Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

Maltrocks

Swarovski 3-9x40 belyst?

Recommended Posts

Maltrocks

Hej Folkens!

Är det någon av er som vet om Swarovski har tillverkat ett belyst sikte med 3-9x40. Anledningen till att jag frågar är att jag är novis inom vår underbara hobby och håller på att skaffa en bössa med ett sikte som är märkt med enbart 3-9x40 och säljaren hävdar att det är ett swarovski. Jag har försökt googla så mycket jag kan men hittar inte något swarovski sikte med den spelen. Jag har tyvärr ingen bild på det pga licensväntan men det verkar vara i riktigt bra bruksskick och det var inget fel på optiken. Säljaren har dock tejpat över fram och bakkant på tuben så jag kunde inte se om det stod något där. Ytterst tacksam för alla era svar.

// Maltrocks

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
marcus.söderlund

Jag skulle kräva bra bevis på att de är en swarre om de är den specen på. Annars är de nog bara en sketen kopia eller bara en lögnhals.

• Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
kkjon

Tejpad tub,undrar vad det är som ska döljas???

• Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
MarkusR

Välkommen till jaktsidan 👍

Det luktar lite om den specen tycker jag med, om du betalar för swarovski ska du veta att det är det. Får du siktet med i en bra deal mer eller mindre på köpet spelar det ingen roll men det får man sällan om det verkligen är ett swarre på bössan. Det är ju inte svårt för säljaren att ta av tejpen och visa loggan. 

• Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
waxin

Tänk på att det finn "kinakopior" som är märkta Swarvski

• Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Hipshot

Usch.. om det finns så mycket skäl att misstänka knas med tuben... då undrar jag hur vapnet siktet sitter på beskrivits och vad det faktiskt är? Detta osar rejält illa..

• Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
MarkusR

Det kan vara att säljaren inte har koll alls, kanske till och med själv blivit lurad. Det vet vi inget om. 

• Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Joacim
39 minutes ago MarkusR sa:

Det kan vara att säljaren inte har koll alls, kanske till och med själv blivit lurad. Det vet vi inget om. 

Nä ibland förundras man över hur dålig koll folk har på sina prylar - brukar tydligt synas på blocket 🤔

• Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Christian N
1 hour ago MarkusR sa:

Absolut,

det är en möjlighet men å andra sidan var mina råd enbart riktade till vår nua forumist som frågar om det är klokt att handla under vissa givna förutsättningar.

Handla som den "smartare" mer insiktsfulla köparen o i viss mån då kanske lura en säljare det kan andra ägna sig åt. 

Slutligen så är det som alltid, är en deal för bra för att vara sann, är den det. /C

• Like 1
  • Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Maltrocks

Tack för alla råd och synpunkter!

Både bössan det sitter på och en hagelbössa ingår i ett vapenskåp som jag ändå inte betalar en förmögenhet för så det är lite på köpet så att säga. Jag har provskjutit båda bössorna och allt kändes riktigt bra även om studsaren sparkade något i hästväg och behöver justeras lite för att passa mig perfekt.

Det jag blev lite konfunderad över är att jag inte hittar någon info om just siktet. Skulle det vara så att det inte är ett swarovski så är det inte hela världen för min del och det var inte heller därför som jag köper hela balunsen utan pga skåpet.

Siktet verkar det vara helt i sin ordning och fungerade felfritt rent optiskt. Däremot hade jag inget batteri med till det så belysningen kunde jag inte prova, men även om inte det skulle funka så såg det för en lekman ut att vara helt ok utan repor eller sneda linser och helt utan ärg både invändigt i batterifacket och runt linserna.

Studsaren hade gått som hundförarbössa och är väl använd men i hyffsat och funktionsdugligt skick med 14×1 gänga. Hagelbössan är inte heller den ny men fungerade felfritt och var riktigt trevlig att skjuta med.

Självklart är det så att jag kan ha blivit grundlurad men jag har bara lagt handpenning i inväntan på licenserna och säljaren gav ett klokt intryck. Dessutom vet jag var han bor och har alla kontaktuppgifter jag behöver och köpeavtal. Skulle det skita sig får jag göra en lite påhälsning och prata förstånd med honom, men han gjorde ett bra intryck och jag känner mig inte lurad än iaf.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
MarkusR

Då hoppas vi att du blir nöjd 👍

• Like 1
  • Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Maltrocks

Nu har jag äntligen fått licenserna och varit och hämtat vapenskåp och vapen. Kikarsiktet är ett belyst Hakko MK VIII 3-9*40. Jag fick även med ett Tasco 3-9*50. Jag har ingen aning om värdet på dessa men det är iaf en början. 

Nu är det bara att göra vapenvård och skjuta in dem. 

DSC_0042.JPG

DSC_0041.JPG

DSC_0040.JPG

DSC_0039.JPG

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Joacim

Värde 0 ungefär på båda siktena.  Inget jag hade litat på att skjuta mot levande varelser med. 

• Haha 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
MarkusR

Hakkogluggen är i alla fall ett gammalt  japansikte, det håller jag som lite mer stabilt än kinatascon som är rent skräp. Värdet är dock försumbart på båda siktena. 

GANSKA långt ifrån swarovski... 🙄

• Haha 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Maltrocks

Som några av er misstänkte inkl mig själv så var säljaren en trevlig men något överdrivande man. Det spelar mig inte så stor roll eftersom jag redan från början insåg att man brukar få vad man betalar för och jag såg både vapnen och sikten som en bisak i affären. Hade jag däremot betalat för ett svarowski eller liknande så hade det inte blivit någon affär alls.

Stort tack till er alla för glada hejarop och goda råd!

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Maltrocks

En liten uppdatering nu när jag fått fram lite mer info.

Båda tuberna var som sagt inte direkt några högkvalitativa prylar men båda två har fungerande belysning så jag är relativt nöjd med tanke på priset. 

Husqvarnan har visat sig med största sannolikhet vara en 1900 med diamantskuren framkolv och grepp med Monte Carlo kolv och 5 skotts magasin, (tillverkad 1968), om man ska tro de listor på serienummer och inte en 1600 som står på licensen eller 1640 som säljaren trodde.

Piplängden är nu mätt till 45,3 cm och inte 52,5 som tidigare ägaren påstod. Gängan är inte heller den 14x1 som förmodades utan 14x1,5. Bakkappan som satt på var en 3 tjock träkloss som jag nu bytt ut mot en 20mm gummikappa för att ge lite mer dämpning.

Med tanke på att den är ganska baktung eftersom orginalpipan är kapad 15 cm så har jag beställt en mynningsbroms i inväntan på en Stalon WM 145 som jag hoppas ska ge tillbaka lite av orginalbalansen och göra den mer följsam i svingarna. 

När jag testsköt med mynningsbroms och nya gummikappan så var det som en helt ny bössa jämför med första gången jag provade den. Jag hoppas att den kommer vara lika bra med ljuddämparen och jag inbildar mig att om jag ger golven lite kärlek och ev packar om den så kommer det inte bara göra bössan ännu bättre utan kanske tom höja värdet på den en aning den dagen jag bestämmer mig för att byta in den mot något annat. 

Stort tack ska ni ha allihop för alla glada tillrop och råd.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
MarkusR

Nu blir jag ju lite nyfiken på vad det är för bössa du fått tag i. Kan du lägga upp någon bild på låda och slutstycke så ser vi direkt om det är 1600 eller 1900.  Vad är det för kaliber? Hur har du mätt piplängden? från stötbotten? 45,3 är extremt kort, du har nästan inte ens marginal att kröna om den innan den är olaglig.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
jakobj
1 hour ago MarkusR sa:

Nu blir jag ju lite nyfiken på vad det är för bössa du fått tag i. Kan du lägga upp någon bild på låda och slutstycke så ser vi direkt om det är 1600 eller 1900.  Vad är det för kaliber? Hur har du mätt piplängden? från stötbotten? 45,3 är extremt kort, du har nästan inte ens marginal att kröna om den innan den är olaglig.

Tänkte samma sak. 

Om även priset avslöjas kan det nog bjudas på en korrekt värdering av paketet också.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Maltrocks
11 hours ago jakobj sa:

Tänkte samma sak. 

Om även priset avslöjas kan det nog bjudas på en korrekt värdering av paketet också.

Jag vet inte om det är helt korrekt mätt men jag sköt i slutstycket helt och mätte med läskstången då visade den 45,3 cm.

Bifogar lite bilder som jag försökte skicka till Husqvarna museet igår utan att lyckas. Priset för hela paketet bestående av bössan, siktena, en Hanquet SbS och ett Norlyx 6 gti plus var 3500 så jag ser det som att jag fick vapnen på köpet när jag köpte skåpet. 

Om ni vill kan jag ta fler mer detaljrika bilder. Jag är bara ytterst tacksam för all info jag kan få. 

DSC_0082.JPG

DSC_0081.JPG

DSC_0079.JPG

DSC_0078.JPG

DSC_0001_BURST20190102203526271.JPG

DSC_0075.JPG

DSC_0000_BURST20190102203504197.JPG

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Maltrocks

Kalibern är .30-06 btw

Serienummer 378512

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
MarkusR

Det är en 1900.

Lite synd att någon kapat pipan så kort, en du har mätt rätt i alla fall. En dämpare på så slipper du eldkvasten och får bättre balans.

EDIT:

Du har ju betalat väldigt lite så du kan vara nöjd. Det finns många som gillar 1900mekanismen och menar den är värd att kosta på en ompipning om du vill investera och uppgradera. Själv har jag gör lite erfarenhet av den för att ha en egentlig åsikt. 

• Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Maltrocks

Toppen! 

Det är lite så jag resonerar. Det är min allra första bössa så jag hoppas och tror att det är en bra instegsbössa dom man kan förädla om lusten skulle falla på. 

Vad ligger ett realistiskt pris på den om man nu skulle vilja sälja? Jag har sett allt från 1200 till 9000 så jag har själv ingen koll alls. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
MarkusR

5-6000 brukar de väl kunna gå för om de är i bra originalskick, med den korta pipan kan den kanske till och med vara svårsåld, men jag vet inte. Köp en dämpare och använd den, tids nog vill du uppgradera/byta när de vet mer vad du villhöver. 

• Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Maltrocks

Tack för hjälpen! Då har jag nog gjort en hyfsad affär trots allt. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.