Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

Knipan

Ny halvautomat

Recommended Posts

Knipan

Tjenare,

Dags för uppdatering i skåpet :whistling:
Inser att en halmfläkt är det mest lämpliga för sjöfågeljakten, då Krieghoffen inte lämpar sig som paddel, funkar bättre som brytspett...

Det jag skulle vilja ha, men inte lyckas hitta så mycket alternativ för, är en rekylopererad modell med 76 pipa. Om den finns i plast är det ett stort plus.
Det verkar som Benelli, har mest upp till 71 pipor, utom Vinci som inte lockar riktigt.
Sauers nya, SL5 om än trä verkar stämma, men hittar inte att den finns att köpa än.

Så tips på vilka alternativ jag ska kika på?

// J

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
HuggyBear

Jag tycker inte att du ska begränsa dig å fastna vid rekylopererande halvisar! Är det av nån särskid anledning?

Själv har jag en Winchester Sx3 i 12/89 som jag aldrig aldrig kommer byta bort å rekommenderar självklart till andra... :) Laddar även om flera 100 24g Steelmax på rad sen behöver jag bara ta bort framstocken, torka rent "utblåset" å i själva förstocken sen kan jag panga flera 100 igen. :)

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
andershermansson7

Billiga är sx3 oxå

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
culot

Jag har en dokumenterat god sjöfågel halvis , en Fabarm Xlr 5 composite 71pipa , gasladdad ja men fan vad fågel den dräpt . 

Den ska avyttras till förmån av ytterligare en Auto 5 , du kan få låna den på lånelicens och prova om du trivs m den, och gör du det kan vi säkert komma överrens. 

3st Superior choker ingår utöver orginalets 4 som knappt använts . 

12/76 och provad till 1640bar mao samma som 12/89 bössorna.  Tribore lopp är standard på Fabarm

/P

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Svenstorparn

Browning A5  12/89 med 76 pipa

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
sidelock

Hade för egen del avstått 12/89 OM det inte är så att du faktiskt tänker jaga med dessa patroner. Så långt patronläge kan göra tråkiga saker med kortare patroner gällande träffbilderna. Inte värt det i min bok då 76mm ger allt jag behöver och mer därtill.

Jag har för min del en Benelli men det finns fler fina automater. Mitt tips är att du utöver passformen känner efter vilken typ av säkring du föredrar. Beretta faller tex på just säkringen för min del, annars gör de fina automater. Valde för min del bort Winchester pga den biffiga förstocken, annars en väl fungerande bössa - åtminstone det ex jag haft.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
hs_merkel

Till sjöfågeljakt hade jag satsat på en pump. (Halvautomat själv) perfekt att göra säker på någon sekund och farlig lika fort. Om man ska ut på hala stenar i båtar, dra upp hundar mm.Annars något i syntet. Trä blir grått tråkigt och spricker. 

Svag för Benelli själv och har haft den i många år, öppnad en gång då den hamnade i Östersjön. 

S

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Flintbüchse

Jag har ögonen på en sx4 inför nästa säsong.

Men kan inte bestämma mig för piplängd.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
sidelock
17 minutes ago Hipshot sa:

Varför i hela friden pump?? Stör skyttet och helt onödigt. Ska man halka på stenar så drar man bak sluttycket bara.. 

Iövrigt.. Benellis system är oslagbara. Alterantivet kan vara Beretta 1200 (Beretta med Benellisystem). 

Jag skjuter nu gasopererande och kommer fortsätta inom överskådlig framtid och TROTS detta så kan jag konstatera att du är helt rätt ute som söker en rekylopererande bössa.

Sen har jag dålig koll på modellerna och piplängder dessvärre.. 

Warum rekyl när du själv gillar gas?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
sidelock

Vet inte hur alla automater funkar, men på en Benelli kan man dra bak slutstycket och ta ur pluggen utan att magasinet släpper nästa plugg, vilket gör den smidigare att oskadliggöra än alla pumpar.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
culot

A5 12/89  nej !   och det för att lådan blir onödigt lång  och m 76 rör blir det låång bössa. 

A5 12/76 tro jag är en annan sak även om det är en Benelli Wannabe i min bok .. Browning 18,7 lopp är dock ett plus

just my 2 cent

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Hipshot

"Warum rekyl när du själv gillar gas?"

Jag gillar inte alls gas.. tycker tvärt om att det är urbökigt och meckigt jämfört med rekyl. Hitta en bössa som är stockad och viktad som nuvarande fast då med rekyl och jag köper den direkt! 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
culot
1 minute ago sidelock sa:

Vet inte hur alla automater funkar, men på en Benelli kan man dra bak slutstycket och ta ur pluggen utan att magasinet släpper nästa plugg, vilket gör den smidigare att oskadliggöra än alla pumpar.

det är bra ! kruxet är väl att patronläget inte står öppet ???   Browning gamla och nya har sk mag cut off 

Dock glömmer man jävligt lätt att man kopplat in den :wacko:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
culot
4 minutes ago Hipshot sa:

"Warum rekyl när du själv gillar gas?"

Jag gillar inte alls gas.. tycker tvärt om att det är urbökigt och meckigt jämfört med rekyl. Hitta en bössa som är stockad och viktad som nuvarande fast då med rekyl och jag köper den direkt! 

hur är den stockad då ?  och och hur ligger vikten ?

/ P

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
sidelock
9 minutes ago culot sa:

det är bra ! kruxet är väl att patronläget inte står öppet ???   Browning gamla och nya har sk mag cut off 

Dock glömmer man jävligt lätt att man kopplat in den :wacko:

Är det viktigt så sätter man in pluggen på tvären.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Svenstorparn
12 minutes ago culot sa:

A5 12/89  nej !   och det för att lådan blir onödigt lång  och m 76 rör blir det låång bössa. 

A5 12/76 tro jag är en annan sak även om det är en Benelli Wannabe i min bok .. Browning 18,7 lopp är dock ett plus

just my 2 cent

130cm har jag för mig att min var i den konfigurationen.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
hs_merkel
54 minutes ago Hipshot sa:

Varför i hela friden pump?? Stör skyttet och helt onödigt. Ska man halka på stenar så drar man bak sluttycket bara.. 

Iövrigt.. Benellis system är oslagbara. Alterantivet kan vara Beretta 1200 (Beretta med Benellisystem). 

Jag skjuter nu gasopererande och kommer fortsätta inom överskådlig framtid och TROTS detta så kan jag konstatera att du är helt rätt ute som söker en rekylopererande bössa.

Sen har jag dålig koll på modellerna och piplängder dessvärre.. 

Sekunder kompis.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Arctic

Jag har en Benelli Comfort med 76 cm pipa. Så den gick i alla fall tidigare att få tag i med 30" pipa.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Malx

Inte omöjligt att jag byter och försöker med rekylomladdning i framtiden just på grund av dess fördelar men måste säga att jag faktiskt har haft nytta av gasomladdningen när jag jagat från kajak. Den ännu mjukare rekylen och att den fungerar felfritt även när man lyckats att inte hålla den korrekt (rätt lätt hänt när man vrider sig sittande i en kajak) är rätt trevligt i en mindre stabil farkost.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
pmt

Jag hade titta på Breda, kolla på SAKAB's hemsida. Du behöver inte välja den färgglada Sportvarianten. 

T

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
charlie
44 minutes ago pmt sa:

Jag hade titta på Breda, kolla på SAKAB's hemsida. Du behöver inte välja den färgglada Sportvarianten. 

T

Var å tittade lite på dessa och måste säga att det väcktes ett litet habegär i mitt annars så anglofila hjärta. Mycket trevliga vapen 

/M

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Skånepåg
5 hours ago Hipshot sa:

Vikten ligger någonstans mellan händerna och stocken sitter ifram och heter för i efter.. namn.

Går inte att beskriva, fattar det inte. Men ett faktum är att Comforten känns bra men det blir många underliga bommar och många halvskjutna fåglar ned. Urikan däremot passar uppenbarligen ruskigt bra för där får jag många gånger "bonus"fåglar.. förra svängen på stortippen sköt jag en klockren dubblé där jag inte trodde för ett ögonblick på andra skottet.. men stendöd kråka åkte ned. Det hände faktiskt flera gånger, så pass många gånger att jag reagerade på det.. Skjuter man tillräckligt mycket fågel så händer det udda grejer.. man bommar där man inte ska bomma och man fäller där man inte riktigt tror på det.. Med urikan har jag haft väldigt många "fällningar".. 

Dessvärre är bössan så jävla risig så jag överväger att byta av den orsaken, rätt trött på att känna mej tvingen att baxa med två bössor varje morgon. Med en ny Beretta så slipper jag det. 

Vet inte hur många gånger jag rivit nuvarande härk pga eldavbrott och torkat rent.. Skjutit Benelli i 20 år och nog redan haft fler avbrott med Berettan än vad jag någonsin haft med samtliga Benelliautomater sammanräknade.

Jag har samma upplevelse  med min comfort, bössan är fantastisk men jag får fasen inte skyttet att stämma med den. Just dom där underliga bommarna och halvträffarna är det som drabbar mig också. I början trodde jag bara att jag skulle vänja mig till den men ju längre tiden går ju mer tvivlar jag..<_< nästan så jag börjar fundera på en gammal 1100 igen.. rustikt amerikanskt grovsmitt järnspett i alla bemärkelser, ungefär som en Lada Niva i jämförelse med Ferrari/Benelli :D

• Haha 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
andershermansson7

Såg ut som en fin pang.... men vettigaste är väl ändå Culots pang ;)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.