Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu åker aimpointen ut...

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
11 minutes ago underbron sa:

Oklart om du har mycket garanti kvar på en kepslyftare alls. När de såldes TROR jag det var 10 år på elektroniken. Numer är det endast 2år?

Men vill minnas att de uppgraderat 1gen (utan automatisk avstängning) utan kostnad till 2 gen. Så den elektroniken är nog inte dyr och isf en låg risk.

Låter som ett ok byte, gissar att du får ge 7-9k för ett 1,1-4 varipoint.

Tack för svar! Är det någon längre garanti på själva kikaren, tex. om det skulle tränga in vatten i den eller något. eller är det 10 år som gäller även där?
Har dålig koll på zeiss då jag aldrig ägt något.
Tycker med att det låter som ett vettigt byte faktiskt.
Men så är ju frågan om man klarar sig med 4 x förstoring. Vill kunna räkna om det är 6 eller 7 tagg på en älg ut till ca 100m.

• Svar 58
  • Visningar 10,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag gjorde det bytet med zeiss kikaren, kändes helt rätt när jag tittade i den. Tackar för alla svar !  

• Kört med aimpointen i många år men kände att jag eventuellt behövde förstoring till årets björnjakt, köpte en helia 1-5.. Sköt en björn på 20 meter och hade en på 80 meter som jag släppte (lite f

• Om du vet vilket riktmedel du vill ha så ska du naturligtvis välja det. Fördelen med att inte ha bestämt sig och att leta efter begagnat är att du får köpa vad du hittar -- för i realiteten spela

Posted Images

Publicerat

Osäker på hur det är med garantin men Zeiss kikare är min uppfattning väldigt tåliga. Har ett par med rätt fula stöt-skador som (peppar, peppar) hållit tätt ändå. Ffa har omilda behandlingen inte påverkat inskjutningen - vilket iofs har en del med fästet att göra.

Om du kan sortera ut hur många taggar det är på det hållet med 4gg beror väl minst lika mycket på i vilken rättning älgen står. Men vill dul ha fördelen av låg/lägsta förstoring (vilket jag gissar är intressant mtp det vanligaste klövviltet i Bromöllatrakten) så kostar ett z6/v6 dig dubbelt och ett z8/v8 tredubbelt mot det bytesvärde du är erbjuden...

Om du inte har en redan så lägg 2-3k på en duglig handkikare med 8-10 ggr förstoring att räkna taggar med.

Publicerat
  • Författare
3 hours ago underbron sa:

Osäker på hur det är med garantin men Zeiss kikare är min uppfattning väldigt tåliga. Har ett par med rätt fula stöt-skador som (peppar, peppar) hållit tätt ändå. Ffa har omilda behandlingen inte påverkat inskjutningen - vilket iofs har en del med fästet att göra.

Om du kan sortera ut hur många taggar det är på det hållet med 4gg beror väl minst lika mycket på i vilken rättning älgen står. Men vill dul ha fördelen av låg/lägsta förstoring (vilket jag gissar är intressant mtp det vanligaste klövviltet i Bromöllatrakten) så kostar ett z6/v6 dig dubbelt och ett z8/v8 tredubbelt mot det bytesvärde du är erbjuden...

Om du inte har en redan så lägg 2-3k på en duglig handkikare med 8-10 ggr förstoring att räkna taggar med.

Tackar för bra svar, Jo det beror ju helt klart på situationen om man kan räkna taggar eller ej. Ville väl mer höra om det var någon här som har jagat med 1-4 och känt att det har varit för klent med 4x som max förstoring. 
Handkikare går bort när jag går med hund, på pass däremot så har jag med det ibland. 
Men det känns som ett ok byte, precis som du sa. ska fundera en vända till. Men iom att jag har trivts med att skjuta Aimpoint så känns det som att detta siktet med riktmedel 0 kan funka som ett bra mellanting mellan rödpunkt och kikarsikte.

Publicerat

Jag använder idag ett Helia CSX 1,5-6x42. Det funkar så bra att det inte är lönt att byta ut det, men hade jag köpt drevkikare idag så hade det blivit en Helia 5 1,6-8x42.

Publicerat

Finns nog ingen som kommer närmare ett Aimpoint än Zeiss riktmedel 0 - dessutom med mycket bättre optisk kvalitet på linserna.

En lätt handkikare (ca 400g) runt nacken går utmärkt att kombinera med hundföreri.  Kikarsiktets montering medför som bekant en aber när man skall bedriva kikarspaning med det.... 

Publicerat
38 minutes ago underbron sa:

Finns nog ingen som kommer närmare ett Aimpoint än Zeiss riktmedel 0 - dessutom med mycket bättre optisk kvalitet på linserna.

En lätt handkikare (ca 400g) runt nacken går utmärkt att kombinera med hundföreri.  Kikarsiktets montering medför som bekant en aber när man skall bedriva kikarspaning med det.... 

Inte att förglömma, Zeiss är bättre då där finns en prick även fast man glömmer starta lyset.

• 1 month later...
Publicerat

Jag och en jaktkamrat roade oss en gång med lite liggande långdistansskytte på 300 meter, bl.a. med en Sauer 303 i 300 Win.Mag. med en dylik Zeiss på. Det blev väl inga träffbilder att skryta om men det var lärorikt "och hä ä rólít´då hä smäll´". Kändes rätt bra i axeln med liggande skytte med 300 och 338..

Publicerat

Det går ju inte att jämföra med aimpoint optiskt då det inte har någon optik. Är ju bara två glas. Zeissen upplevs därför ljusår bättre. Dom är fina att jaga med,mycket trevligare än aimpoint. En kompis har dock haft strul med sitt, belysningen har packat två gånger med långa ganska reptider som följd. Oftast slocknade punkten vid skott. 

/Lars.