Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken jä... vånda

Featured Replies

Publicerat

Nu blir det en ny pang.... kanske...
Har varit iväg till banan några gånger nu och också Jaktia i Falun. Fastnade för en kal 20 beretta på Jaktia men med tankte på att jag tycker min kal 12 med 66 cm pipor är för viftig så kanske en 20a är fel?
På banan har jag lånat kompisens 725 sporting och skjuter bättre med den än med min egna. Men det känns lite halvbiffig att knata runt med på fjället eller? Jag har ju ändå en hölsterrygga.
Jag är ganska kass på att ta hand om bössorna så en alltför dyr känns inte riktigt rätt.
En 325 kanske, om det finns någon nånstans till salu....

Finns det några nackdelat med ställbar kolvkam jämfört med att anpassa kolven på traditionellt sett?

Håller på att bli tokig på det här, säg vad jag ska köpa bara nån snälla:confused:.

/J

Publicerat

tycker du har ett trevligt problem ? Du hoppar över 525 som enligt mej inte alls är så dum. För träning och jakt på fjället skulle du nog klämma lite på en sådan. Jag tävlar med en 325 jakt modell och den är ganska lik 525 jakt. Ska man gå mycket ska inte vikten vara ett problem vare sig på ryggen eller i näven. 525 cirori kan vara lite billigare. Vet ej riktigt varför. 

Var så god.  Mer att våndas över ?

Publicerat

Har man en bössa som passar och man skjuter bra med bär jag den gärna på fjället även om den är lång och tung. Ser du till att gå på toa innan ni går iväg och plockar bort lite trams i botten på ryggsäcken så är viktförhållandena utjämnade.

Publicerat

Om du inte är en sån som typ jag.. vill fimpa de där fåglarna ut till 50 meter under rätt omständigheter så satsa på en 20:a. Brukar under höstarna gå på såna här jaktprov för spaniel och retriver man går då heldag bakom en eller fler jobbande spaniler och ska skjuta det som de reser. Det måste vara hyggligt jämförbart med fjälljakten.. Hur som, även min normalviktade 12a blir tung i slutet av dagen. Och att då tänka sig en tävlingsbössa.. 

Tidvis tar jag hustruns 20:a och på de hållen som jag skjuter i dessa sammanhang så funkar den kanon! 

Jag tror att jag testade håll med 20:an en tippmorgon tror jag kände mej rätt trygg i att skjuta på max 40 meter som max med rätt plugg. Och rätt plugg i sammahanget är Rios 28 gr us 5 inget annat. Så klarar du dej inom 40 m så hugg en lätt och smidig 20:a.

Publicerat

Jag har just hämtat ut en beretta  kal 20, inte ens hunnit till banan än. Vi kan väl åka till bana ihop vid tillfälle om du vill så kan du få prova den. Den är så lätt det går att vara - dammodell, men som en hel del herrar också skjuter fint med enl egna utsago. 

Publicerat

men ..... hrrrm... vf trodde jag du bodde närmare än du gör ? Är någon timme emellan ser jag. Jaja. Erbjudandet står om du vill hajka ner hitåt huvudstaden till. 

Publicerat
  • Författare
1 hour ago mdef sa:

men ..... hrrrm... vf trodde jag du bodde närmare än du gör ? Är någon timme emellan ser jag. Jaja. Erbjudandet står om du vill hajka ner hitåt huvudstaden till. 

Tackar för erbjudandet, känns lite långt just nu. Får se vilken bössa det lutar åt, en beretta 20a så kanske:yes:

Var det en Vittoria du köpte? Nöjd?

Publicerat
  • Författare
22 minutes ago Sun Flower sa:

Ju mer ripor man skjuter desto lättare väger bössan (och övrig utrustning).

Köp en fausti på Xxl så får du en påse choker av mig! ?

Har Fausti som plan Ö:D

Publicerat
1 hour ago Skooog sa:

Tackar för erbjudandet, känns lite långt just nu. Får se vilken bössa det lutar åt, en beretta 20a så kanske:yes:

Var det en Vittoria du köpte? Nöjd?

Stämmer. Oklart, men jo jag tror det. har inte hunnit ut för att nöta och bli vän med den än, men så fort jag kommer loss från alla livets måsten så ?

Publicerat

Säger också en lätt. Det var därför jag köpte 828an, just för att den inte skulle vara för tung när man går mycket. Sen är det ju så att man måste ha minst 2, och helst 3 hagelbössor för att vara någorlunda klädd. ?

Om budgeten  tillåter så hade jag jag klämt lite på både en  828 och en CeasarGuerini Evo lite.. 

Publicerat

Wow.. den där vart jag sugen på.. lillasyster till min 12:a.. :wub:

Publicerat

Har 71cm på min beretta 20a med fast borrning 1/1 och lite till i andra röret, Älskar denna bössa och har många timmar i skogen med denna, Väger 3kg, Ha haft en med 66cm pipor och de är svår pekat, så 71cm röstar jag på. 

Annars skulle jag titta på benelli 828 jäkla trevlig bössa dessa och lätta! 

För att röra till de ytterligare så skulle jag vilja ha en sån här i kalier 20 någon gång i livet.

https://www.sako.se/p/benelli_benelli-beccaccia-supreme/218.product

Publicerat
  • Författare
3 hours ago Skånepåg sa:

Säger också en lätt. Det var därför jag köpte 828an, just för att den inte skulle vara för tung när man går mycket. Sen är det ju så att man måste ha minst 2, och helst 3 hagelbössor för att vara någorlunda klädd. ?

Om budgeten  tillåter så hade jag jag klämt lite på både en  828 och en CeasarGuerini Evo lite.. 

Ok ok det blir en lätt?. 828an föll jag inte riktigt pladask för.

1 hour ago Franchi sa:

ååååååh jag som bestämt mig för 525an....

ser ju grymt fin ut!

@Hipshot hands off 425an?

Publicerat

Denna ligger lixom inte i röret nu, näst på tur är att fixa en automat som jag vågar lita på.. 

Publicerat
  • Författare

Ny 525a för 16000 eller beg. 425 för 11000? Nu får ni ta å bestämma er?

425an ser ju riktigt fin ut!

Publicerat

annonsbild

Ingen som har slagit till än.......

Publicerat

Va fan ingen som handlar?

Publicerat

Var det någon klok människa här som köpte 425'an

Publicerat
10 minutes ago Ken1 sa:

Finns det kloka människor här???????????? 

:sleep: ja!

Men dom skriver aldrig... :happy: