Hoppa till innehåll

Hur ser det ut för rådjuren nu, hos er?


vandraren

Recommended Posts

Rådjuren har haft en väldigt tuff vinter. Härikring senvinter och tidig vår. Hur ser det ut hos er? Har ni märkt rådjur på ovanliga ställen?

Idag stötte vi på en fin bock på tippen, vid trädgårdsavfallet. Där åt han av det vi slänger från våra trädgårdar: kvistar, större grenar osv.

Frugan tog bilder på honom, så jag sätter in dem senare.

p.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många har kommit ner från storskogen till byn där det finns mat och plogade vägar.

Vi har hittat hårtussar och bloddroppar nära matstationerna men inga döda djur. Vi tror att rävarna har gjort attacker i desperation.

1-1,2m snö i skogen. Skulle tro att de som inte kom ner på byn har dött?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi ligger i den del av landet som troligen har fått minst snö. +  att så gått som samtliga jaktlag har lägger ut mat så här klarar nog dom flesta sig.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De har det tungt. Vi har utfodrat hela vintern och de har kunnat hålla sig inne i skogen. Men de har haft det tungt. Börjar bli bättre åt dom nu när varmgraderna kommer och snön sjunker ihop. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tufft här med. Stödutfodringen gör ju mycket nytta men svårt att hålla dom från vägarna. 15 viltolyckor med rå denna vinter runt området:unsure: trösten är att foderplatserna är välbesökta ändå men det har tullat på stammen:(

  • Sad 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De har det tufft nu och värre blir det. I mellan Sverige brukar skiftet april-maj vara nålsögat då reserverna tar slut, och den riktiga svälten sätter in. Så ni/vi som stödutfodrar bör inte sluta med det, föräns nytt foder börjar växa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago faxe sa:

De har det tufft nu och värre blir det. I mellan Sverige brukar skiftet april-maj vara nålsögat då reserverna tar slut, och den riktiga svälten sätter in. Så ni/vi som stödutfodrar bör inte sluta med det, föräns nytt foder börjar växa.

Vi kommer köra på i minst 3-4 veckor till, om inte mer. Är fortfarande 60-70 cm snö på sina ställen. Den här veckan var VVO:t tvugna at gå ut med en påminnelse om att folk skulle fatta skillnaden mellan utfodringsplats och åtel :angry:. Är inte bara rådjur som besöker våra platser, utan tydligen någon gris också....

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Ryberget sa:

Den här veckan var VVO:t tvugna at gå ut med en påminnelse om att folk skulle fatta skillnaden mellan utfodringsplats och åtel :angry:

Det är väl bra att folk tar rådjurens väl på allvar och fredar deras matplats från svin!?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Flintbüchse sa:

Det är väl bra att folk tar rådjurens väl på allvar och fredar deras matplats från svin!?

Visste inte att de konkurrerade om samma mat. Trycker grisarna undan rådjuren på utfodringsplatserna?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På soptippen, med bilar och folk överallt, vid trädgårdsavfallet. En rätt grann bock.

p.

 

 

IMG_3461.jpeg

IMG_3457.jpeg

IMG_1240.PNG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Ryberget sa:

Visste inte att de konkurrerade om samma mat. Trycker grisarna undan rådjuren på utfodringsplatserna?

Jag skojade lite. Men ja, grisarna kör undan rådjuren. Här i alla fall.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

57 minutes ago Flintbüchse sa:

Jag skojade lite. Men ja, grisarna kör undan rådjuren. Här i alla fall.

Ahaaaa!! Du skulle slängt in en smilegubbe :D. Här uppe har vi knappt några grisar alls, så skulle nästan tro att rådjuren trycker bort grisarna :D 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rådjuren är i stort sätt borta. Gott om lodjur o räv och fortfarande snö över midjan i skogen gör sitt.

 

Av 8 rådjur är de 0 kvar på ena foderplatsen. På en annan del så har 6 strykt med. 

 

Men nått stackars rådjur finns de kvar. Jakt är bara o glömma iår. Även älgarna verkar stryka med nu :/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago marcus.söderlund sa:

Rådjuren är i stort sätt borta. Gott om lodjur o räv och fortfarande snö över midjan i skogen gör sitt.

Av 8 rådjur är de 0 kvar på ena foderplatsen. På en annan del så har 6 strykt med. 

Men nått stackars rådjur finns de kvar. Jakt är bara o glömma iår. Även älgarna verkar stryka med nu :/

Precis så som Jägarnas Riksförbund tycker att viltstammarna skall regleras.... 

http://www.jaktjournalen.se/riksjagarna-antar-strikt-utfodringspolicy/

Såhär säger ordföranden angående deras nya utfodringspolicy:

Quote

– Det viktigaste nu är att lämna djuren i fred så de inte stressas onödigt. Våra insatser kan göra mer skada än nytta. Det finns många bottnar i detta. Jag tror att man får acceptera att det ibland blir stränga vintrar som påverkar viltstammarna. Det är ju vi människor som bidrag till att skapa stora viltstammar och då blir naturligtvis dippen större när väderförhållandena blir tuffa som i år. Om man ska göra någon insats så skulle det vara att vintergallra sina skogar. Då får älgen ett naturligt foder, säger hon.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Dansken sa:

Men nu var det rådjuren i söder vi talade om- inte älgar i Norrland

jrf:s nya policy mot utfodring är generell och gäller inte bara älgar. Jag borde klippt citatet innan älgen nämndes för att det inte orsaka några missförstånd. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trodde rådjuren försvunnit helt. De 3 som gått på åkern har jag inte sett på hela vintern.. Men häromdagen såg jag 7 på en åker 500-800 bort och 5 på en annan åker tvärs över vägen.. sen 2 på nästa plätt och 2 till en bit längre bort.. 

Så min slutsats är att rådjuren hållt sig nära bebyggelsen för att äta vid fågelborden och slippa jakthundar och lo.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-04-09 at 10:04 Älgflugornas Herre sa:

Precis så som Jägarnas Riksförbund tycker att viltstammarna skall regleras.... 

http://www.jaktjournalen.se/riksjagarna-antar-strikt-utfodringspolicy/

Såhär säger ordföranden angående deras nya utfodringspolicy:

 

Djuren mår nog kanon i psyket när de sakta men säkert svälter i hjäl...

I f-n ser de mer stressade ut när de står och mumsar foder.

Balkongbiologidéer...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tog "the scenic route" på väg hem från jobbet igår och räknade in 15 rådjur på fälten på grevens mark och två på vår.
Trots en tuff vinter verkar det finnas en hel del djur i markerna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spanade in 33 rå ute på fälten på en radie på kanske 500 meter, varav drygt 20 var på mina marker.. Vi har inte haft nått snödjup att tala om, så jag tror de klarat sig bra.

Sen fick jag rapporter om 4 bockar på samma fält, på en ojagad mark där jag har ett stående kontrakt att skjuta nån bock/rå varje år åt markägarna.. Ser lovande ut inför 1:a maj...B)

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...