Publicerat Januari 4, 200719 yr vilken ras ska jag satsa på om jag ska jaga allt på ganska små såtar men det kanske blir några störe fram över jag hadde tengt mej en tysk jagkterrier eller nåt annat som är bra i ganska små såtar
Publicerat Januari 4, 200719 yr jag hadde tengt mej en tysk jagkterrier eller nåt annat som är bra i ganska små såtar Det viktigaste är nog att kolla upp hur länge föräldrarna jagar. Jag har jagat med båda raserna med individer som jagat över 3 timmar samtidigt som andra hundar av bägge raserna bara drivit djuret under 5 min. Doch är min uppfattning att TJT tenderar till att driva längre. En annan aspetk är om du är intresserad av grytjakt. Är du det skall du välja TJT annars Wachtel.
Publicerat Januari 4, 200719 yr Författare Det viktigaste är nog att kolla upp hur länge föräldrarna jagar. Jag har jagat med båda raserna med individer som jagat över 3 timmar samtidigt som andra hundar av bägge raserna bara drivit djuret under 5 min. Doch är min uppfattning att TJT tenderar till att driva längre. En annan aspetk är om du är intresserad av grytjakt. Är du det skall du välja TJT annars Wachtel. okej det var ju bra att veta
Publicerat Januari 4, 200719 yr Författare tysken är ett alt ... Du har ju Wachtelhunden också ! okej men man kan ju skaffa sig en munsterländer också
Publicerat Januari 4, 200719 yr Gäller det i små såtar och ev gryt hade jag föredragit en Borderterrier
Publicerat Januari 4, 200719 yr Författare Gäller det i små såtar och ev gryt hade jag föredragit en Borderterrier okej men då vill jag nog hällre ha en tysk jakttrrier
Publicerat Januari 4, 200719 yr vilken ras ska jag satsa på om jag ska jaga allt på ganska små såtar men det kanske blir några störe fram över jag hadde tengt mej en tysk jagkterrier eller nåt annat som är bra i ganska små såtar Vilket vilt ämnar du jaga med hunden?(Med tanke på ditt nickname så trodde jag du skulle jaga älg mm, men det kanske är hare/rå som gäller? )
Publicerat Januari 4, 200719 yr Författare Vilket vilt ämnar du jaga med hunden?(Med tanke på ditt nickname så trodde jag du skulle jaga älg mm, men det kanske är hare/rå som gäller? ) allt
Publicerat Januari 4, 200719 yr Ett alt är jackrussel. Tysk terrier kan bli långdrivare med lån menar 30 min till 45 vilket är mycket om det är små såtar. Jag har varit med och jagat med russelterrier vilket var en rolig upplevelse med korta intensiva drev. Själv har jag annars stövare och gråhund
Publicerat Januari 4, 200719 yr Författare Ett alt är jackrussel.Tysk terrier kan bli långdrivare med lån menar 30 min till 45 vilket är mycket om det är små såtar. Jag har varit med och jagat med russelterrier vilket var en rolig upplevelse med korta intensiva drev. Själv har jag annars stövare och gråhund okej men hur funkar det med en stöt hund?? vad jagar du med din grå hund??
Publicerat Januari 5, 200719 yr Jag använder den till i första hand älg men även grävling. Nu kommer ju vildsvinen också därjag bor så det får nog bli det också. Jag anser annars att en gråhund är lite för kortbent för att jaga vildsvin . Där krävs det lite smidigare hundar anser jag.
Publicerat Januari 5, 200719 yr Finns ju alltid vorstech, skulle jag ta en till hund så skulle det mest troligt bli en sån, tror jag.... 8)
Publicerat Januari 5, 200719 yr Finns ju alltid vorstech, skulle jag ta en till hund så skulle det mest troligt bli en sån, tror jag.... 8)Det gällde ju små såtar i första hand. En Vorsteh är ju inte direkt trång i sitt arbetssätt. Allt beror på var i Sverige hunden skall arbeta. Här i Skåne med små dungar på kanske 5-10 tunnland hade jag tveklöst valt en borderterrier. Jag har även använt labbar till sådana små såtar, med bra resultat, spaniel duger också till sådan jakt. Skall det jagas längre norrut i Sverige kanske det behövs en hund som håller i lite längre typ tjt. Den tillhör ju inte mina favoriter men jagar gör den utan tvekan.
Publicerat Januari 5, 200719 yr Författare Jag använder den till i första hand älg men även grävling.Nu kommer ju vildsvinen också därjag bor så det får nog bli det också. Jag anser annars att en gråhund är lite för kortbent för att jaga vildsvin . Där krävs det lite smidigare hundar anser jag. det är väll mäst älg, rå, grävling och vilsvin när det kommer till marken
Publicerat Januari 5, 200719 yr Författare Finns ju alltid vorstech, skulle jag ta en till hund så skulle det mest troligt bli en sån, tror jag.... 8) okej då vet jag men jag vill nog inte ha en hund som är över 50 i manken
Publicerat Januari 5, 200719 yr Författare Det gällde ju små såtar i första hand. En Vorsteh är ju inte direkt trång i sitt arbetssätt. Allt beror på var i Sverige hunden skall arbeta. Här i Skåne med små dungar på kanske 5-10 tunnland hade jag tveklöst valt en borderterrier. Jag har även använt labbar till sådana små såtar, med bra resultat, spaniel duger också till sådan jakt. Skall det jagas längre norrut i Sverige kanske det behövs en hund som håller i lite längre typ tjt. Den tillhör ju inte mina favoriter men jagar gör den utan tvekan. i melersta sverige på såtar som kanske äe mellan 40-100 hektar så dte blir nog en musterländer eller en tjt eller springelspaniel
Publicerat Januari 5, 200719 yr i melersta sverige på såtar som kanske äe mellan 40-100 hektar så dte blir nog en musterländer eller en tjt eller springelspanielSådana såtar finns knapp i Skåne ;D
Publicerat Januari 5, 200719 yr Författare Sådana såtar finns knapp i Skåne ;D men vi har en mark på 375 hekter så brukar vi dela upp den mellan 2-4 såtar
Publicerat Januari 5, 200719 yr Jag skulle nog satsa på en terrier! Det bästa är ju storleken på de. De tar ingen plats så man kan te de med överallt.
Publicerat Januari 6, 200719 yr Författare Jag skulle nog satsa på en terrier! Det bästa är ju storleken på de. De tar ingen plats så man kan te de med överallt. okej det skja nog jag också göra för dom är ganska lättlärda om man ska ha dom på det jag ska
Publicerat Januari 8, 200719 yr Gäller det i små såtar och ev gryt hade jag föredragit en Borderterrier Ja just det, vilka raser var det nu du födde upp på din kenel Ad Hoc??? :
Publicerat Januari 8, 200719 yr Ja just det, vilka raser var det nu du födde upp på din kenel Ad Hoc??? :Labbe och Borderterrier
Publicerat Januari 11, 200719 yr Labbe och Borderterrier Om man är misstänksam så kan man ju ana ett försök att "puscha" för dina valpar men så gör väl inte en reko kille som du.. ;D