Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Renodlad klass två?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Mad mike, är det Sako vixen du tänker på? Sako 75 och 85 är jag inte direkt förtust i.

  • Svar 67
  • Visningar 10,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

  • .223 är ett missfoster man gjorde utav .222 genom att flytta hylsbröstet fram och göra halsen lite kortare för att lite större volym och få i en uns mera krut med anledning av att man hade problem med

  • Christian N
    Christian N

    Jag tror dig på så vis att jag tror att du är säker på att det är ett korrekt uttalande, mina erfarenheter av dessa pangar är något annat och jag kan helt ärligt säga att inga varken nya, moderna elle

  • Christian N
    Christian N

    Kan du göra så där 5 x 5 skott så är du svensk mästare, med ett rekord i näven.  Till saken hör att vi alla skjuter, som skjuter en del en del träffbilder som bara är helt vansinniga, men de är i

Posted Images

Publicerat

Enda felet med 222 är väl att alla fabrikspipor har en stigning som inte klarar tunga kulor?

Publicerat

Weihrauch hw66 finns som 222rem i riktigt kort låda 

Publicerat
5 minutes ago Fk Fjun sa:

Enda felet med 222 är väl att alla fabrikspipor har en stigning som inte klarar tunga kulor?

Så är det nog med de flesta 222, men en del moderna har anpassad stigning, å andra sidan så räcker 55 grain till det mesta viltet som är klass 2. 

/C 

 

Publicerat
  • Författare

Anchutz har fina små studsare också, men de har svinrygg och är snuskigt dyra.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Mad Mike sa:

Riktigt gamla Sako vixen är inte jag förtjust i, nu är jag ingen Sakokännare men dom heter AI och är modellen innan Sako 75 kom.

Riktigt små nätta välgjorda lådor!

/Mike

4fa720310fc0f53ff78cac92237415e5.jpg

 

Ja det var den jag tänkte på när det gällde Sako. Den ser trevlig ut!

Publicerat
1 hour ago Mad Mike sa:

Riktigt gamla Sako vixen är inte jag förtjust i, nu är jag ingen Sakokännare men dom heter AI och är modellen innan Sako 75 kom.

Riktigt små nätta välgjorda lådor!

/Mike

4fa720310fc0f53ff78cac92237415e5.jpg

 

Lådan är fin och jag gillar den nu. Den, en L579, är nu ombyggd och är en 6 xc. Det var en 243 win från början. Men lådan och trycket var jäkligt lynniga i trästocken. Drog man lådskruvarna minsta fel var man tvungen att trycka avtryckaren framåt för att kunna dra säkringen bakåt i säkrat läge. Det var aldrig något riktigt "klonk" i säkringen i säkrat läge och där satt den. Drog man för hårt satt avtryckaren bom fast. Vågade aldrig gå med laddad bössa. Den är grym nu!

Publicerat
  • Författare
7 minutes ago josc72 sa:

Lådan är fin och jag gillar den. Den, en L579, är nu ombyggd och är en 6 xc. Det var en 243 win från början. Men lådan och trycket var jäkligt lynniga i trästocken. Drog man lådskruvarna minsta fel var man tvungen att trycka avtryckaren framåt för att kunna dra säkringen bakåt i säkrat läge. Det var aldrig något riktigt "klonk" i säkrat läge och där aatt den. Drog man för hårt satt avtryckaren bom fast. Vågade aldrig gå med laddad bössa. Den är grym nu!

Var det med orginalkolven?

Lät ju lagom käckt. Var det trä som nöp i avtryckaren eller?

Publicerat
Just now robban.jagaren sa:

Var det med orginalkolven?

Lät ju lagom käckt. Var det trä som nöp i avtryckaren eller?

Ja, det var i orginalstocken. Tror den var mjuk. Efter en pelarbäddning den blev den bättre. Dock är säkringen ändå så där mjäkig fortfarande och jag litar inte på den. Skulle aldrig gå med bössan laddad och spänd i skogen.

  • 4 weeks later...
Publicerat
På ‎2018‎-‎04‎-‎10 at 14:14 Dansken sa:

.223 är ett missfoster man gjorde utav .222 genom att flytta hylsbröstet fram och göra halsen lite kortare för att lite större volym och få i en uns mera krut med anledning av att man hade problem med att penetrera en hjälm på ett givet avstånd som var ett krav för att Amerikanska arme'n skulle anta dom efter 7,62Nato.
.222 är mycket snyggare och trevligare- och då rävarna inte har stålhjälm på så..............

223 har dock ett stort plus och det är ammopriset.

Publicerat
På ‎2018‎-‎04‎-‎10 at 14:14 Dansken sa:

.223 är ett missfoster man gjorde utav .222 genom att flytta hylsbröstet fram och göra halsen lite kortare för att lite större volym och få i en uns mera krut med anledning av att man hade problem med att penetrera en hjälm på ett givet avstånd som var ett krav för att Amerikanska arme'n skulle anta dom efter 7,62Nato.
.222 är mycket snyggare och trevligare- och då rävarna inte har stålhjälm på så..............

223 har dock ett stort plus och det är ammopriset.

Publicerat

Hivar in en röst på 223 med.. skjutit en bättre drös vilt med 222 och visst funkar det men 223 är liiite rappare och vinglar man lite med avståndsbedömningen runt 200 så börjar det hända grejer. Känns då tryggare med 223.. 

 

Publicerat
  • Författare

Fyndade en fin Heym i 6,5x55. Ansökan skickad nu.

Ska se om jag hittar något recept för Barnes kulor i 100-120gr klassen.

Publicerat

6,5x55 är nog en av dom bästa kalibrarna för klass 2! 

 

Jag skjuter 95 grains v-max strax över 1000m/s. Rävarna får gärna bära hjälm... och rustning.

Publicerat
8 hours ago robban.jagaren sa:

Fyndade en fin Heym i 6,5x55. Ansökan skickad nu.

Ska se om jag hittar något recept för Barnes kulor i 100-120gr klassen.

Grattis själv kört med 100grs hornady blyspets billiga och mkt dödliga .. norma URP till 950-970 m/s mjuk o fin laddning,

  • 5 months later...
Publicerat
  • Författare

Heymen vart en sorglig följetong, Licens vart inskickad. Fick licensen månadskiftet juni/juli 2018. Hämta Heymen och fick optiken monterad runt den 10e juli.

Hemkommen så provsköts den med katastrofala resultat, gick en meter lågt samt spred värre än en gödselspridare. 5 träffar gick med nöd och näppe täcka med en pizzakartong.

Samtal till butik, Heymen delades i två försändelser och returnerades. Bössan kom fram men inte slutstycket. Många samtal samt polisanmälan på speditören utan framgång.

Bockjakten gled förbi utan att bössans slutstycke kom till sin rätta, efter nästan två månaders frånvaro dök det upp i Polen?

Nåväl slutstycket skickades till butiken från polen. Ny kröning gjordes, klackarna fixades till höjdmässigt, samt allt gicks igenom, pipan kontrollerades och såg bra ut och provskjutning av bössan gjordes. Bössan spred ungefär som innan enligt vapensmeden.

Nu seglade älgjakten upp och Heymen vart lågprio i verkstaden för alla nya bössor som skulle fixas till älgjakten.

Nu misstänkte smeden att systemet låg i spänn i kolven varvid eventuellt en ny bäddning skulle göras. Smeden ska provskjuta den igen. Återkommer med resultat......

Men nu börjar jag fundera på att häva köpet då den har legat hos butiken sedan i slutet på juli utan någon större framgång.

Publicerat

.

Publicerat

Köp en anschütz luta dig tillbaka och andas ut när du skjuter kvarts moa på 100 ;)

Publicerat

Jag är helt säker på att valfri Anschütz skjuter 1/4 MOA på hundra meter.

Med två skott.

Ibland.

Allting beror på hur man mäter. Med korrekt mätning där slumpen inte får vara med och hjälpa till så är det få vapen som skjuter så bra som ägarna påstår.

Jag är själv mer intresserad av de sämsta serierna, eftersom de definierar vilka skott jag kan ta på jakt. Att jag ibland lyckas få in fyra skott hål i hål på 100 meter är mindre intressant -- för jag vet att jag inte gör det kontinuerligt. 

Publicerat

Ja för all del, de flesta klass 2:or skjuter ju kvarts MOA, det första hålet blir ju sällan större än 5-6 mm, tänkte inte på det. /C 

Publicerat

Fabriksladdad 50gr vmax i en fabriksny bössa. Hade ingen måttstock så det blev lillfingernageln. Har skjutit bättre grupper än denna. Så med lite finlir å handladdning bör han ju inte ljuga? Eller ska både jag och Mr.Potato börja träna inför nästa os?

DSC_0259.JPG

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.