Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Att sitta på älgpass är inte jakt

Featured Replies

Publicerat

Undrar vad som EGENTLIGEN ligger bakom den där artikeln??

I vårt jaktlag skjuter passkyttarna nästan alla älgar å så ha de varit många år nu. Älgarna springer som galningar så fort nån hunn kommer i närheten. I oktober kan de lugna ner lite men det är svårt för hundarna att få dom att stå...

Publicerat

Mycket märklig inställning tycker jag. Det osar bitterhet lång väg.

Hade varit intressant att se reaktionerna om man hade kunnat kommentera debattartiklar på svenskjakt.

Publicerat

Hehe... Servern hade brunnit upp vid det här laget....? 

Ja de stinker verkligen bitterhet av artikeln. Skulle inte förvåna mig om någon lackat ur på gubben å sagt ifrån rejält i nån fråga som rör de så känsliga hundämnet. Han ha säkert fått styrt ställt å domderat i 50år å blev stött!

Publicerat
  • Författare
1 hour ago redtop sa:

Mycket märklig inställning tycker jag. Det osar bitterhet lång väg.

Hade varit intressant att se reaktionerna om man hade kunnat kommentera debattartiklar på svenskjakt.

Du får väl be S J skapa ett kommentatorsfält efter varje artikel som dom publicerar.:thumbsup:

Publicerat
3 hours ago lsjonsson sa:

Alla kan ju inte gå med hund.

Reagerade också på det. Jag (som bor själv, och dessutom i en storstad) skall alltså förnekas möjligheten att jaga älg, bara för att jag jag inte har en hund (eller inte bor mitt i skogen) ? 

Mitt problem (i det här sammanhanget) är att jag inte har möjlighet att ha hund under rådande omständigheter, och framförallt inte en jakthund, som kräver en helt annan form av tillsyn, än en vanlig sällskapshund.

Däremot kan jag hålla med i detta resonemanget; "betraktar älgjakt som sport är rena vansinnet". 

Fast jag vill inte begränsa mig till älgjakten här, utan jakt som betraktas som sport på allt vilt, är rent vansinne ! T ex vänder jag mig mot termen "sportfiske" eller "sportfiskare" (trots att jag själv fritidsfiskat sedan tidiga barnaår). Jag ser inte att det är någon "sport" i att fiska öht, och jag vänder mig faktiskt emot att det anordnas tävlingar i fiske, som vallgravsmetet i Blöteborg  eller pimpelfiske, där det uttalade målet är att hiva upp så mycket fisk det bara går, inom bestämda klockslag.

Men det är ju jag det...

Publicerat

Vi snackar ju inte direkt grytjakt med spade, eller GRAVT HEMFRIDSBROTT som jag väljer att kalla det :ph34r:

Publicerat
51 minutes ago MrT. sa:

Jag ser inte att det är någon "sport" i att fiska öht, och jag vänder mig faktiskt emot att det anordnas tävlingar i fiske, som vallgravsmetet i Blöteborg  eller pimpelfiske, där det uttalade målet är att hiva upp så mycket fisk det bara går, inom bestämda klockslag.

Jag håller inte med. Det finns miljarders miljarder småfiskar i sjöar och de lilla en tävling eller två tar är helt obetydande. I mindre sjöar kan det gynna de stora fiskarna då konkurrensen om födan blir mindre och fiskarna får växa sig stora.

De som sportfiskar gädda tex är enormt noga med att drilla den snabbt för att inte ge den mjölksyror, inte ta i den i onödan, har den uppe jätte kort stund för en snabb vägning och mätning + ett ev kort, sen återinsätter de fisken. 

Jämför det med bockjakt tex. som är en troféjakt där bocken dör. Deras trofé överlever och får reproducera, istället för horn har de kort eller film på trofén.

Forskning har visat att fiskar inte upplever smärta som däggdjur då de saknar den delen i hjärnan.

Publicerat
23 hours ago Flintbüchse sa:

Forskning har visat att fiskar inte upplever smärta som däggdjur då de saknar den delen i hjärnan.

Och det finns forskning på att fiskar upplever stress (om inte smärta (kanske ?)) Dessutom, om fiskar kunde skrika, hade vi agerat annorlunda då ?

De som sportfiskar gädda tex är enormt noga med att drilla den snabbt för att inte ge den mjölksyror, inte ta i den i onödan, har den uppe jätte kort stund för en snabb vägning och mätning + ett ev kort, sen återinsätter de fisken.

Är väl medveten om det, då jag själv ( i viss mån) idkar C&R, och precis som allt annat, finns det olika uppfattningar om den typen av företeelse (eller hur, Dansken) :ph34r:.

Jag håller inte med. Det finns miljarders miljarder småfiskar i sjöar och de lilla en tävling eller två tar är helt obetydande. I mindre sjöar kan det gynna de stora fiskarna då konkurrensen om födan blir mindre och fiskarna får växa sig stora.

Det är inte det jag vänder mig emot, men att hiva upp så många fiskar som möjligt, att  hålla dom i sump, för att  sedan väga dom och ev. återbörda dom i sitt rätta element efteråt, är (i mitt tycke) allt annat än etiskt. Om man överförde det till jakten (vilket kanske är svårt att dra en direkt jämförelse med), hur tror du då att jägarkåren hade reagerat ?

Avslutningsvis; 

Troféjakt begriper jag mig inte på öht, men det är jag !

Publicerat

Tja, Bo måste väl få tycka vad han vill. 

Jag tycker också att det är roligare att gå med hund än att sitta på pass. Om jag hade råd skulle jag kunna tänka mig att skaffa gigantiska marker där bara jag och min hund jagade. Skulle nog skaffa betydligt mer än en hund då.

Så inte bara kan Bo tycka vad han vill -- och kan genomföra det också.

Nu verkar det som om Bo tycker att resterande medlemmar i hans jaktlag ska hålla sig från skogen så att han får jaga som han vill. Jag har betydligt svårare för det. Jakträtten tillhör markägaren, och hen gör vad hen vill med den. Vill hen ha hundjakt blir det hundjakt, vill hen arrendera ut till ett jaktlag med passkyttar så blir det så. 

Publicerat
  • Författare
3 hours ago MrT. sa:

Reagerade också på det. Jag (som bor själv, och dessutom i en storstad) skall alltså förnekas möjligheten att jaga älg, bara för att jag jag inte har en hund (eller inte bor mitt i skogen) ? 

Mitt problem (i det här sammanhanget) är att jag inte har möjlighet att ha hund under rådande omständigheter, och framförallt inte en jakthund, som kräver en helt annan form av tillsyn, än en vanlig sällskapshund.

Däremot kan jag hålla med i detta resonemanget; "betraktar älgjakt som sport är rena vansinnet". 

Fast jag vill inte begränsa mig till älgjakten här, utan jakt som betraktas som sport på allt vilt, är rent vansinne ! T ex vänder jag mig mot termen "sportfiske" eller "sportfiskare" (trots att jag själv fritidsfiskat sedan tidiga barnaår). Jag ser inte att det är någon "sport" i att fiska öht, och jag vänder mig faktiskt emot att det anordnas tävlingar i fiske, som vallgravsmetet i Blöteborg  eller pimpelfiske, där det uttalade målet är att hiva upp så mycket fisk det bara går, inom bestämda klockslag.

Men det är ju jag det...

Nej, det är verkligen inte lätt att ha jakthund inne i Gbg o kunna motionera den ordentligt, m. m. 17 vet hur Bo har tänkt till när han skrev artikeln.

Publicerat
3 hours ago lsjonsson sa:

17 vet hur Bo har tänkt till när han skrev artikeln.

Man är sig själv närmast :ph34r:?

Publicerat

nonsens! att sitta på pass och inte röra en fena i kyla är krävande tycker jag i alla fall. Visst finns det jägare som bara sitter och lyssnar på radio eller leker med mobilen och inte bryr sig om han/hon får älg på pass men långt ifrån alla. Och så tycker jag att gemenskapsjakterna är väldigt viktigt för den sociala biten också, man träffar folk från rikets alla hörn och lyssna på sköna skrönor folk drar vid lunchbrasan.

Publicerat

Nu har jag (uppenbarligen ?) ingen egen erfarenhet av jakt i skarpt (!) läge, men jag inbillar mig att om man sitter (tyst) på pass, då händer det nog en hel del runtikring, om man är observant. Men som sagt, det är på ett rent teoretiskt plan och ingenting jag vet, (av erfarenhet).

Publicerat
  • Författare
7 hours ago MrT. sa:

Man är sig själv närmast :ph34r:?

Jepp!

Publicerat
7 hours ago Ompi sa:

leker med mobilen

Släpp luren Jonsson:D.

Jag undrar hur många älghundförare som skulle vilja byta med passkyttar och sitta på pass en hel höst/vinter? Det vart nog inte mycket älgjakt för dem då. Nä, älgjakt norröver håller jag mig ifrån:yes:

Livet.jpg.aeab39188242b3670ab84bfc8437ed7a.jpg

Publicerat

Det finns väl troll lite här och var... inlägget verkar ju faktiskt vara lite genomtänkt för det skapar ju samtalsämne lite här och var.

Jag är ju absolut inte den som ska klaga över andras "konstiga" åsikter... hos många anses nog jag ligga bland topp tio att reta sig på för mina "konstiga" åsikter om ALLT ^_^

Argumenten man har när man talar eller skriver känns nog oftast rätt i tanken för dom flesta... ibland talar eller skriver man innan man har tänkt färdigt och då blir det inte så bra alla gånger. Dom flesta tokiga idéer och tankar får vi nog aldrig höra eller läsa om här i landet lagom där man helst bara ska tycka som alla andra och bara hålla tyst om man inte följer med strömmen. 

Publicerat
21 hours ago Flintbüchse sa:

Nja. Forskning på senare år har tvärtom visat att fiskar upplever smärta, uppvisar smärtstress, och har smärtminne. Mvh / Matti (som jobbar en del med odlad fisk - fiskhälsoveterinär)

Publicerat

Tycker han i grunden har rätt....Det är ju faktiskt då att det står alla fritt att skaffa hund eller ej.... Att man valt att bosätta sig i en stad är ett aktivt val..!

Som tur är kommer förslaget att stanna vid en diskussion, tänk om alla skulle få för sig att skaffa hund.....! Så många kassa hundar som bara tar plats redan nu!;)

Publicerat
23 minutes ago Urban sa:

Att man valt att bosätta sig i en stad är ett aktivt val..!

Intressant att du säger det. Själv är jag född i Blöteborg.