Publicerat April 3, 20188 yr Om man skulle få för sig att köpa ett pipämne till en 640 (M98) från Schultz & Larsen, hur gör jag enklast då? Låter jag smeden ordna fram pipämne eller gör jag det själv? Om jag gör det själv, måste jag då gå via nån säljare i Danmark eller finns det andra vägar att gå?
Publicerat April 3, 20188 yr 1 hour ago Dahla sa: Om man skulle få för sig att köpa ett pipämne till en 640 (M98) från Schultz & Larsen, hur gör jag enklast då? Låter jag smeden ordna fram pipämne eller gör jag det själv? Om jag gör det själv, måste jag då gå via nån säljare i Danmark eller finns det andra vägar att gå? Hör av dig till Tore Egerdahl i Halmstad. Han säljer Schultz & Larsen och kanske kan ta hem åt dig.
Publicerat April 3, 20188 yr Du kan ju fråga Hipshot vad han tycker om Tore...... Eller så ringer du till Jakt & Friluftsgården utanför Lund och kollar med Mikkel,deras vapentekniker, om han kan ta hem. Han är dansk och har bra kontakter med S&L.
Publicerat April 3, 20188 yr Författare Just ja, Mikkel har jag haft kontakt med i annat ärende och han var hjälpsam sist. Tack för påminnelsen!
Publicerat April 3, 20188 yr 1 hour ago M-Ola sa: Du kan ju fråga Hipshot vad han tycker om Tore...... Eller så ringer du till Jakt & Friluftsgården utanför Lund och kollar med Mikkel,deras vapentekniker, om han kan ta hem. Han är dansk och har bra kontakter med S&L. PM:a mig gärna lite skvaller!
Publicerat April 3, 20188 yr 5 minutes ago Axel.S-W sa: PM:a mig gärna lite skvaller! Om du börjar läsa här och några sidor framåt så förstår du vad Hipshot tycker om Tore... Hjärnblödning eller sugen på äkta rävracer
Publicerat April 3, 20188 yr 3 hours ago Dahla sa: Om man skulle få för sig att köpa ett pipämne till en 640 (M98) från Schultz & Larsen, hur gör jag enklast då? Låter jag smeden ordna fram pipämne eller gör jag det själv? Om jag gör det själv, måste jag då gå via nån säljare i Danmark eller finns det andra vägar att gå? Ta den via hunters house i Danmark - misstänker att de har pipämnen på hyllan om det inte är något superudda du vill ha. Annars verkar Mikkel på Jakt & Friluftsgården vara väldigt reko
Publicerat April 3, 20188 yr Detta är en populär post. 2 hours ago Dahla sa: Att två människor inte kommer överens betyder inte mycket. Nej.. men om en av dem i kontakt med polisen ÄNDRAR min ansökan avseende kaliber så blir det svårt att komma runt det faktum att denne är dum i huvudet.
Publicerat April 3, 20188 yr Detta är en populär post. 26 minutes ago Hipshot sa: Nej.. men om en av dem i kontakt med polisen ÄNDRAR min ansökan avseende kaliber så blir det svårt att komma runt det faktum att denne är dum i huvudet. Handlar enbart om att överträffa kundens förväntningar
Publicerat April 3, 20188 yr Författare 7mm bör det väl vara ifall det ska bli en 7x57 nån gång i livet.
Publicerat April 3, 20188 yr 9 minutes ago Dahla sa: 7mm bör det väl vara ifall det ska bli en 7x57 nån gång i livet. Huntershouse har färdigbrotschade på lager - inget att tveka på
Publicerat April 3, 20188 yr Författare 4 minutes ago Joacim sa: Huntershouse har färdigbrotschade på lager - inget att tveka på Inte vad jag kan se till det tänkta låset och nån 7x57 kan jag inte finna alls faktiskt.
Publicerat April 3, 20188 yr 2 minutes ago Dahla sa: Inte vad jag kan se till det tänkta låset och nån 7x57 kan jag inte finna alls faktiskt. Färdigbrotschad sa jag, pipgänga och inpassning får du ha någon kunnig till att göra S&L Otterup 3/4"rør 7mm 7 x 57 std./60 14,2 rå
Publicerat April 3, 20188 yr Författare Förstod bara inte att den var ogängad... eller kollade inte ens på den raden eftersom det inte stod att dom var ogängade... på svenska... Är inte svenska ett världsspråk?
Publicerat April 3, 20188 yr Författare 2 hours ago Dansken sa: Vilken kaliber ska pipämnet du söker ha ? Vad har du för kalibrar liggandes?
Publicerat April 3, 20188 yr Författare Du menade nog en 7,62mm matchpipa... vi är ju i ett utbildat land
Publicerat April 3, 20188 yr Just now Dahla sa: Du menade nog en 7,62mm matchpipa... vi är ju i ett utbildat land Och ska vi vara ännu mer petig så är det 7.82
Publicerat April 6, 20188 yr Detta är en populär post. På 4/3/2018 at 19:57 Bubs sa: Och ska vi vara ännu mer petig så är det 7.82 Nope. Man mäter bommått, inte bottenmått för kalibrar under 9mm. Så pipan är .30 eller 7,62. Eller vi säger att den är det, det fysiska måttet kan vara lite annorlunda - det finns en tolerans på bommåttet. Bottenmåttet på en pipa är betydligt friare för tillverkaren att fibbla med men det ligger i regionen av 7,8 - 7,9 mm. Kulan till .30/7,62 är nominellt 7,82 eller .308, vilket är mer långt mer varierande än bommåttet utifrån hur tillverkaren vill att kulan ska uppföra sig. 9mm (och en del i 8mm) och större är lite mer varierande i vad man kallar dem och det mått de verkligen har mellan bommarna. Av tradition och ohejdad vana. Typ 8x57 och 8x57S är båda egentligen 7,92x57 (vilket kalibrarna heter med modernt språkbruk). Men de har olika bottenmått (vanligen 8,08 resp 8,22 beroende på om man använder stor (.323 aka "S") eller liten kula (.318 aka "I") ), och därmed nominell kuldiameter: .318/.323. Men av tradition från svartkrutets dagar så måttade man bottenmåttet eftersom det var samma oavsett om det var slätborrat eller räfflat lopp. Så därför heter båda 8x57. T