Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förkrigsdrillig, något att ha?

Featured Replies

Publicerat

Sprang över en gammal sauer, troligen från 30talet. 16/16/9,3X72R

Riktigt charmig bössa i bruksskick. Mycket modest prislapp. 

Nitrostämpel men lite suspekta ojämnheter i den ena hagelpipan. 

Lagad någon gång med en bult genom stocken. 

Det vore onekligen lite kul att ha en dylik gammal pjäs i armvecket när jag går med taxen. 

Är det bara dumt att köpa en bössa med så obsolet kaliber, tveksamt om jag kan ladda upp till klass 1?

Lägger upp lite bilder senare. 

• Svar 63
  • Visningar 6,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat

Ser framemot bilderna, jag fick se en liknande historia i ett dödsbo under 2017, det var en väldigt trevlig bössa, tyvärr finns inte möjlighet för ett förvärv av den.

Publicerat
  • Författare

DSC_0555.thumb.JPG.d92acc4461103d9cdee9748a55877aa1.JPGDSC_0553.thumb.JPG.5f690e71c004cda792a23d43b81f35b3.JPGDSC_0551.thumb.JPG.650bb78730143cd619f4aa160ed550c3.JPGDSC_0550.thumb.JPG.e7e691a0320c05853d3f76d93a3e9aa8.JPGDSC_0549.thumb.JPG.cc3a9e40d3a7f6c27c809f5839d230fa.JPGDSC_0548.thumb.JPG.f7b603172166ab082c93de868c1e14c3.JPG

Publicerat
  • Författare

Stämplad 3/30 dvs mars 1930. Det är ett tag sedan. 

Publicerat

Bra köp eller ej beror väl på priset, s&b och rws laddar kalibern så den är inte fullständigt ute. Volymen räcker gott till klass 1, det är snarare bössans konstruktion det kommer an på ifall det är lämpligt eller ej. Jag tänker inte ge definitivt besked om detta, men det faktum att bössan är gjord en bra bit in i den röksvaga eran bådar gott. Gräv vidare om det.

Publicerat

Jag har en kompis som har en väldigt lik bössa. Från ungefär samma tidsera. Det är lite svårt att få tag i bra kulor. Jag har inte sett något bevis men det verkar som om rörmagasin varit normen för den kalibern. (Flatnos kulor)

Lyckas man få tag på lite spetsigare kulor så är det inte så där jätte heta laddningar som skall till för att det skall bli klass1. Men flatnos har ju BC som en tegelsten... Vi har diskuterat möjligheten att omforma vanliga 9,3 kulor. Homogena skulle man eventuellt kunna slipa ner till rätt diameter. Andra skulle man eventuellt kunna "rulla" ut till rätt diameter. Jag har testat lite "förförsök", men aldrig gått hela vägen.

Publicerat
  • Författare
21 minutes ago henke67 sa:

Jag har en kompis som har en väldigt lik bössa. Från ungefär samma tidsera. Det är lite svårt att få tag i bra kulor. Jag har inte sett något bevis men det verkar som om rörmagasin varit normen för den kalibern. (Flatnos kulor)

Lyckas man få tag på lite spetsigare kulor så är det inte så där jätte heta laddningar som skall till för att det skall bli klass1. Men flatnos har ju BC som en tegelsten... Vi har diskuterat möjligheten att omforma vanliga 9,3 kulor. Homogena skulle man eventuellt kunna slipa ner till rätt diameter. Andra skulle man eventuellt kunna "rulla" ut till rätt diameter. Jag har testat lite "förförsök", men aldrig gått hela vägen.

Det är ju det jag ser när jag surfar runt, väldigt begränsat med kulor, dessutom har den tydligen en räffelstigning utav Guds nåde, jag har sett uppgifter från 16.5" till 19" knappast läge för de långa överstabiliserade kulor man vill ha för god terminalballistik. 

Publicerat

9,3x72R är väl helt enkelt en klass 2:a med 12,5 gram kulor som standard - mer eller mindre?

Var själv och fingrade på en slik drilling av fabrikat Kessler en gång. Trevliga saker absolut men utan nån form av optik tycker jag man begränsar sig onödigt mycket. Dock den resandes ensak, naturligtvis.

Publicerat
  • Författare
12 minutes ago exabit sa:

9,3x72R är väl helt enkelt en klass 2:a med 12,5 gram kulor som standard - mer eller mindre?

Var själv och fingrade på en slik drilling av fabrikat Kessler en gång. Trevliga saker absolut men utan nån form av optik tycker jag man begränsar sig onödigt mycket. Dock den resandes ensak, naturligtvis.

Precis så är det väl, det ska tydligen gå att klassa upp med försiktig laddning men det kostar nog mer än det smakar. Jag har svårt att hitta rationella argument för denna bössa, hur müsig den än är. Jag är också en sopa utan optik, och det känns tveksamt att borra på en picatinny....

Publicerat

Min åsikt, aktuell pang är och förblir klass 2 i kulpipan, allt annat är lekstuga med metall som är från 1930 talet,

stocken är spräckt och lite flisad på ena sidan, dvs rör på sig eller har rört på sig, hur länge den håller är oklart men inte obestämd tid i varje fall. 

För en väldigt ringa penning är den kul, fin och brukbar men så fort man talar om att renovera eller byta kolv så är det ek vansinne och det är i dig tråkigt att behöva säga. /C

Publicerat
  • Författare
22 minutes ago Christian N sa:

Min åsikt, aktuell pang är och förblir klass 2 i kulpipan, allt annat är lekstuga med metall som är från 1930 talet,

stocken är spräckt och lite flisad på ena sidan, dvs rör på sig eller har rört på sig, hur länge den håller är oklart men inte obestämd tid i varje fall. 

För en väldigt ringa penning är den kul, fin och brukbar men så fort man talar om att renovera eller byta kolv så är det ek vansinne och det är i dig tråkigt att behöva säga. /C

Det är ungefär min konklusion också. Frågan är om jag ska lägga ett par lusentappar på denna, köra så länge den håller bara för att det är en charmig bössa. Jag kan se bruksvärdet och den enkla smarta vägen är att köpa färdig ammunition, det lär inte vara några enorma mängder skott som blir avlossade. När jag hittar något bättre som faller i smak så är det antagligen bara att lämna in/skrota bössan . hade det inte varit för de helt bizarra handläggningstiderna så hade jag kanske inte ens tvekat.

Publicerat

Står den hos herrn i city?

Publicerat
  • Författare
50 minutes ago Perra sa:

Står den hos herrn i city?

Japp  :D

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu har jag lånat hem bössan för att nagelfara den med lupp och bladmått. Sitter på jobbet nu med den under skrivbordet. Det skulle förvåna mig om det inte blir affär nu :ph34r:. Första intrycket var att den inte glappar, och det känns verkligen som att den är helt tät. Jag fick med ett par askar gammal GAFAB kaliber 16 att provsmälla.

Jag har tittat lite på stämplarna, den är nitrotestad för kopparmantlade kulor och chokade hagelpipor, skulle tro hel och halv choke. Stämplad 3/31 alltså provad i mars 1931.

Det lär vara 65mm patronlägen och handlaren var tämligen säker på att den inte är uppbrotschad till 70mm. 

Är det så att 67mm patroner alltid är ok i 65mm patronlägen?  :huh:

Rejäl patina, dvs mycket sliten blånering och nätskärning, en flisa slagen ur tån och bakelitbakkappan.

Det skulle kunna bli en riktigt trevlig bekantskap detta.

Publicerat
57 minutes ago MarkusR sa:

Nu har jag lånat hem bössan för att nagelfara den med lupp och bladmått. Sitter på jobbet nu med den under skrivbordet. Det skulle förvåna mig om det inte blir affär nu :ph34r:. Första intrycket var att den inte glappar, och det känns verkligen som att den är helt tät. Jag fick med ett par askar gammal GAFAB kaliber 16 att provsmälla.

Jag har tittat lite på stämplarna, den är nitrotestad för kopparmantlade kulor och chokade hagelpipor, skulle tro hel och halv choke. Stämplad 3/31 alltså provad i mars 1931.

Det lär vara 65mm patronlägen och handlaren var tämligen säker på att den inte är uppbrotschad till 70mm. 

Är det så att 67mm patroner alltid är ok i 65mm patronlägen?  :huh:

Rejäl patina, dvs mycket sliten blånering och nätskärning, en flisa slagen ur tån och bakelitbakkappan.

Det skulle kunna bli en riktigt trevlig bekantskap detta.

67mm ska funka. Köper du den så sorterar jag lite ibland mina skott :)

Publicerat
  • Författare
1 minute ago Ken1 sa:

67mm ska funka. Köper du den så sorterar jag lite ibland mina skott :)

Puss :wub:

Publicerat

Ska du söderöver, köp Hull. :wub: 

I värmlandsbushen torde det gå att beställa rottweil tiger.

För övrigt hade jag telefonerat alla handlare i länet och frågat efter gamla gyttorp i papp, kan finnas en del från dödsbon mm.

Publicerat
  • Författare
11 minutes ago sidelock sa:

Ska du söderöver, köp Hull. :wub: 

I värmlandsbushen torde det gå att beställa rottweil tiger.

För övrigt hade jag telefonerat alla handlare i länet och frågat efter gamla gyttorp i papp, kan finnas en del från dödsbon mm.

Hull Three Crowns har jag spanat in mig på, är det Susegården som har det ?

Rottweil Tiger borde de flesta kunna ta hem räknar jag med, enda problemet med dem är väl att Rottweil skjuter så tätt. Tittat på Rottweil fasan trap också, de borde funka om jag vill ta några övningsrundor. Jag har ingen lust att stoppa i stålhagel.

Jag tror att handlaren jag lånat hem bössan av borde ha lite gamla dödsbon att kränga ut.

Publicerat
3 minutes ago MarkusR sa:

Hull Three Crowns har jag spanat in mig på, är det Susegården som har det ?

Rottweil Tiger borde de flesta kunna ta hem räknar jag med, enda problemet med dem är väl att Rottweil skjuter så tätt. Tittat på Rottweil fasan trap också, de borde funka om jag vill ta några övningsrundor. Jag har ingen lust att stoppa i stålhagel.

Jag tror att handlaren jag lånat hem bössan av borde ha lite gamla dödsbon att kränga ut.

Japp, men ska du ändå ner och hämta så beställ High Pheasant femmor i god tid innan.

Tiger slår tätt men det är inte mer än 27g hagel så det blir inte extremt, särskilt inte om man väljer bort de finaste haglen.

Rottweil special (blågröna papp/filt) går att beställa.

Publicerat
  • Författare

_20180222_173313.thumb.JPG.1168a8bf2f6d56901f898c805d9eee12.JPG

Såå söta små patroner 9,3X72R :wub:

Publicerat
  • Författare

_20180222_175023.thumb.JPG.3794ea9c0dc62334ce4388c06c4c5dd2.JPG

Fina anslag, runda fina slagstift :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

_20180222_181353.thumb.JPG.0cb8cc1f6d1f2708ab9112af8bcedeff.JPG

Den stänger på 0,05mm bladmått men inte 0,1 som på bilden. 

Publicerat
  • Författare

Den väger in på 3200g, hade trott den skulle vara något lättare faktiskt. (Min Browning 325 väger drygt 3,3kg och dotterns kaliber 20 precis under 3kg) 

Balanserar ett par cm framför ledbulten och känns tydligt framtung men ändå relativt lättpekad.

Ligger fint för mig, bra spångbild, det är bara att ligga kvar på målet när siktbladet kommer upp :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

_20180223_145659.thumb.JPG.5f0c496dffc3e7938a9931266ca6da12.JPG

Begreppet sugrörspipa får en helt ny innebörd, makalöst lite gods i kulpipan. :blink:

Publicerat
12 minutes ago MarkusR sa:

_20180223_145659.thumb.JPG.5f0c496dffc3e7938a9931266ca6da12.JPG

Begreppet sugrörspipa får en helt ny innebörd, makalöst lite gods i kulpipan. :blink:

Du behöver ju bara bommarna för att få styrsel på kulan, resten duger bara till bojsänke egentligen.