Publicerat Februari 15, 20188 yr 44 minutes ago 19Henke94 sa: Riktmedel och pris idé ? riktmedel 4 och hade tänkt mig strax under 10k. Men har aldrig varit den som ska trycka ut det sista ur var affär -
Publicerat Februari 15, 20188 yr Författare 19 minutes ago pfrep sa: riktmedel 4 och hade tänkt mig strax under 10k. Men har aldrig varit den som ska trycka ut det sista ur var affär - Tackar för erbjudandet, jag ska fundera lite mer, ingen brådska för min del. Viktigaste är att det känns rätt.
Publicerat Februari 15, 20188 yr lugnt, säg bara till om du vill kolla. byter in den annars och skulle du vilja ha den får du ge samma som jag får i inbyte
Publicerat Februari 15, 20188 yr Författare Först och främst vill jag tacka alla för svaren som jag har fått. Har kikat runt lite på begagnat sidan. Skall ju även köpa ett blaser montage så vill helst komma undan så ”prisvärt” som möjligt. Här har jag några exempel på sikten som jag hittat efter att ha kikat runt lite snabbt. Har ni tid så får ni gärna välja ett eller två av dem och gärna motivera varför ni tycker att det är de bästa alternativet. 1. Zeiss Classic diavari 1,5-6 x 42: 6900kr 2. Zeiss varipoint 1,5-6 x 42 : 8000kr 3. Trijicon 1-4 x 24 : 8300kr 4. Swarovski z6. 1-6x24 : 10500kr 5. Khales helia 5 1-5x24 : 11000kr 6. Zeiss V8 1,1-8 x 30 inklusive blaser montage : 16500kr kan ju även nämna att jag har ingen panik att köpa, utan jag har tid att avvakta och leta lite. Behöver ha det tills aug-sep .
Publicerat Februari 15, 20188 yr Författare 40 minutes ago pfrep sa: lugnt, säg bara till om du vill kolla. byter in den annars och skulle du vilja ha den får du ge samma som jag får i inbyte Återigen tackar så mycket!
Publicerat Februari 15, 20188 yr 50 minutes ago 19Henke94 sa: Först och främst vill jag tacka alla för svaren som jag har fått. Har kikat runt lite på begagnat sidan. Skall ju även köpa ett blaser montage så vill helst komma undan så ”prisvärt” som möjligt. Här har jag några exempel på sikten som jag hittat efter att ha kikat runt lite snabbt. Har ni tid så får ni gärna välja ett eller två av dem och gärna motivera varför ni tycker att det är de bästa alternativet. 1. Zeiss Classic diavari 1,5-6 x 42: 6900kr 2. Zeiss varipoint 1,5-6 x 42 : 8000kr 3. Trijicon 1-4 x 24 : 8300kr 4. Swarovski z6. 1-6x24 : 10500kr 5. Khales helia 5 1-5x24 : 11000kr 6. Zeiss V8 1,1-8 x 30 inklusive blaser montage : 16500kr kan ju även nämna att jag har ingen panik att köpa, utan jag har tid att avvakta och leta lite. Behöver ha det tills aug-sep . Jag skulle välja Zeiss Classic Diavari 1,5-6 x 42 om den har riktmedel 1 eller Trijicon 1-4 x 24 om den har stolpen. Zeisen för att den är billigast. Trijiconen för att jag gillar den grova stolpen, vore spetsen lite trubbiggare vore den helt perfekt som den är nu är det lätt att komma högt om det går fort. Personligen föredrar jag grova riktmedel till jakt om det inte rör sig om precionsskytte. Eller det billigaste alternativet, öppna riktmedel. När det går snabbt skjuter man ju ändå som med hagel. När jag började jaga skulle jag aldrig skjuta med öppna riktmedel det var ju stenåldern, men nu har man upptäckt att man skjuter inte så mycket bättre med kikarsikte så att det spelar någon roll på normla håll. Detta trots att jag nu är pensionär och egentligen inte skulle kunna skjuta med öppna riktmedel. Blir det lägen där den behövs går det lätt att sätta på kikaren om man har snabbfäste. Mvh Jan-Erik
Publicerat Februari 15, 20188 yr Om du ska ha ett renodlat drevsikte, med den parametern att du har ett större sikte för vak/pürsh: Helia 1-5 tveklöst.
Publicerat Februari 15, 20188 yr Författare 1 hour ago Jan-Erik1 sa: Eller det billigaste alternativet, öppna riktmedel. När det går snabbt skjuter man ju ändå som med hagel. Öppna riktmedel är absolut ett underskattat alternativ, men tyvärr väldigt begränsande om om man är på jakt där det skall räknas taggar eller liknande. Där av vill jag ha förstoringen, men de öppna riktmedlen har jag och använder ibland när det är riktigt tätt.
Publicerat Februari 15, 20188 yr Författare Summering hittills är, om jag räknat rätt: 4 röster på ett ”mellan” sikte typ 1,5-6x42 6 röster på ett mindre typ 1-6 x 24
Publicerat Februari 15, 20188 yr För 7,5kkr får du ett nytt Minox zx5i 1-5. Sett till priset riktigt bra optik. Landade själv där efter lite övervägande. Fick svårt att motivera fler tusenlappar på ett sikte till hundförarbössan.
Publicerat Februari 15, 20188 yr Ett Zeiss Varipoint med riktmedel 0. Om det är ett 1,1-4 eller 1,5-6 är en smaksak. Kepslyftarna brukar vara prisvärda - de är också svårare att stänga av ofrivilligt (för en högerskytt iaf.) än de senare modellerna med ljusknappen på sidan.
Publicerat Februari 15, 20188 yr 21 hours ago Arctic sa: En äkta kepslyftare! I mitt tycke klarar man sig bra med en 1-4. Enda orsaken att gå på en 1,5-6x42 är om du ska jaga när det mörknar. Då fungerar det betydligt bättre med större objektiv -- men där har du redan dit 3-12x50. Det är väldigt individuellt om det fungerar bra med 1,5x och skjuta med bägge ögonen öppna. Jag klarar inte av det och vill därför ha så nära ren 1x som det går att komma. Om sedan högsta förstoringen är 4, 6 eller 8 spelar mindre roll. Det är rätt sällan som du behöver 8x på drevjakter. För egen del har jag märkt att skjuta med båga ögonen öppna med lite förstoring går olika bra med olika sikten. Har ett z8 1-8 där det inte är något problem att ha båda ögonen öppna på 2-3 ggr förstoring men med Zeiss Varipoint 2.5-10x50 går det dåligt. Vet inte vad det beror på, men skillnaden är påtaglig.
Publicerat Februari 15, 20188 yr Författare 4 hours ago Krågejägarn sa: För 7,5kkr får du ett nytt Minox zx5i 1-5. Sett till priset riktigt bra optik. Landade själv där efter lite övervägande. Fick svårt att motivera fler tusenlappar på ett sikte till hundförarbössan. Intressant, aldrig kollat i ett minox. Nöjd? Något negativt som du har upplevt?
Publicerat Februari 16, 20188 yr Jag är mycket nöjd. Enligt mig över förväntan för ett sikte i mellansegmentet. Det enda negativa jag upplevt är att belysningen är något fördröjd (typ 1s) när snabba situationer uppstår iom tiltsensorn.
Publicerat Februari 16, 20188 yr 18 hours ago underbron sa: Ett Zeiss Varipoint med riktmedel 0. Om det är ett 1,1-4 eller 1,5-6 är en smaksak. Kepslyftarna brukar vara prisvärda - de är också svårare att stänga av ofrivilligt (för en högerskytt iaf.) än de senare modellerna med ljusknappen på sidan. Och automatik på belysningen är överskattat. Finesser som tiltfunktioner, automatisk avstängning och anpassning av ljusstyrka kommer för eller senare att strula. Nu glömmer förvisso man lätt lyset på efter en jaktdag. Men cr2032 batterier är billiga så bara att köpa på sig och ha liggande lite överallt.
Publicerat Februari 16, 20188 yr 40 minutes ago Krågejägarn sa: Jag är mycket nöjd. Enligt mig över förväntan för ett sikte i mellansegmentet. Det enda negativa jag upplevt är att belysningen är något fördröjd (typ 1s) när snabba situationer uppstår iom tiltsensorn. Vänta en sekund på att lyset skall starta går fet bort... Det första ögat orienterar sig till när man lägger an är ju pricken.
Publicerat Februari 16, 20188 yr 38 minutes ago underbron sa: Och automatik på belysningen är överskattat. Finesser som tiltfunktioner, automatisk avstängning och anpassning av ljusstyrka kommer för eller senare att strula. Nu glömmer förvisso man lätt lyset på efter en jaktdag. Men cr2032 batterier är billiga så bara att köpa på sig och ha liggande lite överallt. Tiltfunktionen är helt överflödig anser jag med. Speciellt när det redan finns automatisk avstängning vid inaktivitet längre än 2h. 37 minutes ago underbron sa: Vänta en sekund på att lyset skall starta går fet bort... Det första ögat orienterar sig till när man lägger an är ju pricken. Har bara märkt av det en gång då jag stod och drömde som passkytt och hade vapnet liggandes på sidan på tornkanten. När grisen dör upp från ingenstans gjorde jag anläggningen snabbare än belysningen han tändas. I övriga situationer där jag står beredd med vapnet i händerna är det ett ickeproblem. Tex när jag går som hundförare. Så för mig är det inte ett större problem.
Publicerat Februari 16, 20188 yr Författare Kikat runt lite och pratat med några som jag anser är kunniga, gällande optik. Och jag kommer nog inte att köpa ett nytt låg/mellanpris sikte. Utan jag kommer att försöka hitta ett bättre begagnat premium sikte. visst Kan man bli nöjd med ett sikte i mellanklassen men blir man inte det så är begagnat värdet i stort sett noll. köper man begagnat premium så får man nästan samma tillbaka om man vill sälja. zeiss, helia och swarowski står just nu högst på önske listan. Jäkla svårt det här med val av förstoring, riktmedel och objektiv faktiskt. Känns som det finns miljoner olika alternativ att välja på
Publicerat Februari 16, 20188 yr Detta är en populär post. Om du vet vilket riktmedel du vill ha så ska du naturligtvis välja det. Fördelen med att inte ha bestämt sig och att leta efter begagnat är att du får köpa vad du hittar -- för i realiteten spelar riktmedlet inte så stor roll. Ja, det är skillnad, främst mellan belyst och obelyst. Men alla fungerar vid drevjakt. Jag har skjutit ett antal djur med min Z6i 1-6 med släckt riktmedel av den enkla anledningen att jag inte han tända det. Det fungerar också...
Publicerat Februari 17, 20188 yr På 2018-02-15 at 14:55 Krågejägarn sa: För 7,5kkr får du ett nytt Minox zx5i 1-5. Sett till priset riktigt bra optik. Landade själv där efter lite övervägande. Fick svårt att motivera fler tusenlappar på ett sikte till hundförarbössan. Minox är riktigt bra till det priset.
Publicerat Februari 17, 20188 yr 29 minutes ago Tazswe sa: Minox är riktigt bra till det priset. Instämmer. Haft ett Minox ZE 5i 1-5×24 och det var riktigt vasst. Snudd på i klass med Helia 5. Jag har nu ett Meopta R2 1-6×24 och det är också bra, men Minoxen är snäppet bättre (skärpa ungefär likvärdig men bättre eyebox och mindre tubseende). ZX serien skall visst inte vara mycket sämre än ZE trots att de är bra mycket billigare.
Publicerat Februari 20, 20188 yr Tips! Swarovski 1.5-6 x 42, 8500krhttps://www.blocket.se/uppsala/Swarovski_1_5_6_x_42_belyst_77984393.htm?ca=11&w=3
Publicerat Februari 20, 20188 yr Författare Vad säger ni om detta bytet: En 1 år gammal Aimpoint micro H2 med integrerat blaserfäste. Mot en Zeiss 1,1-4 x 24 Belyst riktmedel 0 (endast en belyst punkt) Tror det är en varipoint, belysnings ratten sitter ovanpå (kepslyftare) Zeissen är ren utan fästen. Så det kommer jag ju att få köpa till isåfall. Någon som har koll på om man kan bli blåst på garantin på något sätt vid privat köp? och hur är Zeiss med garantin på lite äldre sikten om tex belysningen strular ?
Publicerat Februari 20, 20188 yr Oklart om du har mycket garanti kvar på en kepslyftare alls. När de såldes TROR jag det var 10 år på elektroniken. Numer är det endast 2år? Men vill minnas att de uppgraderat 1gen (utan automatisk avstängning) utan kostnad till 2 gen. Så den elektroniken är nog inte dyr och isf en låg risk. Låter som ett ok byte, gissar att du får ge 7-9k för ett 1,1-4 varipoint.