Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

vandraren

Jägare sökes

Recommended Posts

vandraren

Tjena!

Tänker mig en tråd där man kan tipsa om jaktmarker eller plats i jaktlag som söker jägare, antingen som man vet för att man söker själv eller hört att nån söker, eller så länkar man sånt man stöter på på olika ställen.

Börjar med denna

https://m.blocket.se/orebro/Jakt_medlem_sokes_78762598.htm?ca=11&w=3

Kanske fler som vill fylla på?

p.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
strävhår
1 hour ago Dahla sa:

Om det går bra att flika in med lite andra tips som kan leda till jaktmarker här så skulle jag föreslå att man startar ett jaktlag med stadgar, medlemsavgift och hela baletten tillsammans med fler marklösa personer i närområdet.

Träffas ofta, gärna på en skjutbana. Skjut, grilla och ha kul tillsammans. Åkt till skjutbiografer tillsammans och träffa andra jägare. Åk på jaktstigar tillsammans och ha kul. Engagera er i en skjutbana och bli funktionärer.

Kalla jaktlaget något i stil med "bygdens viltvårdsgrupp" och åta er att sätta ut en norsk kråkfälla runt böndernas ladugårdar, hjälp folk som har grävlingar under altaner och uthus med fällor. Hjälp till att ta bort getingbillor där folk inte vill ha dom... oavsett vilket... skapa ett gott rykte så kommer erbjudanden att ramla in.

Och det blir enkelt och snabbt att kunna vara med på anbud, bra ide Dahla.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Flintbüchse

Med en bra hund får man många erbjudande att komma och jaga som gäst från lag som inte har nån.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dahla

Att ställa upp och bara gå i drevkedja kan också resultera i bra kontakter och vägar in i jaktlag.

Om jag ser djur i någon bondes havre eller annan gröda när jag åker bil brukar jag stanna, kliva ur och försöka mota bort djuren. Vid två tillfällen har jag blivit tackad för insatsen. Nu behöver inte jag mer mark men så enkla åtgärder betyder mycket för lantbrukare i många fall och kan leda till samtal kring jakt om man har lite tur.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
vandraren

Sen finns ju såklart hemsidorna

hittajakt.se

jaktförmedling.se

Tips på fler sidor? Skogsbolag?

p.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
vandraren
6 hours ago Dahla sa:

Om det går bra att flika in med lite andra tips som kan leda till jaktmarker.....

Självklart så kan alla tips som kan leda i rätt riktning för marklösa jägare platsa här! 

Generaltipset måste ju ändå vara: skaffa en riktigt bra tax!!!

Eller?

Nä, men situationen kan ju vara väldigt olika för marklösa jägare, så "mjuka" idéer för en del, konkreta annonser för andra! Och gärna återraportering från folk som lyckats här, eller gjort nån form av "resa" för att få den efterlängtade tillgången till jakt!

@Dahla klockrent tips med att ha ett "färdigt" jaktlag/koncept ifall tillfället dyker upp!

Sen är det ju så att detta med jaktmarker kan vara som andra karriärer: jobb, bostad osv! Kanske börja med en mark spm eg är för liten? Sköt den på bästa sätt, och ett tu tre så kommer nån granne och frågar om man vill arrendera dennes lilla mark och så växer det! Eller så uppmärxammas man av ett större jaktlag som är grannar, och frågan om man vill lägga ihop markerna kommer...? Finns mängder av scenarion, men vill visa på karriärstänket: börja med det lilla, så är man iaf igång!

p.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
strävhår

Sedan kan jag inte annat än undra när man i ett jaktlag på 10 man måste annonsera efter medlemmar, har inte 10 medlemmar kontakter och egen rekrytering än så!?

• Haha 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
hs_merkel
47 minutes ago strävhår sa:

Sedan kan jag inte annat än undra när man i ett jaktlag på 10 man måste annonsera efter medlemmar, har inte 10 medlemmar kontakter och egen rekrytering än så!?

Man kan vara med i fler lag. Är med i fyra själv

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
strävhår
2 hours ago hs_merkel sa:

Man kan vara med i fler lag. Är med i fyra själv

Hur menar du nu?

Ett lag en bit bort som gjorde bort sig sist de rekryterade genom annonsering, nu kommer de gå på svågerpolitik.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
andershermansson7
På 2018-04-12 at 13:14 strävhår sa:

Måste ju ta ut 10K per ny medlem för att alla andra i laget ska jaga GRATIS:excl:

Har blivit helt sjukt vad folk är villiga att betala för några små köttbitar

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
LGH
20 hours ago MJS sa:

http://www.djursholmsjakt.se/teampredator/start.html

Kam vara något för jägare Sthlm/Uppsala.

Kan verka lite otydligt och oorganiserat men det ger jakt på predatorer året om och nya kontakter kommer garanterat knytas.

Rekommenderas ej. 

• Thanks 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
nuke

10000 kr per år är nog mer normalpris än ocker för en jaktlagsandel.  Finns inte många större marker med bra vilttillgång inom rimlig bilväg från någon av våra större tätorter som inte kostar 150 kr/hk. 1000 hk => 150000 kr => 10000 för 15 medlemmar.

För att laget ska jaga (nästan) gratis i exemplet ovan saknar räkneexemplet en 0:a.

/Markus

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
vandraren

Så är det. Betalar 9.500 för möjligheten att jaga på ca 1600 ha.

p.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
redtop

Intressen kostar. Jag gillar att åka skidor. Brukar åka en vecka till Alperna varje år.
Det går garanterat inte på mindre än 10 000kr.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.