Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vilken ras ska jag satsa på

Featured Replies

Publicerat

vilken ras ska jag satsa på om jag ska jaga allt på ganska små såtar men det kanske blir några störe fram över

jag hadde tengt mej en tysk jagkterrier eller nåt annat som är bra i ganska små såtar

Publicerat

tysken är ett alt ... Du har ju Wachtelhunden också !

Publicerat
jag hadde tengt mej en tysk jagkterrier eller nåt annat som är bra i ganska små såtar

Det viktigaste är nog att kolla upp hur länge föräldrarna jagar. Jag har jagat med båda raserna med individer som jagat över 3 timmar samtidigt som andra hundar av bägge raserna bara drivit djuret under 5 min. Doch är min uppfattning att TJT tenderar till att driva längre. En annan aspetk är om du är intresserad av grytjakt. Är du det skall du välja TJT annars Wachtel.

Publicerat
  • Författare
Det viktigaste är nog att kolla upp hur länge föräldrarna jagar. Jag har jagat med båda raserna med individer som jagat över 3 timmar samtidigt som andra hundar av bägge raserna bara drivit djuret under 5 min. Doch är min uppfattning att TJT tenderar till att driva längre. En annan aspetk är om du är intresserad av grytjakt. Är du det skall du välja TJT annars Wachtel.

okej det var ju bra att veta

Publicerat
  • Författare
tysken är ett alt ... Du har ju Wachtelhunden också !

okej men man kan ju skaffa sig en munsterländer också

Publicerat

Gäller det i små såtar och ev gryt hade jag föredragit en Borderterrier

Publicerat
  • Författare

okej men då vill jag nog hällre ha en tysk jakttrrier

Publicerat
vilken ras ska jag satsa på om jag ska jaga allt på ganska små såtar men det kanske blir några störe fram över

Vilket vilt ämnar du jaga med hunden?

(Med tanke på ditt nickname så trodde jag du skulle jaga älg mm, men det kanske är hare/rå som gäller? )

Publicerat
  • Författare
Vilket vilt ämnar du jaga med hunden?

(Med tanke på ditt nickname så trodde jag du skulle jaga älg mm, men det kanske är hare/rå som gäller? )

allt

Publicerat

Ett alt är jackrussel.

Tysk terrier kan bli långdrivare med lån menar 30 min till 45 vilket är mycket om det är små såtar.

Jag har varit med och jagat med russelterrier vilket var en rolig upplevelse med korta intensiva drev.

Själv har jag annars stövare och gråhund :D

Publicerat
  • Författare
Ett alt är jackrussel.

Tysk terrier kan bli långdrivare med lån menar 30 min till 45 vilket är mycket om det är små såtar.

Jag har varit med och jagat med russelterrier vilket var en rolig upplevelse med korta intensiva drev.

Själv har jag annars stövare och gråhund :D

okej men hur funkar det med en stöt hund??

vad jagar du med din grå hund??

Publicerat

Jag använder den till i första hand älg men även grävling.

Nu kommer ju vildsvinen också därjag bor så det får nog bli det också.

Jag anser annars att en gråhund är lite för kortbent för att jaga vildsvin . Där krävs det lite smidigare hundar anser jag.

Publicerat

Finns ju alltid vorstech, skulle jag ta en till hund så skulle det mest troligt bli en sån, tror jag.... 8)

Publicerat
Finns ju alltid vorstech, skulle jag ta en till hund så skulle det mest troligt bli en sån, tror jag.... 8)
Det gällde ju små såtar i första hand. En Vorsteh är ju inte direkt trång i sitt arbetssätt. Allt beror på var i Sverige hunden skall arbeta. Här i Skåne med små dungar på kanske 5-10 tunnland hade jag tveklöst valt en borderterrier. Jag har även använt labbar till sådana små såtar, med bra resultat, spaniel duger också till sådan jakt. Skall det jagas längre norrut i Sverige kanske det behövs en hund som håller i lite längre typ tjt. Den tillhör ju inte mina favoriter men jagar gör den utan tvekan.
Publicerat
  • Författare
Jag använder den till i första hand älg men även grävling.

Nu kommer ju vildsvinen också därjag bor så det får nog bli det också.

Jag anser annars att en gråhund är lite för kortbent för att jaga vildsvin . Där krävs det lite smidigare hundar anser jag.

det är väll mäst älg, rå, grävling och vilsvin när det kommer till marken

Publicerat
  • Författare

okej då vet jag men jag vill nog inte ha en hund som är över 50 i manken

Publicerat
  • Författare
Det gällde ju små såtar i första hand. En Vorsteh är ju inte direkt trång i sitt arbetssätt. Allt beror på var i Sverige hunden skall arbeta. Här i Skåne med små dungar på kanske 5-10 tunnland hade jag tveklöst valt en borderterrier. Jag har även använt labbar till sådana små såtar, med bra resultat, spaniel duger också till sådan jakt. Skall det jagas längre norrut i Sverige kanske det behövs en hund som håller i lite längre typ tjt. Den tillhör ju inte mina favoriter men jagar gör den utan tvekan.

i melersta sverige på såtar som kanske äe mellan 40-100 hektar så dte blir nog en musterländer eller en tjt eller springelspaniel

Publicerat
i melersta sverige på såtar som kanske äe mellan 40-100 hektar så dte blir nog en musterländer eller en tjt eller springelspaniel
Sådana såtar finns knapp i Skåne ;D
Publicerat
  • Författare
Sådana såtar finns knapp i Skåne ;D

men vi har en mark på 375 hekter så brukar vi dela upp den mellan 2-4 såtar

Publicerat

Jag skulle nog satsa på en terrier!  ;) Det bästa är ju storleken på de. De tar ingen plats så man kan te de med överallt.

Publicerat
  • Författare
Jag skulle nog satsa på en terrier!  ;) Det bästa är ju storleken på de. De tar ingen plats så man kan te de med överallt.

okej det skja nog jag också göra för dom är ganska lättlärda om man ska ha dom på det jag ska

Publicerat

Ja just det, vilka raser var det nu du födde upp på din kenel Ad Hoc???  ::)

Publicerat
Ja just det, vilka raser var det nu du födde upp på din kenel Ad Hoc???  ::)
Labbe och Borderterrier
Publicerat
  • Författare
Labbe och Borderterrier

okej har den nån hemsida

Publicerat
Labbe och Borderterrier

Om man är misstänksam så kan man ju ana ett försök att "puscha" för dina valpar men så gör väl inte en reko kille som du..  ;D