Publicerat April 10, 20188 yr Författare Mad mike, är det Sako vixen du tänker på? Sako 75 och 85 är jag inte direkt förtust i.
Publicerat April 10, 20188 yr Detta är en populär post. Riktigt gamla Sako vixen är inte jag förtjust i, nu är jag ingen Sakokännare men dom heter AI och är modellen innan Sako 75 kom. Riktigt små nätta välgjorda lådor! /Mike
Publicerat April 10, 20188 yr Enda felet med 222 är väl att alla fabrikspipor har en stigning som inte klarar tunga kulor?
Publicerat April 10, 20188 yr 5 minutes ago Fk Fjun sa: Enda felet med 222 är väl att alla fabrikspipor har en stigning som inte klarar tunga kulor? Så är det nog med de flesta 222, men en del moderna har anpassad stigning, å andra sidan så räcker 55 grain till det mesta viltet som är klass 2. /C
Publicerat April 10, 20188 yr Författare Anchutz har fina små studsare också, men de har svinrygg och är snuskigt dyra.
Publicerat April 10, 20188 yr Författare 1 hour ago Mad Mike sa: Riktigt gamla Sako vixen är inte jag förtjust i, nu är jag ingen Sakokännare men dom heter AI och är modellen innan Sako 75 kom. Riktigt små nätta välgjorda lådor! /Mike Ja det var den jag tänkte på när det gällde Sako. Den ser trevlig ut!
Publicerat April 10, 20188 yr 1 hour ago Mad Mike sa: Riktigt gamla Sako vixen är inte jag förtjust i, nu är jag ingen Sakokännare men dom heter AI och är modellen innan Sako 75 kom. Riktigt små nätta välgjorda lådor! /Mike Lådan är fin och jag gillar den nu. Den, en L579, är nu ombyggd och är en 6 xc. Det var en 243 win från början. Men lådan och trycket var jäkligt lynniga i trästocken. Drog man lådskruvarna minsta fel var man tvungen att trycka avtryckaren framåt för att kunna dra säkringen bakåt i säkrat läge. Det var aldrig något riktigt "klonk" i säkringen i säkrat läge och där satt den. Drog man för hårt satt avtryckaren bom fast. Vågade aldrig gå med laddad bössa. Den är grym nu!
Publicerat April 10, 20188 yr Författare 7 minutes ago josc72 sa: Lådan är fin och jag gillar den. Den, en L579, är nu ombyggd och är en 6 xc. Det var en 243 win från början. Men lådan och trycket var jäkligt lynniga i trästocken. Drog man lådskruvarna minsta fel var man tvungen att trycka avtryckaren framåt för att kunna dra säkringen bakåt i säkrat läge. Det var aldrig något riktigt "klonk" i säkrat läge och där aatt den. Drog man för hårt satt avtryckaren bom fast. Vågade aldrig gå med laddad bössa. Den är grym nu! Var det med orginalkolven? Lät ju lagom käckt. Var det trä som nöp i avtryckaren eller?
Publicerat April 10, 20188 yr Just now robban.jagaren sa: Var det med orginalkolven? Lät ju lagom käckt. Var det trä som nöp i avtryckaren eller? Ja, det var i orginalstocken. Tror den var mjuk. Efter en pelarbäddning den blev den bättre. Dock är säkringen ändå så där mjäkig fortfarande och jag litar inte på den. Skulle aldrig gå med bössan laddad och spänd i skogen.
Publicerat Maj 3, 20188 yr På 2018-04-10 at 14:14 Dansken sa: .223 är ett missfoster man gjorde utav .222 genom att flytta hylsbröstet fram och göra halsen lite kortare för att lite större volym och få i en uns mera krut med anledning av att man hade problem med att penetrera en hjälm på ett givet avstånd som var ett krav för att Amerikanska arme'n skulle anta dom efter 7,62Nato. .222 är mycket snyggare och trevligare- och då rävarna inte har stålhjälm på så.............. 223 har dock ett stort plus och det är ammopriset.
Publicerat Maj 3, 20188 yr På 2018-04-10 at 14:14 Dansken sa: .223 är ett missfoster man gjorde utav .222 genom att flytta hylsbröstet fram och göra halsen lite kortare för att lite större volym och få i en uns mera krut med anledning av att man hade problem med att penetrera en hjälm på ett givet avstånd som var ett krav för att Amerikanska arme'n skulle anta dom efter 7,62Nato. .222 är mycket snyggare och trevligare- och då rävarna inte har stålhjälm på så.............. 223 har dock ett stort plus och det är ammopriset.
Publicerat Maj 3, 20188 yr Hivar in en röst på 223 med.. skjutit en bättre drös vilt med 222 och visst funkar det men 223 är liiite rappare och vinglar man lite med avståndsbedömningen runt 200 så börjar det hända grejer. Känns då tryggare med 223..
Publicerat Maj 3, 20188 yr Detta är en populär post. Då 223 tack vare sin större hylsa med motsvarande större krutvolym ger den extra farten som behövs för att hantera tyngre kulor så kan man med rätt twist skjuta allt mellan 50 till 70 grain. Det gör kalibern lite mer mångsidig än 222 avseende avstånd och effekt. Bock i höstas med 69grain Tmk och bäver nr 5 denna våren med 53grain v-max. /Mike
Publicerat Maj 3, 20188 yr Detta är en populär post. På 2018-04-10 at 21:06 Mad Mike sa: Riktigt gamla Sako vixen är inte jag förtjust i, nu är jag ingen Sakokännare men dom heter AI och är modellen innan Sako 75 kom. Riktigt små nätta välgjorda lådor! /Mike Matchtrycke på den på bilden Påminner väldigt mycket om min tidigare Sako enkelskott i 22 PPC. En av bössorna jag aldrig skulle ha sålt
Publicerat Maj 3, 20188 yr Författare Fyndade en fin Heym i 6,5x55. Ansökan skickad nu. Ska se om jag hittar något recept för Barnes kulor i 100-120gr klassen.
Publicerat Maj 4, 20188 yr 6,5x55 är nog en av dom bästa kalibrarna för klass 2! Jag skjuter 95 grains v-max strax över 1000m/s. Rävarna får gärna bära hjälm... och rustning.
Publicerat Maj 4, 20188 yr 8 hours ago robban.jagaren sa: Fyndade en fin Heym i 6,5x55. Ansökan skickad nu. Ska se om jag hittar något recept för Barnes kulor i 100-120gr klassen. Grattis själv kört med 100grs hornady blyspets billiga och mkt dödliga .. norma URP till 950-970 m/s mjuk o fin laddning,
Publicerat Oktober 15, 20187 yr Författare Heymen vart en sorglig följetong, Licens vart inskickad. Fick licensen månadskiftet juni/juli 2018. Hämta Heymen och fick optiken monterad runt den 10e juli. Hemkommen så provsköts den med katastrofala resultat, gick en meter lågt samt spred värre än en gödselspridare. 5 träffar gick med nöd och näppe täcka med en pizzakartong. Samtal till butik, Heymen delades i två försändelser och returnerades. Bössan kom fram men inte slutstycket. Många samtal samt polisanmälan på speditören utan framgång. Bockjakten gled förbi utan att bössans slutstycke kom till sin rätta, efter nästan två månaders frånvaro dök det upp i Polen? Nåväl slutstycket skickades till butiken från polen. Ny kröning gjordes, klackarna fixades till höjdmässigt, samt allt gicks igenom, pipan kontrollerades och såg bra ut och provskjutning av bössan gjordes. Bössan spred ungefär som innan enligt vapensmeden. Nu seglade älgjakten upp och Heymen vart lågprio i verkstaden för alla nya bössor som skulle fixas till älgjakten. Nu misstänkte smeden att systemet låg i spänn i kolven varvid eventuellt en ny bäddning skulle göras. Smeden ska provskjuta den igen. Återkommer med resultat...... Men nu börjar jag fundera på att häva köpet då den har legat hos butiken sedan i slutet på juli utan någon större framgång.
Publicerat Oktober 17, 20187 yr Köp en anschütz luta dig tillbaka och andas ut när du skjuter kvarts moa på 100
Publicerat Oktober 17, 20187 yr Detta är en populär post. 35 minutes ago Bönpotatis sa: Köp en anschütz luta dig tillbaka och andas ut när du skjuter kvarts moa på 100 Jag tror dig på så vis att jag tror att du är säker på att det är ett korrekt uttalande, mina erfarenheter av dessa pangar är något annat och jag kan helt ärligt säga att inga varken nya, moderna eller äldre versioner i 222, klass 2 har utan vidare presterat så bra. Det går att få dem att skjuta, jag hade tom en model 54 i 22LR som sköt regelmässigt under 30 mm på 100 meter men det är inte något vanligt eller något automatiskt, tvärtom. Det är alltid kul med lite märkestrogenhet och andra åsikter som är lite lätt elitistiska, dels för att det finns utrymme att ifrågasätta dem men även för att de belyser olika personer sätt att närma sig en frågeställning. jag har ägt och äger ett gäng klass 2:or som skjuter och det är inte i något fall som så att det varit en fabrikspang som ur lådan har presterat. Slutligen, kvarts MOA, alltså 1/4 MOA på 100 meter är vad, 6-7 mm, det är få personer som skjuter så bra, det är ännu färre vapen som skjuter så bra, Det svenska rekordet på 5x5 dvs aggregatet @ 100 meter i sporterklass, den som är närmast en klass 2 pang, är som följer, Sporter 100m 5x5 7,20 mm Olle Stengård Fredriksberg 1996-05-11. Humorlös, nej då men vissa saker är inte roliga att driva med, eller om. /C
Publicerat Oktober 17, 20187 yr Jag är helt säker på att valfri Anschütz skjuter 1/4 MOA på hundra meter. Med två skott. Ibland. Allting beror på hur man mäter. Med korrekt mätning där slumpen inte får vara med och hjälpa till så är det få vapen som skjuter så bra som ägarna påstår. Jag är själv mer intresserad av de sämsta serierna, eftersom de definierar vilka skott jag kan ta på jakt. Att jag ibland lyckas få in fyra skott hål i hål på 100 meter är mindre intressant -- för jag vet att jag inte gör det kontinuerligt.
Publicerat Oktober 17, 20187 yr Ja för all del, de flesta klass 2:or skjuter ju kvarts MOA, det första hålet blir ju sällan större än 5-6 mm, tänkte inte på det. /C
Publicerat Oktober 17, 20187 yr Fabriksladdad 50gr vmax i en fabriksny bössa. Hade ingen måttstock så det blev lillfingernageln. Har skjutit bättre grupper än denna. Så med lite finlir å handladdning bör han ju inte ljuga? Eller ska både jag och Mr.Potato börja träna inför nästa os?
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.