Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Unik hagelbössa, köptips för den med pengar över...

Featured Replies

Publicerat

Jag har idag klämt på en riktigt trevlig liten bössa dom enligt uppgift bara tillverkats i 10 exemplar. 

Husqvarna 310 Eckermann, kaliber 16.

Renoverad kolv, i övrigt bra skick. 

Till det facila priset 45000kr är den din på Bofab i Grums. 

Jag tog dessvärre inga bilder. 

Publicerat

45 för en Eckermann!!! Någon är en extrem optimist...... Det är inte 1980-talet längre. 

T

Publicerat

En sån skulle ju vara trevlig, men så var det ju det där med priset.

Publicerat
  • Författare
1 minute ago pmt sa:

45 för en Eckermann!!! Någon är en extrem optimist...... Det är inte 1980-talet längre. 

T

Hmm, jag har verkligen ingen vidare koll på exklusiva hagelvapen, men det är väl "bara en husqvarna"? :huh:

Man borde kunna få ganska mycket kul gör de pengarna? 

Publicerat

För 45 kakor får man mycket om det handlas på exemplevis Hunters House eller rakt av från England. C

Publicerat

Det är förmodligen den roligaste kvarnan tillsammans med 200/300 och lyx. 

Men 45 är 20 för mycket..... 

T

Publicerat
  • Författare

Finns det en marknad bara för att de lite bättre ekiperade vapnen från husqvarna inte är så många? 

Publicerat
13 minutes ago MarkusR sa:

Hmm, jag har verkligen ingen vidare koll på exklusiva hagelvapen, men det är väl "bara en husqvarna"? :huh:

Inte jag heller men ska men ha en från Husqvarna så är väl nämda modell en av de mer eftertraktade av vad man förstått.

Står en som fick dräglet att börja rinna lite i mina mungipor innanför dörren i bunkern på Husqvarnamuseet om jag inte missminner mig helt.

Publicerat
Just now MarkusR sa:

Finns det en marknad bara för att de lite bättre ekiperade vapnen från husqvarna inte är så många? 

Kvalitet kostar.... Men det var en HVA hausse på 80-talet, då gick en Eckermann för 40. Men det var då det.... 

Så roliga är de inte att de ska kosta så mycket. Sett till vad man får borde en Eckermann kosta säg 10-12. Men givet att det en svensk bössa som inte är helt meningslös så.... 

T

Publicerat
22 minutes ago pmt sa:

Så roliga är de inte att de ska kosta så mycket. Sett till vad man får borde en Eckermann kosta säg 10-12. Men givet att det en svensk bössa som inte är helt meningslös så.... 

T

Bror väl lite på hur man ser det.

En tavla av Anders Zorn är ju hysteriskt överprissatt sett till vad man får om man säger så men ändå eftertraktade då det finns en slags "kultstatus" och samlarvärde.

Men visst, för tio femton lök går det säkert att ruska fram väl så bra bruksbössor.

En Eckerman är såklart inte tio gånget bättre att skjuta Hare med än än vanlig 310 vilket priset vill göra gällande, men som samlarobjekt är det väl kanske vad man får betala med rådande efterfrågan.

Publicerat

Zorn som konstnär sett är värd att nämnas som konstnär. HVA som vapenfabrikant sett är det inte - motorcyklar och motorsågar begrep de sig på men hade inte HVA varit svenskt hade alla sett att som regel är vettigare att köpa en boxlåsare från AyA...... 

T

Publicerat
2 minutes ago pmt sa:

Zorn som konstnär sett är värd att nämnas som konstnär. HVA som vapenfabrikant sett är det inte - motorcyklar och motorsågar begrep de sig på men hade inte HVA varit svenskt hade alla sett att som regel är vettigare att köpa en boxlåsare från AyA...... 

T

Kanske är det så, men det hindrar ju inte att det finns ett habegär och samlarvärde över de modeller som anses vara dom bästa från Husqvarna bara för att AyA råkat gjort något som kanske anses bättre.

Zorn går ju inte direkt på rea bara för att Da vici var skickligare.

Publicerat
8 hours ago Järven sa:

Zorn går ju inte irekt på rea bara för att Da vici var skickligare.

Hötorgskonst var aldrig prisvärd ens som ny den heller....

Samla gärna på HVA för att det är den enda traditionella vapentillverkaren vi hade i Sverige. Men gör det inte för att de var "bra", gör det var de ytterst sällan. Det var inte så att AyA någon gång gjorde nått bättre - det är standard att AyA var bättre. 

Det ligger en 310A i kaliber16 ute på blocket, för 5900:-..... Någon är en stor optimist. 

T

Publicerat

Finns MYCKET roligare Kaliber 16 B)  än gamla Svenska gångjärnsbössor....

/ P

Publicerat
  • Författare
26 minutes ago culot sa:

Finns MYCKET roligare Kaliber 16 B)  än gamla Svenska gångjärnsbössor....

/ P

Så är det sannolikt,  men samtidigt är kanske inte dina preferenser representativa för folk flest :rolleyes:

Publicerat
1 hour ago MarkusR sa:

Så är det sannolikt,  men samtidigt är kanske inte dina preferenser representativa för folk flest :rolleyes:

Absolut är det så. 

Men man måste ändock vara lite realist sett till prisnivån - oavsett preferenserram. 45 är ett tossig pris sett till att de Eckermann jag sett byta händer i modern tid gått mellan 16 och 25 beroende på skick. 

De såldes för över 40 i början på 80-talet. Nu är det en aning mindre stollig värdering.... Sett till vad en motsvarande Westley Richards boxlås kostar så är det fortfarande skrattretande priser. 

T

Publicerat

Som referens kan jag nämna att jag hade möjlighet att köpa en tokfin Eckerman för något år sedan som säljaren ville ha 19’ för. Ska villigt erkänna att jag var sugen men kunde inte riktigt motivera det, trots att jag gått och blivit lite av en Husqvarnaromantiker.

Publicerat

Det finns ingen historia på bössan som kan motivera ett högre pris?

Min 310X är ovärderlig för min far eftersom det var farfars favorit, för mig tar den mest upp plats i skåpet men väntar nog tills han gått bort innan jag gör mig av med den.

/Markus

Publicerat
1 hour ago Holz sa:

Som referens kan jag nämna att jag hade möjlighet att köpa en tokfin Eckerman för något år sedan som säljaren ville ha 19’ för. Ska villigt erkänna att jag var sugen men kunde inte riktigt motivera det, trots att jag gått och blivit lite av en Husqvarnaromantiker.

Ett relevant pris för en Eckermann i dag. Sedan kan jag tycka att det är för mycket sett till vad man får för pengarna - men det är där priset ligger numera. 

T

Publicerat
5 minutes ago nuke sa:

Det finns ingen historia på bössan som kan motivera ett högre pris? 

Proveniciens värd 25 000:-? Dvs över 50% av värdet..... Det måste vara något exceptionellt i så fall. 

Det här med felprisade HVA ser vi lite då och då, i 9 fall av 10 är det någon "som ska ha tillbaka pengarna" på sin "investering". Den köptes på i början på 80-talet för gissningsvis 45. Den borde i så fall i dag kosta runt 100 givet noll värdeökning sett värdet. Nu är den värd ca 20, på en marknad som övervärderar den med i runda slängar 100%........ Det var en rätt dålig investering på sin tid. 

T

Publicerat

Det ligger en 310A i kaliber16 ute på blocket, för 5900:-.....

Jag måste nog påstå att 310 i Kal16 är riktigt trevligt.  (Har själv en B så jag är mer än lite partisk)

Med risk för att få pisk av PMT som givetvis kan det bättre så vill jag dessutom påstå att de varit noggrannare med 16 än 12 när de satt ihop dem. (Eller så ha jag bara haft tur med de som jag sett, så många är det inte)

Tommy som var det sista Vapenteknikern på Husqvarna höll dock med. (Eller rättare sagt det var han som gav mig rådet om Kal 16 och det var av just den anledningen) 5900 för en A får väl dock förutsätta snuskigt bra skick och utförande för att inte vara optimistiskt som PMT uttryckte det. Även om man nu är lite lagom nationalromantiker...

Publicerat

Noggrannare vet jag inte, däremot blir en sexton mer harmonisk givet att man . De flesta HVA 12or är stabbiga och ofta klumpigt utförda, men i sexton märks det inte alls lika mycket...... Även om de inte i sig var noggrannare med vare sig sexton eller tjugo så upplever man ffa 20orna som riktigt smutta i jmf med tolvorna. 

T

Publicerat

Det var den här jag menade ovan, synd att man gick inte tillfälle att klämma på den då den såg riktigt trevlig ut. :)

http://husqvarnamuseum.se/se/ny-vapendonation-till-museet/

Har tydligen stått och väntat på att bli färdigställd sedan 20talet.

Publicerat

Tycker att det trevligt att vi haft en vapenindustri här i landet.

Men det mesta var ursäkta uttrycket lite Volvo 240 över det hela.

Dvs. bra kvalitet och trygg men kanske inte spets teknologi har själv Hva 1900 studsare så det är inte menat som elakhet.

Att 310 är hyffsad modell är en sak men blev fasen så besviken när jag fick se och känna på en Eckerman.

Mycket beroende på att flaggskeppet av 310:orna är en i princip ograverad modell och det var ett renoveringsobjekt.

Det blev ingen "Lyx" känsla direkt, den hade behövt mer av Hasse Svensson Gravyr på sakerna så...

Publicerat
10 hours ago MarkusR sa:

förvisso , men om jag ska va lite grym eller elak  men 45 tusen för en svensk  Sbs ? 

Sen att folk är dumma i huvet är inte mitt fel :D  PMT kan jag förlåta för jag har "hört" 

att han fick sova på en fäll bredvid en Holland & Holland sbs innan han var avvänjd.

/P