Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Aya Sherwood Kaliber 20

Featured Replies

Publicerat

Då var man igång igen på jakt efter en kaliber 20... Tänkte byta ut min Becaccia 20à mot en bock eller svs. Detta har dock dragit ut på tiden då jag sorgligt nog fick avliva min käre Bretonkompis i höstas p.ga skada..?. Men har nu en ny liten valp , som jag fick i Januari??... Har testat en Winchester 101 i  20 , tror det var en xtr (vad det nu betyder?). Helt ok , och greppet på kolv/förstock passar mig med små händer,  kändes dock lite framtung. Men inte alls så viftig som halvautomaten. Har tidigare fått tips att en Aya Sherwood kanske skulle passa mig. (Mest skog o ripjakt) Efter lite googlande , hittades denna https://www.netnatur.dk/jagtmarked/vis-annonce/1044/aya-sherwood-cal-20/randers/vaaben-saelges/

Rätt i pris? Fel piplängd?  största problemet är väl att få möjlighet kunna provanlägga en sådan..?

31 MARS 1.JPG

Publicerat

Tänk bara på att de där kan vara rätt olika sett till stockningen. 

Priset är väl "förväntat". 

T

Publicerat
  • Författare
3 hours ago pmt sa:

Tänk bara på att de där kan vara rätt olika sett till stockningen. 

Priset är väl "förväntat". 

T

Något som i så fall går att åtgärda på ett rimligt sätt, utan att byta kolv?

Publicerat
5 minutes ago Lille Skutt sa:

Något som i så fall går att åtgärda på ett rimligt sätt, utan att byta kolv?

Beror ju på vad du utgår från och vart du ska med kolvmåtten. Ett visst estetiskt överseende lär du nog få skaffa dig. 

T

Publicerat
  • Författare
3 minutes ago pmt sa:

Beror ju på vad du utgår från och vart du ska med kolvmåtten. Ett visst estetiskt överseende lär du nog få skaffa dig. 

T

Ok..  det kan jag nog stå ut med, för att få det att funka, även om man missar lite på skönheten.   Vad brukar skillnaden i stockningen vara? Fanns det olika att beställa från början?. Det jag ser framför mig kan vara höjning av kolv? inte snyggt men kanske nödvändigt, värma o skränka den?? eller annat som är svårt att få till?  Kort sagt ... något som en kompetent kolvmakare utan större problem kan få till? Säg 5 tusen för att få den att passa, räcker det? En viss summa får man räkna med oavsett vilken byssa jag väljer..

63.5 pipa.. för kort?

PS! Är tacksam för dina svar

Publicerat
17 minutes ago Lille Skutt sa:

Ok..  det kan jag nog stå ut med, för att få det att funka, även om man missar lite på skönheten.   Vad brukar skillnaden i stockningen vara? Fanns det olika att beställa från början?. Det jag ser framför mig kan vara höjning av kolv? inte snyggt men kanske nödvändigt, värma o skränka den?? eller annat som är svårt att få till?  Kort sagt ... något som en kompetent kolvmakare utan större problem kan få till? Säg 5 tusen för att få den att passa, räcker det? En viss summa får man räkna med oavsett vilken byssa jag väljer..

63.5 pipa.. för kort?

PS! Är tacksam för dina svar

Fem tusen för kolvanpassning borde räcka långt tycker jag. Själv fick jag aldrig skyttet att fungera med min Sherwood i kaliber 20, trots idogt läsande av Churchills Game Shooting, misstänker så här i efterhand att den inte alls passade mig. Ångrar ibland att jag sålde den istället för att kosta på den en kolvanpassning då det är en riktigt fin och trevlig modell. Min 20:a var dock rätt tung med tanke på piplängd och kaliber, 2,85 kg...men det varierar säkert.

Publicerat
50 minutes ago Lille Skutt sa:

Säg 5 tusen för att få den att passa, räcker det? En viss summa får man räkna med oavsett vilken byssa jag väljer..

5000 lär räcka långt..... 

51 minutes ago Lille Skutt sa:

63.5 pipa.. för kort?

Beror lite på..... 

Det finns de som säger att de som kan fås att skjuta bra med 25"pipor går att räkna på ena handens fingrar. Jag håller inte med, då är det nämligen bara 4 kvar. Och jag vet betydligt fler...... 

Med det sagt vet jag långt fler som INTE fått skyttet att funka med korta pipor. Därtill blir det långt viktigare att kolven passar om det ska bli ngt av det eftersom det liksom "går att korrigera" med den instinktivt skjutstilen bössan är tänkt till. 

Detta kan man skriva böcker om, och det har man gjort de senaste 125 åren. Men de flesta blir liksom inte klokare för det. Det enda vettiga sättet att veta om man kan eller inte är att prova, och vara beredd att underkasta sig bössans egenskaper. 

T

• 4 weeks later...
Publicerat

Den var ju i riktigt bra skick? Kul att kofferten är med också ?

Publicerat

Ooooooomamma!!!!!! ?

Publicerat

Inget att ha, bara en sunkig gammal japansk browningklon, skräp. Jag ska vara hygglig och ta hand om den åt dig så du slipper... ?

Publicerat

En av de bästa Browning konerna, behöver inte sägas så mycket mer än så. 

T

Publicerat
  • Författare

En fin bössa... men den kommer att få vara med om en hel del oväder. Träbitarna i nyskick, men känns väl lite torra. Tänkte olja in med en bra olja. Söker lite råd om stockbehandling just för detta vapen. Är ju inte skitig, inte haft tidigare oljebehandling förutom från fabrik. Hur bäst göra?  Undrar hur man på bästa sätt förbereder att nya stockoljan får möjlighet att tränga in ordentligt. Eller räcker det bara att göra en oljebehandling på den som den är nu?

Publicerat

dom brukar vara lackade......

/T

Publicerat
  • Författare
9 hours ago pmt sa:

.dom brukar vara lackade......

/T

Har testat en likadan XTR  tidigare, lite enklare modell som var lackad, den såg man verkligen var lackad (blank). Denna är mycket mattare och ser inte ut som det är lack på den. Kan  väl vara lackad med någon sorts matt lack.....prisklassen för denna var kanske inte så att dom hade alltför fina kolvar?  Men det är banne mig svårt att avgöra. (för en novis) …..Något enkelt tips hur man testar detta?  Om den nu är lackad är det väl bäst att låta den vara så.?.

Publicerat
13 hours ago Lille Skutt sa:

Har testat en likadan XTR  tidigare, lite enklare modell som var lackad, den såg man verkligen var lackad (blank). Denna är mycket mattare och ser inte ut som det är lack på den. Kan  väl vara lackad med någon sorts matt lack.....prisklassen för denna var kanske inte så att dom hade alltför fina kolvar?  Men det är banne mig svårt att avgöra. (för en novis) …..Något enkelt tips hur man testar detta?  Om den nu är lackad är det väl bäst att låta den vara så.?.

Om man vill är det ganska lätt att ta bort lacken och oljebona den istället. Jag gjorde det med min förra hagelbock, en Beretta S56E med gott resultat ?

Publicerat

Det er vel ikke så lenge til jakten nå ? Jeg ville latt den være foreløpig, angående ev oljing.. Og hatt et hyggelig vinterprosjekt istedet.  

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Hovdeknuten sa:

Det er vel ikke så lenge til jakten nå ? Jeg ville latt den være foreløpig, angående ev oljing.. Og hatt et hyggelig vinterprosjekt istedet.  

Jo.. med lite eftertanke har du nog rätt i det... det tar nog sin tid att göra detta, så det får bli ett vinterprojekt.

Publicerat
1 hour ago Lille Skutt sa:

Jo.. med lite eftertanke har du nog rätt i det... det tar nog sin tid att göra detta, så det får bli ett vinterprojekt.

Det är nog perfekt som vinterprojekt, ska oljebona min Aya no 2 så fort det blir vinter tänkte jag ? Ingen lack i och för sig, men det enda stället där bössan har någon form av slitage är kolven, allt annat ser ut som om den precis kom från tillverkaren ?

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare
På 2018-08-16 at 22:39 pmt sa:

dom brukar vara lackade......

/T

Fått lite mer info om just denna bössa, intagen på den tiden av Winscan, var egentligen för den Engelska marknaden, men denna togs tydligen in hit till Sverige. Det avrundade pistolgreppet visar också på det. Ingen lack...? bara att olja in..  kanske något ovanlig här i så fall, då det är kaliber 20??.  Känns ju lite bättre nu, men lite skämmigt att man inte kunde avgöra det själv...?. Nåja.. man lär sig alltid något nytt..

Publicerat
1 hour ago Lille Skutt sa:

Fått lite mer info om just denna bössa, intagen på den tiden av Winscan, var egentligen för den Engelska marknaden, men denna togs tydligen in hit till Sverige. Det avrundade pistolgreppet visar också på det. Ingen lack...? bara att olja in..  kanske något ovanlig här i så fall, då det är kaliber 20??.  Känns ju lite bättre nu, men lite skämmigt att man inte kunde avgöra det själv...?. Nåja.. man lär sig alltid något nytt..

Inte en guldmann alltså?

Kaliber 20 är inte superovanlig, men att den rundat Guldmann är lite ovanligt.

/T

Publicerat
  • Författare
1 hour ago pmt sa:

Inte en guldmann alltså?

Kaliber 20 är inte superovanlig, men att den rundat Guldmann är lite ovanligt.

/T

Guldmann..??  försökt hitta betydelsen.. hjälp mig, förutom att det är synonymt med pistolgreppet??

Publicerat
11 minutes ago Lille Skutt sa:

Guldmann..??  försökt hitta betydelsen.. hjälp mig, förutom att det är synonymt med pistolgreppet??

Julius Guldmann importerade Aya-vapen och märkte dom med sitt namn.

Publicerat
20 minutes ago Lille Skutt sa:

Guldman är ingen synonym för någon form av pistolgrepp. Han hade agenturen för norden rätt många år, verksam från Korsör i Danmark.

Grejen var att han körde med egna modeller och specar, vilket gör att en Guldmann Ambassadör är billigare än en No2 vilket är samma sak.

/T

Publicerat
  • Författare
2 minutes ago pmt sa:

Guldman är ingen synonym för någon form av pistolgrepp. Han hade agenturen för norden rätt många år, verksam från Korsör i Danmark.

/T

Hiii hii... jag tror du tar för självklart att  kunskapen om den gode Guldmann är stor.. ?  "Rundat " trodde jag anspelade på greppets avslutning? jaaa .. det är inte lätt att hänga med i svängarna. Jag tror nog den är köpt i Svedala. Är väl inte omöjligt att han tog in några som den här. Har låtit smeden sätta dit fästen för vapenrem nu. Var det vanligt att de kom utan till Sverge?  Gärna svar som inte kan missförstås, så man slipper dumstruten igen..?