Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

6,5+kort låda+20" pipa?

Featured Replies

Publicerat

Har idag en bössa i 308 win som inte riktigt används då jag har en 8x57jrs som jag föredrar. Funderar på att pipa om den till nåt lite mindre i gränslandet mellan klass 1 & 2. Dock helst i klass 1, handladdar så möjligheter att laborera finns. Skulle gärna vilja ha en piplängd runt 50 cm för att behålla bössa smidig trots dämpare. Är kort låda på bössan.

Användningsområdet är smygjakt på främst rå men det är alltid trevligt att kunna hantera gris om läge uppstår. Max skjutavstånd 300 m (eller snarare 200 m). 

Har funderat på 260 remington, 6,5x47 och 6,5 credmoor.  

Har någon ett bra förslag på lämplig patron?

Publicerat

Tycker dina kaliberfunderingar verkar vettiga. De kortare 6,5orna tilltalar även mig och har haft en 6,5x47 ett tag i en helvetiskt tung och lång pipa. Väldigt mysig kaliber dock och antagligen ännu trevligare om man anpassar bössan och pipan runt den :thumbsup:

Lite osäker dock om du når klass 1 med den piplängden. 10-grammare går nog men 9-grammare lär vara tufft.

Med ålderns rätt nu så tittar jag mer och mer på 6,5 Grendel och andra less is more-kalibrar.

Profetia:

Snart kommer sidolök in i tråden med det sedvanliga tugget om 7-08 och 358 Win :tongue:

Publicerat

Den optimala patronen är givetvis 257 Roberts AI och efter ca 5000 försök till påprackning vet vi alla vem som sitter på en oanvänd brotsch för kalibern dvs sExybitch här ovan. :yes: 

Publicerat

7mm-08 Remington så behöver du inte ladda max för att uppnå klass 1.

Publicerat
51 minutes ago sidelock sa:

Den optimala patronen är givetvis 257 Roberts AI och efter ca 5000 försök till påprackning vet vi alla vem som sitter på en oanvänd brotsch för kalibern dvs sExybitch här ovan. :yes: 

250 Savage AI, annars var det rätt :D

Publicerat
1 hour ago Gottfries sa:

Har idag en bössa i 308 win som inte riktigt används då jag har en 8x57jrs som jag föredrar. Funderar på att pipa om den till nåt lite mindre i gränslandet mellan klass 1 & 2. Dock helst i klass 1, handladdar så möjligheter att laborera finns. Skulle gärna vilja ha en piplängd runt 50 cm för att behålla bössa smidig trots dämpare. Är kort låda på bössan.

Användningsområdet är smygjakt på främst rå men det är alltid trevligt att kunna hantera gris om läge uppstår. Max skjutavstånd 300 m (eller snarare 200 m). 

Har funderat på 260 remington, 6,5x47 och 6,5 credmoor.  

Har någon ett bra förslag på lämplig patron?

Alla tre kalibrarna finns det kunskap om på forumet.

Alla tre trivs bäst med halvtröga krutsorter så med tanke på det och önskemålet om 50cm pipa så kommer klass1 kapaciteten se lite olika ut för de tre.

Jag har själv en 260rem i en 22" pipa, att klara klass1 med 140gr kulor är inget problem där.

I min bössa med inskjutning 4cm högt på 100m blir max skjutavstånd 250m.

/Mike

Publicerat
1 hour ago Dahla sa:

Onekligen en bra kandidat.

Publicerat
1 hour ago Dahla sa:

+1 Är man beredd på den något högre kostnaden och omaket med handladdning är den allt 6,5x55 är och lite mer.

Går dessutom att kombinera med 7 mm Rem Mag om man har den läggningen.

Publicerat
  • Författare

Tack för kloka inspel! Piplängden är inte skriven i sten utan jag kan leva med allt mellan 50-55.

7mm 08 är en intressant kandidat.  

Publicerat
34 minutes ago exabit sa:

Onekligen en bra kandidat.

Ja, och dom flesta vettiga använder ju numera det metriska systemet... det är väl bara U-länder som Burma, Liberia och USA som inte förstår bättre 

:P

Publicerat
  • Författare
2 hours ago exabit sa:

Tycker dina kaliberfunderingar verkar vettiga. De kortare 6,5orna tilltalar även mig och har haft en 6,5x47 ett tag i en helvetiskt tung och lång pipa. Väldigt mysig kaliber dock och antagligen ännu trevligare om man anpassar bössan och pipan runt den :thumbsup:

Lite osäker dock om du når klass 1 med den piplängden. 10-grammare går nog men 9-grammare lär vara tufft.

Med ålderns rätt nu så tittar jag mer och mer på 6,5 Grendel och andra less is more-kalibrar.

Profetia:

Snart kommer sidolök in i tråden med det sedvanliga tugget om 7-08 och 358 Win :tongue:

Har du något hum om lämplig stigning för att skjuta 10 grammare?

Publicerat
5 minutes ago JohanL73 sa:

+1 Är man beredd på den något högre kostnaden och omaket med handladdning är den allt 6,5x55 är och lite mer.

Går dessutom att kombinera med 7 mm Rem Mag om man har den läggningen.

7mm-08 Remington laddas ju till och med av Norma så hylsor finns med rätt stämpel om man så vill.

Publicerat
  • Författare
7 minutes ago Dahla sa:

7mm-08 Remington laddas ju till och med av Norma så hylsor finns med rätt stämpel om man så vill.

Det är också en fördel. Hur klarar den sig i kort pipa då? 

Publicerat
17 minutes ago Gottfries sa:

Med klass 1-kulor, bättre än alla nämnda 6,5or. Sämre än 308win.

Publicerat
1 hour ago Gottfries sa:

Inga problem med 50 cm pipa.

Publicerat
1 hour ago sidelock sa:

Med klass 1-kulor, bättre än alla nämnda 6,5or. Sämre än 308win.

Om man tittar en bit bortom 200 meter får dock 308win stryk av lillebror med för kalibrarna normal vikt på kulorna.

Men, nu är det ju inte 308win vi ska jämföra med utan 6,5 eller andra 7mm gissar jag.

Det kanske ändå är bättre att sälja bössan och köpa en i rätt kaliber istället :)

Publicerat
6 hours ago Gottfries sa:

Har du något hum om lämplig stigning för att skjuta 10 grammare?

Snackar vi trubbiga 10-grammare typ Oryx eller Vulkan duger 1-9”. Ska du dock klydda med riktigt slanka 9-grammare så är 1-8” att föredra.

Publicerat

Sälj och köp nedanstående så kan du byta pipa lite när du känner för det sen och det till en högst överkomlig summa.

http://schultzlarsen.com/product/classic-dl/

Finns pipor i 7X57 även om det inte står under modellen... men tittar man in under barrels så finns det men dom är dock 6 cm längre än vad du önskar. Det går att få kortare från fabrik mot ett litet tillägg på priset.

http://schultzlarsen.com/product/barrels/

Publicerat
4 minutes ago Dahla sa:

Sälj och köp nedanstående så kan du byta pipa lite när du känner för det sen och det till en högst överkomlig summa.

http://schultzlarsen.com/product/classic-dl/

Finns pipor i 7X57 även om det inte står under modellen... men tittar man in under barrels så finns det men dom är dock 6 cm längre än vad du önskar. Det går att få kortare från fabrik mot ett litet tillägg på priset.

http://schultzlarsen.com/product/barrels/

Snyggt! Och så låter han mig korta pipan i svarven för en symbolisk summa - case closed! :yes:

Publicerat
18 minutes ago exabit sa:

Snackar vi trubbiga 10-grammare typ Oryx eller Vulkan duger 1-9”. Ska du dock klydda med riktigt slanka 9-grammare så är 1-8” att föredra.

Tänker du inte åt fel håll nu?

Orginaltwisten för 156gr rundnos i M96 var 1:7.9

När CG 63 kom och det var dags för torpedkulor ändrade man till 1:8.6

Själv har jag valt den gyllene medelvägen och har 1:8.5 i min 260.

/Mike

Publicerat

Nä? :) Jag baserar detta på att 10-grammare skjuter bra i min Sako med 1-9” stigning. Ska man ge sig på långa ELD eller liknande med plastspetsar är dock längden avgörande för kravet på stigning.

Publicerat
5 minutes ago exabit sa:

Nä? :) Jag baserar detta på att 10-grammare skjuter bra i min Sako med 1-9” stigning. Ska man ge sig på långa ELD eller liknande med plastspetsar är dock längden avgörande för kravet på stigning.

Där ser man, alla nya Sako och Tikka idag levereras med 1:8 twist i 6.5x55.

/Mike

Publicerat
11 minutes ago Mad Mike sa:

Där ser man, alla nya Sako och Tikka idag levereras med 1:8 twist i 6.5x55.

/Mike

Jo, det är väl vettigt också :thumbsup:

Publicerat
13 minutes ago exabit sa:

Jo, det är väl vettigt också :thumbsup:

Kunde inte låta bli att slå in data för 6.5mm lapua mega i bergers twist rate stability calculator och enligt den så är 1:8 snäppet bättre än 1:9 till 156gr 6.5 projektiler;)

/Mike

Publicerat
19 minutes ago Mad Mike sa:

Kunde inte låta bli att slå in data för 6.5mm lapua mega i bergers twist rate stability calculator och enligt den så är 1:8 snäppet bättre än 1:9 till 156gr 6.5 projektiler;)

/Mike

Ja, tvärare stigning är ju alltid bättre :tongue: