Publicerat Februari 14, 20188 yr Har ”nästan” bestämt mig för att göra mig av med mitt aimpoint H2. Jag är super nöjd egentligen och skjuter bra med det. Men det är helt jä..la hopplöst när det kommer till tex. Älgjakten där man måste räkna taggar för att veta om älgen är lovlig eller ej. Lika så när man står på pass på drevjakt. Inte så lätt att säga om det är en liten pinn bock eller ett smaldjur när det blir över 50 meter. Så jag börjar lura på att ersätta den med ett kikarsikte som jag kan använda när jag går med hund eller står på drev pass. har redan idag ett 3-12 x 50 sikte, men det är för klumpigt att ha när man går med hund. Och 3 x förstoring är inte tillräckligt lågt. Någon som har några förslag? Klarar man sig med 1-4 förstoring eller skall man gå på en 1-6 eller 1,5-6 ? pris: max 10 000kr, begagnat eller nytt spelar ingen roll.
Publicerat Februari 14, 20188 yr zeiss varipoint 1,5-6x42 http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=61&t=241741
Publicerat Februari 14, 20188 yr En äkta kepslyftare! I mitt tycke klarar man sig bra med en 1-4. Enda orsaken att gå på en 1,5-6x42 är om du ska jaga när det mörknar. Då fungerar det betydligt bättre med större objektiv -- men där har du redan dit 3-12x50. Det är väldigt individuellt om det fungerar bra med 1,5x och skjuta med bägge ögonen öppna. Jag klarar inte av det och vill därför ha så nära ren 1x som det går att komma. Om sedan högsta förstoringen är 4, 6 eller 8 spelar mindre roll. Det är rätt sällan som du behöver 8x på drevjakter.
Publicerat Februari 14, 20188 yr Jag har haft ett Aimpoint H2 på drevbössan den här säsongen. Avstod ett skott på ett stillastående kid på kanske 90-100m då jag kände mig osäker. Hade antagligen gått hur bra som helst, men tankarna började mala på en kikare istället. Slutade med att jag hittade ett Ultimax 1-6x24 till bra pris från England. Mellanprissikte som passade min budget, och som har hyggligt rykte på forumen när jag plöjt igenom ett antal trådar i ämnet. Ultimax är för Nikko Stirling vad Lexus är för Toyota, alltså premiumbrand. Tillverkat i Japan. Har inte ens hunnit montera det så framtiden får utvisa om det var rätt. Den uppenbara nackdelen är ju att vikten ökar med typ 400g. Behåller H2an tills vidare så får vi se. För vakjakt har jag en annan bössa med ett Delta 2.5-10x56 så jag tyckte inte jag behövde större diameter på drevsiktet. Drevjakt sker ju dagtid tänkte jag.
Publicerat Februari 14, 20188 yr Om du är nöjd behåll och köp en handkikare! Då slipper du att vifta med bössan mot "okänt" vilt. //Danielj
Publicerat Februari 14, 20188 yr Glöm lingonsiktet, Zeiss Varipoint 1,5-6x42 gör allt du vill! Jag har vakat gris med mitt samt jagat i skyming förutom drevjakt.. (jo men det var länge sen ) Svinbra helt enkelt! Jag hade en kidde på 150-160 som jag tvekade, tyckte punkten vart lite väl stor mot ett litet rådjur på det avståndet men som någon skrev ovan, det hade nog gått bra. Förförra året hade jag en räv på en sten ut på 130.. la mej ned vred upp till x6 och sköt den hur säkert som helst. Löp o köp!
Publicerat Februari 14, 20188 yr Hade tidigare ett 56 mm vaksikte, 24 mm drevsikte, Aimpoint mm. Men sålde allt detta och har i dag Z8i 1,7-13x42 till allt. Så jäkla nöjd! Inte bäst på något med helt okej till allt. Har varit i Tjeckien och jagat på drev och sköt bra med det på både långa och korta håll (under 20 meter). Vakat vildsvin, räv och hjort och ser bra i mörker. Kanske inte lika bra som 56 mm, men bra nära. Sedan en annan stor fördel med ett sikte till allt, det sitter likadant, varje gång man lyfter bössan.
Publicerat Februari 14, 20188 yr Författare 2 hours ago danielj sa: Om du är nöjd behåll och köp en handkikare! Då slipper du att vifta med bössan mot "okänt" vilt. //Danielj Inget illa ment men hade jag sett en hundförare som kom med handkikare så hade jag nog skrattat på mig jag förstår hur du tänker och med säkerheten, men i praktiken så går det inte att byta mellan handkikare och bössan när det är trånga lägen. Det handlar ibland om sekunder som skiljer ett säkert/osäkert skott.
Publicerat Februari 14, 20188 yr Författare 2 hours ago Hipshot sa: Glöm lingonsiktet, Zeiss Varipoint 1,5-6x42 gör allt du vill! Jag har vakat gris med mitt samt jagat i skyming förutom drevjakt.. (jo men det var länge sen ) Svinbra helt enkelt! Jag hade en kidde på 150-160 som jag tvekade, tyckte punkten vart lite väl stor mot ett litet rådjur på det avståndet men som någon skrev ovan, det hade nog gått bra. Förförra året hade jag en räv på en sten ut på 130.. la mej ned vred upp till x6 och sköt den hur säkert som helst. Löp o köp! Det enda frågan jag har är vikten, blir inte 42an onödigt tung att släpa runt på när man går som hundförare? Kanske inte skiljer så mycket i vikt som man tror mellan tex en 1-4x 30 & 1,5-6x42
Publicerat Februari 14, 20188 yr Författare 3 hours ago hofboss sa: zeiss varipoint 1,5-6x42 http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=61&t=241741 Ska klura lite på den, vilket riktmedel? Är bara tyngden jag klurar lite på, men helt klart intressant!
Publicerat Februari 14, 20188 yr Har själv ett Z6i 1-6x24 och det fungerar både som "lingonlyse" och klarar lite längre håll. Jag vet, det kostar en slant men jag gråter hellre rikligt en gång än att konstant snyfta. Borde finnas något liknande i lite billigare klass om man så önskar (Delta, ...).
Publicerat Februari 14, 20188 yr Just now 19Henke94 sa: Inget illa ment men hade jag sett en hundförare som kom med handkikare så hade jag nog skrattat på mig jag förstår hur du tänker och med säkerheten, men i praktiken så går det inte att byta mellan handkikare och bössan när det är trånga lägen. Det handlar ibland om sekunder som skiljer ett säkert/osäkert skott. Inget illa ment men en liten handkikare kan du ha i innerfickan Trånga lägen så kommer du ändå ha kikare siktet på 1 ggr förstorning (Ingen skillnad mot aimpointen). Visst det går fortare att vrida upp men lik förbaskat så kan det snabba läget försvinna. Sen har du ju som sagt det där med att lyfta bössan och sikta på i värsta fall fredat vilt som ger mig lite olust känslor. //Danielj
Publicerat Februari 14, 20188 yr 27 minutes ago 19Henke94 sa: Ska klura lite på den, vilket riktmedel? Är bara tyngden jag klurar lite på, men helt klart intressant! Bor söder om Höör och norr om E22, har du vägarna förbi så kan du få kolla i motsvarande kikare utan belyst punkt och en 2,5-10x 52 med belyst punkt, dra bara ett PM. Patrick
Publicerat Februari 14, 20188 yr 32 minutes ago 19Henke94 sa: Det enda frågan jag har är vikten, blir inte 42an onödigt tung att släpa runt på när man går som hundförare? Kanske inte skiljer så mycket i vikt som man tror mellan tex en 1-4x 30 & 1,5-6x42 Vikten? Inte en susning.. Mitt sikte sitter på en Finlight.. hade tidigare Diavarin, stora, på och jag reagerade inte på vikten då heller. Så för mej är vikten en icke-fråga på den bössan.
Publicerat Februari 14, 20188 yr Tror det inte skiljer jätte mycket mellan en belyst 30 mm "raktubare" och en x42. Några tiotals gram över/under 500 gr. Körde i höstas med en Helia 1-5, som är en makalös trevlig kikare. Dock skulle jag om den hade varit kvar, skaffat en sån där spak att spänna fast på förstoringsvredet så det går enklare att snabbt ändra förstoringen.
Publicerat Februari 14, 20188 yr Författare Just now Hipshot sa: Vikten? Inte en susning.. Mitt sikte sitter på en Finlight.. hade tidigare Diavarin, stora, på och jag reagerade inte på vikten då heller. Så för mej är vikten en icke-fråga på den bössan. Ok, ska sätta den på en bläser, och den är inte jätte lätt så jag funderar om det kanske blir för klumpigt får nog åka och klämma lite
Publicerat Februari 14, 20188 yr Helia 1-5 väger 475 gr. Swarre 1-8 515gr. Varipointen tror jag väger 520. Hade en VP 2,5-10x50 av den nyare versionen som vägde 540 om jag inte minns helt fel.
Publicerat Februari 14, 20188 yr Författare 10 minutes ago BigJim sa: Helia 1-5 väger 475 gr. Swarre 1-8 515gr. Varipointen tror jag väger 520. Hade en VP 2,5-10x50 av den nyare versionen som vägde 540 om jag inte minns helt fel. Ok då skiljer det mindre än jag trodde, tack för infon!
Publicerat Februari 14, 20188 yr Författare 23 minutes ago hofboss sa: Bor söder om Höör och norr om E22, har du vägarna förbi så kan du få kolla i motsvarande kikare utan belyst punkt och en 2,5-10x 52 med belyst punkt, dra bara ett PM. Patrick Tack för erbjudandet! Inte jätte ofta jag kör åt det hållet, men väldigt schysst av dig!
Publicerat Februari 14, 20188 yr Författare 48 minutes ago danielj sa: Inget illa ment men en liten handkikare kan du ha i innerfickan Trånga lägen så kommer du ändå ha kikare siktet på 1 ggr förstorning (Ingen skillnad mot aimpointen). Visst det går fortare att vrida upp men lik förbaskat så kan det snabba läget försvinna. Sen har du ju som sagt det där med att lyfta bössan och sikta på i värsta fall fredat vilt som ger mig lite olust känslor. //Danielj Inte alltid, låg och siktade på en älgtjur på 20 meters avstånd och när den klev ut och ställde sig fritt några sekunder, så blev jag osäker på tagg antalet och höll inne, hade jag haft lite förstoring så hade det bara varit att räkna och sen lägga omkull den. Nu blev det inte så men jag förstår som sagt hur du tänker, för min del känns det dock helt okej att sikta på även för dagen olovligt vilt, så länge vapnet är säkrat och pekfingret i styr.
Publicerat Februari 14, 20188 yr Detta är en populär post. Kört med aimpointen i många år men kände att jag eventuellt behövde förstoring till årets björnjakt, köpte en helia 1-5.. Sköt en björn på 20 meter och hade en på 80 meter som jag släppte (lite för liten tyckte jag..), planen var att ta bort helian när hundsäsongen på gris började men har kört hela säsongen med den och djäkligt nöjd, skjutit ett 20 tal grisar alltifrån 1 meter upp till 60 meter
Publicerat Februari 14, 20188 yr Alltid svårt med kompromisser. Tycker själv att 1.5-6x42 är optimalt för pass då man får riktigt trevliga synfält, medan det kan bli lite otympligt som hf. Har skjutit ett gäng grisar för jyckarna med farsans SMB som är de dimensionerna på och det går alldeles utmärkt, men jag föredrar nog ändå ett mindre när man går. Det jag kör med nu är en leupold vxr 1.25-4x20 eller något sådant och skulle nog vilja hoppa upp någon prisklass för att få lite bättre kvalité. Valde ett i de dimensionerna just för att kunna vrida upp och kolla taggar. Annars hade det blivit lingonsikte, vilket nog om man ska vara krass skulle vara ett bättre alternativ för just mig då det är 99% gris som jagas. Samtidigt så gillar jag att få ett kors att lägga in, känns bekvämt.
Publicerat Februari 15, 20188 yr jag har en Zeiss HT 1,5 - 6 x 42 jag kan tänka mig sälja om du är sugen. Finns i ditt närområde om du vill kolla på den
Publicerat Februari 15, 20188 yr Författare 11 hours ago hobbe sa: Kört med aimpointen i många år men kände att jag eventuellt behövde förstoring till årets björnjakt, köpte en helia 1-5.. Sköt en björn på 20 meter och hade en på 80 meter som jag släppte (lite för liten tyckte jag..), planen var att ta bort helian när hundsäsongen på gris började men har kört hela säsongen med den och djäkligt nöjd, skjutit ett 20 tal grisar alltifrån 1 meter upp till 60 meter Verkar vara rätt många som är nöjd med helia 1-5
Publicerat Februari 15, 20188 yr Författare 19 minutes ago pfrep sa: jag har en Zeiss HT 1,5 - 6 x 42 jag kan tänka mig sälja om du är sugen. Finns i ditt närområde om du vill kolla på den Riktmedel och pris idé ?