Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hellre ensam en än okänd eftersöksskytt

Featured Replies

Publicerat

Håller med dej fullkomligt, tror han tog rådjuret där i skogen där han skällde.. Känner igen det där pisseriet, varit med om det tidigare, dessvärre så minns jag inte sammanhanget  :- Roligt dock, prylgalna HerrBerg har INTE GPS pejl på sin jycke  ;D ;D Men visst hade det varit spännade.. Tror du inte att du kunnat hitta platsen där han ståndade? Om han tagit rådjuret där så har du en hel del spår, ragg och annat som du med lite tur kunnat hitta.. 

Om inte annat så en wachtel eller något på sök i området så hade det nog löst sig..

Edit: Kom på en grej.. det är inte alltid superlätt att gå som skytt under eftersök! Minns ett eftersök med den drever du nämnde i någon av de tidigare erfarenheterna.. En älg var påskjuten och vi hade väl spårat en km eller något. Fick i ett kärr se "något" som jag bedömde som "möjlig" älg, gjorde anlägging för att hitta djuret i siktet men såg mest bara ris.. Givetvis så var det älgen men vad jag vill ha sagt är att det finns två vingelmöjlighter, dels, är det öht ett vilt jag ser? Känns inte försvarbart att skjuta mot allt som förefaller viltlikt under eftersök. Det har ju visat sig hur illa det kan gå då.. Inte heller såg jag på hunden vid det tillfälllet att vi var nära.

Vingel nr två.. Man vill för död och pina inte skamma ett friskt djur! Det är ju inget finlir direkt utan rövskott är helt acceptabla. Risken är att man stöter ett friskt djur och detta kan göra att man tvekar i det avgörande ögonblicket och när tvekan är bortjagad så är viltet borta även det..

Dock, utifrån vad du skrivit så drar jag slutsatsen att man borde skjutit..åtminstonde i det andra läget.

Även första läget, där skytten skjutit ett skott mot rådjuret, kan vara knepigt. Även där jag har jag ruskigt otrevliga erfarenheter.. Finns möjligheten att djuret är oskatt så drar man sig för att skjuta andra skottet. Hur många eftersök på rådjur har man inte gjort där skytten helt enkelt bommat första skottet och därefter satt ett klockrent rövskott med hagel på långt håll?

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Helt enig, det visade sig i Dannemora under den gångna älgjaktssäsongen att det är en jävligt dålig idé att skjuta mot saker under eftersök då man inte vet vad det är. Men i detta fall var det alltså ett rådjur som gick ur sårlega på 10 meters håll efter att Loke hade markerat det i två sekunder. Rådjuret sprang nedåt i nedförsbacke i öppen skogsterräng som övergick till vad som mer liknar glänta efter 80 meter. Jo, jag ÄR bitter... .

Publicerat

du får ta och få ihop ett team med dig hunden å en skytt som du får skicka på kurs,men väl bäst om man går eftersök som hundförare och en skytt eller?

Publicerat

Att vara medskytt är inte så lätt och man går bakom och har inte full pejl på vad som sker, hade ni varit samspelta så hade det säkert gått som du tänkt, jag brukar visa ett tecken för skytten så ska den fram och skjuta och då ska det smälla, det går jag igenom innan vi drar iväg.

Kommer ihåg en gång när jag kröp igenom ett slånbärssnår och där ligger rådjuret och glor 2m framför studsaren flög fram och skottet gick när jag hade ena handen i pistolgreppet, hade en blandis tik som på den tiden och hon var ung och oerfaren så jag skickade inte in henne, visste inte om hon skulle klara av att fälla ett rådjur.

Fin hund du har, när jag får tid och plats så blir det en bayrare.

Publicerat

Tror inte ni som jag att extra skytt som följer med snarare är i vägen eller rent av kan vara farlig rent säkerhetsmässigt.

Kommer ihåg en gång då jag skammat ett rådjur med kula en augustikväll,jag och en hundförare tog oss an spåret så fort det ljusnade nästa dag. Jag var beväpnad med hagelbössa,hundföraren var obeväpnad. Efter en tids spårning där jag förökte hålla mej i framkanten/sidan hela tiden blev det som det blev,jag hamnade bakom ekipaget.

Plötsligt kastar sej rådjuret upp endast nån meter framför hunden,varvid hundföraren hejdlöst kastar sej mot backen. Kan säja att jag inte sköt...Att avlossa skott över en annan människas huvud gör jag bara inte,skit blev det då rådjuret kutade iväg ett 50-100 tal meter för att sedan lägga sej igen. Nu ville hundföraren börja spåra igen,ja för nu var det bråttom ansåg denne,så blev det inte..jag gick ensam fram och sköt rådjuret.

Efteråt hade vi ett samtal med varann,där tydligen hundföraren gjort detta till mera regel än undantag att kasta sej på backen så att skytten bakom kan skjuta,tydligen var detta mycket vanligt i de eftersök denne person medverkat i. Kom nu ihåg att denna hund är en väl meriterad eftersökshund som jag lånade in just för detta,men personligen anser jag inte att just föraren var speciellt begåvad,kanske mycket duktig med sina hundar men rent av livsfarlig enligt mej.

Undrar bara hur vilka andra dessa skyttar varit som skjuter över folk och hund tänker..

Skulle jag vara ett eftersöksekipage med meriterade hundar som hyrs in,skulle jag aldrig tillåta någon extra skytt följa med,folk är ju galna ju,och kanske mest i stressade situationer

Kan tilläggas att jag även gick med bruten bössa i armvecket,dock med patroner i loppen

Publicerat

Till dom som undrar,så hade jag faktist en annan eftersökshund på plats redan samma natt,men den klarade inte jobbet :'(

Så det fick bli detta proffsekipage istället.....

Publicerat

Det är svårt med eftersök, helt klart. Hundföraren kan ju säga till skytten att det är ett djur i snåret framför och det smäller men ut trillar en svampplockare. Då är det inte kul att vara skytt skulle jag tro och att i rätten säga att det är hundförarens skuld håller inte. Om jag själv går som skytt så skjuter jag inte om jag inte är säker på vad det är MEN tvekar inte att skjuta genom kvistar o skit i vilken vinkel som helst.

Publicerat

Jag undrar varför inte Herr Berg skriver sina åsikter nu i denna tråd,då jag har framställt en situation.

Herr Berg,varför svarar du inte på detta scenario? Hur du skulle ha gjort? Du vill att vi skall använda dej som eftersökspatrull i 08 området,vi vill veta vad du har för inställning till detta ........

Publicerat
  • Författare

Tjenare Telgetok,

jag skulle aldrig skjuta över en människa, men däremot över en hund. Och prioriteringarna är naturligtvis i ordning: 1) inte skada människor 2) inte skada hundar 3) inte skada egendom 4) fälla det eftersökta viltet.

Vad denna tråd handlade mest om var hur fett man kan missta sig på hur pass lämpade folk är eller inte. Jag själv gör naturligtvis ordentliga misstag VARENDA GÅNG jag sätter foten i skogen men av någon märklig anledning är jag mer tolerant med mina egna misstag  ;) Visst är det tråkigt om folk inte kan hänga med ordentligt och inte är följsamma, men det är värre om de försöker reparera det genom att skjuta på ett sätt som är farligt för mig, för andra, eller för min hund.

Jag ställer vilka krav jag vill för hur ett eftersök skall gå till oavsett om jag är inhyrd eller inbjuden. Har när jag tänker efter aldrig varit "inhyrd" för pengar utan snarare är det att folk har bett om hjälp.

Publicerat

Tack för ditt svar Herr Berg,jag har väntat på det. Men jag förstår dej inte riktigt då du utgår med annons i forumet som eftersöks ekipage för de som klantat sej och du då kan ställa upp som problemlösarare då du inte har tillräckligt meriterad hund.

Herr Berg,är du erfaren så vi kan lita på dej,eller är du med hund+ att du kan använda datorer?

Som jag ser det slingrade du dej genom svaret,gällande min fråga. Du skriver att man skjuter över hunden men ej människa.

Jadu, Herr Berg den dag en skytt sköt ett par dm. över min hunds skalle med hagelpang,skulle jag ovillkorligen klappa den skytten på käften efteråt.......

Publicerat
  • Författare

Tja,

min jycke är viltspårchampion och har visat sig vara jäkligt stadig på att spåra vilt. Vad är det du menar med att han inte är meriterad? Behöver han ett utställningscertifikat till?  ;D

Jag skjuter inte ett skott som sätter min hund i fara, men däremot kan jag skjuta över/förbi hunden. Vad som är farliga skott beror på situationen, du skriver "hagel ett par decimeter över hunden" och allvarligt... vad får dig att tro att jag skulle tolerera det?

Jag skjuter inte över människor, ens om det inte utsätter dem för fara, eftersom jag upplever det som otrevligt och jag gissar att vettigt funtade människor gör det också.

Vad min erfarenhetsnivå (är med hund? kan datorer?) anbelangar så är jag naturligtvis en bättre jägare än du är. Eller om det var så att du är en bättre jägare än vad jag är. Vad är det du vill veta? Skall vi tävla om vem som kan pissa längst?

Publicerat
Tja,

min jycke är viltspårchampion och har visat sig vara jäkligt stadig på att spåra vilt. Vad är det du menar med att han inte är meriterad? Behöver han ett utställningscertifikat till?  ;D

Jag skjuter inte ett skott som sätter min hund i fara, men däremot kan jag skjuta över/förbi hunden. Vad som är farliga skott beror på situationen, du skriver "hagel ett par decimeter över hunden" och allvarligt... vad får dig att tro att jag skulle tolerera det?

Jag skjuter inte över människor, ens om det inte utsätter dem för fara, eftersom jag upplever det som otrevligt och jag gissar att vettigt funtade människor gör det också.

Vad min erfarenhetsnivå (är med hund? kan datorer?) anbelangar så är jag naturligtvis en bättre jägare än du är. Eller om det var så att du är en bättre jägare än vad jag är. Vad är det du vill veta? Skall vi tävla om vem som kan pissa längst?

Det där sista gör att jag fullkomligt hoppar av skratt....... 8) Jag noterar ditt nummer...... för kommande ev.eftersök

Publicerat
min jycke är viltspårchampion

Ska man vara petig säger det mest att hunden och husse klarar av att följa ett konstlat spår, inte att göra ett riktigt eftersök. Erfarenhet från 100 lyckade eftersök ser jag mer som en merit än "pappersmeriter", men det är jag det.

Publicerat
  • Författare

Det är fler än du som tycker det, jag själv till exempel. Varenda hund KAN spåra, om inte annat för att man lär den det som en ren dressyrsak. Viltspårprov är tråkigt korta, 600m... Tre kilometer vore kanske lämpligare för att ge hunden lite mer att bita i, särskilt vad viltstörningar anbelangar. Vad som skiljer en eftersökshund från en hund som kan spåra är just om den är spårtrogen och jag har sett tillräckligt av Loke för att kunna veta att han sköter sig vad den saken anbelangar. Loke är absolut sämst på lagda spår, han vet att det inte är på allvar, men jag har i alla fall gått 48 timmar gammalt spår lagt med spårläggarskor, och sett rådjur korsa spåret när jag har gått spåret med Loke... och han håller sig till det lagda spåret. 

Men visa mig en bayrare som är 2,5 år gammal som har gjort 100 eftersök. De är inte med i matchen mentalt förrän de är två år till att börja med, det är en ras som mognar sent.

Jag tycker att den här tråden har blivit jävligt märklig. Jag gör inga utfästelser om att vara en überjägare som kan pissa 5 meter. Jag är däremot intresserad av att kunna hjälpa till hos andra eftersom jag och mitt jaktlag inte är självförsörjande med eftersökssituationer - och tur är väl det.

Hur jävla duktig man än är så står man sig slätt utan en bra hund. Vi har i min närhet en jävla massa duktiga jägare som inte har tillgång till en bra eftersökshund. Jag finns tillgänglig och jag tvingar ingen. Var är problemet?

Publicerat
Men visa mig en bayrare som är 2,5 år gammal som har gjort 100 eftersök. De är inte med i matchen mentalt förrän de är två år till att börja med, det är en ras som mognar sent.

Jag tycker att den här tråden har blivit jävligt märklig. Jag gör inga utfästelser om att vara en überjägare som kan pissa 5 meter. Jag är däremot intresserad av att kunna hjälpa till hos andra eftersom jag och mitt jaktlag inte är självförsörjande med eftersökssituationer - och tur är väl det.

Lugn o fin nu. Jag menade generellt sett är 100 lyckade eftersök mer värt än "pappersmeriter" likaväl som en omeriterad hund kan vara mycket bättre vid krävande apporteringsarbete än dubbel o trippel champions (enl. Hippen åtminstonde  ;D). Min gammle springer har inga meriter men det är skjutet mer än 300 vilt för honom samtidigt som jag vet champions som det fällts 3 vilt för..... ::)

Ta det inte som ett påhopp på dig, kompis.... puss på dig! ;)

Publicerat

Vart lite konstigt detta tycker jag.. Gått som skytt och även som hundförare x flera på eftersök.. Om man som skytt inte kan hålla sig på sidan av hunden/ekipaget så har man inget där att göra, vilken nytta har jag som hundförare av en beväpnad stolle BAKOM mej då rådjuret går upp? Telgetok, med all respekt, du skulle inte gå som skytt när jag spårar.

Hur du väljer att lösa dina eftersök är helt och hållet upp till dej och jag tycker saker men det kvittrar för du gör som du vill ändå.

Jag har varit med om att sumpa påskjutna rådjur pga idioter till skyttar, ungefär som HerrBerg, de har brutit sina vapen då de ansett att det inte var säkert att forcera terräng med laddade vapen.. När sedan rådjuret gått ur legan så har de inte hunnit med.

Sen ska skytten faktiskt ha en förmåga att läsa hunden med! Du ska inte som hundförare behöva kommentera hundens arbete utan det ska skytten fixa förutom att hålla koll på terrängen framför.

Att skjuta över huvudet på hundföraren är knepigt men jag ser inga problem med det om man har koll. Vid ett tillfälle spårade jag fram till ett djur och uppmärksammade det före skytten, jag duckade och höll in hunden för att ge skytten maximala förutsättningar för att säkert kunna skjuta rådjuret och han sköt. Nu gick han snett bakom mej så det var aldrig ngr problem.

Mvh!

Publicerat
Vart lite konstigt detta tycker jag.. Gått som skytt och även som hundförare x flera på eftersök.. Om man som skytt inte kan hålla sig på sidan av hunden/ekipaget så har man inget där att göra, vilken nytta har jag som hundförare av en beväpnad stolle BAKOM mej då rådjuret går upp? Telgetok, med all respekt, du skulle inte gå som skytt när jag spårar.

Hur du väljer att lösa dina eftersök är helt och hållet upp till dej och jag tycker saker men det kvittrar för du gör som du vill ändå.

Jag har varit med om att sumpa påskjutna rådjur pga idioter till skyttar, ungefär som HerrBerg, de har brutit sina vapen då de ansett att det inte var säkert att forcera terräng med laddade vapen.. När sedan rådjuret gått ur legan så har de inte hunnit med.

Sen ska skytten faktiskt ha en förmåga att läsa hunden med! Du ska inte som hundförare behöva kommentera hundens arbete utan det ska skytten fixa förutom att hålla koll på terrängen framför.

Att skjuta över huvudet på hundföraren är knepigt men jag ser inga problem med det om man har koll. Vid ett tillfälle spårade jag fram till ett djur och uppmärksammade det före skytten, jag duckade och höll in hunden för att ge skytten maximala förutsättningar för att säkert kunna skjuta rådjuret och han sköt. Nu gick han snett bakom mej så det var aldrig ngr problem.

Mvh!

Tjenare Hipshot,jag har nu läst och noterat ditt inlägg.

Jag skriver som du,Med all respekt Hipshot,så gör jag faktist valet att avstå vidare kommentarer. Dock vill jag säja att inlägget ovan är kusligt att läsa,och jag är bara tacksam att du inte vill ha med mej som skytt när du spårar.

Nog om detta....bananadance2.gif

Publicerat

Telgetok.. jag uppskattar din diplomati, jag formulerade mej rätt puckat i förra inlägget och du hade med rätta kunnat bli rätt sur men du valde att inte kommentera det speciellt ingående. Det hedrar dej  ;D

Men för att lyfta det till ett lite mer generellt resonemang, är det inte synnerligen viktigt med en skytt med under eftersök som ska skjuta väldigt fort? Många gånger så får man bara ett läge, har man petat upp djuret ur sårlega så kan det dröja länge tills det lägger sig igen. Hur många har hundmaterial som är så gott att man kan "sumpa" lägena då jycken iaf leder en fram till slut ändå?

Mvh!

Publicerat

Tack för dina ord,du är en just prick Hipshot :D

Jag väljer att se säkerheten som det främsta,det var därför jag skrev att man kanske som eftersöksekipage inte skall ha en extra skytt med sej,det var det som var mina funderingar....

Publicerat

Hello!

Tänkte lägga mig i lite. ;)

Säkerheten är givetvis mycket viktig.

Prioriteringen som Herrberg gör är bra.

Att skjuta över annan människa är väl inte så lämpligt men som sagt det beror på vad vi menar med över/bredvid osv.

Vill Herrberg bestämma vem som ska gå med, eller helt utan skytt så är det helt ok.

Problem och onödigt tjafs kommer ofta ändå, tyvärr.

Jaktledarn bestämmer mycket och har givetvis mycket ansvar.

Behöver dock inte betyda att han är bäst lämpad att ta beslut kring e-sökets genomförande.

Som jag ser det borde han rätta sig efter e-söksekipaget.

Har en hel del exempel på motsatsen som inte blivit så bra..

Jag har alldrig gått med vapen brutet på eftersök. När och om skottchans kommer så går det snabbt.

Det är min såväl som ev medföljade ovilkorliga plikt att hålla reda på vart pipan pekar i alla lägen oavsett vad som händer.

Därför bör man givetvis känna medföljaren väl.

Har gått med personer där jag mest oroat mig för en kula i ryggen om grisen skulle komma farande.

Detta brukar märkas ganska snart på uppträdandet från personen i fråga.

Var på ett gris e-sök för några år sen där skytten inte vågat gå ner ur tornet förrens jag kom dit 2t efteråt.

Sa att han fick hänga på med oladdat vapen, den nassen låg död efter 200m.

Har jag studsarn eller pumpen med så är loppet oftast tomt fram till det det hettar till.

Eller kan misstänkas att djuret är nära. Vilket iofs gör att jag ganska snart repeterar in en plugg.

Har gått en del e-sök där jag näst intill fått tokspel på medföljare.

Men har alldrig brusat upp eller bett någon fara åt pipsvängen för det.

Försöker ändå vara lite smidig och lösa det efter bästa förmåga.

Har hänt att jag klurat ut någon smart lösning för att bli av med idioter osv..

Typ, tror nog djuret ligger här inne, ställ dig i förpass där o där så går jag in själv ;)

En gång har jag lossat skott på flyende rådjur och kom på när skottet gått att jag inte visste vart hunden var.

Det gör jag alldrig om, extremt otrevligt, Men det hände helt reflexmessigt.

Det hela gick hur bra som helst men den känslan innan jag konstaterat att jycken var oskadd...hua!

Men måste säga att det är inte speciellt ofta man kommer till skott på viltet..

Oftast går det upp utan skottchans om det nu inte är så dåligt att det ligger kvar i sårlegan eller är dött.

Då är det bara skarp löshund som gäller.

Har dräpt betydligt fler rådjur med hund och kniv än bössan på eftersök.

Vet inte om jag bidrog nått men de va mina fem öre ::)

MvJh

NS  

Publicerat

Jora,visst bidrog du med ditt inlägg,såtillvida att jag ännu mer blir övertygad om att jag har rätt i sak.

Säjer det på en gång,ni är med säkerhet betydligt mer erfarna än jag vad det gäller eftersök,vad jag vill komma fram till är det rena säkerhets tänket...Menar att efter mängder av år i skogen,tillsammans med helt vanliga jägare men även direkta muppar som referens som blir man lite luttrad.

Att binda fast hunden runt midjan och ha ett vapen hängades i en rem framför bröstet kan väl inte vara så svårt ,eller ?

En sak är säker mina vänner,jag litar på ytterst få jägare när det gäller såna häringa saker,stress kan göra mycket konstiga saker med våra medmänniskor och då menar jag inte till det positiva

Sen det här med jaktledaren,japp ,håller i sak med dej,men fortfarande är det jaktledaren som har det övergripande ansvaret,på både gott och ont

Publicerat
Jora,visst bidrog du med ditt inlägg,såtillvida att jag ännu mer blir övertygad om att jag har rätt i sak.

Säjer det på en gång,ni är med säkerhet betydligt mer erfarna än jag vad det gäller eftersök,vad jag vill komma fram till är det rena säkerhets tänket...Menar att efter mängder av år i skogen,tillsammans med helt vanliga jägare men även direkta muppar som referens som blir man lite luttrad.

Att binda fast hunden runt midjan och ha ett vapen hängades i en rem framför bröstet kan väl inte vara så svårt ,eller ?

En sak är säker mina vänner,jag litar på ytterst få jägare när det gäller såna häringa saker,stress kan göra mycket konstiga saker med våra medmänniskor och då menar jag inte till det positiva

Nope! binda fast jycken i bältet o bössan framför bröstet är inte svårt att göra.

Men försök ta dig genom en normaltät granplantering med det, för o inte tala om krypande på alla fyra genom en självplanterad granhobbe så..

Nä det funkar tyvärr inte i praktiken annat är i öppen terräng där sällan skadade djur ligger.

Jag har alltid vapnet i ena handen och spårlinan i den andra.

Är bössan på ryggen/bröstet har jag den olladdad, eller åtmindstonde utan skott i loppet. Kommer troligen ändå inte hinna med om jag har den där.

De eftersökshundar jag haft de senare åren, vorsther, münster o nu wachtel , stannar till om de får kroppsvittring av viltet, vilket underlättar ev skytte.

Wachteln sätter sig när det går ur legan o de andra stod vanligtvis.

Ger en förvarning om vad som sker och jag kan koppla loss snabbt o så är vet jag vart jycken är om skottchans uppstår.

Annars så håller jag med dig ang säkerheten främst och att gå ensam är säkrast.

Stress är farligt, men där ska vi ju veta hur medföjlaren beter sig under stress. Såväl som vi själva ska veta hur vi beter oss.

Det är det jag menar med känna personen i fråga.

Känner iallafall 10 talet pers i min omedelbara närhet som klarar stressmomenten väl.

Har gått e-sök med dessa så jag vet hur de beter sig.

Ett tipps till Herrberg kan vara att försöka få med en, helst fler medhjälpare som kan ställa upp som skytt på uppdragen.

Har man fler o välja på så är det alltid någon som kan ställa upp osvett tidpukt.

Alltid trevligare att ha med någon man känner väl och säkerheten ökar markant.

Dessutom har man någon att bolla ideer och upplägg med.

Tvivlar förresten inte alls på att du har rätt i sak, Tegelkrok.

Säkerhetstänket är extremt viktigt men tyvärr måste iallafall jag hitta någon medelväg, jo jag vet det låter helknas.. :-[

Säkrast skulle ju vara att lämna bössan hemma och låta hund o kniv sköta allt men då kanske procenten uppklarade eftersök minskar markant. Sen är det ju inte så lätt att hoppa på älgen med kniv...

Viltet står ju inte precis still och väntar på att jag ska ladda bössan.

Som Hipshot skrev så får man oftast inte mer än en chans.

Jag har dessvärre ingen patentlösning.. 

MvJh

NS

Publicerat
Men för att lyfta det till ett lite mer generellt resonemang, är det inte synnerligen viktigt med en skytt med under eftersök som ska skjuta väldigt fort? Många gånger så får man bara ett läge, har man petat upp djuret ur sårlega så kan det dröja länge tills det lägger sig igen. Hur många har hundmaterial som är så gott att man kan "sumpa" lägena då jycken iaf leder en fram till slut ändå?

Mvh!

Visst är det så!

De allra flesta jaktlag har en eller tillgång till en spårtränad hundoch inte en eftersöksspeciallist.

Just hagelskjutna och trafikskadade rådjur ger generellt mycket svåra e-sök tycker jag vilket i sin tur ställer mycket höga krav på förare/skytt för att lyckas.

Har man en skytt med brutet vapen kan man lika gärna gå ensam,vilket i sin tur kräver att din hund agerar som NS gör vilket ger dig möjlighet att skjuta.

Mina hundar kräver att jag har en skytt med mig då jag inte kan släppa linan vid närkontakt,har löst det så att antingen går min fru med hundarna och jag som skytt eller så går min arbetskollega som skytt med mig.

Vi är så samspelta att han kan på alla tänkbara scenarion lossa skott bredvid eller över mig vid behov,och ja det är helt säkert för oss.

Däremot går jag aldrig e-sök med okända oavsett deras personlighet och jaktliga erfarenhet då jag nästan avslutade mina dagar på det sättet,det var som jag ser det mitt fel då vi inte pratade samma"språk".

Speciallister som Herr Berg och NS är tyvär i minoritet,det absolut viktigaste ekipaget av alla.

Statusen på denna gruppen borde höjas markant,kanske som dom gör i danmark där listor med godkända e-söksekipage medföljer det statliga jaktkortet och där dessa får ersättning för sina utryckningar av detsamma.

/Micke

Publicerat

Instämmer i att statusen skall höjas,jag förstår också prolemen med eftersök,och det är tur att det finns specialister.

Puss på er  :D