Publicerat Januari 5, 200719 yr Hej Ballistiker Jag har jagat med 308W sedan begynnelsen och bl.a. skjutit majoriteten av mina accumuleade klövilt med min Heym SR 20 vänster. Till det kommer ett skapligt antal rävar, grävlingar och bävrar. På den har jag en belyst Zeiss 3-12x56 och Harris långa benstöd som gör en medioker skytt som jag träffsäker upp till 200 meter utan problem. Bössan är tung men skjuter helt enkelt äckligt bra om man bara håller i. Inga många år var 308an den enda kul beväpningen utöver salongare och drillingen. Sedan kom grisen och första 9,3an införskaffades. Har skjutit många grisar med 308an också men jag glider mer och mer mot grövre kaliber i svinjaktssamanhang. Flyktsträckan och blodspåren, samt marginalen vid sämre skott talar för 9,3an över mina andra 308W och 7x57R. Har nu köpt en alternativ pursch kikare utöver 1-4an till min 9,3a vilket gör att 308an tappar ytterligare i intresse då den inte beövs för Zeissen på nattvaken längre. Således skulle jag vilja utveckla 308an i en flackare rikting med lättare kula med bättre kulbana än dagens 11,7g Woodleigh som sitter där för grisens skull. Jagar mycket bock, räv, gäss och bäver på skapliga håll ibland, men vill ändå bibehålla klass 1 status på den, dvs 9g i de fallen en gris eller dov knallar förbi. Vad har ni för råd till mig. Säg inte köp en en 243a eller 222a i stället för det är inte aktuellt. Tack på förhand
Publicerat Januari 5, 200719 yr Tja! Jag använder Nosler Accubond 150 grain till allt oavsett. Kryddat den rätt rejält, inte klockat den men har ett blygsamt underslag på 200 m så jag misstänker att det är en "het" laddning. Nackdelen är att rådjuren kan väl kanske bli lite trasiga men i gengälld så får även en stor gris svårt att slicka av sig träffen bara den sitter bra. Laddar du själv? Man kan gå ned ytterligare till 140 grain vilket motsvarar 9,1 gram tror jag och då kunna öka hastigheten ytterligare men då känns det lite väl klent tycker jag. Valt 150 grain för det känns som ngn gyllene medelväg. Tror jag petat i 47 grain Vv140 krut i den där patronen, var upp på 47,5 och det fungerade men backade ändå av säkerhetsskäl. Mvh!
Publicerat Januari 5, 200719 yr 150gr Hornady Interlock kanske skulle vara nått? eller Swift Scirocco i samma kulvikt 9.7gram, 308'an brukar trivas bra med den vikten dessutom.
Publicerat Januari 5, 200719 yr Barnes TSX i 130 eller 150 grains variant tror jag fixar allt som kryper och går i Sverige, att det sedan kan bli svårt med klass 1 energin i 130 grains varianten är mellan dig och ditt samvete. Med en rejäl laddning bakom 130 grains kulan kommer du att nå långt. /C
Publicerat Januari 5, 200719 yr Sitter och fingrar på en nyss hemkommen ask Hornady Interbond 150 grs. Har några 165 grs kvar, men dovhjortarna har inte behagat visa sig förrän den där timmen efter solnedgången passerat > Men de nya små pilarna ska jag jaga på rätt duktigt då 308an mest kommer användas till pyrsch. För annan jakt kommer min gamla 9.3x57 användas. Hittills mycket nöjd med Interbonden. Viltet tecknar bra vilket är viktigt tycker jag, då gör det mig inget om viltet piper iväg en bit för då har jag iaf sett att träffen sitter bra. Sköt några bockar med 150 grs Hornady SST och var ganska kryddad, den gav grymt fina skottecken. Återstår att se om Interbonden i samma vikt skapar samma tecken. //Micke
Publicerat Januari 6, 200719 yr Författare Laddar du själv? Jo jag har precis börjat faktiskt, har därimot skjutit handladdat sedan tidernas begynnelse men andra jhar ombesörjt själva laddningen. Min senaste laddare flydde nu till Calgary i jobb så då tänkte jag det är väl dax och börja. Därimot har begränsad erfarenhet av lättare kulor, får väl köpa hem lite av varje enligt era förslag och prova mig fram i vår på bockar och bävrar. MVH
Publicerat Januari 6, 200719 yr Låter som en god idé! Detta provande är halva nöjet, fan va mycket man skjuter när man testar laddningar! Jag har skjutit både Oryx, Interbond och Accubond, när jag laddade dem med Virtavouri 150 krutet så samsköt alla kulor faktiskt, rätt smutt för jag kunde använda 180 grains oryx till grisvaket och de lättare kulorna till drevjakterna. Nu har jag inte orkat testa, nu tar man fram en fungerade laddning så kör man på den. Sen fick jag ihop ett lyckosamt recept till en bulkkula, tror det var 45 grain Vv150 krut. Fick dem att skjuta 20 mm grupper konstant och det med junkhylsor. Dessa samsköt dessutom med jaktladdningarna så det var rätt smutt.. Vet inte varför jag övergav det konceptet, önskade mer fart tror jag. Testade Speers TNT (bäverkula ? ) även men den sköt inte alls bra med det receptet.. Kul dock, kändes som det gick rysligt fort! Mvh!
Publicerat Januari 7, 200719 yr Hippen, jag hällde i 46 grs n202 bakom 125 grs TNT... sköt 25 mm ungefär ur Finnlighten. Rätt missnöjd med kulan, sköt en rävvalp som jag tycker borde delats på mitten men den for iväg och levde om bland hösträngarna. Litet hål in, litet hål ut ??? Kvällen efter sköt jag med Alaska och då blev det effekt vill jag lova Kan Vv140 vara vettigt till 150 grs som jag nu köpt? Är väl mellan n202 och n203-B? //Micke
Publicerat Januari 7, 200719 yr Jag vet inte om 140 krutet är bättre än 202 men jag har testat båda och trivs bättre med finnkrutet.. sen gillar jag den här kg förpackningen. Enligt bänkskytteproffsen så är Vv krutet jämnare i kvalité jämfört med Norma där det tydligen kan skilja från burk till burk. Om den skillnaden är så stor så vi amatörer märker något är jag väl iofs skeptiskt till men iaf. Jag har skippat alla såna här varmintkulor eller TNT.. ser ingen mening med att använda dem, det är inte värt besväret. Jagar inte räv på så sätt, har inte de markerna så tja skippar det. Vill ha en bra jaktkula och en bra övningskula och det har jag så jag är nöjd. Mvh!
Publicerat Januari 7, 200719 yr Jag har skippat alla såna här varmintkulor eller TNT.. det är inte värt besväret. Amen!
Publicerat Januari 8, 200719 yr Hej MKJ, tyvärr har jag inte kunnat titta till detta forum som jag borde varför jag missat denna tråd (och en massa andra också) :-[ Det är ganska många år sedan jag gick från 180 grains kulor till 150 grain (via 165 grain) tidigare använde jag omväxlande 180 grain (oryx/woodleigh) och 150 grains kulor (Barnes X)men eftersom jag inte märkte nän skillnad i effekt mellan dessa båda kulvikter har jag under de senaste 5-7 åren bara använt mig av 150 grains kulor (omväxlande TSX och accubond/scirrocco). Under höstens jakter har jag i princip bara använt min 308:a med 150 grains TSX i 880 m/s och inte haft anledning att klaga på effekten. I mina ögon är den stora skillnaden mellan klenare klass 1 kalibrar som 308 och grövre kalibrar som till exempel 9.3x62 att skotttecknen blir tydligare med grövre kalibrar. När det gäller gris håller jag dessutom med om att blodspåren blir klart mycket bättre med större hål, men när det gäller flyktsträckan har jag inte sett några större skillnader. Hoppas att detta hjälpte, Henrik
Publicerat Januari 8, 200719 yr Jag vet inte om 140 krutet är bättre än 202 men jag har testat båda och trivs bättre med finnkrutet.. sen gillar jag den här kg förpackningen. Enligt bänkskytteproffsen så är Vv krutet jämnare i kvalité jämfört med Norma där det tydligen kan skilja från burk till burk. Om den skillnaden är så stor så vi amatörer märker något är jag väl iofs skeptiskt till men iaf.Jag har skippat alla såna här varmintkulor eller TNT.. ser ingen mening med att använda dem, det är inte värt besväret. Jagar inte räv på så sätt, har inte de markerna så tja skippar det. Vill ha en bra jaktkula och en bra övningskula och det har jag så jag är nöjd. Mvh! Tack för den infon om krutsorterna.
Publicerat Januari 8, 200719 yr Författare Hej MKJ,tyvärr har jag inte kunnat titta till detta forum som jag borde varför jag missat denna tråd (och en massa andra också) :-[ Jobba inte ihjäl dig, kul du tittar in ibland iaf Ja, ända problemet är att jag har 90 Woodleigh 11,7 + 50 Vulcan i samma vikt hemma redan. Synd att inte göra sig av med dom kanske. Har nu Barnes TSX 150g hemma och skall börja labba med den lite först. Mvh Magnus
Publicerat Januari 31, 200719 yr 48 grain Vihtavuori N540 ska ge en 150 grain kula ca 900m/s. Använder man Hornaday Accubond så har den BC 0,415 och "flyger" därmed långt med bibehållen fart och anslagsenergi.
Publicerat Januari 31, 200719 yr Jag har bestämt mig för Accubonden men tvekar mellan 150gr. och 165gr. Vad vilken skulle ni valt som allroundkula för räv, bäver, rå, gris och älg? MVH, Peter
Publicerat Januari 31, 200719 yr Jag sköt två kronhjortar med Hornadys Interbond 150gr i min .308:a. Osannolikt bra effekt, det var knall och fall för det ena djuret och 60m flyktsträcka för det andra, för något höga skott i bröstkorg bakom bogarna. Inga rotanden i ryggrad med kulorna men ändå... jag blev rätt paff där djuret slog ihop som om Gud träffat hjorten med ett hammarslag. För ett lungskott! 44gr Norma 202, 150gr.
Publicerat Januari 31, 200719 yr Jag har fått för mig att accubonden är hårdare än interbonden. Är det någon som vet? MVH, Peter
Publicerat Januari 31, 200719 yr Hej, mina erfarenheter (och en del publicerade test) av olika 150 grains kulor i 308 W tyder på att Interbond är mjukare än vad Accubonden är. Jag skulle rangordna de 150 grains premiumkulor jag har använt som följer (mjukast först) 1. Interbond 2. Scirroco (gen 1) 3. Accubond 4. Scirroco (gen 2) 5. TSX Jag har som regel använt VV N540 krut och med laddningar på 48-49 grains kommit upp till 880-890 m/s. Dessa laddningar är max och kräver ett vaksamt öga på krongrafen. Dock har jag använt dem i åtminstone 4 olika bössor och ännu inte sett några tecken på för höga tryck. I dag använder jag nästan bara TSX kulan men även de andra kulorna har funkat bra... //Henrik
Publicerat Januari 31, 200719 yr Tack Henrik Det var det jag hade för mig. Jag kommer att prova Accubonden. Nu måste jag bara bestämma mig om jag ska ha 150gr eller 165gr. Jag har iofs inga höga krav på hastighet så om jag fick upp 165gr. i 830m/s så skulle den nog vara perfekt. Krut blir 202 eller N140. MVH, Peter
Publicerat Januari 31, 200719 yr Hej,mina erfarenheter (och en del publicerade test) av olika 150 grains kulor i 308 W tyder på att Interbond är mjukare än vad Accubonden är. Jag skulle rangordna de 150 grains premiumkulor jag har använt som följer (mjukast först) 1. Interbond 2. Scirroco (gen 1) 3. Accubond 4. Scirroco (gen 2) 5. TSX Jag har som regel använt VV N540 krut och med laddningar på 48-49 grains kommit upp till 880-890 m/s. Dessa laddningar är max och kräver ett vaksamt öga på krongrafen. Dock har jag använt dem i åtminstone 4 olika bössor och ännu inte sett några tecken på för höga tryck. I dag använder jag nästan bara TSX kulan men även de andra kulorna har funkat bra... //Henrik Swift A-Frame då?A-frame finns i 165 gr. Har Du inte provat någon sådan el. är det någon annan som har gjort det? Tacksam för svar!
Publicerat Januari 31, 200719 yr Hej, jag sköt ett par älgar med den kulan i början av -90 talet utan några problem. Dock var den då dubbelt så dyr som de andra premiumkulorna och dessutom sköt den lite sämre (i min bössa). Dock var det min första erfarenhet med lättare kulor än 180 grain och när den i stort sett penetrerade en vuxen älg trots att skottet satt i stickhålet insåg jag att jag knappast behövde 180 grains kulor för att få tillräckligt genomslag. Nästa logiska steg för mig blev 150 grains kulor som jag sedan dess använt med fullgott resultat, min uppfattning är att med de fantastiska kulorna som vi har idag behövs det inte några 180 grains kulor i 308 w för att få fullgod effekt, om du sedan använder accubond, TSX, Swift A frame, TBBC eller någon annan premium kula handlar nog mest om tycke och smak. //Henrik
Publicerat Januari 31, 200719 yr Hej,jag sköt ett par älgar med den kulan i början av -90 talet utan några problem. Dock var den då dubbelt så dyr som de andra premiumkulorna och dessutom sköt den lite sämre (i min bössa). Dock var det min första erfarenhet med lättare kulor än 180 grain och när den i stort sett penetrerade en vuxen älg trots att skottet satt i stickhålet insåg jag att jag knappast behövde 180 grains kulor för att få tillräckligt genomslag. Nästa logiska steg för mig blev 150 grains kulor som jag sedan dess använt med fullgott resultat, min uppfattning är att med de fantastiska kulorna som vi har idag behövs det inte några 180 grains kulor i 308 w för att få fullgod effekt, om du sedan använder accubond, TSX, Swift A frame, TBBC eller någon annan premium kula handlar nog mest om tycke och smak. //Henrik Tack för svaret!
Publicerat Januari 31, 200719 yr Såg en rätt stor galt som fått en premiumkula i bogen idag, den hade tydligen knallat en god bit trots en grymt bra träff. Kalibern var 300 WM och kulan satt i bogen på utgångssidan!!!! Sen såg jag vad en mjuk blyspets kunde ställa till med även.. Tror vi fick mer eller mindre helkassera två grisar. Hade varit kul att få veta vilken kula som galten var skjuten med för den var precis hur fin som helst! Sen hittade jag sannolikt en Nosler Partition som havererat och lämnat allt det främre blyet.. Edit: Glömde.. Ang 150 eller 165 grains AB så skulle jag givet förutsättningen att du inte vill ha hög fart valt 165 grains kulan. Jag vill ha hög fart så jag skjuter med 150 grainaren tills de är slut sen får vi se. Mvh!
Publicerat Februari 1, 200719 yr All diskussion om kulor kommer i slutändan att handla om vilka kompromisser du vill göra och vilka egenskaper du prioriterar. Frågan är ju vad det är som gör en premiumkula till "premium"? Det finns ju rätt många olika önskemål som vi ställer på våra kulor och vissa av dem står i direkt motsatsförhållande, några exempel på egenskaper som vi gärna ser hos våra kulor är; 1. Hög restvikt, en hög restvikt innebär ofta att köttförstöringen minskar dramatiskt eftersom det inte är en massa små kulfragment som faer runt i kroppen och ställer till oreda. Samtidigt innebär detta att chansen för "knall o fall" minskar (givet att du inte träffar CNS). Ju större trauma desto snabbare lägger sig djuret (som regel) men samtidigt kan det handla om att kassera stora delar av djuret efter skottet. Här skiljer sig synen otroligt mycket mellan olika länder och jaktkulturer, i Frankrike och Spanien skall kulorna vara väldigt mjuka för att falla jägarna på läppen vilket innebär att Norma plastspets av många anses vara det bästa som finns. Samma kula anses av Norma att vara så blöt att man inte säljer den i Sverige. 2.Stor expanderad yta, vi vill ju gärna att kulorna skall få så stor expanderad area som vanligt. Samtidgt innebär detta att ju större den expanderade arean blir desto snabbare blir uppbromsningen. Vill vi både ha stora hål och genomskott måste vi alltså gå upp i kulkaliber. Exempel på kulor som ger stor expenderad yta är Woodleigh, Norma Oryx och Interbond. 3. Penetration, här finns det en väldig massa olika uppfattningar. Allt från de som absolut inte vill ha genomskott till de som ställer genomskott i alla vinklar som ett krav. Även om vi "bara" använder bössan till klass 1 vilt så varierar dessa ganska ordentligt i storlek, det är stor skillnad på en dovkalv och en fullvuxen galt när det gäller om du får genomskott eller inte. Kopparkulor av olika konstruktioner brukar vara de som penetrerar allra mest men i grova kalibrar penetrerar även Nosler partition riktigt djupt. (Även Swift A-frame hamnar i denna kategori). 4. Precision, detta är också ett relativt krav. Kraven skiftar bland annat beroende på viltets storlek och avståndet till viltet men även andra faktorer kan spela in. Helt klart är att vi kräver bättre precision av toppjaktsriggen än av eftersöksbössan. Sedan skiftar ju precisionen mellan olika pipor och bössor det som funkar i den ena funkar inte i den andra. Dessutom utvecklas många kulor en hel del över tiden. Ett tydligt exempel är Barnes där de ursprungliga Barnes X var väldigt kinkiga och ofta gick det inte att få dessa att skjuta bra även om de gick suveränt i vissa pipor. Detta problem har helt försvunnit med TSX som i alla de kombinationer jag provat skjutit upp till pipans potential. Att hitta den avvägning mellan dessa olika parametrar som passar just din jakt är något som inte alltid är helt lätt. Men för egen del tar jag gärna en lite hårdare kula som inte ger en alltför kraftig köttförstöring och som ger genomslag för det mesta. De senaste säsongerna har jag allt mer gått över till TSX som har funkat bra för "min" jakt med fullgod effekt på större vilt och rimlig köttförstöring på rådjuren. //Henrik
Publicerat Februari 1, 200719 yr All diskussion om kulor kommer i slutändan att handla om vilka kompromisser du vill göra och vilka egenskaper du prioriterar.Frågan är ju vad det är som gör en premiumkula till "premium"? Det finns ju rätt många olika önskemål som vi ställer på våra kulor och vissa av dem står i direkt motsatsförhållande, några exempel på egenskaper som vi gärna ser hos våra kulor är; 1. Hög restvikt 2.Stor expanderad yta 3. Penetration 4. Precision //Henrik .. förutom detta vill vi gärna att kulan ska ha en rak kulbana likt en laserstråle men låg rekyl. Hög anslagsenergi på långa håll men inte slå sönder på korta håll. Vara bra men billig o s v. Realistiskt sett så måste man komma till insikt att det handlar om kompromisser där man måste rangordna de egenskaper man är ute efter och leta kula o laddning efter det.