Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Inskjutning 243

Featured Replies

Publicerat
Just now Ompi sa:

Hmmm tror nog du har missförstått, helmantel för rådjur är väl inte en bra ide ?

Nja, jag vet inte det jag. ;).

Han skulle ju köra Jaktmatchen på Toppfågel och softpointen på Räv och Rå.

Publicerat
3 minutes ago Järven sa:

Nja, jag vet inte det jag. ;).

Han skulle ju köra Jaktmatchen på Toppfågel och softpointen på Räv och Rå.

Det var nog jag som missförstått ja. Ber om ursäkt

Publicerat
3 minutes ago Ompi sa:

Det var nog jag som missförstått ja. Ber om ursäkt

Ingen fara, alla läser vi lite snabbt i bland och i bland skriver vi ännu snabbare. :smile:

Publicerat
3 minutes ago Järven sa:

Ingen fara, alla läser vi lite snabbt i bland och i bland skriver vi ännu snabbare. :smile:

Nu när vi ändå diskuterar ämnet och du verkar kunna din sak. Vad anser du om 222r till toppfågel då jag och björnstigen kommer jaga tillsammans.

Publicerat
17 minutes ago Ompi sa:

Nu när vi ändå diskuterar ämnet och du verkar kunna din sak. Vad anser du om 222r till toppfågel då jag och björnstigen kommer jaga tillsammans.

Har ingen koll då jag aldrig ens provat 222, jag är heller ingen rutinerad Toppfågeljägare även om jag älskar jaktformen.

Men den borde väl kunna gå utmärkt.

Jag använder 6,5x55 laddad med Norma Elektron Fågel vilken skjuter bra i min bössa och dessutom är tänkt för bla detta, jag ville bara varna Björnstigen för att använda vanlig jaktamo till fågel då det trasar sönder för alltför mycket.

Publicerat
5 minutes ago Järven sa:

Har ingen koll då jag aldrig ens provat 222, jag är heller ingen rutinerad Toppfågeljägare även om jag älskar jaktformen.

Men den borde väl kunna gå utmärkt.

Jag använder 6,5x55 laddad med Norma Elektron Fågel vilken skjuter bra i min bössa och dessutom är tänkt för bla detta, jag ville bara varna Björnstigen för att använda vanlig jaktamo till fågel då det trasar sönder för alltför mycket.

Ok tack ändå. Tror också att den ska funka. Enda jag hört är att den är vindkänslig.

Publicerat

Kan du ladda själv finns det många bra kulor i .243 för toppfågel. Min favorit är Lapua Scenar 105 gn. Hornady ELD Match testade jag i vinter. Den skjuter äckligt tätt men slår sönder aningen mer är Lapua. När jag hade 243 win sköt iof Normans jaktmatch tillräckligt tätt i min bössa för toppjakt, men de andra mycket bättre.

Avståndet spelar absolut in men ta aldrig skott över 150 m om du inte har utrustning och erfarenhet för det. Att smyga är större utmaning och roligare än att skjuta bort fågel på för stora avstånd. Smyg och åka dig fram med träd och buskar som skydd mellan dig och fågeln. Om du kan, hellre uppför än utför. Vita kläder som är tillräckligt stora för att krypa i. Med armarna i snön på alla fyra är det förbannat irriterande när ärmar är för korta och jackan inte tillräckligt lång i midjan. 

Har jagat en del med pappas 222:a och min upplevelse är att de lätta, korta kulorna i den höga farten river betydligt större hål än en långsammare, lång, tung i .243. Sikta på huvudet i så fall.

Publicerat
  • Författare
18 hours ago Ompi sa:

surt att man inte kan redigera ett eget inlägg och ta bort det helt, nu fick det bli så här ist. då jag inte såg övriga svar som svarade på frågan :D

Publicerat
  • Författare
5 hours ago josc72 sa:

Kan du ladda själv finns det många bra kulor i .243 för toppfågel. Min favorit är Lapua Scenar 105 gn. Hornady ELD Match testade jag i vinter. Den skjuter äckligt tätt men slår sönder aningen mer är Lapua. När jag hade 243 win sköt iof Normans jaktmatch tillräckligt tätt i min bössa för toppjakt, men de andra mycket bättre.

Avståndet spelar absolut in men ta aldrig skott över 150 m om du inte har utrustning och erfarenhet för det. Att smyga är större utmaning och roligare än att skjuta bort fågel på för stora avstånd. Smyg och åka dig fram med träd och buskar som skydd mellan dig och fågeln. Om du kan, hellre uppför än utför. Vita kläder som är tillräckligt stora för att krypa i. Med armarna i snön på alla fyra är det förbannat irriterande när ärmar är för korta och jackan inte tillräckligt lång i midjan. 

Har jagat en del med pappas 222:a och min upplevelse är att de lätta, korta kulorna i den höga farten river betydligt större hål än en långsammare, lång, tung i .243. Sikta på huvudet i så fall.

Kan inte och har inte vare sig kunskapen eller platsen att ladda själv tyvärr, har det på min bucket-list att titta närmre på om/när vi flyttat från skyffet vi för närvarande bor i.

Jag gillar ju tanken på att smyga mig inpå viltet, snarare än att sitta på pass å få det drivet åt mitt håll.
Så jag lär knappast skjuta på längre än 150m ändå.

Sen lär väl skörden bli ganska medioker misstänker jag, men det spelar ingen roll så länge som upplevelsen finns där

Publicerat

Tag du och satsa på att smyga i stället. När det gäller toppfågel går det absolut att hålla sig under 150 meter i skotthåll. Bra ansmygning är kul och ger mycket jakt. Det där med att ta fågel på 300+ meter är dumt och nog mest skryt hos många jägare. Går det så har de en ganska stor gnutta tur också. Få har rätt grejor för de skotten och tränar alldeles för lite på 300-500 meter för att fixa det.