Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Byta ut 303:an till vad?

Featured Replies

Publicerat

Eftersom jag inte har lust att ha 2 bössor med mig å lämna en i bilen så ska nästkommande bössa vara lämplig både att gå som hunnförare å sitta på pass med vid främst älg å ev grisjakt... Till björnjakt å till de dagar jag bara går med hunn kommer jag fortsätta köra min Hva 146 ?

Alternativ 1. En s/s dubbelstudsare i 8x57jrs. Ha provskjutit en Merkel i 9,3x74R som va fantastiskt trevlig å snällskjuten så jag inbillar mig att 8x57jrs bör va än snällare å kompletterar min 9,3x57 å 6,5x55 perfekt. Sen retar det säkert nån lite extra bland dom som inte förstår att man kan ha vapen som hobby.?? Att jag dessutom tycker det är vackra å smidiga vapen är bara bonus.

Alternativ 2 Är nån vanlig lättrepeterad studsare i 8x57js som hamnar runt 4kg med dämpare å drevsikte... 

Vilken av dessa tycker ni jag ska ta å varför? Vill såklart gärna ha tips på vapen också.  

Publicerat

Merkel 961 är mitt förslag. :) 

Publicerat

Tikka t3x i 8x57 med leupold vx-6  1-6 och triton 42 dämpare.

Vill du va rolig så en dsd eller ds

Publicerat

Slå till på en Baikal MP221 i kaliber .45-70

Nu undrar en och annan om jag är seriös... det kan man ju undra.

Publicerat
  • Författare
38 minutes ago Dahla sa:

Slå till på en Baikal MP221 i kaliber .45-70

Nu undrar en och annan om jag är seriös... det kan man ju undra.

Äru de då??

Dom ha ju fått dåligt omdöme i tester dom där spetten...?

Publicerat
3 hours ago HuggyBear sa:

Äru de då??

Dom ha ju fått dåligt omdöme i tester dom där spetten...?

Därutöver trycktestas de bara för lägsta laddklassen för 45-70 dvs samma som springfield trap door dvs klass 2.

Publicerat
1 hour ago sidelock sa:

Därutöver trycktestas de bara för lägsta laddklassen för 45-70 dvs samma som springfield trap door dvs klass 2.

Jag tyckte att det var ett strålande alternativ ändå tills du skrev det där...

Dom klarar ju 30-06 så nog borde dom gå att ladda till klass 1.

Men nä, på älgpass finns det nog klart bättre alternativ då. 

Publicerat

Sauer 101, Kände på en sån och den var inte dum. Fin slutstycksgång, säkringen spärrar slagstiftet, Och spärr på magasinet.

S

Publicerat

En FN B25 dubbelstudsare i 8x57irs är en väldigt trevlig bössa. Min sköt mycket bra och hade inga problem med samskjutning etc. Möjligtvis en mannicher schönnauer 1950 eller liknande hade varit ett trevligt repeteralternativ.

• 8 months later...
Publicerat
  • Författare
På 2018-04-06 at 14:49 sidelock sa:

Merkel 961 är mitt förslag.  

Mmm... Å nu du sidolåset... Äre nära... Jag har väl på nå vis bestämt mig för en men ha samtidigt en sorts ?????? känsla i kroppen... 

YOLO! ?

Publicerat

Det tråkiga men korrekta svaret är Blaser R8 om du är normalvuxen, tillhör du lättviktarna är det en Blaser R93.?

Sen är det bara att ta en lämplig kaliber. Kommer att uppfylla dina tekniska krav men med plastkolv för vikten så är den inte speciellt upphetsande utsendemässigt

Publicerat

Dubbelbössa hade ju varit najs! Det är nog lite av en dröm för många.?

Men jag hade nog valt 9,3x74 eller 375 Flanged.

Publicerat

Kolv/vapnet gör mkt för rekylen. Sidelocks 9,3x74 ds sparkade mindre än den ds i 8x57 jag provsköt för att ev köpa.

8:an hade 55cm pipor samt en vikt på 2,9kg. Sidelocks ds har väl 65cm pipor och vikt på 3,2-3,3kg och bättre utförande på kolven.

Publicerat
14 minutes ago marcus.söderlund sa:

Kolv/vapnet gör mkt för rekylen. 

Årets understatement... ? 

Publicerat
På 2018-04-06 at 11:52 HuggyBear sa:

Eftersom jag inte har lust att ha 2 bössor med mig å lämna en i bilen så ska nästkommande bössa vara lämplig både att gå som hunnförare å sitta på pass med vid främst älg å ev grisjakt... Till björnjakt å till de dagar jag bara går med hunn kommer jag fortsätta köra min Hva 146 ?

Alternativ 1. En s/s dubbelstudsare i 8x57jrs. Ha provskjutit en Merkel i 9,3x74R som va fantastiskt trevlig å snällskjuten så jag inbillar mig att 8x57jrs bör va än snällare å kompletterar min 9,3x57 å 6,5x55 perfekt. Sen retar det säkert nån lite extra bland dom som inte förstår att man kan ha vapen som hobby.?? Att jag dessutom tycker det är vackra å smidiga vapen är bara bonus.

Alternativ 2 Är nån vanlig lättrepeterad studsare i 8x57js som hamnar runt 4kg med dämpare å drevsikte... 

Vilken av dessa tycker ni jag ska ta å varför? Vill såklart gärna ha tips på vapen också.  

Hur långt är ett snöre?

Vad för sorts vapen har du i 303?

Tänker du sälja /byta den, vilken budget har du?

Tänker mig att du har fin engelsk bössa med den kalibern.

Utan att veta är det svårt att lägga in förslag.

Men finns en dubbelstudsardrilling inom budgetramen, så kan du både skjuta kråka, räv samt vildsvin med samma vapen!

Publicerat
14 minutes ago Finn Inge Vidare sa:

Tror nog i sanningens namn att det finns långt fler Sauer 303 i bland svenska jägare än  du hittar svenska jägare som jagar med .303........

Annars är tanken god.

/T

Publicerat
  • Författare
21 minutes ago Finn Inge Vidare sa:

Hur långt är ett snöre?

Tänker du sälja /byta den, vilken budget har du?

Tänker mig att du har fin engelsk bössa med den kalibern.

Utan att veta är det svårt att lägga in förslag.

Men finns en dubbelstudsardrilling inom budgetramen, så kan du både skjuta kråka, räv samt vildsvin med samma vapen!

Oj... Jag va visst otydlig i rubriken å tog förgivet att alla hajja. Ber om ursäkt för det... Det är alltså en SAUER 303 halvautomat som nu fått respass till en jaktkamrat. Som jag skrev i förmiddags äre inte spikat men det är riktigt nära att jag köper en dsd Merkel 961 8x57jrs/20. 

Publicerat

En riktig 303 är en SMLE

Publicerat
13 hours ago Dansken sa:

En riktig 303 är en SMLE

Nope! Det är en H&H eller en MartiniHenry..... Eller en Lee Speedloader. 

/T

Publicerat
  • Författare

Både @Dansken å @pmt har i princip rätt men en riktig 303:a ÄR en Sauer! ;)

Publicerat
5 minutes ago HuggyBear sa:

Både @Dansken å @pmt har i princip rätt men en riktig 303:a ÄR en Sauer! ;)

Nä, Sauer är bara historielösa..... 303 och 404 är kalibrar. 

T