Publicerat September 8, 20223 yr 10 minutes ago, Hipshot said: Lyfter denna tråd, tänker om det dykt upp ngt vettigt sedan 2018? Min kära Silva havererade sist, måste ersätta. Det är en JÄVLA djungel med lampor.. Tänkt budget runt en lusentapp. Funderar på såna här lampor där man i praktiken har en liten ficklampa fäst i pannan? Det måste ju vara rätt vettigt slipper kablage till batteri i bakskallen. Där havererade min Silva givetvis, infästningen till batteriet.. Tips? Denna ska vara toppen: https://www.valostore.se/sv/produkt/lumonite_compass_r?ads-perf-max-own Den här är nog fullt duglig å: https://www.valostore.se/sv/produkt/pannlampa_nitecore_hc35?ads-perf-max-own Om man tål batteri bak i skallen (eller med längre sladd ner i en ficka) så lyser denna upp halva skogen och räcker ganska länge i batteritiden. Tycker det är skitbra lösning om man vill ha en STARK lampa och att den ska lysa länge, då skaffar man denna+längre sladd+det fetare batteriet. Men otympligare såklart. https://www.xxl.se/olight-h27e-svart/p/1168042_1_style?gclsrc=ds&gclsrc=ds
Publicerat September 8, 20223 yr Armytek wizard, sen extra batteriladdare och batteri i bilen, får plats i fickan och mycket ljus! Min Silva används inte efter jag skaffade dessa, totalt 4st Inte lumonite då är du låst till deras batterier. Armytek kan du köpa på chlasse Olsson då dem använder 18650 lion batterier
Publicerat September 8, 20223 yr 1 hour ago Hipshot sa: Lyfter denna tråd, tänker om det dykt upp ngt vettigt sedan 2018? Min kära Silva havererade sist, måste ersätta. Det är en JÄVLA djungel med lampor.. Tänkt budget runt en lusentapp. Funderar på såna här lampor där man i praktiken har en liten ficklampa fäst i pannan? Det måste ju vara rätt vettigt slipper kablage till batteri i bakskallen. Där havererade min Silva givetvis, infästningen till batteriet.. Tips? Jag har en sån Army tec. Jäkligt bra ljus, men inte så skön att bära lite tung och har man ingen mössa så trycker den i pannbenet. En hund promenad på en halvtimme fungerar men längre en det så blir den jobbig att ha.
Publicerat September 8, 20223 yr Ska tala varmt om en lampa eller två Har en Lumonite compass som är jäkligt bra men som Merkel säger så kräver den extra långa 18650 batterier. De är några millimeter längre än standard 18650 eftersom de innehåller laddteknik. Nu är det inget problem för jag har fler batterier. Någon gång när jag kommer ihåg det så ska jag göra en distans i ledande metall (kanske funkar med ett mynt om något passar i röret) så att det går att stoppa i vanliga 18650 också. Hur som helst. Det finns kralligare lampor än Compass eller Wizard men jag har inte behov av det. Uppsidan med konstruktionen är att den är liten att ha i fickan/på huvudet, ingen sladd till batteripack (som går av), det är enkelt att putta i ett nytt batteri vid behov, inget specialbatteri som i vissa batteripackslampor har. Kommer sannolikt inte att byta till någon annan konstruktion i framtiden - en riktigt bra grej i alla sin enkelhet. Upplever inte att den är tung eller gör ont på huvudet. Snarare tvärt om att jag glömmer den kvar på huvudet. Själva Armytek wizard-lampan ser i princip identisk ut som Lumonite compass förutom själva fästet som sitter på huvudbandet. Kan det vara fästet som Droggot får pannvärk av? Armytek kostar halva pengen mot Lumonite (men det visste jag inte när jag köpte compass)
Publicerat September 8, 20223 yr Tror det är en Armytek Wizard V3 jag har från Netjakt. Ser ut nåt sånt här: https://netjakt.se/jakt/belysning/ficklampa/armytek-wizard-c2-pro Själv kört med clipset och satt fast i skärmen på kepsen när jag gått till passet på morgonen och man glömt pannbandet hemma. Funkar helt ok. Haft den i några år nu och supernöjd.
Publicerat September 8, 20223 yr 3 hours ago Droggot sa: Jag har en sån Army tec. Jäkligt bra ljus, men inte så skön att bära lite tung och har man ingen mössa så trycker den i pannbenet. En hund promenad på en halvtimme fungerar men längre en det så blir den jobbig att ha. Har min 5-8h 5 dagar i veckan och är inget jag märkt.
Publicerat September 9, 20223 yr 14 hours ago hs_merkel sa: Har min 5-8h 5 dagar i veckan och är inget jag märkt. Du kanske har bättre pannben än jag. Jag tycker den saknar skumgummi på plast hållaren på den del jag har mot skallen . Har jag mössa på mig då är det inga problem alls o ha den länge.
Publicerat September 9, 20223 yr Ok... kollade ngr omdömen på nätet om Armytek.. Uppfattade typ väldigt bra ljus och bra driftstid men räckvidden 20-30 meter? Silvan som faktiskt ska på besök hos en polare som tycker det är skojigt att mickla med elektronik för ev lagning hade både flodljus men även ngn slags spotlight i centrum så man såg att tex skjuta upp emot 70 meter kanske... Men det kanske är svårt att få bra flodljus, bra räckvidd och inget externt batteri?
Publicerat September 9, 20223 yr 19 hours ago, MagnusN said: Ska tala varmt om en lampa eller två Har en Lumonite compass som är jäkligt bra men som Merkel säger så kräver den extra långa 18650 batterier. De är några millimeter längre än standard 18650 eftersom de innehåller laddteknik. Nu är det inget problem för jag har fler batterier. Någon gång när jag kommer ihåg det så ska jag göra en distans i ledande metall (kanske funkar med ett mynt om något passar i röret) så att det går att stoppa i vanliga 18650 också. Hur som helst. Det finns kralligare lampor än Compass eller Wizard men jag har inte behov av det. Uppsidan med konstruktionen är att den är liten att ha i fickan/på huvudet, ingen sladd till batteripack (som går av), det är enkelt att putta i ett nytt batteri vid behov, inget specialbatteri som i vissa batteripackslampor har. Kommer sannolikt inte att byta till någon annan konstruktion i framtiden - en riktigt bra grej i alla sin enkelhet. Upplever inte att den är tung eller gör ont på huvudet. Snarare tvärt om att jag glömmer den kvar på huvudet. Själva Armytek wizard-lampan ser i princip identisk ut som Lumonite compass förutom själva fästet som sitter på huvudbandet. Kan det vara fästet som Droggot får pannvärk av? Armytek kostar halva pengen mot Lumonite (men det visste jag inte när jag köpte compass) Oh, då är det samma på min Nitecore. Men det verkar typ funka ändå med standard-18650....ibland iaf
Publicerat September 9, 20223 yr Jag har en Lumonite Compass R, som så många andra som gått på marknadsföringen. Om jag gjorde om köpet idag hade det blivit en Olight Perun 2 eller Perun Mini. Hur stark pannlampa måste man ha egentligen? Jag kör min Compass bara på de lägsta nivåerna så jag inte bländar mig själv och har en ficklampa med lite mer kräm i handen i stället. Men den lampa jag är överlägset mest nöjd med är min ficklampa Olight Baton S30R. Laddbar (har en extra laddsladd i bilen - bra med flera lampor av samma märke så man samlar på sig några kablar), "lagom" stor och tillräckligt bra tryck för det mesta. Alltid med i benfickan och kan monteras med sitt clip på kepsen som en pannlampa. Köptes på XXL för en struntsumma när de slutade tillverkas. Eftersom keps ofta är med blir det den som används överlägset mest, både som "pannlampa" och som ficklampa.
Publicerat September 9, 20223 yr Har en Compass R sedan några år och den är med mig i stort sett hela tiden. Tar ingen plats i benfickan och lyser mycket men inte skitlångt. På det hela så är priset helt okej tycker jag. Använder den inte till eftersök för det håller jag inte på med men kräftfiske, mecka bil, jakt etc etc. Batteri har jag aldrig behövt byta, men om jag hade sysslat med eftersök vore det ju bra med flera batterier kanske, men då hade jag å andra sidan inte valt en Compass R heller. En stor fördel som jag ser det jämfört med tex Olight är metallclipset på pannbandet, Lampan sitter skitbra, enkel att justera/rotera och håller sig där. Om man behöver går det att knäcka till clipset lite, Olight verkar ha nån form av gummiband vilket jag inte tror på som en bra lösning över tid. Hade det på en gammal Nitecore men den hann inte bli så gammal att jag fick prova länge för den jäveln tappade jag bort efter ett par månader. Har även en Olight 27E med batteri bak på pannbandet. Lyser mer och längre men är betydligt klumpigare. Den ligger i bilen och används när jag vet att jag behöver den. Compassen är alltid med för de tillfällen när det kan behövas en pannlampa. Lider av lampsjukan så det finns rätt många ficklampor också hemma, företrädesvis Olight. Deras Baton S30R är outstanding. Synd att den inte tillverkas längre. Jag har två stycken såna, enda modellen jag har dubbelt av. Nog svamlat, JAG lägger min röst på Compass R, den är för mig (och rimligen för rätt många fler) den bästa totallösningen.
Publicerat September 9, 20223 yr 7 hours ago sexfemåtta sa: Oh, då är det samma på min Nitecore. Men det verkar typ funka ändå med standard-18650....ibland iaf Skulle gissa på att om fjädern var lite längre så skulle vanligt funka i Lumonite också. Vill minnas att den är rätt fjuttig
Publicerat September 11, 20223 yr Fick ett tips f Mbbohamn som höll koll på lampor tydligen, Astor sålde ut Armytek med extra batterier.. Blev en slik.
Publicerat September 11, 20223 yr 1 hour ago Hipshot sa: Fick ett tips f Mbbohamn som höll koll på lampor tydligen, Astor sålde ut Armytek med extra batterier.. Blev en slik. Köpte oxå en sådan. Mycket behagligt ljus (tog den varmare) men möjligen liiiiite kort räckvidd 🤔 i övrigt jäkligt smutt M