Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Renodlad klass två?

Featured Replies

Publicerat

Funderar på att byta ut 6,5x55an mot en renodlad klass två.

300Wm, 9,3x62 och 9,3x74R finns redan i skåpet så grovt finns redan.

En tanke har börjat gnaga lite på en mindre kaliber för räv, rådjur, bäver.

Relativt liten rekyl, upp till 6,5x55 storlek men ändå flackskjutande. Men pipan ska helst överleva mer än 500 skott.

Sneglat runt lite i trådarna och insett att ett rent varmintspett är mindre intressant ( därför lämnar 6,5x55an skåpet) då det blir mer rörlig jakt men med möjlighet att sträcka ut hållen upp mot 200m.

Handladdning är inget problem, men ska helst inte vara någon extremfågel som man är tvungen att modifiera hylsor till, utan att det ska vara relativt rimligt att få tag i köpammo mest för att det ska vara roligt att öva med.

Kalibrar som jag klurar mot, 223Rem, 6mm remington, 243win, 6mm XC, 25-06.

223Rem verkar vara en vettig kaliber. Men är den elak mot piporna? Lätt att få till att skjuta tätt?

243win, verkar vara en prestandamässigt bra kaliber men verkar vara ökänd för att vara svår att skjuta tätt.

6mm rem, som 243 fast lättare att skjuta bra. Nackdel betydligt mindre vanlig.

6mm Xc verkar vara en kaliber som alla lovordar till att skjuta extrembra, prestanda mot 243an då?

25-06 tog jag med mest för skoj skull. Verkar ge riktig prestand men rekylen börjar bli i den övre gränsen.

 

Fler förslag?

Gärna förslag på vettiga mindre gevär.

Sako vixen?

  • Svar 67
  • Visningar 10,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

  • .223 är ett missfoster man gjorde utav .222 genom att flytta hylsbröstet fram och göra halsen lite kortare för att lite större volym och få i en uns mera krut med anledning av att man hade problem med

  • Christian N
    Christian N

    Jag tror dig på så vis att jag tror att du är säker på att det är ett korrekt uttalande, mina erfarenheter av dessa pangar är något annat och jag kan helt ärligt säga att inga varken nya, moderna elle

  • Christian N
    Christian N

    Kan du göra så där 5 x 5 skott så är du svensk mästare, med ett rekord i näven.  Till saken hör att vi alla skjuter, som skjuter en del en del träffbilder som bara är helt vansinniga, men de är i

Posted Images

Publicerat
8 minutes ago robban.jagaren sa:

223Rem verkar vara en vettig kaliber. Men är den elak mot piporna? Lätt att få till att skjuta tätt?

Nej den är snäll mot piporna, tillsammans med 6xc, den snällaste mot piporna av de du radar upp. 

Ja den begränsade erfarenhet jag har av kalibern så är "egenprecisionen" god. 

Inga problem ut till 200m - men över det på rå skulle jag själv ställa mig liiite tveksam. 

8 minutes ago robban.jagaren sa:

243win, verkar vara en prestandamässigt bra kaliber men verkar vara ökänd för att vara svår att skjuta tätt.

Har jag haft ett antal. Att de skulle vara svåra att få att skjuta är en skröna enligt mig - de har inte skjutit sämre än någonting annat - med ett undantag, en Tikka T3 som sköt fördjävlar illa tills jag fick reda på vad som krånglade. Pipan var för satans skitig, efter grundlig rengöring sköt den så bra som kan önskas.

8 minutes ago robban.jagaren sa:

6mm rem, som 243 fast lättare att skjuta bra. Nackdel betydligt mindre vanlig.

Ingen erfarenhet, men har haft ett litet sug att prova en någongång.

8 minutes ago robban.jagaren sa:

6mm Xc verkar vara en kaliber som alla lovordar till att skjuta extrembra, prestanda mot 243an då?

Instämmer, får ofta bra vitsord och verkar vara lätt att få till att skjuta samt att den matar bra ur magasin, något som lillebror 6BR ofta går bet på.

8 minutes ago robban.jagaren sa:

25-06 tog jag med mest för skoj skull. Verkar ge riktig prestand men rekylen börjar bli i den övre gränsen.

För lite skillnad till 6.5:an så då hade jag hellre behållt den. 25-06 har egentligen inget "existensberättigande" här i landet brunsås om man kollar på klassindelningen.

8 minutes ago robban.jagaren sa:

Fler förslag?

22-250? Kanske lite väl vass, men mer flackskjutande är svårt att hitta ;)

 

Publicerat

Det finns ju en 6mm ppc till salu här. 

Publicerat
11 minutes ago Dahla sa:

Det finns ju en 6mm ppc till salu här. 

Spricker inte den en aning på "ingen "varmint""? Den har ju lite tjockispipa ^_^

Publicerat

Vad kostar det att få den pipan svarvad till en slankare profil då?

Publicerat
31 minutes ago Dahla sa:

Vad kostar det att få den pipan svarvad till en slankare profil då?

Mer än vad som är försvarbart om man ger 8000kr för bössan. 

Har själv varit inne på att få pappa att göra den operationen en gång med en tjockpipig 6br jag hade men det är tidsödande och ska någon yrkeskunnig göra det är det således kostsamt.

Mvh Joacim 

Publicerat

Varför inte en helt vanlig lite smidig Vixen eller Hunter i 222?

har själv på G en sådan in i skåpet

Publicerat
2 minutes ago dptrapper sa:

Varför inte en helt vanlig lite smidig Vixen eller Hunter i 222?

har själv på G en sådan in i skåpet

Ja varför krångla till det ?

Jag har en kamrat som har en Tikka .222 i nära på nyskick som du säkert kan förhandla dig fram till något bra pris på om du vill köpa den... han använder den inte....

Publicerat
  • Författare
2 hours ago Dansken sa:

Ja varför krångla till det ?

Jag har en kamrat som har en Tikka .222 i nära på nyskick som du säkert kan förhandla dig fram till något bra pris på om du vill köpa den... han använder den inte....

Model på tikkan?

Publicerat

6ppcn som ligger under säljes.

Publicerat
  • Författare
23 minutes ago Dansken sa:

LSA55

Ok, har eventuellt en BSA 222R som är nära nog nyskick i närområdet också. Får klura något varv till. Av 222 och 223 är den senare mer intressant.

Publicerat
15 hours ago robban.jagaren sa:

Funderar på att byta ut 6,5x55an mot en renodlad klass två.

300Wm, 9,3x62 och 9,3x74R finns redan i skåpet så grovt finns redan.

En tanke har börjat gnaga lite på en mindre kaliber för räv, rådjur, bäver.

Relativt liten rekyl, upp till 6,5x55 storlek men ändå flackskjutande. Men pipan ska helst överleva mer än 500 skott.

Sneglat runt lite i trådarna och insett att ett rent varmintspett är mindre intressant ( därför lämnar 6,5x55an skåpet) då det blir mer rörlig jakt men med möjlighet att sträcka ut hållen upp mot 200m.

Handladdning är inget problem, men ska helst inte vara någon extremfågel som man är tvungen att modifiera hylsor till, utan att det ska vara relativt rimligt att få tag i köpammo mest för att det ska vara roligt att öva med.

Kalibrar som jag klurar mot, 223Rem, 6mm remington, 243win, 6mm XC, 25-06.

223Rem verkar vara en vettig kaliber. Men är den elak mot piporna? Lätt att få till att skjuta tätt?

243win, verkar vara en prestandamässigt bra kaliber men verkar vara ökänd för att vara svår att skjuta tätt.

6mm rem, som 243 fast lättare att skjuta bra. Nackdel betydligt mindre vanlig.

6mm Xc verkar vara en kaliber som alla lovordar till att skjuta extrembra, prestanda mot 243an då?

25-06 tog jag med mest för skoj skull. Verkar ge riktig prestand men rekylen börjar bli i den övre gränsen.

 

Fler förslag?

Gärna förslag på vettiga mindre gevär.

Sako vixen?

Gör som jag köp 100grs kulor billiga o en bruk URP B)

Vad kan bli fel? Låg rekyl utan dämpare =behövs ej 

Billigt

Publicerat
  • Författare
19 minutes ago andershermansson7 sa:

Gör som jag köp 100grs kulor billiga o en bruk URP B)

Vad kan bli fel? Låg rekyl utan dämpare =behövs ej 

Billigt

Jo helt klart. Men då jag var en 300 WM om jag behöver mer umpf så tänkte neråt i kaliberväg. Sen kan man tycka att 6,5x55 är inte helt optimalt för ett 57-58cm rör. Den designades för betydligt längre pipor än vad dagens standard är.

Men helt klart ett bra råd. Haft de tankarna också.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Dansken sa:

.223 är ett missfoster man gjorde utav .222 genom att flytta hylsbröstet fram och göra halsen lite kortare för att lite större volym och få i en uns mera krut med anledning av att man hade problem med att penetrera en hjälm på ett givet avstånd som var ett krav för att Amerikanska arme'n skulle anta dom efter 7,62Nato.
.222 är mycket snyggare och trevligare- och då rävarna inte har stålhjälm på så..............

Panzer foxen är inte att leka med! ;)

Du har helt klart poäng där!

Publicerat
1 hour ago Dansken sa:

.223 är ett missfoster man gjorde utav .222 genom att flytta hylsbröstet fram och göra halsen lite kortare för att lite större volym och få i en uns mera krut med anledning av att man hade problem med att penetrera en hjälm på ett givet avstånd som var ett krav för att Amerikanska arme'n skulle anta dom efter 7,62Nato.
.222 är mycket snyggare och trevligare- och då rävarna inte har stålhjälm på så..............

 ❤️

Publicerat
11 hours ago Dahla sa:

Det finns ju en 6mm ppc till salu här. 

Den faller nog som redan nämnts på storleken. 4.3kg vägde den med stålfästen och äldre ståltubad zeiss    2.5-10x50 fick jag fram iaf :)

Publicerat

Min fru väger 60 kilo och hennes bössa väger totalt 9 kilo... är ni klena? :D

Publicerat
  • Författare
6 minutes ago Dahla sa:

Min fru väger 60 kilo och hennes bössa väger totalt 9 kilo... är ni klena? :D

Onej, min 6,5:a ligger nog runt 5,5kg.

Men är ute efter en lätt smidig bössa. Typ max 4kg med optik.

Publicerat

Finns inga tunga eller osmidiga bössor. Det beror på helt andra saker :lol:

20180410_180758.jpg

Publicerat
  • Författare
1 minute ago josc72 sa:

Finns inga tunga eller osmidiga bössor. Det beror på helt andra saker :lol:

20180410_180758.jpg

Tja det är ett alternativ. Men det var inte det tråden handlade om.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.