Publicerat Juli 2, 20187 yr Svårt att hitta exakt forum för detta men det involverar regler så det får duga.. Jag snackade med ett företag i EU som gör vapen och nyss börjat arbeta med ett Svenskt företag sa dem, väntar på mer info om detta Men är ju 100 på att den Svenska återförsäljaren inte har bössan än. 1. Är det inte bättre då att jag bara helt enkelt importerar den från ursprungslandet? Den lär ju säljas lite dyrare i Sverige och frakt lär jag åka på här med. 2. Kan jag köpa direkt från tillverkaren? Vapen köper man ju av återförsäljare , men är det möjligt? Jag behöver ha min lite skräddarsydd och den finns inte i Sverige än så kan ta tid. 3. Så om jag vill köpa ett vapen i EU. Då ansöker jag först om öppenlicens, sedan importlicens right? Och båda är gratis/små summor? får man då licens kan man köpa vapnet. Då måste säljaren i EU landet ansöka om exportlicens, också gratis? Så i Princip åker jag bara på frakten? Där har jag hört allt mellan 70-300 + EURO Men det borde väl alltid vara billigare än att försöka åka ner och hämta bössan? Låter som en massa krångel och bensin går det ju åt om det är ner på kontinenten. Försök svara på fråga 1,2 , 3 så är jag mycket tacksam!
Publicerat Juli 2, 20187 yr Jag rekommenderar dig att ställa frågorna direkt till berörda myndigheter/företag tror då svaren du får blir mer korrekta.
Publicerat Juli 2, 20187 yr Författare Ingen aning om vad det är för högfärdigt lallande på det sista du skrev men: Jag frågar eftersom tillverkaren inte har en återförsäljare i Sverige än, de är i samtal med en i Sverige. Vad är det som är så svårt att man måste börja traggla om att jag tror jag uppfunnit hjulet? Självklart funderar man över pris kontra att beställa från återförsäljare för att se hur det slår... logic Dessutom gör dom vänsterbössor som jag behöver så jag kommer få mecka med den Svenska återförsäljaren att plocka hem en vänster vilket dom i princip aldrig gör om du inte frågar dem. Jag slipper även vänta på att Återförsäljaren ska plocka hem om det ens blir något av det. Av just dessa 2 anledningar hade det ju varit bekvämt att beställa från tillverkaren. Sen är det som du säger, bra att köpa ett vapen i Sverige av en återförsäljare då man kan få service osv.
Publicerat Juli 2, 20187 yr Frågade nyligen en tysk tillverkare av bössor om de hade en svensk återförsäljare eller om jag kunde handla från dem direkt och här är svaret. Har du ställt frågan till det företag du funderar på att handla av? Nån skrev att det tillkommer tull och moms vilket inte stämmer om du handlar inom EU. Du betalar ingen tull och momsar i det land som du köper ifrån. Bästa rådet hittills är att fråga berörda myndigheter istället för att få svar av killgissande forummedlemmar! Dear XXX, thanks for the interest in or Gun`s. You can order direct the shipmend and the paperwork is around 150€. Attached I send you or price list including all options. If you have any questions please let me know. Regards Pascal Mit freundlichen Grüßen / Best RegardsPascal Laser Vertrieb / Sales INNOGUN GmbH & Co. KGNeumühle 8D-97727 FuchsstadtTel.: +49 (0)9732-786466-0Fax: +49 (0)9732-786466-6 pascal.laser@innogun.de www.innogun.de Sitz der Gesellschaft: Fuchsstadt Persönlich haftend: INNOGUN Verwaltungs GmbH Registergericht Schweinfurt; Handelsregister: HRA 9815 Geschäftsführer: Dipl. Ing (FH) Christian Scherpf
Publicerat Juli 2, 20187 yr Det här spårade ju ur fort. @christian N: Enligt min vetskap så finns det några fel i det du skrev, som att man måste betala tull (Rubriken är "Köpa vapen inom EU" och att man inte skulle ha några rättigheter som konsument om man köper från annat EU land. (Det har man såklart mot den handlare som har sålt vapnet, men det blir naturligtvis krångligare att reda ut ev. problem, speciellt om man måste skicka ett vapen till ett annat land för att rätta till någonting). Därför skrev jag killgissa med en smiley efter. Jag klassificerar mig själv som god killgissare i detta fallet eftersom jag inte kan exakt allt (men lite grann). Tråkigt om du tog illa vid dig av att jag använde det uttrycket.
Publicerat Juli 2, 20187 yr Författare 2 hours ago Christian N sa: Japp en till på ignorera- listan, Till klargörande då, att vara småbarnstrött är inte att kill-gissa, men det är ju lätt att vara kritisk. (Till TS, det är helt gratis, det är bara att åka och hämta pangen, skit i pappren, de är bara jobbiga när man vill bygga om pangen. ) Det hade varit att kill-gissa. För er som inte har importerat vapen tidigare, så kan jag avslöja att det är en seg, lång och ibland helt vansinnigt tråkig sak, som inte sällan tar betydande tid, så för den som faktiskt värdesätter sin egen tid, möjligheten att ha vapnet till hands inför säsong och så vidare så kan det vara ett ingående moment att överväga i den samlade beslutsprocessen. /C Bete dig lika arrogant och högfärdigt och lalla rundor med folk så på krogen ? En bra tumregel är : Bete dig likadant på ett forum som när du är ute på stan Har sett fler bondläppar plocka upp sina tänder när dom lallat på stan än vad du kan räkna till Vuxen man sitter och beter sig högfärdigt på ett Internet forum för att uppnå någon slags maktkänsla p.g.a av mobbningen och känslan av maktlöshet han upplever i verkliga livet. Fattar du inte att du är en parodi? Finns hur många som helst som sitter på forum och leker någon slags Gestapo för att uppnå en liten maktkänsla dom aldrig får känna i verkliga livet Patetiskt är bara förnamnet Finns 1000 som du och därför undviker jag forum Im out of here soon Män vill känna makt. Vissa går ut och gör karriärer, är hårda på riktigt. Andra , mindre lyckade får utöva den här makten som krogvakter, körkortsinspektörer osv Sen har vi dom längst ner på pinnen som får utöva den på internet forum. Bra jobbat !
Publicerat Juli 2, 20187 yr Författare 55 minutes ago redtop sa: Det här spårade ju ur fort. @christian N: Enligt min vetskap så finns det några fel i det du skrev, som att man måste betala tull (Rubriken är "Köpa vapen inom EU" och att man inte skulle ha några rättigheter som konsument om man köper från annat EU land. (Det har man såklart mot den handlare som har sålt vapnet, men det blir naturligtvis krångligare att reda ut ev. problem, speciellt om man måste skicka ett vapen till ett annat land för att rätta till någonting). Därför skrev jag killgissa med en smiley efter. Jag klassificerar mig själv som god killgissare i detta fallet eftersom jag inte kan exakt allt (men lite grann). Tråkigt om du tog illa vid dig av att jag använde det uttrycket. Dessa "män" som blev mobbade som barn förstår inte att dom är en parodi på sig själva. Exakt av den anledningen undviker man forum. Dom får någon slags maktkänsla av att vara långvariga kunniga medlemmar och istället för att göra något i verkliga livet, vilket de inte kan /vågar så sitter de på internet och trycker ner folk. Finns 1000 sådana här och på robsoft också Det roliga är att dom inte förstår det själva, hur patetiska dom är och att dom är ingenting i verkliga livet