Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hög förstoring. Behövs det?

Featured Replies

Publicerat
På ‎2018‎-‎02‎-‎23 at 20:40 strävhår sa:

Sedan är det som vanligt, de grejor som är ute i skogen är de som levererar.

Så sant så sant, bättre med lite finare kikarsikte än dyr bössa.

När ögonen börjar bli åldrade så vill man ha så krya saker som möjligt.

Har fått tag på 2 begagnade Zeiss och trivs bra med dessa.

En 1,5-6*42 och en 3-12*56 en till drevjakten och en till vakjaken

Tycker någon om Meopta eller Minox är det bra, för det är du som ska trivas med grejorna och skjuta så bra som möjligt

• Svar 55
  • Visningar 12,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• strävhår
    strävhår

Gissar att du har en svartvit 28 tummare oxå, mer behövs ju inte. 

• Sedan är det som vanligt, de grejor som är ute i skogen är de som levererar.

• Att vrida upp till 20ggr är rätt mysigt om nätterna, ännu bättre på kråkan dagtid.  Less is less.

Posted Images

Publicerat

Jag har aldrig känt behov av mer än 12x.

På den kikare jag har som går att skruva upp mer gör jag det ytterst sällan. Men då använder jag mina bössor primärt för jakt. Rena skyttefunktioner är sekundära. Jag vill inte behöva ställa in parallax eller avstånd när jag jagar, och skjuter bara på avstånd där jag inte behöver det. 

Jag har full förståelse för de som vill ha högre förstoring -- men för mig brukar nackdelarna med tyngre kikare, ofta högre lägre förstoring, och mer komplext handhavande göra att jag väljer bort "skyttekikare". 

I slutändan är det vad du prioriterar. :)

Publicerat

Ja vem behöver förstoring, Blir nog öppna! Eller ska man slå till på en diopter?;) 

Publicerat

Klart man ska ha ett högförstorande sikte på en 22-250 så man kan skjuta räv på 200 meter om man vill det och anser sig behöva det.

Det finns ju faktiskt inga lagar som förbjuder det så det är ju vettigare än att köpa en sportbil som gör 340km/h som man bara använder på banan.

Publicerat
  • Författare

Blev det inte alls. Minox hade slutat tillverka och kunde därför inte leverera. Ska komma nya ZE2 sikten så vi får se hur prisbilden blir där. Men hög förstoring blir det.

Publicerat

ZX-serien är ju inte långt efter i optiken...och där finns väl 5-25×56 kvar va? Har f.ö. haft ett ZE5i 5-25×56, och optiken var väldigt bra i prisklassen, men sålde det till förmån för ett FFP-sikte.

Publicerat
  • Författare

Är lite sugen på det nya ZE2 så jag väntar ett litet tag till. 

Publicerat
12 hours ago M-Ola sa:

Är lite sugen på det nya ZE2 så jag väntar ett litet tag till. 

Här har du en presentation om du inte redan sett den http://www.minox.com/index.php?id=ze52_video&L=2

Publicerat

The jerk shall answer the question....eftersom det talas om en Minox ZE/ZX så talar vi inte om premiumglas- ekonomi spelar alltså in i ekvationen. Utifrån detta upplever jag att det är betydligt enklare att hitta en glugg med riktigt bra glas med lägre förstoring, större förstoring på premiumglugg blir direkt betydligt dyrare. Jag hade således köpt en finfin 3-12´a istället för ett icke-premium högförstorande som relativt ofta, enligt mig, tappar när man vrider upp. Nä, högförstorande behövs inte IFALL du har bra kvalla på glasen MEN hypen idag säger dock att högförstorande behövs..

Publicerat

Jagade hela toppjakten med fast 42x fungerar ypperligt! Så det handlar mest om smak jag är skadad av bänkskytte så NF 42 fick sitta monterad

Publicerat
3 minutes ago Lars sa:

Jagade hela toppjakten med fast 42x fungerar ypperligt! Så det handlar mest om smak jag är skadad av bänkskytte så NF 42 fick sitta monterad

Hur hittar man en fågel på kortare håll, typ 100 meter, med en sådan förstoring? Eller har du en Aimpoint monterad för grov riktning?^_^

Publicerat
34 minutes ago Lars sa:

I löve it!

Publicerat
45 minutes ago BigJim sa:

Hur hittar man en fågel på kortare håll, typ 100 meter, med en sådan förstoring? Eller har du en Aimpoint monterad för grov riktning?^_^

Korta håll är inte så vanligt på toppjakten, men inga problem man riktar ju alltid in grovt då man bäddar. En liten twist med hög förstoring är att parralaxen funkar hyfsat som avståndsmätaren också om vädret sätter lasern ur spel

Publicerat

Du kanske skapar en ny trend bland toppjägare nu, Lars...?

Publicerat
På 2018-02-23 at 13:34 M-Ola sa:

Sitter och funderar på en till kikare till S&L:en. Vill ha en dedikerad kikare till 22-250 pipan. Har lite funderingar på ett Minox efter att många verkar gilla dem. Då är frågan om man skall satsa på ett med högre förstoring eller nöja sig med "normalt" omfång. Just nu så velar jag mellan Minox ZE 5i 5-25x56 SF Belyst #4 och Minox ZX 5i 3-15x56 SF Belyst #4.

Tanken var att skjuta mest räv med den men det blev rätt mycket svartfågel förra året och de är ju inte så stora. :rolleyes:

Vad säger panelen?

Köp Roberts Premier Reticles han säljer här. Bättre sikte i det förhållandevis kompakta formatet är svårt att hitta. Säljs numer av Minox med namnet ZP5 Tac...dvs ett supersikte (kostar runt 27.000 kr nytt) B)

Publicerat

3-15x56 låter smakfullt. Men det svarar jag utifrån att jag har något liknande själv, eller två egentligen. Ett 4-16x56 Hensoldt och ett 4-16x50 Victory FL. Hensoldt vinner i ljustransmission alla gånger men båda gör jobbet om det finns ljus. Har aldrig ens kikat genom en Minox men fabrikatet har blivit populärt och det blir inte prylar om det inte finns  någon finess.

Jag skjuter sällan på hög förstoring, landar för det mesta runt 6x. Men det händer att jag nyttjar möjligheten för att särskåda vilt. Innan skott vrider jag oftast upp till 6x, undantaget om viltet finns i min direkta närhet och runt 100m. Längre håll så vrider jag upp.

Att jag har två sikten i det spannet beror på att de är smäckra till formatet. Hensoldten är lite stöddigare med sitt 34mm's rör. Men bortsett detta så är den rätt smäcker för att vara en x56 glugg. På en 22-250 hade jag nog sökt efter en glugg med bra ljustransmission och skymningsvärde, och med ett belyst riktmedel som går att justera variabelt. Helst ska den belysta punkten eller korset gå att vrida ned till ett minimum. Då störs ögat som minst i skumrask.

Mina tankar ^_^

/M

Publicerat
På 2018-04-10 at 15:48 Robert.M sa:

Du kanske skapar en ny trend bland toppjägare nu, Lars...?

Kanske det hade med några kända namn som reagerade på bössan :D

sitter +20 tuppar på holmen knappa 300 ut :)

20180123_093319.jpg

Publicerat

Jag vrider ofta upp mina March till 20-25 ggr förstoring på siktet under toppjakten. På 200 meter och där bortom är orrarna små. Att se skillnad på hönor och tuppar är en utmaning även på största förstoringen. Jag gillar max!

Publicerat
2 hours ago Lars sa:

Kanske det hade med några kända namn som reagerade på bössan :D

sitter +20 tuppar på holmen knappa 300 ut :)

20180123_093319.jpg

8 månader kvar till nästa säsong & du levererar en sådan bild?- riktig pungspark!

/R

• 2 weeks later...