Publicerat Maj 8, 20197 yr Detta är en populär post. Det blev en liten åkermarodör igår kväll. Kom ut 3 suggor på långt håll där en hade 5 kultingar. syndes tydligt vilken sugga dom följde då dom gick lite olika vägar. Tänkte ta en av dom andra suggorna men när dom kom lite närmare (250 - 300 m) så hade båda dessa varsitt gäng med smågrisar, totalt 8-10 st svårt att se på det hållet. Dom kom ytterligare lite närmare men sen började dom böka. Hållet var bra drygt men jag har skaplig koll på kulbanan och inskjuten mitt i på 130 m så jag tänkte att jag ser hur det känns och började sikta, kändes bra men lite knepigt att hålla straxt över det man skall träffa. Övervägde om jag skulle ta ett skrämskott eller försöka på en av dom stora kultingarna. Då flocken stod sprid och det inte var någon vind som störde tog jag skottet, var ganska gott att höra träffen och se grisen gå i backen direkt. Lite mörkare, mer vind eller sämre möjligheter till stöd (Satt i ett torn med bra stöd för båda armarna) så hade det blivit ett skrämskott. Och om dom inte gått så hårt åt denna nysådda åker så skulle jag nog ha nöjt mig med ett skrämskott men här känndes det viktigt att statuera ett exempel för suggorna. Kan säga att i dessa lägen är det bra att ha Wehunt så man får hjälp med avståndsbedömningen.
Publicerat Juni 9, 20196 yr Detta är en populär post. Satte mig på åteln igår kväll.. Under natten dök det upp ett gäng på 10-15 grisar.. En stor sugga och massa små.. Jag siktade in mig på en halvstor gris för det syntes inga spenar på den..Skottet gick och alla sprang.. även grisen jag sköt. Kompisen kom bort och vi letade med pannlampor i den täta skogen..Inte en droppe blod nånstans.. Märkligt då skottet kändes bra och hållet var bara 8-10m.. Vi inväntade ljuset och gick dit med min jack russell terrier... Jag visade henne skottplatsen och hon blev ivrig.. vi gick iväg längs skogsstigen.. uppåt berget.. men där vände hon och ville fortsätta längre.. 150m bort verkade hon vädra åt höger i buskaget.. Vi gick några steg tillbaka längs stigen och terriern propsade på att hon ville in i snåren.. Jag fick huka mig och krypa efter över pinnar och bråte.. Och såg man på! Där låg nöffe!! En gylta nånstans kring 50-70kg? Tungt var det.. Räven hade vart framme och gnagt på skinkan.. om det inte vart en artfrände eller korp?
Publicerat Augusti 31, 20196 yr Detta är en populär post. Satte mig på kompisens åtel igår kväll.. Först fick jag besök utav en liten älgtjur.. och i det sista ljuset fick jag syn på 2 kultingar under spridaren.. Jag hoppades på nåt större men efter en stund beslutade jag mig för att ta den större utav kultingarna.. Skottet tog bra och det gick rakt genom hjärtat.. en lång rand blod låg på skottplatsen och grisen låg 7 m bort.. Uppskattad vikt 20-25kg...
Publicerat Oktober 16, 20196 yr testade grispasset nu i afton och det gav resultat. 5st grisar dök upp på åteln och jag sköt en på ca 40kg..
Publicerat Oktober 16, 20196 yr 20 minutes ago vildmark sa: testade grispasset nu i afton och det gav resultat. 5st grisar dök upp på åteln och jag sköt en på ca 40kg.. Hos mig bojkottar de åteln, ser mer ut som någon odlar vete... Finns alldeles för mycket hasselnötter och bok-/ekollon i skogen..
Publicerat Oktober 17, 20196 yr Det finns gott om ek och hassel där jag jagar.. Kör med enbart majs och tjära på denna åteln och det går bra. Hällt ut glögg någon gång i början... Ett stort tätt skogsparti där jag glesat ut en liten smal skjutgata i bara så de är trygga där... Ingen jakt med hund på marken heller..
Publicerat Oktober 30, 20196 yr Norska har fällt ett vildsvin på +200 kg. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BRel20/anette-fallde-monstret--vagde-over-200-kilo Det är bara att lyfta på smäcken och gratulera henne och till ett jaktminne för livet!
Publicerat Oktober 30, 20196 yr 2 hours ago, lsjonsson said: Norska har fällt ett vildsvin på +200 kg. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BRel20/anette-fallde-monstret--vagde-over-200-kilo Det är bara att lyfta på smäcken och gratulera henne och till ett jaktminne för livet! Rejäl pjäs det där.
Publicerat Oktober 30, 20196 yr 2 hours ago tecno sa: Rejäl pjäs det där. Ja, den är stor, riktigt stor!
Publicerat Oktober 30, 20196 yr 1 hour ago LGH sa: Hoppas hon hade nära till vägen... ? ...eller att hon har någon bekant som har tillgång till 4-hjuling el. en traktor.
Publicerat Oktober 30, 20196 yr 5 hours ago, lsjonsson said: Norska har fällt ett vildsvin på +200 kg. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BRel20/anette-fallde-monstret--vagde-over-200-kilo Det är bara att lyfta på smäcken och gratulera henne och till ett jaktminne för livet! Äre inte hon som polar me Kristoffer Clausen å jagar allt mellan himmel å jord över hela världen?
Publicerat Oktober 30, 20196 yr 29 minutes ago HuggyBear sa: Äre inte hon som polar me Kristoffer Clausen å jagar allt mellan himmel å jord över hela världen? jajamen https://www.instagram.com/dahl.anette/
Publicerat Oktober 30, 20196 yr 1 hour ago lindgren sa: jajamen https://www.instagram.com/dahl.anette/ Se där ja!