcker på svenska då många engelska böcker har en hel del svåra ord som jag tyvärr inte förstår å mäste slå upp. Jag har egentligen väldigt bra läsförståelse men tydligen inte när jag läser engelska böcker..

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
JohanL73

Läste rätt stora mängder förr. Barnen är för viktiga för att jag ska kunna sätta mig med en bok nu. Har "bara" ett par hundra pocketböcker i bokhyllan, resten ligger i förrådet...

Läser bara på engelska, var lite trögt i början, men det blev bättre med tiden. Som mycket annat en tränings och vanesak. Översättningar brukar lämna "övrigt att önska".

Skulle jag rekommendera något för en fantasyfantast att ge sig på vad gäller böcker på engelska, skulle det vara Eddings. Sagan om Belgarion - heter den på svenska.

Favoriterna är Peter F Hamilton och Stephen Donaldson. SciFi i och för sig, men...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
simnil

Jag har en favoritförfattare som heter Elizabeth Moon. Hon har skrivit både SciFi och Fantasy. Hur mycket av hennes SciFi-böcker som finns översatta till Svenska vet jag inte då jag läser allt jag kan komma åt på originalspråk (så länge det är Engelska vill säga =) )

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
nuke

Raymond E Feist om man gillar fantasy, hans Magician serie med spin-offs är väldigt trevliga. GRRM (George RR Martin) Song of Fire and Ice är bra men kräver en del av läsaren med alla pågående trådar. Naomi Noviks historiska berättelser med drakar och Napoleonkrigen är också värd en läsning. R A Salvatores serie om Drizzt Dourden, Steven Erikssons mörka Malazan book of the fallen. Jag kan fortsätta ett tag till.....

Ska man bara läsa 1 fantasy då är Tolkiens "The Hobbit" min rekommendation.

Hamilton som nämnts innan för sci-fi/space opera, Alistair Reynolds om man gillar lite mer "verklig" skitiga berättelser. Neal Asher och Ian M Banks skriver också bra saker.

Ska man bara läsa 1 så blir tipset Frank Herberts "Dune", det finns fler i samma serie av honom och sen har hans son Brian tillsammans med Kevin J Andersson (som skrivit en del annat läsvärt) fortsatt och knutit ihop berättelsen.

/Markus

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Stefa7n

Ja både Eddings, Donaldsson och Tolkien har jag alla böcker av som dom skrivit. Även Tad Williams och Dmitrij Gluchovskij samt Lev Grossman å Julie Kagawa. B)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Stefa7n

Plus några fler. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Björnstigen

Jag är precis som du, läser nästan enbart Sci-Fi och Fantasy, med några få undantag som tex Ellis Peters serie om Cadfael, en munk som löser mordmysterier på 1300-talet, lite som dåtidens Sherlock Holmes men med lättheten hos Miss Marple =).
Den känns ganska nära Fantasy dock, men allt utspelar sig på platser som finns i verkligheten.

Min stora idol är såklart Tolkien, läste The Hobbit redan när jag var 10-12 år och har läst Sagan om ringen trilogin 7 gånger tror jag, engelska versionen klart bäst.

Läste även allt inom Sci-Fi när jag var tonåring, förutom Asimon, de var lite väl tunga för mig att plöja igenom, med undantaget "I Robot".

Har blivit mycket mindre böcker de senaste 10 åren eller så men några jag gillar/gillade är (läser enbart på engelska)
* Wheel of time (Fantasy) (Robert Jordan) har inte läst de som skrevs efter hans död
* Game of Thrones (Fantasy) (George RR Martin)
* The Dark Forest (Sci-Fi) (Liu Cixin)(egentligen en del av en trilogi) Mycket bra bok som håller även fast man inte läst de andra i serien, lite komplicerad då det är lite knepigt att komma ihåg alla Chinesiska namn men gillar storyn skarpt.
* The Lies of Locke Lamora (Fantasy) (Scott Lynch) (en trilogi som jag precis börjat på men inser redan efter ett par kapitel att jag kommer gilla den skarpt)

Hade någon mer på tungan men kommer fan inte på vad det var så jag får posta det här så länge :D 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Björnstigen

Nu kom jag på vilken det var.
* The Night Watch (Fantasy)(Lukyanenko) Första boken i en rad böcker (Night Watch, Day Watch, Twilight Watch, Final Watch, New Watch, and Sixth Watch.). Har enbart läst de fyra första, visste inte ens förräns nu att det fanns två till, måste jag helt klart läsa då de är grymt bra.
Om du sett filmen och tycker att den sög så tycker du helt rätt, boken är otroligt mycket bättre (som oftast) .

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Patrik L

Jag läste rätt mycket fantasy förr, men med småbarn så blir det svårt att få lite flyt i det hela. Läser helst på engelska jag med, det försvinner en del i översättningar emellanåt. (Åke Ohlmarks översättning av de ringtrilogin är väl ett praktexempel där han har lyckats förväxla två karaktärer på ett ställe)

Terry Prattchet är en av mina favoriter, lagom lättläst, men oh så vasst och finurligt. Tyvärr så (tycker jag i alla fall) är dom sista böckerna han skrev inte på samma nivå som resten.

Niel Gaiman är också bra och kombinationen av det två herrarn ovan, Good Omens ska man bara läsa. (Den skulle väl för övrigt bli BBC-serie nu)

Tolkien är väl självskriven, Katherine Kerr har inte nämts tidigare, Terry Brooks, finns många fler, men minnet sviker...

Läste wheel of time men det tog stopp pga att alla böcker inte var färdigskrivna och jag har ingen vettig möjlighet att börja om från början, vilket nog krävs då jag läste den sista på sent 90-tal, så minnet är dimmigt där med.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Mad Mike

Kanske inte platsar in här då jag inte läser böcker men slukar filmer inom fantasy och sci-fi som en missbrukare, bra filmer inom området kan jag se om och om och om igen:yes:

Några favoriter genom åren.

Blade Runner

Highlander

Pacific rim

Battleship

Battle of los angeles

och givetvis allt som har med sagan om ringen att göra!

/Mike

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Hipshot

Avatar är nog den bästa film som någonsin gjorts..

Jag har läst ngr fantasy böcker med stort välbehag!! Minns inte ett smack om vilka och vem som skrivit men bra böcker var det.!!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Slommen

Sci-fi som ännu inte nämnts:

Stanislaw Lem: Solaris (filmad 2 ggr) och Fiasko

Andy Weir: The martian (även film) och Artemis

Hugh Howey: Ull

Antologi Zonen

Strugatskij : Picnic vid vägkanten

På nattduksbordet Faserland av Kracht, någon som läst den?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
calle fille

Kan tipsa om böckerna i serien "Sagan om klanen Otori" skriven av Lian Hearn. Läste dem när jag var yngre och även farsan läste dem. Riktigt spännande böcker i fantasy-genren. Den första heter "Över näktergalens golv". Sen är det bara att mata på! Borde inte vara några problem att hitta på engelska heller. Misstänker att de blir ännu bättre där!

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Björnstigen
14 minutes ago calle fille sa:

Kan tipsa om böckerna i serien "Sagan om klanen Otori" skriven av Lian Hearn. Läste dem när jag var yngre och även farsan läste dem. Riktigt spännande böcker i fantasy-genren. Den första heter "Över näktergalens golv". Sen är det bara att mata på! Borde inte vara några problem att hitta på engelska heller. Misstänker att de blir ännu bättre där!

Ah!
De har jag läst, jävligt bra måste jag säga!

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Stefa7n

En del av de som finns hemma. Resten ligger i lådor. :wub: gatt rensa i hyllan då den håller på att vika sig. IMG_20180212_120028.thumb.jpg.0544d166b0f19142abfa24e2080a88fe.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Stefa7n

Enbart fantasy i den hyllan ska väl tilläggas. :excl:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Stefa7n

:lol::wub:IMG_20180212_120523.thumb.jpg.ad35c07611d2a7721bdb940d92028846.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Björnstigen

En fantasy-figur? :D 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Mad Mike

Kan inte låta bli att lägga in ett klipp med Kurgan som är ansvarig för mitt ordspråk längst ner:P

/Mike

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Björnstigen

Highlander var bra filmer, framförallt de första.
Dock så håller jag Riddick filmerna som bättre, helt klart några av de bästa Sci-Fi filmerna som gjorts enligt mig.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
simnil

Har två böcker på telefonen som jag lyssnat flera gånger på nu.

Battlefield Earth av ärkestollen Ron Hubbard

Old Man's war av John Scalzi

Sen så håller jag med om Raymond E Feist trollkarlsserie är superbra, den är väl på typ tjugoflera böcker så den tar ju ett tag att plöja genom, (jag har hela serien + några av spinnofferna på "Engliska")

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
JohanL73

Får man ta med filmer har "Conan - Barbaren"(med Schwarzeneggernegger) en självskriven plats. B)

Andrzej Zapkowski - "Saga o Wiedźmine" har jag inte läst på orginalspråket...

Då kommer vi in på datorspel i genren:

Roadside picknik - Stalkertrilogin.

Metro 2032 och 2033 böcker och spel.

===

Jag önskar det var möjligt att glömma bort vissa saker och att jag hade tiden att läsa, se och spela alla mina favoriter för första gången igen...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Eamonn

Jag tror jag har läst eller lyssnat som talbok minst 80% av de nämnda =P

Numer brukar jag lyssna på talbok i sängen så det blir en del och jag lyssnade precis igenom Raymond E Feist Midkemiaserier och Neil Gaimans korta Neverwhere.

Talbok är f.ö. bra om det är tradigt att läsa på engelska då man hänger med bra ändå och dessutom lär upp vanan.

Terry Pratchett är också helt underbar och läses bl.a. av Tim "Baldric" Robbins.

Robert Rankins Hollow chocolate bunnies of the apocalypse samt Nostradamus ate my hamster är kul i liknande stuk som Pratchett och Gaiman.

Douglas adams med Liftarens guide till galaxen är ju också ett måste om man gillar humor =)

Larry Niven tror jag ingen nämnt som skrivit Ringworldserien som är en science-fictionklassiker.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Björnstigen
13 hours ago JohanL73 sa:

Metro 2032 och 2033 böcker och spel.

Är de böckerna bra?
Var snubblande när att köpa dem för en tid sedan men valde bort dem pga vissa kommentarer, som tex att det bara var en himla massa namn att hålla reda på och en låååång promenad bara med detaljerade beskrivningar om hur olika tunnelbanestationer såg ut samt att de kunde löst vissa problem enkelt men försöker lösa dem på svårare sätt 100 gånger innan de till slut gört det enkla ändå..

Så det blev Lies of Locke Lamora istället.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Stefa7n

Jag tycker dom är bra! Jag har alla han skrivit. Lite svårt med alla namn på stationerna men man får med en karta i början av första boken som man får titta på ibland. 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.